
Historie masové komunikace 

 

 

Stručný obsah přednášky, tematické členění - základní studijní témata, povinná a 

doporučená studijní literatura, požadavky ke zkoušce 

 

 

 

Doc. PhDr. Otto Novák, CSc. 

 

SMK - Sociální a masová komunikace 

 

© Dr. O. Novák, VŠ JAK 2006 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Historie masové komunikace 
1



OBSAH 

 

1. Počátky vydávání tisku v Evropě 

2. Evropský tisk v 17. století 

3. Evropský tisk v 18. století 

4. Americký tisk 

5. Tisk Velké francouzské revoluce 

6. První české noviny. Karel František Rosenmüller a Václav Matěj Kramerius 

7. Časopisy doby předbřeznové 

8. Karel Havlíček Borovský (1821 - 1856) 

9. Světový tisk v 19. století 

10. Americký tisk v 19. století 

11. Tisk v českých zemích v druhé pol. 19. století 

12. Tiskové agentury 

13. Světový tisk ve 20. století 

14. Československý tisk v letech 1918 - 1989 

15. Rozhlas 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Úvod 

Přednáška Historie masové komunikace je vymezena problematikou dějin tisku, zabývá se 
2



vývojem tisku od dob vynálezu Johannese Gutenberga. Gutenberg kolem roku 1445 objevil 

princip odlévání jednotlivých liter z měkkého kovu (tzv. písmoviny) do tvrdých matric a 

následné ukládání písmen do řádek. K tisku pak sloužil upravený vinařský lis. Od tohoto 

okamžiku se začíná historie prvních tisků - letáků, následně vycházejí noviny, časopisy a od 

dvacátých let 20. století začíná být provozováno pravidelné rozhlasové vysílání, které od 

svých počátků hojně používalo novinové zpravodajství. Toto období, období tisku, je v 

angloamerické literatuře nazýváno Gutenbergovou galaxií. Přednáška je uzavřena 

osmdesátými léty 20. století. Tehdy se objevuje přirozený mezník, v politickém smyslu končí 

dosavadní bipolární svět, začíná rozpad sovětského bloku, končí historie reálného socialismu, 

koncept tržního hospodářství zasáhne dosud existující systém socialistických ekonomik, 

návazně končí vlády jedné strany, zruší se cenzura. Ale stejně důležitý je i technologický 

pokrok, kdy do medií vstupují počítače a objevují se nová elektronická média - zejména 

internet. 

Přednáška se soustřeďuje na historický vývoj tisku - letáků, novin, časopisů a stručně 

charakterizuje i rozhlas. Sleduje významné noviny, časopisy, jejich vydavatele, reformátory z 

oblasti médií, vysvětluje ekonomické a nutně i technologické souvislosti. Výklad konfrontuje 

evropský a světový vývoj (zejména USA) a vývoj novinářství v českých zemích. 

 

1. Počátky vydávání tisku v Evropě 

V druhé polovině 15. století vycházely soustavně v Evropě knihy, ale trvalo dalších více než 

70 let, než se objevily předchůdci novin a časopisů. Knihtisk se osvědčil při tisku bible a 

dalších náboženských titulů, dále se objevují tiskem vydané právní tituly a zákony. Tiskaři, 

aby využili kapacitu knihtisku, potřebovali „rychloobrátkové zboží“, proto tiskli pro církevní 

potřeby „odpustky“, dále se tiskly kalendáře a karty.  

Po roce 1500 se objevují jednoduché tisky, které líčí neobvyklé a zajímavé události - bitvy, 

válečná tažení, přírodní katastrofy, loupeže a popravy. Tyto zprávy se označují Novina o ..., 

Zpráva o..., Copia, Historia, Lettera, Epistola. V Německu se objevuje označení Newe 

Zeitung nebo též Zeytung. Tyto Zeitung(en) začínají rozsáhlým titulem, pak následuje vlastní 

text - používají se výrazné iniciály a dřevoryty, rozsah se pohybuje od 1 strany do 20 stran. V 

Německu v 16. stol. vyšlo asi 600 000 výtisků Newe Zeitung. Zprávy, Zeitungen, Lettera, 

Avisa jsou vydávány v Německu, ale i ve střední Evropě a Itálii. Vedle těchto tisků existují 

další předchůdci novin - Korespondence, psané zpravodajství. Korespondent informující 

adresáta o situaci ve vzdáleném, ale důležitém městě, přístavu, na burze se objevuje po celý 

středověk. Zpravodajství korespondencí znala již říše Karla Velikého, stejně jako církevní 
3



organizace. Gildy obchodníků měly své zpravodaje a rozšiřovaly jejich psanou 

korespondenci. Do dopisu byly vkládány většinou na závěr informace, které byly určeny pro 

další čtenáře - vznikaly tak samostatné přílohy - Nova, Novissima, Avisa, Beilage, 

Cedulla. Nejstarší takový dopis je ve střední Evropě zaznamenán v roce 1420, kupecké 

korespondence se specializují na ceny, jsou známy z Benátek již v roce 1265. V polovině 16. 

století se psaní korespondencí stalo samostatným povoláním. Informace se tedy staly zbožím. 

Italská tradice korespondencí byla vzorem pro Fuggerovské noviny, obchodní a politické 

zpravodajství, které si vytvořili němečtí aristokraté a podnikatelé bratři Fuggerové. 

Fuggerovské zpravodajství dbalo o přesnost a věcnost. Fuggeři se nechali soustavně 

informovat o situaci v přístavech, na burzách a válečných taženích. Měli zasvěcené a 

spolehlivé zdroje - diplomaty, státní sekretáře, poštmistry. Psané noviny - korespondence  

existovaly vedle tištěných novin až do 18. století. Psaná korespondence byla již založena na 

činnosti placených zpravodajů. Dalším předchůdcem tištěných novin byly Poslovské noviny. 

Tyto noviny využívaly poštovních organizací. Ve Francii byla jízdní pošta již v polovině 15. 

století, stálé spojení bylo od počátku 15. století mezi italskými městy, jednalo se o jízdní 

posly. Habsburkové pověřili organizováním poštovního spojení v roce 1516 Franze von 

Taxise. Taxisové začali provozovat řadu důležitých poštovních spojení jako rodinný podnik. 

 

2. Evropský tisk v 17. století 

Od nepravidelně vydávaných tisků přecházeli tiskaři k periodicky vydávaným novinám. 

Uveďme následující příklady: 

1597 - Samuel Dilbaum - vydával v menších časových odstupech list, který měnil názvy, 

1609 - Johann Carolus - štrasburský knihkupec, vydával list Relation aller Fürnemmen und 

  gedenckswürdigen Historien, 

1609 - Julius Adolphus von Söhne - neperiodický týdeník - Aviso, Relation oder Zeitung  

  (Wolfenbüttel), 

1620 - Abraham Verhoeven, vydával týdeník, předtím vychází nepravidelně od r. 1616,  

  později 3x týdně - Nieuwe Tydinghen - měl privilegium k tisku ve všech  

   nizozemských provinciích. 

Další města, kde vycházely tištěné noviny - Basilej (1610), Kolín nad Rýnem (1610), 

Frankfurt nad Mohanem (1615), Berlín (1617), Hamburg (1618), Stuttgart (1619). 

17. století přinášelo pro noviny pozoruhodná témata: třicetiletá válka, náboženské konflikty, 

anglická revoluce, odchod do amerických kolonií, téma Nového světa... Rozvoj tisku v 17. 

století byl podmíněn ekonomickým rozvojem, rostl přirozený zájem o zpravodajství, tisk i 
4



nadále měl také úkol pobavit čtenáře. Vydavateli byli zejména tiskaři, spojeno s profesí 

knihkupce, dále poštmistři. V souvislosti s tímto rozvojem tisku se objevuje i nová kategorie 

zaměstnance - redaktor „Zeitungschreiber“. Vedle politiky, zábavy, zájmu o obchod, objevují 

se i informace o přírodních katastrofách, přičemž v 17. století je již zjevný fakt, že vysvětlení 

přírodních jevů se neomezuje jen na boha, objevují se i pokusy o vysvětlení na základě 

dobových přírodovědeckých znalostí a vědeckého poznání. 

Holandský tisk 

Holandské noviny se označují názvem „corantos (případně couranty). Již zmíněné Nieuwe 

Tydinghen dosahovaly až 7 stran, vycházely pravidelně. Rozvoj holandského tisku byl 

umožněn myšlenkovou volností, náboženskou tolerancí a silným podnikatelským ruchem v 

nizozemských provinciích. V prvních dvou desetiletích 17. století se forma corantů ustálila. 

Text corantů byl na každé strance rozdělen vodorovnou linkou, která oddělovala zprávy 

převzaté od informací dodaných vlastními zdroji a redakcí. 

Anglický tisk 

Knihtisk přivedl do Anglie William Caxton, který se vyučil knihtiskařem v Nizozemí, v roce 

1475 po návratu do Anglie založil proslulou tiskárnu ve Westminsteru, následně v této 

tiskárně vydal na svou dobu neuvěřitelných 90 knižních titulů. Rozvoji anglické žurnalistiky 

bránila dlouhá léta intenzivní královská a církevní cenzura. Do Anglie byly proto dováženy v 

Nizozemí anglicky tištěné coranty. 1. anglickým titulem byl Weekly Nevves (1622), vydávali 

Nicholas Bourne a Nathaniel Butler. Namísto zakázaných corantos byly vydáván jednoduché 

Newsbooks - zpravodajské sešity o rozsahu 8 - 22 stran. Proti cenzuře vystoupil anglický 

myslitel John Milton - ve spise Areopagetika - 1643. Pro silný tlak cenzury vznikl konformní 

oficiální list The Oxford Gazette, později přejmenovaný na London Gazette, to pak byl tisk 

restaurovaného královského režimu. Teprve pádem tiskového zákona v roce 1695 se v Anglii 

vydávání tisku nevázalo na licenci a nebyla zde ani předběžná cenzura. 

Francouzský tisk 17. století 

Také ve Francii byly oblíbeny coranty tištěné francouzsky v Nizozemí, od 30. let 17. století 

se vydávaly periodické listy. Mezi prvními vydavateli byli tiskaři Jean Martini a Louis 

Vendosme - vydávali od roku 1631 periodický list Nouvellles Ordinaires de Divers Androits 

- zpravodajský týdeník se zaměřením na zahraniční informace. Prvním významným 

francouzským vydavatelem byl lékař Théopruste Renaudot, který vydával na základě 

královského privilegia od roku 1631 oficiální list La Gazette - 8 stran, 4 sloupce. Zprvu list 

obsahoval jen zahraniční informace a inzerci, později byl list doplněn informacemi z 

královského dvora. 
5



 

3. Evropský tisk v 18. století 

Anglie - 1. anglický deník - Daily Courant (1702), vydával Samuel Buckley. V první 

polovině 18. století v Londýně vycházelo 5 deníků, dále 5 týdeníků, 6 listů vycházelo 3x v 

týdnu. Celkový náklad anglických novin činil týdně v 1. pol. 18. století 100 000 výtisků. V 

roce 1756 četlo anglický tisk 100 000 000 čtenářů (celkový součet za uvedený rok, noviny se 

četly po rodinách a následně je četlo i služebnictvo). Podstatná část čtenářů četla tisk v 

Londýně, pouze 19 % čtenářů pocházelo z venkova. Toryovský kabinet v r. 1712 rozhodl o 

povinném kolkování novin, bylo to 2,5 šilinků za arch tištěného papíru. Vláda tímto 

způsobem chtěla získat jednak finanční prostředky, jednak omezit rozsah tisku, který nabýval 

výrazně kritickou podobu. 

Specifickým jevem britského tisku byly moralistické týdeníky, vydavateli byli Richard Steele 

(1673 - 1729) a Joseph Addison (1672 - 1719) - časopisy The Tatler a The Spectator. 

 

Zakladatelé politické žurnalistiky v Anglii - Daniel Defoe a Jonathan Swift 

Daniel Defoe (1660 - 1731), politickou orientací whig, podnikatel, žurnalista a spisovatel. Po 

několikaterém podnikatelském krachu v letech 1704 - 1713 psal a vydával prakticky sám 

časopis Review, vycházel nejdříve 2x, později 3x týdně. Ve svém téměř 60. roce života 

napsal první román Robinson Crusoe (1719), přesný název zní - Život a zvláštní překvapující 

dobrodružství námořníka Robinsona z Yorku. Robinson i další úspěšné romány Deník 

morového roku (1722), Moll Frandersová (1722), Paměti kavalíra (1724) jsou spjaty s 

žurnalistickou činností autora, namnoze navazují na dobové konkrétní události, dokonce i na 

tištěné texty vyprávějící a popisující téma shodné s tématem románu (např. Robinson 

Crusoe). Jako žurnalista vytvořil bojovný whigovský list. Defoe obratně pracoval se 

čtenářskými dopisy, z těchto textů vybíral témata pro úvodníky listu, byl skvělým esejistou a 

pro svůj list osvědčil „zuřivé reportérství“, byl zřejmě prvním „zuřivým reportérem“ v 

novověké Anglii. 

Druhou zakladatelskou osobností byl Jonathan Swift (1667 - 1745), na rozdíl od Steela, 

Addisona a Defoa stál rozhodně na straně toryů, více než 30 let působil v Irsku, v letech 1721 

- 1725 napsal Gulliverovy cesty. V roce 1710 se Swift stal vydavatelem listu The Examiner. 

Třetí velkou osobností anglické žurnalistiky 18. století se stal John Wilkes, který vydával od 

roku 1762 list The North Briton. Wilkes byl uznávaným vůdcem anglických žurnalistů v 

bojích proti cenzuře a za tiskovou svobodu. 

V 18. století byla v anglickém tisku preferována následující  témata, která se objevovala v 
6



novinách pravidelně a vytvářela předpoklady pro následné budování stálých rubrik: 

1. války, v 18. století to byla válka o španělské dědictví, 

2. válečné zpravodajství, 

3. problematické bylo zpravodajství o parlamentu a tedy i o vnitřní politice, zde vznikaly 

časté konflikty vydavatelů a cenzurních orgánů, 

4. ekonomické informace - obchod, burza, 

5. doprava, mořské plavby, počasí, 

6. humor a milostné příběhy. 

 

V britských, ale i evropských novinách vůbec se v 18. století stále více objevují oznámení - 

inzerce - nejdříve o knihách a lécích, později o uměleckých představeních, ztrátách a 

nálezech. 

 

Francie 

Ve Francii absolutistický režim omezoval vydávání tisku zejména s ohledem na vnitřní 

zpravodajství. stále byly důležité Gazette de France - oficiální list monarchie. Do roku 1780 

dosáhla Gazette de France nákladu 12 000 výtisků, vycházely 2x do týdne. Tradičně se 

vydávaly časopisy zabývající se francouzskou kulturou, zvláště literaturou, uměním a vědou 

a divadlem - Le Journal des Scavants od roku 1665, 1672 - Le Mercure Galant - od roku 1724 

přejmenován na Le Mercure de France. V roce 1771 zahájil činnost pařížský list Le Journal 

de Paris, jednoznačně mu byl vzorem anglický list London Evening Post. Francouzští 

encyklopedisté vydávali v Belgii Journal Encyclopedique, který představoval osvícenskou 

kritiku nejen francouzského absolutismu. Časopis byl dopravován do Francie tajně. Ve 

Francii obhajoval svobodu slova Voltaire. Do Filozofického slovníku napsal k otázce 

svobody následující slova: „Celkem patří k přirozeným právům, aby člověk užil svého pera 

tak jako svého jazyka, totiž na své nebezpečí, na vlastní riziko a jak uzná za dobré pro své 

blaho. Znám hodně knih, které nudily, ale neznám žádné, které by způsobily skutečné zlo. 

Německá žurnalistika 

Časopisy v Německu vznikaly pod vlivem oficiálních francouzských novin Gazette, svůj vliv 

měly i anglické časopisy Steela a Addisona. Pozitivní roli sehrál německý racionalismus - 

zájem o vědu a racionální poznání života. Profesor Otto Mencke vydával od roku 1682 v 

Lipsku, významném centru německého knihtisku, Acta Eruditorum - informace o literatuře a 

vědě, měsíčník, 32 stran, od roku 1717 vydával 2x týdně Neue Zeitungen von gelehrten 

Sachen. Moralistický žánr zastupoval časopis Der Vernünftler - od roku 1713 (Hamburg). 1. 
7



německý divadelní časopis vydával humanista, estetik a dramatik G. E. Lessing - Beiträge zur 

Historie und Aufnahme des Theaters (1749 - 1750). V roce 1771 začal vydávat Ch. M. 

Wieland časopis Deutscher Merkur - věnován filozofii, vědě a literatuře. Deutscher Merkur 

měl v roce 1773 náklad 1200 výtisků. Čtenářsky nejúspěšnějším listem byl Patriot, který 

dosahoval v roce 1724 náklad 3000 - 4000 výtisků. Noviny četlo v jednotlivých německých 

zemích cca 1 % obyvatelstva, u takových listů, jako byl Patriot, bylo spočítáno, že jeden 

výtisk mohlo maximálně přečíst 20 osob. pruské státní úřady podporovaly vydávání 

hospodářských listů, které přinášely vládní vyhlášky a nařízení - Intelligenzblatt. Takovéto 

listy vycházely např. v Berlíně, Magdeburku, Halle a dalších německých městech. Do listů 

povinně přispívali pruští úředníci a pedagogové. Samozřejmě i v Německu se vyvíjely 

městské časopisy. Např. v Erlangen vycházel městský týdeník Real - Zeitung, náklad 18 000 

týdně. 

 

4. Americký tisk 

Prvním pokusem o americké noviny byl v r. 1690 list Publick Occurences, Both Foreign end 

Domestic. Vydavatelem byl Benjamin Harris, knihkupec a bývalý tiskař z Anglie. Harris 

vydával svůj list v rozsahu tří stran, čtvrtá stránka zůstávala volná pro poznámky čtenářů. Pro 

Harrise byly noviny „historií přítomnosti“, obsahovaly články o indiánských nájezdech na 

bílé osadníky, zprávy o pirátech, informace z Anglie, zprávy o koloniální správě. O čtrnáct let 

později v Bostonu vydával bostonský poštmistr John Campbell týdeník The Boston News-

Letter, byl publikován se souhlasem koloniální správy. V Americe do konce roku 1700 žilo 

půl milionu bílých osadníků. Postupně pro tyto osadníky začaly vycházet noviny. 

Programově opoziční byl New England Courant (vydával James Franklin, starší bratr 

Benjamina Franklina), v tomto listu se projevuje, podobně jako v dalších tiskovinách, silný 

vliv anglické novinové tradice. Americký tisk blížící se revoluce se projevoval kritickými 

úvahami a rozsáhlými příspěvky čtenářů. Jeden z vůdců americké revoluce Benjamin 

Franklin působil v listu Pensylvania Gazette. Tam se objevila kresba hada rozděleného do 

osmi částí - symbol osmi kolonií a nad obrázkem byl nápis „Jednota nebo smrt“. 

V průběhu 18. století vycházely již noviny ve všech velkých amerických městech - Filadelfii, 

New Yorku, Bostonu, Annapolisu, Williamsburghu atd. Právo svobody tisku bylo jedním z 

požadavků americké revoluce. Toto právo obhájil jeden z předních amerických revolucionářů 

Andrew Hamilton, když zastupoval v roce 1735 newyorského tiskaře a vydavatele Johna 

Petera Zengera, který byl vězněm pro „nactiutrhačný“ článek o Williamu Obsbym, guvernéru 

New Yorku. Právo na svobodu slova označil Hamilton jako „nejsvětější věc“, „věc svobody“. 
8



V redakci Boston Gazette byla vyargumentována základní teze americké revoluce. Američtí 

osadníci nevedou spor s anglickým králem, bojovali a budou bojovat s britským 

parlamentem. Neboť v tomto parlamentu nesedí jediný zástupce amerických osadníků... Jak 

se pak mají spravedlivě srovnat s britskými zákony a daněmi? 

 

5. Tisk Velké francouzské revoluce 

Nebývalou svobodu slova zaznamenala francouzská veřejnost v období Velké francouzské 

revoluce v letech 1789 - 1797. Teprve státní převrat 1797 ukončil svobodné psaní a vydávání 

francouzských žurnalistů a vydavatelů. Oficiální listy - předrevoluční Gazette de France a 

Journal de Paris - se nedokázaly v nové politické situaci vzniklé po pádu Bastily orientovat. 

Mezi květnem až prosincem 1789 bylo jen v Paříži založeno 150 nových listů. Hlavní 

politické proudy ve francouzské revoluci byly reprezentovány zejména těmito listy: 

konzervativní proud - Muniteur universel, první francouzský list velkého formátu (M. 

Panckoucke), 

třetí stav - Journal des États Généreux (hrabe Honoré de Mirabeux), 

girondisté - Patriote francais (Jean Pierre Brissot), 

liberálně demokratický proud - Révolutions de France et de Brabant (Camille Desmoulins), 

radikální proud jakobínů - L´Ami du peuple (Jean-Paul Marat). 

V osobnosti Jeana-Paul Marata našli svého zastánce a mluvčího radikální jakobíni, byl 

zastáncem měšťanů, řemeslníků, malých obchodníků a revoluční mládeže. Jeho list byl 

každodenním vyjádřením francouzského revolucionáře, Marat byl jediným autorem, 

redaktorem a vydavatelem. Jean-Paul Marat zformuloval svůj přístup ke společenské kritice 

těmito slovy (L´Ami du peuple, č. 102/1790): “Přítel lidu se nikdy nepostavil proti 

soukromým osobám, útočil vždy jen proti lidem veřejně činným, představitelům státní 

autority, proti zotročujícím ministrům, nevěrným správním orgánům, podvodným soudním 

úředníkům, zmocněncům lidu zapomínajícím na své povinnosti a zrazujícím ty, kteří je 

pověřili funkcí. A taková jest jeho úcta ke spravedlnosti, že i v těch nejzkorumpovanějších 

sborech činil vždy čestné výjimky...“ 

Státní převrat ze září 1797 ukončil období svobody tisku. Veškeré noviny byly dány pod 

policejní dozor. První konzul a pozdější císař Napoleon Bonaparte pak už řešil nový problém 

- jak využít tisk pro císařství. Na ministerstvu policie bylo v roce 1804 zřízeno cenzurní 

oddělení, mělo název Kancelář pro rady ve věcech tiskové svobody. Zatímco americká 

revoluce prosadila do ústavy svobodu slova a tisku, ve Francii po porážce revoluce císařství a 

následný restaurační režim úlohu cenzury posílily. 
9



 

6. První české noviny. Karel František Rosenmüller a Václav Matěj Kramerius 

Počátky českých novin navazují na historii, která je obdobná s předchůdci novin v Evropě. 

Objevují se psané a tištěné letáky, psané noviny. Pražští knihtiskaři Ludmila Sedlčanská, 

Arnoltové z Dobroslavína a Daniel Michálek se v Praze svářili o možnost vydávání 

německých novin. Jan Arnolt z Dobroslavína vydal německy Ordinari Postzeitungen nebo 

poněkud později Extraordinari Zeitungen, zachovány z let 1686 - 1687. Daniel Michálek 

vydal další německy tištěné noviny, zachován je výtisk z r. 1689. Karel Ferdinand Arnolt 

vydával Prager Postzeitungen. První české noviny vytiskl a vydal Karel František 

Rosenmüller - 1. číslo těchto periodických novin vyšlo 4. února 1719. Celý ročník měl titulní 

list Český Postylion neboližto Noviny České, noviny vycházely 2x týdně, v úterý a v sobotu. 

Tyto noviny vycházely až do r. 1772, měly kvalitní a trvalou grafickou úpravu, měnily však 

název. Z obsahu zaujmou zprávy ze zahraničí, přepsané Rosenmüllerem z vídeňského tisku. 

Významné události dokázal popisovat reportážním stylem (korunovace). Noviny obsahovaly 

někdy i úvodník. Určitým zárodkem rubriky byl opakovaný odstavec „Kdo z větších pánův 

do Prahy přijel a odejel“. V novinách se objevují i zárodky reklamy a inzerce (nové knihy, 

ztráty a nálezy, informace o vystoupení artistů). Noviny vedl K. F. Rosenmüller, nazývaný ve 

své době Danielem Adamem z Veleslavína 18. století, do roku 1729, kdy zemřel. Pak jeho 

roli převzal syn stejného jména (do roku 1745), následně po smrti syna vedla podnik vdova 

Žofie. Redaktorem novin byl František Kozury. V roce 1772 noviny zanikly. Důvodem byl 

nedostatek předplatitelů. Rosenmüllerovy noviny byly obnoveny dědici 5. ledna 1782 pod 

názvem Pražské české noviny, redaktorem se stal opět František Kozury. 

Václav Matěj Kramerius 

Po smrti majitelky rosenmüllerovské tiskárny koupil Pražské české noviny Jan Ferdinand 

šlechtic ze Schönfeldu, knihtiskař a velkopodnikatel. Ten získal i oprávnění vydávat německé 

a české noviny. V r. 1786 svěřil „spisování a redakci“ českých novin Václavu Matěji 

Krameriovi (1753 - 1808). Kramerius byl vzdělaným vlastencem, po gymnaziálních studiích 

v Klatovech se připravoval ke studiu práv na pražské univerzitě. Seznámil se s pražskými 

osvícenci, byl přítelem Josefa Dobrovského. Kramerius se stal představitelem vznikající 

obrozenecké inteligence, mužem národního obrození. Již před vstupem do redakce 

Schönfeldských novin překládal a publikoval osvícenské texty a cele se identifikoval s 

reformami císaře Josefa II. V Schönfeldských c. k. pražských novinách působil v letech 1786 

- 1788. Schönfeldské noviny vytvářel nejen jako redaktor, ale musel též získávat další 

potřebné informace, vyhledávat dopisovatele, zajišťovat předplatné, pomáhal s přípravou 
10



sazby a s tiskem. Schönfeldské novin za Krameria byla rozděleny do rubrik (“Z Čech“, Z 

Rakouska“, „Z Německa“, „Naučení domácímu hospodářství“, „Vzdělávání řemesel a 

fabrik“). Na konci novin byly zprávy o knihách, oznámení prodejů a koupí. Původní byly 

zprávy z vlasteneckého života. Zahraniční zpravodajství bylo převzato z cizích novin, 

zejména německých. 

V novoročním čísle roku 1786 oznámil V. M. Kramerius svůj novinářský program - chtěl 

vzdělávat a informovat lid pomocí vlasteneckých novin a knih. Stál na straně habsburských 

reforem. Z jednotlivých uveřejněných zpráv o lidových hnutích a bouřích vyplývá, že 

Kramerius odmítal radikální řešení sociálních konfliktů. Později na stránkách již vlastních 

novin odmítl i Velkou francouzskou revoluci. 

Po sporech Krameria a Schönfelda začal V. M. Kramerius vydávat vlastní noviny. 4. 

července 1789 vyšlo první číslo Krameriusových cís. král. poštovských novin - první číslo 

mělo náklad 450 výtisků. Později dosáhl náklad až 1500 výtisků. Krameriusovy noviny byly 

týdeníkem. Od 29. ledna 1791vydával pak V. M. Kramerius noviny nazvané Krameriusovy c. 

k. vlastenské noviny. Krameriovy noviny byly rozčleněny na stálé rubriky, články byly 

řazeny dle významu, šlo už o texty ve formě úvodníků, komentáře a reportáže. V. M. 

Kramerius byl novinářem vlasteneckým, identifikujícím se s programem národního obrození, 

politicky se ztotožnil s osvícenskými reformami Josefa II. V. M. Kramerius proto odmítal 

ideály francouzské revoluce. Noviny V. M. Krameria byly postiženy v I. desetiletí 19. století 

špatnou materiální situací českých zemí. V. M. Kramerius zemřel v roce 1808. Ve vydávání 

novin pokračovali Krameriovi přátelé František Jan Tomsa a Jan Rulík. Po roce 1813 vedl 

noviny syn V. M. Krameria Rodomil, nedokázal však zastavit pád novin, ve 20. letech 

prodala rodina noviny Schönfeldovi, noviny zanikly v roce 1825. 

 

7. Časopisy doby předbřeznové 

V Schönfeldských novinách po odchodu V. M. Krameria pracovali jako redaktoři Václav 

Thám, Josef Jakub Tandler, Vojtěch Klinger. Teprve Josef Linda, který vstoupil do 

Schönfeldských novin v roce 1817, se snažil výrazně úroveň novin pozvednout, s 

přestávkami byl redaktorem novin do roku 1834. 

Významným prostředkem šíření osvěty a vědy se staly vědecké časopisy. Josef Dobrovský 

vydával německy vědecké časopisy věnované české literatuře (1799 - 1780, 1786 - 1787). 

Uznávaným vlasteneckým časopisem byl Hlasatel český, čtvrtletník vydávaný od roku 1806 

Janem Nejedlým. Mezi jeho autory byl i Josef Jungmann. Hlasatel český vycházel v letech 

1806 - 1808, obnoven byl v letech 1818 - 1819. Lékař Jan Svatopluk Presl vydával v letech 
11



1821 - 1840 vědeckou revui Krok. Historik František Palacký se stal iniciátorem vydávání 

muzejních časopisů. Časopis Českého muzea vychází od roku 1827 až dodnes. ČČM byl 

časopisem vědeckým, plnil však i vlastenecké poslání. František Palacký byl redaktorem 

ČČM v letech 1827 - 1838. V letech 1827 - 1831 vycházel muzejní časopis i německý. 

V období od roku 1830 do roku 1848 byli významnými redaktory českých novin a časopisů 

František Ladislav Čelakovský (1799 - 1852), básník, překladatel a pedagog, který působil v 

Pražských novinách 1833 - 1835, Josef Kajetán Tyl (1806 - 1856), byl redaktorem časopisu 

Jindy a nyní, národního zábavníku pro Čechy, Moravany a Slovany v Uhrách od roku 1833, 

změnil název časopisu na Květy české (1834) a Květy (1835). Květy se měly v pojetí Tyla 

stát časopisem pro české národní hnutí. Tyl chtěl časopis orientovat na toto hnutí. Mezi 

autory Květů patřili František Vladislav Hek (předobraz Jiráskova F. L. Věka), Magdalena 

Dobromila Rettigová, Karel Jaromír Erben, Karel Hynek Mácha. Ze slovenských autorů psali 

do Květů Štúr, Hurban, Kuzmány. Tyl byl redaktorem Květů 1834 - 1836, dále v letech 1841 

- 1846. Dále jako redaktor působil J. K. Tyl v Pražském poslu (1848) a Sedlských novinách 

(1849). Oba listy byly redaktorovány v duchu myšlenek revolučního roku 1848. 

 

8. Karel Havlíček Borovský (1821 - 1856) 

Karel Havlíček je zakladatelem moderního českého politického novinářství. Po 

gymnaziálních studiích v Německém (dnes Havlíčkově) Brodu odešel na další studium do 

Prahy. Stal se studentem filozofie a vstoupil do kněžského semináře, odkud však byl 

vyloučen. V roce 1842 odjel do Moskvy, kde s podporou P. J. Šafaříka získal místo 

vychovatele v rodině vysokoškolského učitele. Své poznání (a značnou deziluzi) ruského 

slavjanofilství popsal v knize Obrazy z Rus. Na doporučení Františka Palackého získal místo 

redaktora v Pražských novinách a jejich přílohy Česká včela. Karel Havlíček se stal jako 

novinář jedním z předáků českého národního hnutí v roce 1848. Hluboké přátelství s 

Františkem Palackým ho vedlo k formulování základních novinářských úvah o budoucnosti 

českého národa. Viděl ji v Rakousku federalizovaném a demokratickém. Havlíček byl spjat s 

národním liberálním hnutím, to mluvilo za české měšťanstvo, rodící se český průmysl, 

obchod a živnosti, stejně jako za vlasteneckou kulturu. Na stránkách Národních novin (první 

číslo vyšlo 5. dubna 1848) otiskoval základní stati. Bylo to po císařském patentu z 15. března 

1848, kdy byla zrušena cenzura a Havlíček plně využíval nastalou tiskovou svobodu. 

Havlíček vytvořil z Národních novin politický deník v národním pojetí. Noviny měly 

soustavné zahraniční i vnitropolitické zpravodajství. Jádro zpravodajství tvoří původní 

zprávy. Karel Havlíček se ve svých článcích vyslovuje pro národní a jazykovou 
12



rovnoprávnost, žádá zrušení feudálních privilegií, rovnost stavů před zákonem. Požadavky 

národní uveřejňuje v záhlaví Národních novin: „Skutečná rovnost národností. Spojení zemí 

koruny naší. Zrušení práv feudálních. Rovnost všech stavů před zákonem. Soudy přísežných. 

Odpovědné ministerstvo pro korunu naší. Všeobecný sněm celého národa. Národní gardy 

všude. Úplná reforma škol a úřadů.“ 

Po porážce revoluce 1848  a rozpuštění říšského sněmu v březnu 1849 nastoupilo Rakousko 

cestu k absolutismu. Havlíček se na stránkách Národních novin stavěl i nadále na obranu 

občanských svobod. Havlíček byl proto postaven před porotní soud, byl žalován pro kritiku 

oktrojované (nařízené) ústavy. Národní noviny byly zastaveny v lednu 1850. Havlíček pak 

vydával v Kutné Hoře týdeník Slovan. Vydal zde také sborníky svých článků - Duch 

Národních novin a Epištoly kutnohorské. Havlíček pod neustálým cenzurním tlakem zastavil 

sám Slovan v srpnu 1851. V listopadu 1851 byl žalován pro články ve Slovanu, znovu byl 

porotním soudem shledán nevinným. Proto byl v prosinci 1851 zajištěn a odvezen o 

tyrolského městečka Brixen, kde byl držen více než tři roky. Násilné vytržení z české 

společnosti, vyhnanství, Havlíčka těžce poznamenalo. Stejně bolestně nesl ztrátu novinářské 

profese. V Brixenu však vznikly Tyrolské elegie, Křest sv. Vladimíra a Král Lávra. Havlíček 

se z vyhnanství vrátil v květnu 1855. Před návratem domů mu zemřela žena. Z přátel mu 

zůstal jen Palacký, Němcová a Trojan. Ve věku 35 let zemřel na těžkou tuberkulózu. Karel 

Havlíček je oprávněně označován za zakladatele moderního českého politického novinářství, 

básnickou tvorbou obohatil zejména českou satiru. 

 

9. Světový tisk v 19. století 

Politické podmínky rozvoje tisku byly nejpříznivější v Evropě ve skandinávských zemích, v 

Holandsku, Švýcarsku a Anglii. První polovina 19. století v Evropě byla ve znamení 

konzervativních režimů, totéž platilo po porážce revoluce 1848 zejména ve střední Evropě a 

ve stále roztříštěném Německu. Svoboda slova se výrazně prosadila ve Spojených státech 

amerických, byl to hmatatelný výsledek americké revoluce. 

Rozvoji tisku napomáhal ekonomický vzestup jako důsledek zdařilé průmyslové revoluce. 

Nové technologie urychlily pohyb informací, čímž se zvýšila informační hodnota tisku. Již v 

roce 1844 byla postavena 1. linka elektrického telegrafu mezi Washingtonem a Baltimore. 

Washingtonský list Medisonian poskytl jako první na světě zprávu pod titulkem Telegrafické 

zpravodajství. V roce 1855 byla již telegrafem propojena Evropa od Anglie k Černému moři. 

V roce 1858 byl položen podmořský kabel mezi Amerikou a Evropou. Telefonie pak od 

sklonku sedmdesátých let ještě více urychlila přenos informací. Pro výrobu novin bylo 
13



důležité zlevnění výroby papíru a nasazení velkokapacitních rotačních tiskařských strojů, 

první rotačka byla postavena pro tisk Times v roce 1828. 

Noviny se začaly vydávat i mimo Evropu. Bylo tomu v Alžíru (1844), v Argentině (1804), 

Mexiku (1805), Egyptě (1822)m Iránu (1839), Turecku (1796), Austrálii (1803) a v Japonsku 

(1861). 

Vídeňská vláda využívala jako oficiální list Österreichischer Beobachter, pruská vláda 

financovala Allgemeine Preussische Staatszeitung. V Německu byly vydávány liberální 

Rheinische Zeitung, kde byl v letech 1842 - 1843 šéfredaktorem Karel Marx. Tvrdé 

podmínky byly pro tisk ve stále roztříštěném Německu, situaci nezměnil ani proces 

sjednocování Německa. Železný kancléř Bismarck ostře vystupoval proti socialistickému 

tisku a politické opozici. Oproti tomu v malém Švýcarsku využívalo příznivé publikační 

možnosti 180 listů, které zde pravidelně vycházely v roce 1857. Vydávány byly již i 

celostátní deníky, které vycházejí dodnes - Neue Zürcher Zeitung (noviny evropského 

významu), Nationale Zeitung (Basilej) a Journal de Geneve (Ženeva). 

V druhé polovině 19. století se v Evropě i Americe prosazují velké nezávislé deníky. Vedle 

nich existoval tisk masový pro lidové vrstvy, který se pohyboval od určité apolitičnosti a 

populárnosti až k úpadkovosti podobné dnešnímu bulvárnímu tisku. V západní a střední 

Evropě, později i v Rusku a asijských metropolích se začal vydávat také dělnický tisk, který 

se postupně diferencoval na tisk reformně socialistický a tisk radikálně socialistický (později 

ve 20. století - komunistický). Pro kvalitu velkých novin, usilujících o pozici ústředních 

deníku ve svých zemích, byly důležité reformy v Anglii a Francii. Tyto reformy uskutečnily 

John Walter II. a šéfredaktor John Stoddard v Anglii v listu The Times a Émile de Girardin v 

pařížském listu La Presse. 

 

Principy rozvoje listu The Times 

V roce 1785 založil John Walter list The Daily Universal Register, později byl přejmenován  

na The Times. Zpočátku se jednalo o komerční cíl, list měl kompenzovat ztráty majitele 

vzniklé z obchodování s uhlím a z pojišťovacích transakcí. John Walter si ale veřejně kladl 

cíl „spolehlivě registrovat všechny informace a bude nezávislý na politických stranách.“ Ve 

skutečnosti měl list toryovskou tendenci. Následovník zakladatele The Times John Walter II 

a šéfredaktor John Stoddard přistoupili však k zásadní reformě deníku. Stanovili si tyto cíle: 

1. zlepšit zpravodajství - mít síť vlastních zpravodajů a to včetně zahraničních, 

2. psát nezávisle a být nezávislý na vládě (aspoň ne otevřeně a bezprostředně), 

3. psát pro vlastní čtenářskou vrstvu - orientace na majetné čtenáře, 
14



4. vybudovat technické zázemí novin - od roku 1814 měly Times vybaveny tiskárnu 

tiskařskými stroji s parním pohonem. 

Anglický kritik William Hazlitt v roce 1823 napsal o The Times a jejich orientaci: „...je vždy 

nejsilnější na straně silných“. The Times se staly vzorem kvalitních a  o objektivitu 

usilujících novin, nemálo k tomu přispěly ovšem i další noviny, např. The Morning 

Chronicle, kde působil i Charles Dickens. 

Velkým reformátorem francouzského tisku se stal Émile de Girardin, který vstoupil na 

žurnalistickou dráhu v roce 1828. Postupně založil týdeník Le Voleur (výběr z tisku) a 

týdeník La Mode, který se věnoval životnímu stylu vyšších společenských vrstev. Prodejem 

podílů na těchto listech získal prostředky na založení velkého deníku. A skutečně v roce 1836 

založil deník La Presse. Postupně prosadil novou grafickou úpravu, deník ve výrazné úpravě 

koncipoval jako nadstranický. Obsahově zavedl otiskování románů na pokračování od 

úspěšných autorů. Například Balzac psal pro La Presse román Stará panna, scény ze života v 

provincii. Od dalších autorů otiskoval fejetony (Musset, Sandová, Chateubriand, Sue, 

Lamartini). Girardin propracoval i ekonomickou politiku listu, v roce 1844 zdvojnásobil 

formát listu a zároveň snížil cenu svých novin. Inspiroval se principy listu Times. Dbal o 

vysokou profesionalitu svých redaktorů, jejich odbornost, přesnost a rychlost. Zároveň 

připravil systém rubrik - příloh, které La Presse přinášel pravidelně. Byly rozděleny dle 

jednotlivých dnů v týdnu: 

1) pondělí - divadelní rubrika, 2) úterý - přehled o literatuře a nových knihách, 3) středa - 

zemědělské zpravodajství, 4) čtvrtek - informace z vědy umění a akademických institucí, 5) 

pátek - armádní zpravodajství, 6) sobota - společenská rubrika, 7) neděle - náboženská 

problematika a fejetony. 

 

10. Americký tisk v 19. století 

V průběhu 19. století se struktura novin ve světovém měřítku diferencuje, prosazují se 

tradiční a prestižní noviny a časopisy, podnikatelsky se stává stále více zajímavým masový 

tisk pro lidové vrstvy. Velmi intenzívně se tento vývoj projevuje v USA. Vedle prestižních 

The New York Times (1851) se později založí obdobný list v nejlidnatějším americkém státu 

- v Kalifornii, kde je vydáván The Los Angeles Times. Oba listy vznikají pod zřejmým 

vlivem londýnského vzoru. 

V roce 1833 zakládá Benjamin Day (původně tiskařský dělník) deník The Sun, který má být 

jednoduchým a zábavným čtením pro jeden den. Day a jeho redaktoři se nebáli publikovat 

zajímavé, leč smyšlené zprávy. The Sun měl ale rozsáhlé a přesné lokální zpravodajství o 
15



New Yorku. Stejně tak dbal o dostatek soudniček (literárně zpracovaných soudních jednání). 

The Sun, který Day v roce 1837 prodal, stál u počátku amerického masového tisku. Sun pak 

jako určitý typ novin se vydával v řadě měst USA, Kanady, Anglie a Austrálie. 

Dalším masovým listem měl být The New York Herald, který založil James Benett v roce 

1835. Benett měl ovšem vyšší ambice ve věci obsahu a kvality novin, list vyprofiloval do 

rozsáhlého zpravodajství a to včetně zpráv z Evropy. V roce 1860 měl The New York Herald 

náklad 77 000 výtisků denního vydání. Od roku 1840 vycházel v New Yorku i list The New 

York Tribune (zakladatel Horace Greeley), tento list měl též zpravodajské ambice a 

soustředil vynikající americké žurnalisty (mj. i Henry J. Raymonda, příštího zakladatele The 

NewYork Times). Tento list se angažoval zejména v boji o zrušení otroctví na straně 

amerických demokratických sil. Všechny zde uvedené americké listy usilovaly o zvýšené 

příjmy z reklamy, která nově v druhé polovině 19. století se soustředila na masové výrobky 

denní spotřeby. 

Pozoruhodnou osobností americké žurnalistiky byl Joseph Pulitzer (1847 - 1911). Rodák ze 

židovské obchodnické rodiny z Budapešti se vypravil do Ameriky, zúčastnil se občanské 

války a posléze se stal redaktorem Westliche Post. Tyto noviny byly vydávány pro velkou 

německou menšinu v St. Luis, hlavním městě státu Missouri. Za několik let Pulitzer  noviny 

koupil, následně získal i největší lokální deník - St. Luis Post - Dispatch. Pak již Pulitzer  

směřoval do New Yorku, kde viděl větší podnikatelské šance. Koupil průměrný deník The 

New York World, v roce 1883 dosahoval náklad 15 000 výtisků, za pět let vytáhl Pulitzer  

deník na 150 000 výtisků. Pulitzer  prosadil ve World novou grafickou úpravu, ostré politické 

karikatury, velké ilustrace. Chtěl, aby redaktoři psali pravdivě, ale zároveň i chytlavě. 

Pulitzer  formuloval svoji strategii takto: „Mají-li být noviny opravdovou službou veřejnosti, 

musejí mít vysoký náklad, protože náklad znamená inzerci a inzerce znamená peníze. A 

peníze se rovná nezávislost.“ 

Pulitzer  se orientoval na dobře vymezený segment newyorské společnosti, své noviny určil 

zaměstnancům, ženám a velké skupině ve městě žijících emigrantů. Ze svých skromných 

začátků emigranta, který nevládl dobře angličtinou, učinil pro své redaktory následující 

závěry: „Naservírujte jim to stručně, aby je četli, jasně, aby je ocenili, pitoreskně, aby si je 

pamatovali, především přesně, aby se mohli podle nich řídit.“ Pulitzer  vedl tvrdý 

konkurenční boj s Wiliamem R. Hearstem. Princip „akurátnosti“ opustil jeho list v době 

americko-španělské války o Kubu. Napínavé spekulace z této války dokázaly zvednout 

náklad až na 5 milionů výtisků za týden. V roce 1890 se Pulitzer  vzdal své pozice ve 

Worldu, oční choroba skončila slepotou. Pulitzer  zemřel v roce 1911, z jeho finančních 
16



prostředků byla založena v roce 1912 fakulta žurnalistiky na Columbijské univerzitě. V roce 

1917 byla poprvé vyhlášena prestižní žurnalistická Pulitzerova cena. 

 

11. Tisk v českých zemích v druhé pol. 19. století 

Revoluční rok 1848 skončil porážkou českého národního hnutí. Vrcholným reprezentantem 

liberální žurnalistiky byl K. H. Borovský, jeho Národní noviny byly zastaveny v ledu 1850, 

následně sám Karel Havlíček v srpnu 1851 zastavil týdeník Slovan, který vycházel v Kutné 

Hoře. Program Havlíčka se opíral o požadavky národní a jazykové rovnoprávnosti, 

demokracie a federalizace Rakouska, o prosazení ústavnosti a respektování demokratických 

svobod. Havlíček byl - řečeno moderním jazykem - stoupencem občanské společnosti. 

Podobně jako Havlíčkovy listy dopadly i listy vydávané radikálně demokratickými žurnalisty 

- Občanské noviny, Noviny lípy slovanské (Občanské noviny a Noviny lípy slovanské 

nesložily předepsané kauce v květnu 1849, Pražský večerní list vycházel do února 1851). 

Karel Havlíček byl internován v Brixenu. Redaktoři - účastníci revolučního roku 1848 byli 

tvrdě perzekvováni. Emanuel Arnold byl odsouzen za účast na májovém spiknutí na 20 let 

vězení, Jan Slavibor Knedlhans-Liblinský a Ferdinand Čenský byli odvedeni za trest k 

vojsku, Josef V. Frič odsouzen vojenským soudem za velezradu na 18 let vězení, Karel 

Sladkovský odsouzen k mnohaletému vězení, Karel Sabina dostal 18 let těžkého žaláře. 

Takto absolutismus potrestal české redaktory, v padesátých letech vycházely v českých 

zemích dvoje české novin - Pražské noviny, které byly výrazně provládní, a v Brně byly 

vydávány Moravské noviny (zanikly 1872). Nový tiskový zákon z r. 1852 stanovil regulační 

nástroje - kauce, tiskové koncese, výstrahy, inzertní daň. Určitý význam měly v této době 

literární a osvětové časopisy - Lumír, Šimáčkův Posel z Prahy, Vilímkovy Humoristické 

listy. 

Další tiskový zákon byl z roku 1862, ten zavedl přece jenom právní stav, tvrdá omezující 

pravidla byla postupně zrušena, od roku 1869 byly zavedeny  tiskové porotní soudy a při 

následné cenzuře rozhodovalo státní zastupitelství a ne policie. 

Na počátku 60. let došlo k oživení českého politického života, byl založen deník Čas (1860). 

Mladočeským listem se staly postupně Národní listy (založeny 1861), které se v roce 1865 

spojily s demokratickým Hlasem (založen 1862). Staročeskou politiku, reprezentovanou 

Františkem Palackým a Františkem Ladislavem Riegrem, zastupovaly deníky Národ (1863 - 

1866), Národní pokrok (1867 - 1869), Pokrok (1869 - 1886) a Hlas národa (1886 - 1918). 

Nejúspěšnějším žurnalistou staročeského tábora byl Jan Stanislav Skrejšovský (1831 - 1883), 

který založil v roce 1862 německy vydávaný staročeský list Politik (vycházel do roku 1918, 
17



od roku 1907 pod titulem Union). 

Nejvýznamnějším liberálním listem druhé poloviny 19. století byly Národní listy, které vedl 

dr. Julius Grégr. Národní listy na počátku 60. let reprezentovaly celou národní stranu, národní 

hnutí, ale v postupné diferenciaci hnutí na mladočechy a staročechy staly se Národní listy 

mluvčím a listem mladočechů. V redakci Národních listů se sešla elita českých novinářů a 

spisovatelů. Byli to Karel Sladkovský, Jan Neruda, Vincenc Vávra Haštalský, Josef Barák, 

Josef Holeček, Jakub Arbes, Gustav Eim, Vítězslav Hálek, Karel Tůma, Josef Anýž, Servác 

Heller a Josef Penížek a další. Při založeni NL byl nezkušenému Juliu Grégrovi velkou 

oporou František Šimáček, který již měl za sebou redigování Posla z Prahy. Grégr se 

postupně vypracoval ve velmi obratného tiskového podnikatele, který se inspiroval 

evropskými listy. Národní listy se staly deníkem středoevropského formátu, rozhodně neměly 

v druhé pol. 19. století v českém prostředí rovnocenného konkurenta, který by snesl srovnání. 

Na linii listu se významně podílel redaktor a budoucí mladočeský politik Karel Sladkovský. 

K vynikajícímu zpravodajství přispíval vídeňský dopisovatel Gustav Eim. Při kritice vládní 

politiky byli redaktoři postihování vězením a redakcím byly předepisovány finanční pokuty. 

V prvním desetiletí byl několikrát odsouzen Karel Tůma, Jakub Arbes si odseděl 14 měsíců, 

Vilém Erben dostal 9 měsíců.  

Grégr se inspiroval zahraničním tiskem. Národní listy měly proto dokonalé vídeňské a 

zahraniční zpravodajství vůbec, nově zavedly válečné zpravodajství. Skvělá byla kulturní 

rubrika. Národní listy disponovaly skvělými fejetonisty, fejeton vedl Vítězslav Hálek, ke 

kterému se přidal Jan Neruda, po smrti Hálka to byl úkol především Nerudy. O kulturním 

životě psali zasvěceně nejen již uvedení Hálek a Neruda, ale též Bedřich Smetana, Svatopluk 

Čech, Miroslav Tyrš. Národní listy zastupovaly mladočechy, tedy český průmysl, obchod a 

živnosti, proto se zde postupně zaváděla problematika národohospodářská. Vynikajícím 

způsobem se uplatňovala rubrika soudní síně (František Šimeček, později Ignát Hermann). 

Herrmann svými pražskými povídkami nabyl obliby srovnatelné s Nerudovými fejetony. 

Redaktor Čupr, který přišel do Národních listů v roce 1885, založil sportovní hlídku. Silnou 

stránkou Národních listů byl jazyk novinářů, ostatně byli zde již uvedení spisovatelé a 

básníci. Z básníků vedle Hálka a Nerudy to byl i J. V. Sládek, který pracoval v Národních 

listech v letech 1872 - 1877, zastával místo redaktora zahraniční rubriky. 

 

Žurnalista Jan Neruda 

Jan Neruda (1834 - 1891) byl vynikajícím žurnalistou 19. století, patřil též k 

nejvýznamnějším osobnostem české literatury. Jeho básnické sbírky Písně kosmické, 
18



Balady a romance, Zpěvy páteční, Prosté motivy, Hřbitovní kvítí a Kniha veršů mají 

pro českou poezii obdobný fundamentální význam jako básnické umění Karla Hynka 

Máchy. Současníci však více obdivovali Nerudu spisovatele (Arabesky, Malostranské 

povídky, cestopisy) a znali ho zejména jako novináře. Do Národních listů vstoupil v roce 

1865 při splynutí s redakcí Hlasu. V NL působil do své smrti v roce 1891 (dočasně vedl i 

další časopisy - Květy a Lumír). V mladočeském hnutí Neruda představoval spolu s 

Josefem Barákem tzv. plebejské křídlo. 

Jan Neruda v Národních listech vedl společně s Vítězslavem Hálkem fejeton, po smrti Hálka 

pak převzal tento úkol sám. Ve fejetonu se stal skutečným mistrem tohoto žánru, napsal 2200 

fejetonů. V letech 1861 - 1885 vedl Neruda v redakci divadelní referát. Svým dlouholetým 

kritickým působením zformoval Jan Neruda principy české divadelní kritiky. Mimořádnou 

hodnotu mají i cestopisné črty (Pařížské obrázky, Obrazy z ciziny a Menší cesty). Řadu 

fejetonů napsal Jan Neruda na témata sociální a politická. 

Jan Neruda se podílel i na založení Spolku českých žurnalistů (1877), na druhé valné 

hromadě Spolku českých žurnalistů 29. ledna 1879 byl zvolen jednomyslně jeho předsedou. 

Spolek českých žurnalistů byl projevem společenské emancipace žurnalistů, kteří stáli od 40. 

let 19. století v čele národního hnutí. Dále existovala Jednota českých novinářů a se 

slovanskými žurnalisty byli čeští novináři spojeni v Ústředním svazu slovanských novinářů 

(1902) a ve Všeslovanském svazu novinářů (1909). Vrcholnou organizací novinářských 

spolků měl být Syndikát českých novinářů (1909 - 1911). 

Prvním časopisem pro dělnictvo byl Hlásník, založený F. C. Kampelíkem (1848). Staročeský 

právník a ekonom F. L. Chleborád vydával čtrnáctideník Dělník (1867 - 1871). Katoličtí a 

liberální žurnalisté vydávali OUL (1868 - 1869). Dělnické listy vycházely v letech 1872 - 

1884. Socialistickou orientaci do Dělnických listů vnášeli Ladislav Zápotocký a Josef 

Boleslav Pecka. V roce 1878 je založena Českoslovanská sociálně demokratická strana 

dělnická, v roce 1897 vzniká první dělnický deník - Právo lidu. (Předchůdcem tohoto deníku 

byl čtrnáctideník Budoucnost, vycházel v letech 1874 - 1882). Strana agrární vydávala deník 

Venkov (1906). Tzv. Národní dělníci - ovlivněni mladočechy zakládají Stranu národně 

socialistickou, jejím deníkem se stává v roce 1907 České slovo. Nejdůležitějším katolickým 

listem byl v Praze vycházející týdeník Čech (1869), který byl od roku 1871 deníkem. 

Pokroková česká inteligence liberální orientace se formuje do politického realismu, jehož 

politickou stranou se stává později Česká strana lidová. Prvním tiskovým orgánem realistů 

byl Herbenův Čas (1886), od roku 1901 vydáván jako deník. Obdobou politického realismu v 

Čechách, reprezentovaného univerzitními profesory Tomášem G. Masarykem, Josefem 
19



Kaizlem a Janem Gebauerem, je na Moravě Moravská strana lidová, jejímž deníkem jsou 

Lidové noviny (1889). Masaryk, Kaizl a Gebauer působili soustavně publicisticky v 

časopisech Nová doba, Atheneum. 

Dalším hnutím bylo od 90. let hnutí mladých radikálních pokrokářů - Alois Rašín, Karel 

Sokol, Antonín P. Veselý a S. K. Neumann. Z tohoto hnutí vzešly dvě politické strany - 

radikálně pokroková a radikálně státoprávní. Tyto strany vydávaly listy Samostatnost a 

Radikální listy. 

 

12. Tiskové agentury 

Od 40. let 19. století začaly vznikat tiskové agentury, které shromažďovaly zprvu informace z 

vlastní země, posléze si systémem zahraničních dopisovatelů a vlastních zpravodajů 

zajišťovaly i informace ze světa, případně z určité konkrétní oblasti či kontinentu. 

Shromážděné informace dodávaly (prodávaly) domácím i zahraničním listům. Tisková 

informace se stala žádaným zbožím a zkvalitnila a urychlila zejména zpravodajskou část 

novin, časopisů, později i rozhlasu. První tiskovou agenturu založil v roce 1835 v Paříži 

Charles Havas a k její tradici se dodnes hlásí oficiální tisková agentura Francie - Agence - 

France - Presse (AFP). Druhou nejstarší agenturou je americká AP -Associated Press (1848). 

Jako třetí vznikla v roce 1849 agentura v Berlíně - Bernharda Wolffa. K nejstarším tiskovým 

agenturám patří Reuters, kterou založil Paul Julius Reuter (1851). Reuter pracoval původně 

ve francouzské agentuře Havase. 

Bernhard Wolff zajišťoval v roce 1849 telegrafní zpravodajství z burzy ve Frankfurtu a 

Amsterodamu. Informace měly být původně určeny jen pro list National-Zeitung. Ukázalo se, 

že toto zpravodajství zvyšuje náklad novin, a proto Wolff připojil k burzovnímu 

zpravodajství i informace politické a ekonomické, byl podporován vládou a vytvořil vlastní 

tiskovou agenturu - Wolffschen Telegraphen Büro (WTB). Úspěch zpravodajských tiskových 

agentur vedl i k vytváření reklamních a inzertních kanceláří, které soustřeďovaly poptávku a 

nabídku po inzerci. V Německu vznikla v roce 1855 jako první reklamní a inzertní kancelář 

F. Hassensteina. Německý vývoj inspiroval i vznik oficiální tiskové agentury K.K. 

Telegraphen - Korrespondenz - Bureau (zkratka Korbüro) v Rakousku v letech 1859 - 1860. 

Korbüro mělo své filiálky i v Praze, Budapešti a v dalších metropolích Rakouska, resp. 

později Rakouska-Uherska. Nástupcem Korbüra se stala po první světové válce vídeňská 

Amtliche Nachrichtenstelle (ANA) v roce 1922. Za II. světové války se ANA stala součástí 

říšskoněmecké tiskové kanceláře Deutsches Nachrichtenbüro (DNB). V roce 1946 pak 

vznikla APA- Austria Presse Agency. Z pražské pobočky Korbüra vznikla v roce 1918 
20



Československá tisková kancelář, v roce 1993 zahájila činnost Česká tisková kancelář. V 

Itálii byla první tiskovou agenturou Agenzie Telegrafica v Turínu (1853). Švýcarská agentura 

Schweizerische Depeschanagentur (SDA) byla založena v roce 1894. 

Pokud se týče Německa úlohu WTB převzalo ve 20. letech Deutsches Nachrichtenbüro 

(DNB), po II. světové válce pak Deutsche Presse Agentur (DPA). V Rusku byla první 

tiskovou kanceláří Sankt-Peterburská Telegrafní Agentura (SPTA), činnost zahájila v roce 

1904. V letech 1918 - 1935 působila Ruská Telegrafní agentura, zajišťující zejména 

informace z Ruska. Rozhodující byla však dlouholetá činnost Tiskové agentury Sovětského 

svazu (TASS) v letech 1925 - 1992, po rozpadu SSSR navazuje na tradici Tassu agentura 

ITAR-TASS - Informační tisková agentura Ruska. 

Ve Skandinávii vznikly Norská tisková kanceláře (1917), Finská tisková kancelář (1887), 

Švédská tisková kancelář (1921) a Dánská tisková kancelář (1866). 

V Asii působí následující významné tiskové kanceláře: Presse Trust India (1905), United 

News of India (1960), Japonská tisková kancelář KJÓDÓ, (1945), Indonéská tisková kancelář 

(1937). V Číně působí agentura HSINHUA (Nová Čína) od roku 1937, v roce 1952 byla 

založena v Kantonu Cina News Agency. V roce 1959 byla argentinským novinářem Jorgem 

Ricardem Massetim založena Prensa Latina - latinskoamerická tisková agentura inspirována 

castrovskou Kubou. 

 V 2. polovině dvacátého století se objevily specializované fotografické agentury, zajišťující 

aktuální fotografický servis k významným světovým politickým událostem, přírodním 

katastrofám, světovým kulturním festivalům či přírodovědeckým tématům,. Historicky první 

takovouto fotografickou agenturou byla Magnum Photos založené Henri-Carier-Bressonem, 

Robertem Capou a Georgem Rodgerem. Tato agentura chtěla zajistit tvůrčí a finanční 

nezávislost svým fotografům. V Americe byla založena významná fotoagentura Robertem 

Pledgem - Contact Press Images (1976), agentura iniciuje velké barevné fotografické cykly, 

zejména projekty zaměřené na třetí svět. Tato agentura zajišťuje fotodokumentaci pro Time, 

The Sunday Magazine, Paris Match a National Geographic. 

Ve Francii působí fotografické agentury Gamma (1968), Sygma (1973) a Sipa (1973). 

Americká agentura Corbis, u jejíhož zrodu stál Bill Gates, využívá digitální technologii k 

archivaci a distribuci svých obrázků. V České republice působí agentura MAFA (vlastník 

Mafra, a.s.), tato agentura zajišťuje fotografickou dokumentaci pro deník Mladá Fronta Dnes. 

Další českou fotografickou agenturou byla LINO, pracující pro Lidové noviny. 

Nejdůležitějším poskytovatelem fotoservisu je stále v České republice Česká tisková 

kancelář. Česká tisková agentura disponuje bohatým fotoarchívem z činnosti Československé 
21



tiskové kanceláře v letech 1919 - 1992. 

 

13. Světový tisk ve 20. století 

Zejména první polovina 20. století dala vyniknout síle tištěných medií, prestižní listy, 

zpravodajské magazíny a masový tisk směřující k bulvarizaci výrazně ovlivňovaly veřejné 

mínění. Vliv tisku je ovšem ohraničený možnostmi svobody tisku. V tomto směru je klíčová 

otázka cenzury. Tisková cenzura byla zrušena v Anglii v roce 1695, od roku 1771 bylo v 

Anglii povoleno zpravodajství z parlamentu. Americká listina lidských práv (1776) a 

francouzská listina (1789) proklamovaly svobodu tisku. První dodatek Ústavy Spojených 

států amerických praví: „Kongres nesmí vydávat zákon zavádějící nějaké náboženství nebo 

zákony, které by zakazovaly svobodné vyznávání nějakého náboženství; právě tak nesmí 

vydávat zákony omezující svobodu slova nebo tisku, právo pokojně se shromažďovat a právo 

podávat státním orgánům žádosti o nápravu křivd.“ 

Cesta ke svobodě tisku byla komplikovaná v Německu, říšský tiskový zákon z roku 1874 

zrušil omezování tisku ze strany státu, leč říšský sněm svým hlasováním svobodu tisku v 

konkrétních hlasováních negoval. Protisocialistický zákon z roku 1878 umožňoval v 

Německu snadno zakazovat socialistické tiskoviny. Výmarská ústava po 1. světové válce v 

čl. 118 zajišťovala svobodu slova. Nacistické Německo zlikvidovalo nejen svobodu slova a 

tisku, zglajchšaltovalo celý demokratický tisk, o socialistickém a komunistickém ani 

nemluvě. Noviny, rozhlas a filmy měly být nástrojem nacistické ideologie. Ústava Spolkové 

republiky Německo v článku 5 garantuje svobodu slova a tisku. „Svoboda tisku a svoboda 

zpravodajství rozhlasem a filmem jsou zaručeny. Cenzura není.“ 

V zemích sovětského bloku byla svoboda tisku podřízena soustavné cenzuře. Sovětský model 

tisku měl jako cíl udržení a zdokonalení stávajícího režimu a výchovu občanů v tomto duchu. 

Z hlediska ekonomického nebyla důležitá vlastní ekonomická síla a rentabilita novin a 

časopisů. Stranické řízení a cenzura výrazně usměrňovaly tisk, rozhlas i televizi. 

Obecně platí, že rozsáhlé svobody tisku jsou umožněny dlouhodobě trvajícími 

demokratickými poměry v jednotlivých zemích. Zároveň však mohou svobodu vyjadřování,  

svobodu slova a tisku omezovat i v demokratických poměrech majitelé vydavatelství a jejich 

výkonní šéfredaktoři, pokud upřednostní vlastní politické a ekonomické zájmy. V této 

souvislosti zaznívá kritika autoritativního řízení médií tiskovými a mediálními magnáty, kteří 

vlastní řadu časopisů, novin a mají pod kontrolou i televizní a rozhlasové stanice. 

Na osobě Pulitzera bylo již ukázáno, jak majitel časopisu řídil své redaktory. Jedním z 

největších tiskových magnátů byl William Randoph Hearst (1863 - 1951), který převzal od 
22



otce list San Francisco Examiner, tento deník brzy naplnil populismem a skandály. Vedl ostrý 

konkurenční boj s Pulitzerem. Hearst podporoval v době 1. a 2. světové války americký 

izolacionismus. Hearstův tisk nezakrytě podporoval jeho společenské ambice. Život Hearsta 

zpodobnil americký režisér a herec Orson Wells ve filmu Občan Kane (1941). Hearstova 

rodina kontroluje vydávání takových časopisů jako jsou např. Cosmopolitan, Esquier, Good 

Housekeeping nebo Harper´s Bazaar. 

Na přelomu 19. a 20. století se prosadili „tiskoví baroni“ v Anglii, svá tisková impéria řídili s 

ohledem na své politické zájmy - lord Rothermere, jeho bratr lord Northcliffe, lord 

Beaverbrook. Northcliffe a Beaverbrook byli členy britské vlády v období první světové 

války. 

V druhé polovině 20. století se v Austrálii, Anglii a USA prosadili Rupert Murdoch a Robert 

Maxwell. V Německu vzniklo tiskové imperium Axela C. Springera, v Německu též působící 

Leo Kirsch vybudoval již imperium multimediální (zkrachoval v roce 2002). Klasickým 

příkladem multimediálního magnáta na přelomu 20. a 21. století je italský podnikatel a 

politik Silvio Berlusconi, který byl i předsedou italské vlády. Obratně využíval televizních 

kanálů a některých italských listů k obhajobě své politiky. Propojení politiky a médií bylo v 

této souvislosti nazváno „berlusconizace“ veřejného života v Itálii. 

V mediální sféře, která ovlivňuje zásadně veřejné mínění nastolováním určité problematiky 

(“agendy“), formují se řešení závažných společenských problémů, je postupně od 2. poloviny 

20. století rozhodující televizní zpravodajství a publicistika, na dalším místě jsou uváděny 

noviny a časopisy, na třetím jsou pak rozhlasové stanice. 

Ve vyspělých zemích Evropy, Ameriky, ale i v Austrálii a v řadě metropolí Asie a Afriky 

nacházíme obdobný obraz tisku. Vzdělané a přiměřeně majetné obyvatelstvo (střední a vyšší 

třídy) sledují především tisk seriozní, kvalitní. Širokým lidovým vrstvám je pak k dispozici 

tisk masový, v evropských a českých poměrech je to bohužel tisk směřující k bulvarizaci. V 

Evropě lze najít určitou shodu. Existující seriózní, prestižní tisk je vnitřně diferencován. 

Můžeme zde najít obrysy středového tisku (s konzervativním vlivem), politickou pravici a 

levici. Jde ovšem jen o obrysové kontury. Seriózní tisk dbá vždy o přesnost a věcnost 

vyjádření, informace poskytuje po opakovaném ověření, přináší kvalitní komentáře, hluboké 

analýzy i rychlé a objektivní zpravodajství. Dbá o jazykovou úroveň svých vyjádření a textů. 

Má kvalitní rubriky hospodářské, sociálně-ekonomické, samozřejmostí je i kvalitní rubrika 

kulturní. A ani v těchto listech nechybí sport, hobby a přiměřená společenská rubrika. 

Konkrétními příklady lze tuto charakteristiku doplnit z anglického a německého tisku. V 

Anglii je nadstranickým deníkem s určitou konzervativní tendencí The Times, nalevo se pak 
23



nachází The Guardian, napravo The Daily Telegraph. V Německu jsou ve středu 

konzervativní Frankfurter Allgemeine Zeitung (FAZ), nalevo pak Frankfurter Rundschau a 

Süddeutsche Zeitung, napravo stojí Die Welt. 

Svět bulvárního tisku reprezentuje v Německu Bild Zeitung, náklad 6 milionů výtisků, je 

doplňován v jednotlivých spolkových zemích o regionální informace. V anglicky mluvících 

zemích je typem bulvárního masového deníku The Sun, spjatý s jednotlivými velkými městy. 

V Americe reprezentují seriózní, prestižní tisk The New York Times (založeny po vzoru 

londýnských Times), The Los Angeles Times, od aféry Watergate vzrostl vliv The 

Washington Post. Konzervativní charakter má list The Washington Times. Úsilím o seriózní 

zpravodajství je znám Christian Science Monitor. K americkým kvalitním listů  patří i 

náročná investigativní žurnalistika. 

Klasickým příklad této žurnalistiky je aféra Watergate, o které psali  redaktoři listu The 

Washington Post Robert Woodward a Carl Bernstein. Na počátku aféry bylo zadržení 

skupiny zlodějů, kteří se vloupali do celonárodního výboru demokratické strany v obytném 

komplexu Watergate ve Washingtonu. Od tohoto okamžiku sledovali vznikající aféru 

jmenovaní reportéři, aby postupně vylíčili protizákonné praktiky prezidentových 

spolupracovníků. Aféra v letech 1972 - 1974 byla i zápasem redaktorů WP s republikánskými 

politiky, skončila demisí prezidenta Nixona. O aféře Watergate pak Bernstein a Woodward 

napsali skvělou knihu Všichni prezidentovi muži (česky 2002).  

Z hlediska nákladů dosahuje The Wall Street Journal denně přes 2 miliony výtisků, celostátní 

deník USA Today má 2 miliony výtisků. Přes tyto vysoké náklady američtí sociologové 

opakovaně zjistili, že pouze 40 % dospělých Američanů čte pravidelně noviny. 

 

14. Československý tisk v letech 1918 - 1989 

Období let 1918 - 1989 lze rozdělit do následujících časových úseků: období 1918 - 1938 

(“první republika“), krátké období od Mnichova do nacistické okupace 1. říjen 1938 - 15. 

březen 1939, dále období okupace a války 1939 - 1945. V letech 1945 - 1947 dochází k 

obnově Československa, v letech 1948 - 1989 bylo Československo socialistickým státem. 

Léta 1918 - 1938 znamenala pro tisk podmínky demokratického státu, který ve své ústavě z 

roku 1920 uplatnil principy občanské společnosti formulované zejména americkou a 

francouzskou revolucí. Pro tisk byla rozhodující zaručená svoboda slova a tisku. Cenzurní 

praxe byla realizován ministerstvem vnitra, projevila se zabavováním (konfiskací) článků, 

případně zastavením listu, pokutami a tiskovými opravami. Vcelku však byla svoboda tisku 

na úrovni demokratické republiky. 
24



V době první republiky se prohloubilo propojení ústředních deníků s příslušnými politickými 

stranami. Agrární strana vydávala Venkov, večerník Večer a regionální tisk. Hlavní listy 

agrárníků vydávaly Čs. tiskárenské a vydavatelské podniky Novina. České finanční kruhy 

byly spojovány s Československou národní demokracií, jejímž deníkem byly Národní listy, 

vydávaly je Pražské akciové tiskárny, kterým finančně vypomáhala Živnobanka. 

Československá strana lidová vydávala Lidové listy, koncern Čs. akciová tiskárna. Vlivným 

deníkem Československé sociálně demokratické strany bylo Právo lidu. Československá 

strana národně socialistická vydávala České slovo, které bylo jedním z listů úspěšného 

tiskového koncernu Melantrich. Výsledkem politické diferenciace v sociální demokracii bylo 

zahájení vydávání Rudého práva v září 1920, které se stalo tiskovým orgánem marxistické 

levice, později Komunistické strany Československa. Z dalších deníků je třeba připomenout 

Národní politiku, která byla orientována na Národní demokracii, projevoval se u ní vliv 

bulvárních praktik masového tisku. Legionářský deník Národní osvobození usiloval o 

nezávislost, myšlenkově se orientoval na Masaryka a Beneše. Po celou dobu meziválečné 

existence stál v čele Národního osvobození dr. Lev Sychrava. Již uvedené Lidové noviny se v 

období první republiky více přiblížily do Čech, staly se moderním listem, který vědomě 

usiloval o nadstranickost, nezávislost. Lidové noviny byly novinami národními, českými, ale 

zároveň sledovaly světové vývojové tendence, byly to noviny evropského kvalitativního 

formátu. Mezi předními tvůrci těchto novin byli šéfredaktoři Arnošt Heinrich, Karel Z. 

Klíma, Eduard Bass, spisovatel a redaktor Karel Čapek, vynikající soudničkáři - spisovatelé 

Rudolf Těsnohlídek a Karel Poláček. Lidové noviny byly hluboce ovlivněny filozofií T. G. 

Masaryka a politikou Hradu. Na Hrad a Masaryka se orientoval i Ferdinand Peroutka, který 

byl šéfredaktorem kulturně politické revue Přítomnost. 

Vedle českého tisku vycházel i tisk německý, slovenský, maďarský, ukrajinský a polský. Z 

německého tisku je třeba připomenout Prager Tagblatt, který byl nazýván současníky 

„středoevropskými Times“, liberální list dosahující nákladu až 100 000 výtisků, byl hojně 

čten i v okolních zemích, v Německu (Sasku a Bavorsku), Rakousku, Maďarsku a Polsku. Z 

německého stranického tisku byl důležitý list německé sociální demokracie Sozialdemokrat, 

němečtí agrárníci vydávali Deutsche Landpost. Henleinovci zahájili vydávání svého deníku 

Zeit v roce 1935. 

Na Slovensku agrárníci (od roku 1922 slovenští agrárníci byli součástí celostátní 

Republikánské strany zemědělského a malorolnického lidu) vydávali Slovenský denník, mezi 

jehož spolupracovníky byli politici Vavro Šrobár a Pavol Blaho, dále spisovatelé a publicisté 

Ján Hrušovský, Jozef Gregor-Tajovský, Hana Gregorová, ale i představitelé socialistického 
25



realismu Ján Poničan, Ladislav Novomeský, Daniel Okáli. List měl svého zpravodaje v Praze 

- Rostislava Korčáka. Hlavním tiskovým orgánem sociální demokracie na Slovensku byly 

Robotnické noviny. Slovenská národní strana vydávala Národné noviny. Významnou 

osobností těchto novin byl Štefan Krčméry, publicista, spisovatel a překladatel. Tiskovým 

orgánem Komunistické strany na Slovensku byla Pravda chudoby, od roku 1925 pod titulem 

Pravda jako deník. Nejpozoruhodnější osobností slovenské komunistické žurnalistiky v 

meziválečném Československu byl Ladislav Novomeský. Hlinkova Slovenská ludová strana 

vydávala v Ružomberoku týdeník Slovák, který se přestěhoval do Bratislavy, kde se stal 

deníkem. 

Koncem dvacátých let vznikl tiskový koncern Tempo (Jiří Stříbrný), který vydával bulvární 

tisk - deníky Polední list, Expres, Večerní list, Nedělní list a Pondělní list. V Tempu vycházel 

i románový týdeník Večery pod lampou. 

Československo jako nový stát ve střední Evropě vybudovalo i nové národní mediální 

instituce. V říjnu 1918 začala pracovat Československá tisková kancelář, od roku 1923 

vysílal Radiojournal-Československé zpravodajství radiotelefonické. Radiojournal pracoval s 

postupnou sílící podporou státu. 

 

Významné osobnosti československé žurnalistiky v letech 1918 - 1938 

České země 

Arnošt Heinrich (1880 - 1933), redaktor Času, od roku 1904 v redakci Lidových novin, 

1930 - 1933 šéfredaktor LN, postupně získával vynikající literáty a vědce pro spolupráci s 

Lidovými novinami. 

Eduard Bass (1888 - 1946), v letech 1921 - 1942 redaktorem Lidových novin, od roku 1933 

šéfredaktor, uznávaný fejetonista, prozaik (Klabzubova jedenáctka, Cirkus Humberto, Lidé z 

maringotek). 

Karel Zdeněk Klíma (1883 - 1942), od roku 1923 v redakci Lidových novin, 1927 - 1930, 

1939 šéfredaktor LN, 1930 - 1938 šéfredaktor Českého slova, vynikající úvodníkář, politický 

komentátor, divadelní referent. 

Karel Čapek (1890 - 1938), spisovatel, žurnalista, dramatik a překladatel. Čapek pracoval v 

Národních listech v letech 1917 - 1921, od roku 1921 redaktor Lidových novin. Vynikající 

fejetonista, autor politických úvah, cestopisných črt. Patřil k okruhu T. G. Masaryka, v letech 

1928 - 1935 vydal tři svazky Hovorů s TGM. Z cest do ciziny vytěžil cestopisné causerie 

(Italské listy, Anglické listy, Výlet do Španěl, Obrázky z Holandska, Cesta na sever (1923 - 

1936). Ve 30. letech se postavil proti fašismu - román Válka s mloky (1936), dramata Bílá 
26



nemoc (1937), Matka (1938). Výbory jeho novinářských prací - Jak se co dělá. Sloupky 

(Praha 1973), Na břehu dní (Praha 1966). 

Milena Jesenská (1896 - 1944), novinářka, spisovatelka a překladatelka, byla redaktorkou 

Tribuny, Národních listů, Lidových novin. Zpracovávala ženskou problematiku a vedla 

módní rubriky, uznávaná fejetonistka - Cesta k jednoduchosti (1926), Člověk dělá šaty 

(1927). 1938 - 39 redaktorka Přítomnosti. Proslula jako adresátka dopisů Franze Kafky 

(Dopisy Mileně, Praha 1968). 

Ferdinand Peroutka (1895 - 1978), novinář a spisovatel, 1919 - 1924 redaktor deníku 

Tribuna, 1924 - 1939 šéfredaktor kulturně politické revue Přítomnost. Filozicky pragmatik, 

politicky zastával pozice hradu a názory T. G. Masaryka. Usiloval vždy o „odstup“ 

nezávislého novináře. Autor  rozsáhlého díla o počátcích ČSR - Budování státu (4 díly, 1933 

- 1938), odpůrce nacismu, vězněn v Buchenwaldu a Dachau. V letech 1945 - 1948 

šéfredaktor Svobodných novin, 1948 šéfredaktor revue Dnešek. Poukazoval v letech 1946 - 

1948 na totalitní tendence ve vývoji Československa. Od roku 1948 v exilu, 1951 - 1961 řídil 

československé vysílání Svobodné Evropy. 

Rudolf Halík (1881 - 1960), žurnalista agrárního tisku, dlouholetý šéfredaktor listu 

Havlíčkův kraj, v letech 1938 - 19421 šéfredaktor deníku Venkov, člen představenstva 

agrární strany, organizátor agrárního tisku. 

Jaroslav Durych (1886 - 1962), spisovatel, básník, esejista  a publicista ovlivněný 

myšlenkami katolického konzervatismu, působil i jako lékař, vrcholem jeho literárního díla je 

třídílný román Bloudění (1929) a soubor povídek Rekviem (1930). Redigoval kulturně 

politický čtrnáctideník Rozmach 1927, literární revui Akord (1927 - 1932), od počátku 20. let 

fejetonistou ústředního deníku lidovců - Lidových listů. 

Jan Čep (1902 - 1974), spisovatel, překladatel a esejista katolické orientace, publikoval v 

časopisech Akord, Cesta, Řád, po roce 1948 emigroval, v letech 1951 - 1955 redaktorem 

Svobodné Evropy v Mnichově, jinak její pařížský dopisovatel. Z díla - povídky Dvojí domov 

(1926), román Hranice stínu (1935), eseje O lidský svět. Rozhlasové úvahy (1955), 

Samomluvy a rozhovory (1959), Sestra úzkost (1975). 

Josef Stivín (1879 - 1941), významný sociálně demokratický novinář, vstoupil v roce 1907 

do redakce Práva lidu, předtím redigoval Dělnické listy, které vycházely ve Vídni (1904 - 

1907), šéfredaktor Práva lidu v letech 1911 - 1938,  organizátor socialistického tisku, usiloval 

o přeměnu Práva lidu v moderní list. Politický pragmatik, 10 let předseda poslanecké 

sněmovny ČSR. 

Gustav Winter (1889 - 1943), novinář a překladatel, v letech 1920 - 1938 zahraniční 
27



zpravodaj Práva lidu z Paříže, vynikající znalec a komentátor zahraniční politiky, zejména 

problematiky Francie a Španělska - Státníci dnešní Francie (1927), Kniha o Francii (1930), 

Don Quijote na rozcestí (1935). 

Julius Fučík (1903 - 1943), komunistický novinář, literární a divadelní kritik, redaktor a 

šéfredaktor Tvorby, dále Rudé právo a Haló noviny. Své zážitky z nacistického věznění 

popsal ve světoznámé Reportáži psané na oprátce. (Fučík J., Reportáž psaná na oprátce. 

První, úplné kritické a komentované vydání. Připravil F. Janáček a kol., Praha 1995). 

Kurt Konrad (vl. jménem Kurt Beer, 1908 - 1941), komunistický novinář, historik a literární 

kritik, působil v Tvorbě, Rudém právu a Haló novinách. Autor významných historických 

prací Španělské revoluce (1937), Svoboda a zbraně (1949), výbor článků z let 1920 - 1938 

Na prahu války (1951).  

Z německé žurnalistiky v meziválečném Československu vynikli česko-německý žurnalista 

Arne Laurin, Egon Erwin Kich a Max Brod. 

Arne Laurin (vl. jménem Arnošt Lustig, 1989 - 1945), v letech 1921 - 1938 šéfredaktor 

oficiálního reprezentativního listu Československa Prager Presse, zabýval se historií 

žurnalistiky a vydal 4 katalogy publikací o novinách a novinářství, v roce 1938 emigroval do 

USA, odpůrce nacismu. 

Egon Erwin Kisch (1885 - 1948). Pražský rodák patří k pražské německé židovské 

literatuře. Začínal v Prager Tagblattu, po té v Bohemii, kde byl do roku 1914. Jako mladý 

žurnalista proslul pražskými fejetony (Temnou Prahou, 1904), evropský ohlas zaznamenala 

investigativní reportáž Případ šéfa generálního štábu Redla (Berlin 1924). V roce 1923 vydal 

antologii Klasický žurnalismus. Z Německa vyjížděl jako uznávaný levicový žurnalista, 

přesvědčený komunista, za cestopisnými reportážemi, které dosáhly světového ohlasu - Caři, 

popi, bolševici (1927), Americký ráj (1930), Tajná Čína (1933). Od roku 1933 žil opět v 

Československu (vypovězen z nacistického Německa v březnu 1933). V roce 1937 vydal 

Přistání v Austrálii, před nacisty emigroval do Mexika, zde vznikla kniha reportáží Objevy v 

Mexiku (1945). Označení „zuřivý reportér“ vyjadřuje jeho žurnalistický význam. 

Max Brod (1884 - 1968), pražský rodák, příslušník německé židovské literatury, přítel 

Franze Kafky. Po vzniku ČSR působil jako divadelní a hudební kritik deníku Prager Tagblatt 

v letech 1924 - 1939, po roce 1939 žil v Palestíně. Vydal biografii Kafky (1937), propagoval 

Haška a Janáčka. Významná je jeho memoárová práce Život plný bojů (Praha 1966). Brod je 

i autorem první monografie o Janáčkovi (Leoš Janáček. Život a dílo, Praha 1924). 

Tisk v okupovaném Československu 1939 - 1945 

Již v říjnu 1938 bylo zastaveno vydávání komunistického tisku. Právo lidu (sociální 
28



demokracie) bylo od 1. 1. 1939 vystřídáno novým titulem - Národní práce (1939 - 1945). 

Zanikla Prager Presse, list vydávaný za podpory ministerstva zahraničí k informaci o 

Československu (šéfredaktor Arne Laurin), zanikly německé antifašistické listy. O tiskové 

politice rozhodovali po Mnichovu novináři agrárnického tisku v čele se šéfredaktorem 

Venkova dr. Rudolfem Halíkem. Hlavním nástrojem řízení tisku pomnichovské vlády a 

následující vlády protektorátní a Úřadu říšského protektora byla cenzura. Rozhodujícím 

místem pro řízení tisku se stal tiskový odbor v kulturně-politickém oddělení Úřadu říšského 

protektora, vedoucím tohoto odboru byl přesvědčený nacista Wolfgang Wolfram von 

Wolmar. Zavedeny byly pravidelné tiskové konference, byly systematicky vydávány pokyny, 

výstrahy určené prostřednictvím šéfredaktorů jednotlivým listům a novinářům. Od ledna 

1942 byla Heydrichem nařízena v protektorátu správní forma, tisk byl následně řízen Úřadem 

lidové osvěty, který byl v červnu roku 1942 sloučen s ministerstvem školství a lidové osvěty, 

v jehož čele byl obávaný kolaborant Emanuel Moravec. Po příchodu Heydricha a po jeho 

smrti se zpřísnily podmínky pro protektorátní tisk a vzrostla i perzekuce českých novinářů. 

V období okupace byli zatýkáni žurnalisté známí svými antifašistickými postoji, většinou se 

také zapojili do ilegální odbojové činnosti. Řada žurnalistů byla následně popravena nebo 

trpěli a zahynuli v koncentračních táborech. Stejně krutá byla rasová perzekuce postihující 

židovské novináře. Mezi oběťmi nacistické genocidy nalézáme žurnalisty různých 

politických názorů, které spojoval jejich protinacistický postoj: Julius Fučík, Kurt Konrád, 

Jožka Jabůrková, Hugo Vávra, Milena Jesenská, Zdeněk Schmoranz, Jaroslav Šimsa, Evžen 

Rošický, Karel Poláček, Jiří Pleskot, František Kocourek, Wolfgang Jankovec, Alfred Fuchs, 

Zdeněk Bořek-Dohalský a další (Publikace Nebylo bezejmenných, Praha 1986, přináší 

portréty 200 československých žurnalistů, kteří zahynuli na nacistických popravištích a v 

koncentračních táborech). Jejich smrt nebyla náhodná, byla součástí nacistické genocidy 

pokrokové československé inteligence. 

Z českých deníků se do konce války udržely pouze tyto: Lidové listy, Lidový deník, Národní 

politika, Národní práce, Národní střed, Polední list, Večerní České slovo, Venkov, Nová doba 

(Plzeň), Lidové noviny (Brno) a Moravské noviny (Brno). Český protektorátní tisk byl pod 

přísnou kontrolou nacistů a českých kolaborantů. 

Lidové a národní soudy po roce 1945 odsoudily řadu kolaborujících novinářů. Mezi 

představitele odsouzené „sedmičky“ předních protektorátních ativistických novinářů - 

kolaborantů patřili Vladimír Krychtálek, Jaroslav Křemen, Karel Werner, Emanuel Vajtauer, 

Jan Ryba, Václav Crha a Karel Lažnovský. Karel Lažnovský (šéfredaktor Českého slova) 

zemřel v roce 1941. 
29



Vedle lavírujícího a kolaborujícího nacisty trpěného a využívaného českého tisku existoval 

ilegální antifašistický tisk. Příklady ilegálního tisku jsou časopisy V boj (1939 - 1941), Český 

kurýr (1939 - 1942). Vedle těchto nekomunistických časopisů existoval komunistický tisk, 

zejména opakovaně vydávané ilegální Rudé právo. 

Do exilu odešla řada žurnalistů, v zahraničí vycházely časopisy československého 

zahraničního odboje. V Anglii byl vydáván Čechoslovák (1940 - 1945) navazoval na přílohu 

Čechoslovák v Anglii (1939 - 1940), což byla příloha časopisu Česko-slovenský boj (1939 - 

1940), týdeník vydávaný ve Francii jako oficiální orgán Československého národního 

výboru. Komunisté ovlivňovali v Anglii vydávaný časopis Mladé Československo (1941 - 

1942), později Nové Československo. První vojenským listem byly Naše noviny, 

cyklostylovaný deník vydávaný na anglické lodi Neuralis, když odcházeli českoslovenští 

vojáci z Francie. Na tento cyklostyl navázal deník Naše noviny (1940 - 1945), vydávalo 

londýnské ministerstvo obrany v letech 1940 - 1945. Ve Spojených státech byl vydáván 

časopis Svobodné Československo. Českoslovenští vojáci v SSSR začali v srpnu 1942 

vydávat list Naše vojsko v SSSR, na konci roku 1944 vznikl deník 1. čs. armádního sboru Za 

svobodné Československo. Českoslovenští občané v SSSR vydávali jako politický list 

Československé listy (1943 - 1945). 

Československý tisk v letech 1945 - 1989 

I toto období má své vnitřní mezníky, jsou to léta: 1945 - 1947, období 1948 - 1989, toto 

období se člení na léta 1948 - 1967, 1968 - 1969, období 1969 - 1989, poslední dvacetiletí je 

označováno jako normalizační. Léta 1945 - 1947 byla naplněna úsilím o obnovu společnosti a 

obrodu novinářství. Okupace znamenala pro řadu novinářů nacistickou perzekuci, věznění a 

fyzickou likvidaci. Ti novináři, kteří byli nadále zaměstnáni v letech 1939 - 1945 v legálně 

působících novinách, byli pod přísnou cenzurou, měli pak možnost „přežít“ s rizikem 

nebezpečí kolaborace. Proto Košický vládní program výslovně uváděl: „Bude provedena 

důsledná očista v oblasti žurnalistiky, rozhlasu a filmu.“ 

Vydávání tisku spadalo pod ministerstvo informací, v jehož čele stál komunista Václav 

Kopecký, úkoly související s budováním nové struktury poválečného tisku zajišťoval tiskový 

odbor vedený přednostou dr. Františkem Bauerem. Řízení tisku ministerstvem informací bylo 

krokem k centrální kontrole tisku. 

Hned v prvních květnových dnech začaly vycházet nové listy - Mladá fronta a Práce. Dále 

vycházely opět noviny, které nemohly vycházet za okupace - Rudé právo a Právo lidu. 

Naopak zastaveny byly listy, které legálně za nacistů vycházely - např. Venkov, Národní 

politika. Samozřejmě zmizely kolaborační tiskoviny a fašistické a antisemitské časopisy - 
30



Vlajka, Árijský boj. Odsouzeni byli novináři, kteří otevřeně kolaborovali, na základě „malého 

dekretu“ musela řada novinářů opustit své zaměstnání. 

V letech 1948 - 1968 se změnilo vymezení poslání médií v důsledku ustavení autoritářského 

modelu sdělovacích prostředků po komunistickém převratu v únoru 1948. Bezprostředně po 

únoru 1948 bylo zastaveno 570 listů, redakce byly změněny obsahově i personálně. Po únoru 

1948 odchází řada významných novinářů a spisovatelů do emigrace. Byli to např. Ferdinand 

Peroutka, šéfredaktor Svobodných novin a Dnešku, Pavel Tigrid, šéfredaktor lidoveckého 

Vývoje, Ivo Ducháček, šéfredaktor lidoveckého Obzoru, významní spisovatelé Jan Čep a 

Egon Hostovský. 

Od tisku se v padesátých letech očekávala žurnalistika sloužící socialistickému režimu. Tisk 

byl soustavně usměrňován stranickými orgány. Obsah tisku určovaly zejména porady 

šéfredaktorů na ÚV KSČ. Usnesením č. 17 z 22. února 1953 ustavila vláda ČSR cenzurní 

úřad - Hlavní správu tiskového dozoru (HSTD), do roku 1955 tento úřad vytvořil systém 

předběžné cenzury. V důsledku činnosti tohoto úřadu se pak následně vytvářela vlastní 

novinářská autocenzura v žurnalistické praxi. 

Na počátku šedesátých let, v roce 1961, vycházelo v ČSSR 17 340 600 výtisků, 931 titulů 

bylo vydáváno v českých zemích s nákladem 13 395 600 výtisků, 279 titulů bylo vydáváno 

na Slovensku s nákladem 3 945 000 výtisků. V této struktuře bylo 22 deníků, 637 časopisů, 

108 okresních novin a 443 závodních časopisů. Od počátku 60. let probíhal proces 

liberalizace společnosti. Československá veřejnost se chtěla vyjadřovat k základním otázkám 

vývoje společnosti. Za atmosférou „tání ledů“ bylo poznání důsledků stalinismu, odhalení 20. 

sjezdu KSSS, zároveň probíhaly rehabilitace v Československu, které odkrývaly nezákonnost 

politických procesů z padesátých let. V časopisech, publicistických pořadech v rozhlase a 

televizi se začaly objevovat rozsáhlé články a polemiky o politických procesech, zločinech 

stalinismu, arabsko-izraelské válce, o ekonomické reformě a nutnosti reformy politického 

systému v ČSSR. V těchto souvislostech např. v Literárních novinách zasahovala cenzura v 

roce 1967 celkem stočtyřicetjedenkrát. 

Vývoj v Československu od ledna do srpna 1968 je nazýván „pražským jarem“. V tomto 

období se plně liberalizovaly podmínky pro působení tisku, došlo k nebývalému vzestupu 

české kultury (malá divadla, nová filmová vlna, vznik nových kulturních a politických 

časopisů). Proměna politického systému byla provázena personálními změnami, v lednu 1968 

byl zvolen novým prvním tajemníkem ÚV KSČ Alexandr Dubček, do funkce prezidenta byl 

zvolen 31. března 1968 generál Ludvík Svoboda, bývalý první tajemník a prezident Antonín 

Novotný odešel do politického ústraní. 
31



Program „socialismu s lidskou tváří“ byl zformulován v Akčním programu KSČ z dubna 

1968, který předpokládal pluralitní politický systém a naplnění občanských práv a svobod. 

Od dubna 1968 nepracovala cenzura, zákonem č. 84/1968 Sb. byla dne 26. června zrušena 

cenzura. Dne 27. června vyšel v Literárních listech, Práci, Mladé frontě a Zemědělských 

novinách manifest 2000 slov, který požadoval další urychlení demokratizačního procesu. 

Autorem textu byl spisovatel a žurnalista Ludvík Vaculík, který pracoval jako novinář v 

nakladatelství Rudé právo, v zemědělském týdeníku Beseda venkovské rodiny, v rozhlase a 

od roku 1965 byl redaktorem Literárních novin. V době, kdy psal manifest, byl již 

uznávaným autorem románů Rušný dům (1963), Sekyra (1966). V Sekyře se kriticky 

vyrovnával s vlastní i společenskou iluzí o komunismu. Po roce 1969 ztratil občanské 

povolání, věnoval se nadále literatuře, zasloužil se o vydávání samizdatové literatury, 

zejména edice Petlice.. Napsal mimo jiné román Morčata (1973), prózu Český snář (1981) a 

řadu fejetonů, ve kterých kriticky hodnotil společenský vývoj, jeho fejetony jsou 

charakterizovány vynalézavým jazykem, humorem a filozofií „zdravého rozumu“. Život a 

dílo Ludvíka Vaculíka charakterizuje osud českých novinářů a spisovatelů, kteří byli v letech 

normalizace zbaveni svého občanského povolání a vstoupili do politické opozice. 

Vývoj v ČSSR ohrožoval politická vedení v Sovětském svazu a v dalších zemích Varšavské 

smlouvy. Proto bylo Československo 21. srpna 1968 okupováno vojsky Varšavské smlouvy. 

V době před 21. srpnem i po okupaci sehrály československé sdělovací prostředky roli 

integrující síly ve veřejnosti. Organizovaly odpor proti okupaci. Proto se museli již 26. srpna 

1968 zavázat českoslovenští představitelé na jednáních v Moskvě, že zajistí pevné řízení 

médií, tedy, že obnoví cenzuru. 

Normalizace. Léta 1969 - 1989 

Normalizace je slovo, které zavedli stoupenci sovětské politiky po 21. srpnu 1968. 

Normalizace měla také znamenat rozsáhlou kontrolu veřejného života. Média byla v této 

politice na prvním místě. V roce 1969 bylo zrušeno 177 periodických časopisů. Vedle 

restrikce titulů došlo k zásadním personálním změnám v redakcích. Nové vedení Svazu  

novinářů vyloučilo nejdříve přední žurnalisty, kteří se plně angažovali pro „socialismus s 

lidskou tváří“, byli to např. Jiří Dienstbier, Čestmír Suchý, Věra Šťovíčková, Jiří Hanák, 

Ludvík Vaculík, Vladimír Škutina, Stanislav Haštaba, Zdeněk Fořt. Novinářskou profesi 

muselo opustit 479 novinářů, na počátku 70. let, při výměně novinářských legitimací bylo 

vyloučeno ze Svazu novinářů celkem 800 novinářů. Do exilu odešlo po srpnu 1968 165 

novinářů. 

Na řízení tisku se podílely zejména Federální úřad pro tisk a informace a Český úřad pro tisk 
32



a informace. Rozhodující pokyny dostávali šéfredaktoři na poradách s příslušným 

tajemníkem a pracovníky oddělení hromadných sdělovacích prostředků ÚV KSČ. 

Normalizační období představuje 20 let. Od Helsinské konference o bezpečnosti a spolupráci 

v Evropě, jejímž signatářem bylo i Československo (1975), a následné ratifikaci 

Mezinárodního paktu o občanských a politických právech a Mezinárodního paktu o 

hospodářských, sociálních a kulturních právech (1976) se otevřel prostor pro opozici i v 

Československu. Právě občanská a  lidská práva se stala základem prohlášení Charty 77. 

Občané sdružení kolem Charty 77 vydávali řadu samizdatů. Vedle oficiálního tisku se 

otevíral prostor pro opoziční tisk. V letech 1978 - 1990 byl vydáván Bulletin Informace o 

Chartě 77 (Infoch), od roku 1987 vycházely samizdatové Lidové noviny, v letech 1988 - 

1989 byl tištěn magazín SPUSA - časopis pro kulturu a aktivity Společenství přátel USA, od 

počátku roku 1989 vycházel samizdat Sport. V roce 1989 zahájily vydávání Zpravodaj Hnutí 

za občanskou svobodu, Bulletin Nezávislého mírového sdružení, Dialog (časopis pro politiku 

reformně komunistického směru). Alternativní kulturu reprezentovaly samizdaty Magazín 

Revolver Revue, Časopis Vokno, Jazzstop. K redaktorům a autorům samizdatu patřili Václav 

Havel, Jiří Dientsbier, Václav Benda, Petr Uhl, Ludvík Vaculík, Petruška Šustrová, Jiří 

Hanák, Rudolf Zeman, Egon Bondy, Ivan M. Jirous, Jáchym Topol, Milan Knížák, Pavel 

Bratinka, Martin Palouš, Martin Šimečka a další. Samizdat získal větší ohlas na konci 80. let. 

Jeho úspěch prohlubovaly opakované citace ve vysílání rozhlasových stanic Svobodná 

Evropa a Hlas Ameriky. 

Samizdat byl do určité míry ovlivňován i činností exilových časopisů, které vycházely 

zejména v západní Evropě a USA. Dlouhodobě působily zejména revue Svědectví (Paříž) a v 

Římě vycházející časopis Listy. Svědectví vydával Pavel Tigrid (vl. jménem Schönfeld), 

který zahájil žurnalistickou činnost před rokem 1938 jako redaktor Studentského časopisu, za 

války byl hlasatelem a redaktorem československého vysílání v BBC, po válce působil v 

lidoveckém tisku, po odchodu do exilu byl v letech 1951 - 1952 programovým ředitelem čs. 

vysílání Svobodné Evropy, po pobytu v USA, kde založil v roce 1956 Svědectví, vydával 

revui v letech 1960 - 1990 v Paříži. Vydal řadu knih - Marx na Hradčanech (1960), Politická 

emigrace v atomovém věku (1968), Pražské jaro (1988), Kapesní průvodce inteligentní ženy 

po vlastním osudu (1988). Vydavatelem levicově orientovaného časopisu Listy byl v Římě 

Jiří Pelikán, který byl v letech 1955 - 63 předsedou Mezinárodního svazu studentstva, v 

letech 1963 - 1968 zastával funkci ústředního ředitele Československé televize. 

Od roku 1985 v souvislosti s politikou „glasnosti“ M. S. Gorbačeva se objevily požadavky 

kritické žurnalistiky a naplňování občanských a lidských práv i v československém tisku. 
33



Nejdříve to bylo „mezi řádky“, na sklonku 80. let požadovali zásadní změny ve společnosti i 

redaktoři takových periodik jako byla Mladá fronta, Svobodné slovo nebo časopisů - Mladý 

svět, Technický magazín. Naprosto otevřeně psaly studentské časopisy vydávané na 

vysokých školách. 

Myšlenky demokracie, politické plurality, naplňování občanských a lidských práv, které 

rozšiřovaly občanské iniciativy, tedy politická opozice, se staly v listopadu 1989 programem 

většiny československé veřejnosti. 

Období let 1948 - 1989 z hlediska historie médií stojí ještě před badateli. Chybí analytické 

studie o jednotlivých listech a časopisech, monografie věnované významným žurnalistům. 

Vždyť některé časopisy (Mladý svět, Literární noviny, Technický magazín, Věda a technika 

mládeži, ABC, Kultúrný život) se staly místem, kde se formovaly žurnalistické osobnosti a 

hledaly nové formy novinářské práce. V celém poválečném vývoji se objevují pozoruhodné 

časopisy a oblasti žurnalistické práce, kde bylo dosahováno vynikajících autorských výkonů. 

Z luna stranického tisku vzešly takové osobnosti, jako byl československý novinář Ladislav 

Mňačko (Opožděné reportáže, Smrt si říká Engelchen, Jak chutná moc), který ve svých 

reportážích zobrazil společenské deformace způsobené stalinismem. Méně známá je 

společenská kritika z pera Lenky Haškové (Obžalovaný), na stránkách Rudého práva působil 

vynikající zahraničně politický komentátor Jiří Hochman, tamtéž publikoval ekonomický 

redaktor Zdislav Šulc. Líhní vynikajících redaktorů byl týdeník Mladý svět, ke působili 

Rudolf Křesťan, Karel Hvížďala, Eda Kriseová, Josef Velek, Josef Klíma, Radek John a 

další. Na stránkách Mladé fronty psali Karel Pacner o vědě a kosmonautice a o sportu Václav 

Pacina. Vůbec sport měl řadu vynikajících žurnalistů - František Steiner (Lidová 

demokracie), Václav Pacina (Mladá fronta), Ivo Urban (Rudé právo) a samozřejmě i Ota 

Pavel (Československý voják). 

Kritika autoritářství a totalitních tendencí ve společnosti silně zaznívala z literárních 

časopisů, takové byly Literární noviny (Antonín J. Liehm, Ludvík Vaculík), Host do domu 

(Jan Skácel a Milan Uhde) či generační časopis Tvář. Celá desetiletí zaznamenávali 

mimořádný ohlas v Československu cestovatelé a významní publicisté Jiří Hanzelka a 

Miroslav Zikmund. 

Období let 1948 - 1989 v médiích stojí před důkladným badatelským zpracováním. 

 

15. Rozhlas 

Od prvního desetiletí 20. století se rozvíjí pravidelné rozhlasové vysílání. První pokusné 

rozhlasové vysílání realizovali v roce 1903 dánský vynálezce Valdemar Poulsen a americký 
34



konstruktér Reginald A. Fessenden. Fessendenův hudební a slovesný program odvysílala 24. 

prosince 1906 stanice Brant Rock v americkém státě Massachusetts, toto datum je pokládáno 

za počátek rozhlasového vysílání jako veřejného média. Pravidelné rozhlasové vysílání 

zahájila jako první americká stanice KDKA společnosti Westinghouse v East Pittsburghu 2. 

11. 1920, tehdy vyhlásila výsledky amerických prezidentských voleb. 

V Evropě se uskutečnily první pokusy s rozhlasem před 1. světovou válkou, v Německu v 

roce 1913 a v Praze na Vysoké škole technické též v roce 1913. Jako první začala pravidelně 

provozovat rozhlasové vysílání v Evropě v listopadu 1922 BBC - British Broadcasting 

Corporation. Jako druhá začala vysílat česká stanice - Radiojournal a to 18. května 1923. 

Rozhlas se rychle rozvíjel v USA v době před II. světovou válkou. V Evropě byl největší 

rozvoj rozhlasu po II. světové válce, ale již tato válka zaznamenala velký zájem o zahraniční 

vysílání v nacisty okupované Evropě. 

Soukromá akciová společnost Československé zpravodajství radiotelefonické vznikla 7. 

června 1923, byla přejmenována v červenci téhož roku na Radiojournal. Od roku 1925 měl 

stát 51 % podílu na společnosti. Rozhlas postupně zakládal po Praze i další stanice v Brně 

(1924), Bratislavě (1926), Košicích (1927) a v Moravské Ostravě (1929). Radiojournal 

zajišťoval zpravodajství, které bylo dodáváno ČTK, vzdělávací a osvětové pořady. V roce 

1925 se uskutečnil první přenos divadelního představení, v roce 1926 se realizoval přenos 

fotbalového utkání, téhož roku proběhl i přenos ze všesokolského sledu, tento přenos je 

považován za zrod rozhlasové reportáže. Od roku 1933 působí rozhlas v budově na 

Vinohradské třídě, od roku 1936 vysílá Radio Praha - zahraniční vysílání. V období okupace 

byl rozhlas začleněn do říšskoněmeckého rozhlasu. V okupovaném Československu byl 

velký zájem o zahraniční vysílání, do Němci obsazené vlasti se vysílalo česky z Londýna - 

české vysílání BBC, z Ameriky a z Moskvy. Vysílání bylo organizováno ve spolupráci s 

československým zahraničním odbojem. 

Po osvobození Československa byl vývoj rozhlasu obdobný již popsanému vývoji tištěných 

médií. Televizní vysílání bylo poprvé v Československu veřejně předvedeno na Mezinárodní 

rozhlasové výstavě MEVRO v roce 1948, vysílání pravidelné pro veřejnost začíná v roce 

1953. Televize byla v letech 1953 - 1957 součástí Československého rozhlasu, pak se teprve 

konstituovala samostatná organizace Československá televize. Televize odvedla rozhlasu část 

posluchačů a rozhlas hledal své specifické formy uplatnění - zkvalitnil zahraniční 

zpravodajství, využíval kontaktní pořady - Mikroforum, Vinárna u Pavouka, Písničky s 

telefonem. 

V šedesátých letech působili např. v rozhlase v redakci mezinárodního života Jiří Dienstbier, 
35



Jiří Hanák, Věra Šťovíčková, Milan Weiner. Skvělá byla i redakce sportovní, která 

navazovala na práci legendárního rozhlasového reportéra Josefa Laufra, mezi sportovními 

redaktory vynikali Stanislav Sigmund, Karel Malina, Václav Svoboda, Gabo Zelenay. Vedle 

zmíněného Laufra byl další významnou osobností rozhlasu František Gel (vl. jménem Feigel, 

1901 - 1972), redaktor předválečných Lidových novin, kde zajišťoval soudní síň, dále působil 

v melantřišském tisku, v období války byl válečným zpravodajem československých vojsk na 

Západě. Slavný se stal svým zpravodajstvím z norimberského procesu. V letech 1955 - 1969 

přednášel na Univerzitě Karlově na fakultě osvěty a novinářství. 

Normalizace znamenala odchod zkušených redaktorů - Jiřího Dienstbiera, Věry Šťovíčkové, 

Jana Petránka, Jaroslava Jírů a dalších. Účast na rozhlasovém vysílání v srpnových dnech 

roku 1968, kdy se rozhlas jednoznačně postavil proti okupaci Československa, vedla v roce 

1969 k rozsáhlému propouštění, nejen redaktorů, ale i vedoucích pracovníků a techniků. Pro 

většinu rozhlasových zaměstnanců, zejména redaktorů, znamenala výpověď i následný 

faktický zákaz výkonu povolání. 

Jedním z důsledků roku 1968 byla emigrace 68 rozhlasových pracovníků. Byli to např. 

publicisté Sláva Volný, Richard Ernest, režiséři Pavel Pecháček a Danica Kostová, 

korespondenti Karel Jezdinský a Vilém Fuchs. Sláva Volný, Karel Jezdinský a Pavel 

Pecháček se prosadili v exilu v rozhlasovém vysílání stanice Svobodná Evropa. Radio SE, 

Hlas Ameriky a československé vysílání BBC měly vysokou poslechovost. Velký ohlas u 

českých a slovenských posluchačů vyvolaly nejen informace ze světa, ale i zprávy o 

vnitropolitickém vývoji Československa. Hlas Ameriky, Svobodná Evropa a BBC 

podporovaly úsilí o demokratizaci Československa, zaujaly rychlostí a přesností informací z 

domácí politické scény. 

V sedmdesátých letech se rozhlasové vysílání reorganizovalo, vznikl zpravodajský okruh 

Hvězda, zorganizovaly se i okruhy Praha a Bratislava, vznikly vzdělávací a umělecké 

programy Vltava a Děvín. 

Po roce 1989 je zajištěna ústavou a dalšími zákony svoboda slova, tisku a právo na 

informace. Zároveň se vytvořil duální systém rozhlasového vysílání. Vedle veřejnoprávního 

Českého rozhlasu (ČRo) existuje více než 70 soukromých rozhlasových stanic. 

(Rozsáhlý výklad o historii rozhlasu včetně období socialismu obsahuje kniha Od mikrofonu 

k posluchačům. Z historie osmi desetiletí českého rozhlasu, Český rozhlas, Praha 2003, 667 

s.) 

 

 
36



 

37


