• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    VSOUKOLOHLOREnergetika a energie v politické a hospodářské perspektivě
    Vše o politickém a ekonomickém dění v energetickém sektoru. Klub usiluje o to diskutovat téma energetiky v širších, nikoliv jen úzce technologicky a vědecky zaměřených (jakkoliv ani ty nejsou zakázány), souvislostech. Témata a kauzy typu: energetická bezpečnost, státní energetická koncepce a surovinová politika ČR, ČEZ, MUS, OKD, Bakala, Komárek, Tykač, Gazprom, územní limity, německý odstup od jádra, kanadské roponosné písky, rizikový managment, negativní externality energetických zdrojů, ropné havárie, válečné konflikty ohrožující dodávky energie, vliv spekulantů na cenu surovin apod.
    rozbalit záhlaví
    MAKROUSEK
    MAKROUSEK --- ---
    MMORT7: Ale no tak. Dela se to mnoho let a bude stale vice.

    Synthetic fuel - Wikipedia
    https://en.wikipedia.org/wiki/Synthetic_fuel
    MMORT7
    MMORT7 --- ---
    MAKROUSEK: Tak teoreticky uděláš i z prdu kuličku. Prakticky ne.

    A víš že teoreticky z jednoho prvku můžeš udělat jiný? Stačí jen přidávat nebo odebírat protony... Easy peasy
    MAKROUSEK
    MAKROUSEK --- ---
    MMORT7: Jasne. H2 plus nejaky ten CO2 a nasyntetizujes si temer jakykoli uhlovodik (ktery se sklada z *tramtadada* uhliku a vodiku/
    MAKROUSEK
    MAKROUSEK --- ---
    R_U_SIRIOUS: Jeste jednou - kolega se ptal, jak do benzinu ulozis energii, coz jsem zodpovedel. Odkud tu energii vezme, je jeho problem.
    MMORT7
    MMORT7 --- ---
    MAKROUSEK: A to umíš? Jaké máš náklady na cyklus?
    R_U_SIRIOUS
    R_U_SIRIOUS --- ---
    MAKROUSEK: To jest konkrétně kde?

    Tenhle koncept ti nikdy energeticky nevyjde, protože ta syntetizace je velmi drahá a energeticky náročná metoda. Kdybys měl pouze fosilní i jaderné zdroje, výsledkem bude nakonec pouze množství odpadu - ve vzduchu a úložištích odpadu.

    Na investice by ti už žádná energie nezbyla.
    MAKROUSEK
    MAKROUSEK --- ---
    R_U_SIRIOUS: Presne tam, kde vezmes energii na ukladani do baterek, coz byla podstata otazky, na kterou jsem odpovidal.
    R_U_SIRIOUS
    R_U_SIRIOUS --- ---
    MAKROUSEK: Tu energii na tu sytetizaci ze vzduchu vezmeš kde?
    MAKROUSEK
    MAKROUSEK --- ---
    MMORT7: To je pomerne snadne. Nejdriv ho spalis. Pak ho ze vzduchu zase syntentizujes. A pak ho zase spalis. A pak ho zase syntetizujes. Opakujes alespon 1000 krat.
    MMORT7
    MMORT7 --- ---
    PES: A můžeš ukázat, jak do toho benzínu tu energii uložíš, alespoň 1000 cyklů?
    HANZS
    HANZS --- ---
    NECROMAN: Divny graf. Kolem roku 2018 pouzivala Tesla standardni 18650, jejichz kapacita v roce 2000 byla cca 1800mAh a v roce 2018 ccc 2400mAh. Takže žadný dramatický růst za cca 18 let.
    PES
    PES --- ---
    GOR: 3.5 (benzín) - 4.1 (nafta) kWh/l na pohon...
    ...ve studených obdobích bonus "odpadního tepla" na ohřev kabiny (snadno a jednoduše, u EV buď špatně přímo anebo složitě tepelné čerpadlo)
    GOR
    GOR --- ---
    PES: Tak to mas srovnani pro vytapeni, ted to jeste zkus pro pohon.
    PES
    PES --- ---
    NECROMAN: ještě mají co dohánět...

    Benzín

    Benzin obsahuje cca 32 MJ/l, resp. 46,4 MJ/kg energie, tedy jinak vyjádřeno 8,89 kWh/l, resp. 12,9 kWh/kg (pro snazší porovnání s bateriemi).
    NECROMAN
    NECROMAN --- ---
    Jeden zajímavý graf jak stoupá kapacita baterií / kg

    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    USA ve velkém rozvíjí bateriové systémy
    https://oenergetice.cz/akumulace-energie/usa-ve-velkem-rozviji-bateriove-systemy

    Krasna prace. V clanku se zminuje i Evropa
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    HANZS: bude imo obojí... zbohatlíci co teď dají 3-5M za auto, tak si pak pořídí dělo s dojezdem 1200, běžný "obchodní cestující" ("dám Praha-Ostrava a zpět dvanáctkrát týdně a Chorvatsko každý víkend") si pořídí 800-900km a nám ostatním postačí 500
    HANZS
    HANZS --- ---
    MARASAN: baterky nyní váží cca 400-500kg, takže nějakých 150kg dolů by šlo. Ioniq Electric s 28kWh baterií váží 1495kg a je to rekordman v soutěžích spotřeby s EV. Takže dojezdu to pomůže (byť ne zázračně).
    Jako kdo má chalupu a příbuzné do 150ti km, imho nepotřebuje pořád sebou tahat velkou baterii s dojezdem 1000km.
    MARASAN
    MARASAN --- ---
    MARASAN: the Tesla Model 3's battery pack weighs around 480 kg
    MARASAN
    MARASAN --- ---
    HANZS: a o kolik by mely byt baterky lehci, aby se nejak vyznamne zvedl dojezd? Tesla 3 vazi od 1611 kg, to je jak normalni spalovak a o moc lehci asi uz byt nemuze.
    HANZS
    HANZS --- ---
    PES: Zkusil jsem to přepočítat a vychází mi rychlost nabíjení cca 580kW. Jsem zvědavý, kam se budou baterie EV ubírat. Nemyslím si, že budeme mít baterie 150kWh s dojezdem 1000km a nabíjení 1MW.
    Spíš si myslím, že se to ustálí na max. 400-600kW nabíjení a baterie budou cca 70kWh ale lehčí, což zvýší dojezd.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam