• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🚗🔋
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam.

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu:

    1) Zadne vulgarity.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV. I na toto jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    S elektroauty to nesouvisí, s auty ano. Snad se pobavíte jako já: https://x.com/HonzaPalicka/status/1780928598297158000
    STARE_CASY
    STARE_CASY --- ---
    GOR: to neber osobně, to byla jenom hnipošská poznámka...

    A přesně jak říkáš - když je celý systém dobře navržený (motor, převody s ohledem na typické užití), tak jsi většinu času v pásmu blízkém ideálnímu režimu. Tohle se dá u spalováku dosáhnout jedině s převodovkami s plynulou změnou převodu (např. CVT u Toyoty), ale máš tam pak zase jiné problémy.


    A ohledně té účinnosti. Můj táta je servisák plynových zařízení (dělá hlavně velké kotle, průmyslové provozy, sušárny obilí apod., ale to není podstatné) a strašně ho sralo, když se objevily první kondenzační kotle a uváděly účinnost 102 % a podobně. Sčítala se tam účinnost hoření s účinností využití tepla ze spalin. Strašnej nesmysl, ale bohužel se to ujalo. U HEV a BEV by to dávalo větší smysl, ale zase tam nemáš tak jasný scénář, kdy se to využije. Ale ten řev, kdyby se to začalo takhle uvádět, by byl šílenej. Tak to musí stačit jenom údaje o spotřebě, kdy EV mají výrazně lepší spotřebu ve městském cyklu díky rekuperaci.
    MINER
    MINER --- ---
    STARE_CASY: Taky jde o to jakej motor. Zrovna tohle je jeden z důvodů zlepšování výkonu motorů Tesly.

    Rámcově ten graf bude podobnej, ale čísla bude mít lepší Tesla nebo Porsche atd.
    GOR
    GOR --- ---
    STARE_CASY: Ku**a chlapi, to byl jen příklad. Ano, každej stroj má charakteristiku a účinnost se mění v závislosti na otáčkách a zátěži (momentu), takže ji fakticky nejde popsat jedním číslem.
    Kontrolní otázka, jaká je účinnost spalovacího motoru na volnoběh? :-D
    Když si uvědomíš stálej převod Leafu, jeho naprostou nevhodnost pro dalniční provoz, tak drtivou většinu času budeš mezi 2000 ot/min (cca 30 km/h) a 6000 ot/min (cca 90 km/h) s výkonama 10 - 40 kW jak v motorickým tak v generátorickým režimu, takže se většinu času budeš pohybovat v oranžovém-červeném pásmu. Ano, při každém rozjezdu polezeš skrz modrou, zelenou, žlutou, ale kolik to bude dělat v celkové bilanci?

    Takže ano, 94 % u Leafu bez započtení rekuperace asi nedosáhneš, ale 90 % skoro jistě. A když teda budu srovnávat s ICE, tak tu rekuperaci bych asi měl přičíst k dobru, jakkoli to fyzikálně není správně, ale na druhou stranu neznám spalovací motor, co by při brždění vracel naftu/benál zpět do nádrže.

    Kromě toho, LEAF je historie, novější EV jsou na tom lépe.
    STARE_CASY
    STARE_CASY --- ---
    GOR: ještě bych k tomu dodal drobnost, že tvrzení "elektromotor se střídačem má účinnost 94 %" je pochopitelně taky blbost a i tam závisí na tom, v jaké aktuálním režimu jede elektromotor a měnič.

    Jirka Zima dával na twitter pěknou mapu účinnosti v Leafu.



    Ale pořád je pochopitelně i ten nejhorší scénář (70 %) pozitivnější než u spalováku, nemluvě o zohlednění rekuperace, možnosti budoucího zlepšování energetického mixu (zrovna tohle mne baví - celkové emise BEV mohou časem klesat, spalováku vždy růst).
    GOR
    GOR --- ---
    DZODZO: Ale já nic z toho nerozporuju, naopak.

    CRAZY_IVAN: A hlavně ta tepelná elektrárna nevypouští spaliny v centru města chodcům pod nos a nejezdí po městě se studeným motorem ;-)

    Já s tím vším naprostou souhlasím, jenom říkám, že prosté srovnání účinnosti elektrickýho stroje a spalovacího motoru typu "elektromotor se střídačem má účinnost 94 % => spalovací motor s 30 % sucks" je zavádějící a zbytečně se tím dává munice mašíblům typu Macka.
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    GOR: zase u tepelný elektrárny by měla být účinnost vyšší, protože jede v optimálním režimu, zatímco v autě toho optimálního režimu nedosáhneš tak často (ve městě asi nikdy).
    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    DZODZO: i kdyby mix stal za "hovno" je to porad lepsi nez podporovat Rusko, UAE a ropne zpracování. Ted jsem zaslechl že snížení spotřeby ropy sniuje CO2 daleko víc nez se myslelo, protože rafinerie jsou dalsi velký emitent CO2, na ně+dopravu se občas taky zapomíná
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    GOR: takze u elektriny to zavisi na energetickom mixe, ale mam pocit, ze vacsina ludi co chce EV uvazuje tak, ze si to budu nabijat zo strechy, pokial je ta moznost, kazdopadne cesta energie do nadrze je ovela dlhsia jak cesta energie do baterky, lebo ta fosilna infrastruktura vyuziva tu istu energeticku infrastrukturu, aby mohla fungovat

    GOR
    GOR --- ---
    RATTKIN: Ja bych s tou neefektivitou trosku brzdil. Nejde srovnavat ucinnost stroje, do ktereho cpu uslechtilou formu energie (elektrina) a do ktereho cpu palivo. U ty elektriny si tuhle "neefektivni" fazi prodelam uz v elektrarne (je-li zdrojem spalne teplo paliva).
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    RATTKIN: V soucasnosti je odpadni teplo z aut omeze vyuzivano - v katalyzatorech a pak za urcitych okolnostech ve filtru pevnych castit. Jeste vice omezene samozrejmne pro vytapeni vozidla. Nicmene vyuzit by jiste slo, ale tady je OT, tohle je auditko o elektromobilech.

    Kazdopadne efektivni termoelektricky clanek co nebude fungovat gradientne, ale jen na IR-voltaika principu, je takova vec co kdyby nekdo udelal (aby to realne fungovalo, ne jen jako experiment) tak je to instantni nobelovka IMHO.
    RATTKIN
    RATTKIN --- ---
    ropáci jsou tak neefektivní, že se kolem odpadového tepla dá udělat průmyslové odvětví.
    Ale vážně, ten pán má docela dobré názory, některé.
    Odpadního teplo a jeho využití
    https://youtu.be/bQjafk2p-DQ
    TOFI
    TOFI --- ---
    Volkswagen vyvinul s čínskou společností Xpeng novou platformu pro elektromobily. Inspirovaly se Teslou - Garáž.cz
    https://www.garaz.cz/clanek/novinky-volkswagen-vyvinul-s-cinskou-spolecnosti-xpeng-novou-platformu-pro-elektromobily-inspirovaly-se-teslou-21012384
    DOMI982
    DOMI982 --- ---
    DOCKINEZ: Vdyť už je. 😉
    DOCKINEZ
    DOCKINEZ --- ---
    Peugeot e-208 GT: Předsudky stranou. I malý elektromobil umí být překvapivě zábavný | Recenze & testy
    https://www.autickar.cz/clanek/peugeot-e-208-gt-test-recenze-predsudky-stranou-i-maly-elektromobil-umi-byt-prekvapive-zabavny/
    DOCKINEZ
    DOCKINEZ --- ---
    Ty jo, klidně bych v tom jezdil :)

    ë-Abarth 595 kdy?

    Fiat 500e 3+1: Má dveře navíc a elektromotor, srdcem však zůstává klasickou pětistovkou | Recenze & testy
    https://www.autickar.cz/clanek/fiat-500e-3-1-87-kw-test-recenze/
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    SPEEDY: Pojistovnictvi: Protipozarni, protipovodnova opatreni objektu; vycisleni vyse skod po udalosti atd. Peneznictvi: Audity, factoring, investment analysis atd.
    STARE_CASY
    STARE_CASY --- ---
    DZODZO: na českých webech se to používá nějakých deset let. Hlavně redakce, které se věnují mobilům, to mají jako zaužívaný pojem hodně dlouho. Nejen mobilmania níže, ale taky ty různé Letem světem Applem, Mobilizujeme a další.

    A i po těch deseti letech je to divně obrozenecký výraz, který se v běžném hovoru nechce ujmout...
    DOCKINEZ
    DOCKINEZ --- ---
    DZODZO: strojovej překlad je svině.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    MINER: prvykrat vidim prelozene wearables ako nositelnosti :)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam