• témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    TUHOKlimaticka zmena / If the fracturing of our once stable climate doesn’t terrify you, then you don’t fully understand it

"Given the sheer enormity of climate change, it’s okay to be depressed, to grieve. But please, don’t stay there too long. Join me in pure, unadulterated, righteous anger."

"I don’t want your hope. I don’t want you to be hopeful. I want you to panic. I want you to feel the fear I feel every day. And then I want you to act. Once you start to act, the hope is everywhere."

"Our best scientists tell us insistently that a calamity is unfolding, that the life-support systems of the Earth are being damaged in ways that threaten our survival. Yet in the face of these facts we carry on as usual."

“We’ve got to stop burning fossil fuels. So many aspects of life depend on fossil fuels, except for music and love and education and happiness. These things, which hardly use fossil fuels, are what we must focus on.”

A nejde o to, že na to nemáme dostatečné technologie, ty by na řešení použít šly, ale chybí nám vůle a představivost je využít. Zůstáváme při zemi, přemýšlíme až moc rezervovaně. Technologický pokrok to sám o sobě nevyřeší. Problém jsme my, ne technologické nástroje.

Rostouci hladiny oceanu, zmena atmosferickeho proudeni, zmeny v distribuci srazek a sucha. Zmeny karbonoveho, fosforoveho a dusikoveho cyklu, okyselovani oceanu. Jake jsou bezpecnostni rizika a jake potencialni klady dramatickych zmen fungovani zemskeho systemu?
    Ale take jak funguji masove dezinformacni kampane ropneho prumyslu a boj o verejne mineni na prahu noveho klimatickeho rezimu post-holocenu.
    rozbalit záhlaví
    PALEONTOLOG
    PALEONTOLOG --- ---
    SCHWEPZ: to mě zaujalo v souvislosti s jezerem Xochimilco v Mexico City, jak na tom je, protože to je jedinej výskyt axolotla mexickáho. tak krátce z rešerše, jeho počty během 10 let spadly o 98% a tím se stal kriticky ohroženej. ve volné přírodě se pohybuje populace tohoto druhu pod 100 ks. na záchranu s rozhodli obnovit chinampas, tradiční plovoucí plantáže. článek je z letošního května, takže bude aktuální

Scientists and farmers restore Aztec-era floating farms that house axolotls
    https://news.mongabay.com/2024/05/scientists-and-farmers-restore-aztec-era-floating-farms-that-house-axolotls/
    TUHO
    TUHO --- ---
    Prednaska Stefana Rahmstorfa o tipping pointech AMOC - Stefan je asi nejlepsi soucasnej expert na tema

Tipping risk of the Atlantic Ocean's overturning circulation, AMOC. Keynote by Prof. Rahmstorf
    https://www.youtube.com/watch?v=ZHNNW8c_FaA
    SCHWEPZ
    SCHWEPZ --- ---
    Will Mexico City Run Out of Drinking Water? | Scientific American
    https://www.scientificamerican.com/article/0424--kinard-mexico-city-run-out-of-water/

Mexico City i Bogota se blíží do bodu, kdy nebudou mít jeho obyvatelé přístup k pitné vodě. Hlavní město Mexika má přes devět milionů obyvatel a je největším městem na severoamerickém kontinentu. V hlavním městě Kolumbie žije osm milionů lidí. Problémy se suchem se na celém americkém kontinentu stupňují.

V Mexico City už nyní obyvatelé otáčejí kohoutky s nervozitou, zda voda vůbec poteče. Navíc její kvalita je mizerná. Voda, pokud teče, je hnědá a zapáchá. Klíčové zásobníky na vodu ve městě vysychají. A vedení města už vyzvalo obyvatele, aby vodu používali jen v nejnutnějších případech.

Stejné problémy hlásí i kolumbijská Bogota, ve které městská rada zavedla přerušování dodávek vody. Tamní starosta vyzval Kolumbijce, aby se v rámci rodin sprchovali společně a na víkendy pokud možno opustili město, aby se spotřeba vody snížila.

„Den nula se blíží.“ Mexico City a Bogota mohou být do pár týdnů úplně bez vody | Hrot
    https://www.hrot24.cz/clanek/mexico-city-a-bogota-mohou-byt-do-par-tydnu-uplne-bez-vody?
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    YMLADRIS: jeste teda doplnim okolnosti. Aschenbrenner ma asi pravdu v tom, ze je fakt jen par lidi, kteri maji v tom AGI nastupu situacni awareness a on je jeden z nich. Odesel/vyhozen z Open AI a nevzal si odstupne, aby nemusel podepsat NDA, takze ted muze psat tyto veci. Jestli ale ma "pravdu" to nemuze nikdo z nas laiku vedet.. vlastne ten radikalismus s jakym to vidi odpovida nize zminenemu Rogerovi Hallamovi, oba se snazi burcovat lidi. No tak uvidime, stejne se s tim neda nic moc delat
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    YMLADRIS:

jeho situational awareness ohledne elektriny

(43) Page 84: To most, this seems completely out of the question. Some are betting on Middle Eastern autocracies, who have been going around offering boundless power and giant clusters to get their rulers a seat at the AGI-table.

But it’s totally possible to do this in the United States: we have abundant natural gas.

(44) Page 85: We’re going to drive the AGI datacenters to the Middle East, under the thumb of brutal, capricious autocrats. I’d prefer clean energy too—but this is simply too important for US national security. We will need a new level of determination to make this happen. The power constraint can, must, and will be solved.

The clusters can be built in the US, and we have to get our act together to make sure it happens in the US. American national security must come first, before the allure of free-flowing Middle Eastern cash, arcane regulation, or even, yes, admirable climate commitments. We face a real system competition— can the requisite industrial mobilization only be done in “topdown” autocracies? If American business is unshackled, America can build like none other (at least in red states). Being willing to use natural gas, or at the very least a broad-based deregulatory agenda—NEPA exemptions, fixing FERC and transmission permitting at the federal level, overriding utility regulation, using federal authorities to unlock land and rights of way—is a national security priority.

ale dal si mysli ze to ukradne CIna (US vlada nebude schopna rychle z toho udelat Manhattan project) a konci uvahou o svete kde se prejde od AGI k ASI behem roku.. (to uz asi bude jedno, zda v americe nebo v cine)

(89) Conclusion: And so by 27/28, the endgame will be on. By 28/29 the intelligence explosion will be underway; by 2030, we will have summoned superintelligence, in all its power and might.

For those of us who get the call to come along for the ride, it’ll be . . . stressful. But it will be our duty to serve the free world—and all of humanity. If we make it through and get to look back on those years, it will be the most important thing we ever did. And while whatever secure facility they find probably won’t have the pleasantries of today’s ridiculouslyovercomped-AI-researcher-lifestyle, it won’t be so bad. SF already feels like a peculiar AI-researcher-college-town; probably this won’t be so different. It’ll be the same weirdly-small circle sweating the scaling curves during the day and hanging out over the weekend, kibitzing over AGI and the lab-politics-of-the-day.

Except, well—the stakes will be all too real.

See you in the desert, friends.

pardon za mirne/vetsi OT, ale ty grafy jak vzrusta teplota oceanu jsou porad dokola

YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    a tohle vypada dobre. dobre ve smyslu game-changeru (automatizovat R&D), na kterej furt cekam :)

YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    YMLADRIS: kdyby se nekdo chtel zeptat "dopady ceho? pri kolika stupnich??" tak nevim, dal jsem nehledala, pardon
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    sabine ma srovnani ekonomickych dopadu jak se o tom myslelo pred 10 lety a jak se o tom mysli ted. Rozdil je napriklad v Evrope, protoze za poslednich 10 let v Evrope projevuji vetsi zmeny nez se myslelo

YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    Roger explaining himself

Nevim zda to nekoho jeste zajima, tyka se to te fear-mongering strategie, Roger napsal dlouhy vysvetlovaci post, ze si mysli, ze je to vic honest and fair, nez kdyz se vedci furt schovavaji za svuj non-emotional pohled. Za me, kazdej dela co se mu vypocitalo, ale bojim se, ze uz to Roger prozkoumal kam az to slo a je to bez efektu..

The nerdy scientists are the mirror image of the raging deniers. They feed each other. They both need each other like one of those really perverse dependency relationships. If scientists emote and speak in blunt terms like “my children are going to die”, the deniers give them hell for saying things that are not certain. “Have you proof that your children will die you fucking bunch of fear mongers? No!”. And so the scientists retreat, which suits them just fine because then they can continue to be in their comfort zone of only talking about certainties: “Sorry you are right, there is only an uncertain possibility my children will soon enter into unique levels of discomfort”.

Both scientists and deniers are not computers - they are humans trying to avoid emotional pain. Both groups can’t cope with me because I am the guy running into the room going: “I don’t give a flying fuck about your fucking certainty analysis - it's my fucking children you total dicks.” That's why I got 1.6 million views. Because I am violating the rules both sides impose on the public sphere. That is why my favourite historical figure, Larry Kramer, was such an effective change-maker. Because he didn’t give a fuck - check him out.

This is a roundabout way of saying that when I say, “12% of Phoenix are going to die” I am not really saying 12% of Phoenix are going to die. I am not talking about moss - I am making an emotional, rhetorical and entirely appropriate statement. A deeply true statement in the holistic sense.

I know 12% of Phoenix might ACTUALLY not die. But that is not the point. The point is this world is so fucked up because we just sit there and continue watching Netflix when we are in this beyond fucking fucked situation.

Get it yet? What I am ACTUALLY saying is “Wake the fuck up you fucking dicks.”

The opposite of love is not hate - it's indifference. Hate, don't get me wrong, is a terrible thing but indifference is so much worse. Indifference is death. The first 100-plus hateful comments below my tweet are all calling me a dick. Why? Because they are crying out for this terrible shit show called “Climate” not to be real. Because if it is real, it will be so unbearably upsetting, not just for themselves and those they love, but for their whole sense of the world as something they need to control.

zbytek zde

x.com
    https://x.com/RogerHallamCS21/status/1799751384486584322

SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    Dva biliony dolarů na čistá paliva. Letos dvakrát překročí investice do fosilních — Forbes
    https://forbes.cz/dva-biliony-dolaru-na-cista-paliva-letos-dvakrat-prekroci-investice-do-fosilnich/

Globální investice do technologií čisté energie a infrastruktury budou letos dvakrát vyšší než investice do fosilních paliv.

Celkové investice do energetiky by letos měly poprvé překročit tři biliony dolarů (67,9 bilionu korun). Ve své zprávě to ve čtvrtek uvedla Mezinárodní agentura pro energii (IEA).

Do čistých technologií – včetně obnovitelných zdrojů, elektromobilů, jaderné energetiky, sítí, skladování, nízkoemisních paliv, zvyšování účinnosti či tepelných čerpadel – a infrastruktury mají letos směřovat dva biliony dolarů.

Zbytek půjde do plynu, ropy a uhlí. Kombinované investice do obnovitelné energie a sítí překonaly investice do fosilních paliv poprvé v roce 2023.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    :: OSEL.CZ :: - Solární tepelná past překonala 1 000°C. Na obzoru je solární průmysl
    https://www.osel.cz/13500-solarni-tepelna-past-prekonala-1-000-c-na-obzoru-je-solarni-prumysl.html
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    MARSHUS: ani jednou nenapsali, ze je to pouze problem fosilu. U EV omezeni to nedava zadny smysl, leda by meli uhelnou elektrarnu v meste.
    MARSHUS
    MARSHUS --- ---
    tak kde jinde to zkusit než v texasu...

Texas Asks People to Avoid Using Their Cars - Newsweek
    https://www.newsweek.com/texas-asks-people-avoid-using-their-cars-1909517
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    Agrivoltaic Arrays Will Win The Rural Solar War, With Insects
    https://cleantechnica.com/2024/06/08/agrivoltaic-solar-arrays-will-win-the-rural-solar-war-with-insects/

We found increases over time for all habitat and biodiversity metrics: floral rank, flowering plant species richness, insect group diversity, native bee abundance, and total insect abundance, with the most noticeable temporal increases in native bee abundance,” the researchers reported earlier this week in the open access journal Environmental Research Letters.
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    Maly krok k sustainability

Aquaculture overtakes wild fisheries for first time: UN report
    https://phys.org/news/2024-06-aquaculture-wild-fisheries.html

With global demand for aquatic foods expected to keep growing, an increase in sustainable production is vital to ensure healthy diets, the United Nations's Food and Agriculture Organization said.

In 2022, aquaculture yielded 94.4 million tonnes of aquatic animal production -- 51 percent of the total, and 57 percent of the production destined for human consumption, it said.
    TADEAS
    TADEAS --- ---
    From parched earth to landslides: crisis in the prosecco hills of Italy | Climate crisis | The Guardian
    https://www.theguardian.com/environment/article/2024/jun/08/from-parched-earth-to-landslides-crisis-in-the-prosecco-hills-of-italy
    PALEONTOLOG
    PALEONTOLOG --- ---
    YMLADRIS: a jakej bude dalsi krok, po spocteni efektivity opatreni? homogenizovana sada 'must have' kroku, ktery si budou vlady s nadsenim aplikovat, protoze je spocetl nejakej model? to urcite projde :-))
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    :: OSEL.CZ :: - Průlomová metoda recyklace betonu zajistí uhlíkově neutrální cement
    http://www.osel.cz/13489-prulomova-metoda-recyklace-betonu-zajisti-uhlikove-neutralni-cement.html

Přidání starého betonu do pecí pro zpracování oceli zvýší čistotu oceli a zároveň jako vedlejší produkt vytvoří „reaktivovaný“ cement. Pokud se k tomu použije zelená energie, vznikne uhlíkově neutrální cement.
    Zpracování oceli v elektrické obloukové peci obvykle vyžaduje tavidlo, typicky vápno, které zajistí „vyčištění“ oceli. Tavené vápno vychytává nečistoty v oceli a pak probublává k povrchu, kde vytváří ochrannou vrstvu, díky které není nová ocel tolik vystavená vzduchu. Na konci celého procesu se tavidlo vyhodí jako odpad.

Nová metoda z Dunantova týmu je založená na výměně vápenného tavidla za recyklovanou cementovou pastu. Výsledkem procesu přitom není jen nová ocel. Pokud se zbylá struska rychle zchladí na vzduchu, stane se z ní nový portlandský cement. Z toho pak lze udělat nový beton s vlastnostmi srovnatelnými s původním betonem, jehož recyklací vznikl slínek. Podstatné je, že tento postup kromě radikálního ořezání emisí uhlíku zásadně nezdražuje produkci oceli ani betonu.
    Podle Dunanta a spol. právě teď probíhají testy technologie v průmyslovém měřítku. Hodlají vyrobit asi 66 tun cementu za dvě hodiny.
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    Akcelerujem

As Earth Sizzles, CO2 in the Atmosphere Accelerates Faster Than Ever | Discover Magazine
    https://www.discovermagazine.com/environment/as-earth-sizzles-co2-in-the-atmosphere-accelerates-faster-than-ever

Not only is CO2 now at the highest level in millions of years, it is also rising faster than ever,” says Ralph Keeling, Director of the CO2 Program at Scripps, quoted in a release. “Each year achieves a higher maximum due to fossil-fuel burning, which releases pollution in the form of carbon dioxide into the atmosphere. Fossil fuel pollution just keeps building up, much like trash in a landfill.”

Measured atop Hawaii’s Mauna Loa, CO2 reached its annual high in May at a little less than 427 parts per million. That’s 2.9 ppm greather than in May 2023. “When combined with 2023’s increase of 3.0 ppm, the period from 2022 to 2024 has seen the largest two-year jump in the May peak in the NOAA record,” according to the agency.
    If you’re wondering how the level of CO2 in the atmosphere can still be accelerating even as our emissions of CO2 to the atmosphere are slowing and perhaps even leveling off, that’s a great question! Part of the answer is likely to be the strong El Niño that began in June 2023 and is only now nearly gone. The climate phenomenon limits uptake of atmospheric CO2 by land ecosystems, according to John Miller, a carbon cycle scientist with NOAA’s Global Monitoring Laboratory.
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    VELADA: neco pro tatku, muze to vlozit do svejch EROEI rovnic

The testing showed that the modules still produce on average 79.5% of their initial power after 31 years of operation. In a previous testing carried out 11 years ago, the panels were found to produce 91.7% of their initial power.

Solar modules deployed in France in 1992 still provide 75.9% of original output power – pv magazine International
    https://www.pv-magazine.com/2024/06/07/solar-modules-deployed-in-france-in-1992-still-provide-75-9-of-original-output-power/
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam