GIOMIKY: Jenom pro případ zpětného dohledání:
Čisté intervaly nám rozdělí oktávu opět na čisté intervaly. Kvinta rozdělí oktávu na čistou kvartu a kvintu. S primou a oktávou je to jasné.
Sekunda nám rozdělí oktávu na sekundu a septimu, tercie má zase do dvojice sextu. Ovšem pokud je sekunda velká, septimu to tvoří malou a naopak. Když je velká tercie, zbývá nám jen malá sexta a naopak. Velké intervaly tedy doplňují do oktávy malé intervaly.
Další důvod pro název čisté mě napadá tento: Pochází z fyziky zvuku. Když vynásobíme frekvenci zvuku dvěmi, dostaneme oktávu. Řada oktáv je tedy exponenciální řada. Např. komorní a = 440Hz, o oktávu výše je 2x440 = 880 Hz, o další oktávu je 2x880 Hz (neboli 4x440 Hz). Ale co je pak 3x440Hz? Je to přesně mezi a je to naše čistá kvinta, tedy tón e.
Žákům to říkám jednoduše: Však si to poslechni, prima a oktáva zkrátka zní čistě a hezky. Polovina oktávy je kvinta, která také uchu velmi lahodí. Kvinta nám vytvoří kvartu - ta taky hezky zní. Tyto čtyři intervaly tedy zní velmi čistě.
Zdroj:
https://www.poradte.cz/volna-diskuze/28745-proc-delime-intervaly-na-ciste-a-velke.htmlBasic question: Why are some intervals considered perfect as opposed to major? : musictheoryhttps://www.reddit.com/r/musictheory/comments/z7dpv/basic_question_why_are_some_intervals_considered/he frequencies of the pitches of these intervals stand in simple ratio relations: unison is obviously 1:1, octave is 2:1, fifth is 3:2. Fourth is 4:3, but is also related closely to the fifth because if you take one of the pitches up an octave you have the fifth of the other pitch. We perceive these simple ratios as more consonant than other intervals--for example, a minor second in pythagorean tuning is a frequency ratio of 256/243, and it sounds very dissonant.
Pythagorean tuning - Wikipediahttps://en.wikipedia.org/wiki/Pythagorean_tuning