TRANSISTOR* - modul na téma uchovávání digitálních dat v audiovizi
*6. - 9. května 2010*
*FAMU*
*koordinátor:* Eric Rosenzveig
Modul Transistor zahrnuje několik dílen a přednášek připravených
společností
CIANT (Mezinárodní centrum pro umění a nové technoloie) ve spolupráci s
CAS
(Centrem audiovizuálních studií) / FAMU.
Program se zaměřuje na obecnou i konkrétní problematiku digitálních
archivů
a způsobů konzervace dat, i na otázky kreativních modelů aktualizace
informačních systémů a archivovaných médií.
Během čtyřdenního programu vystoupí 11 zahraničních specialistů - lektorů
s
tématy sahajícími od technických způsobů digitalizace k vizualizaci dat
a
možností jak převádět data a informace do oblasti současného umění, nebo
jak
pracuje naše paměť.
Studenti si mohou zapsat a přihlásit na kterékoli přednášky, nebo dílny,
nejméně tří jednotlivých lektorů.
*Požadovaný výstup:* dvě stránky textu, ve kterých je porovnán obsah
nejméně
dvou dílen.
*Místo konání:* všechny přednášky budou probíhat na FAMU - v Učebně 1
(místnost č. 107 a) a v Učebně 2 (místnost č. 207 a)
*Program:*
*čtvrtek 6.května*
*Dalit Naor* (9:30 - 11:00)
téma: dlouhodobé uchovávání dat díky inovacím hardwaru
ve své práci se zaměřuje na pokročilé technologie a vývoj systému
digitálních archivů. Spolupracuje s týmem IBM na evropském projektu
Caspar,
zaměřeném na výzkum uchovávání a distribuci vědeckého, kulturního a
uměleckého dědictví. Zabývá se kombinatorikou, optimalizací,
bioinformatikou, bezpečností a ochranou archivovaných dat.
*Daniel Teruggi*6 (11.30 – 13.00 + navazující dílna 14.30 - 17.30)
je skladatel a hudební teoretik. Působí od roku 1981 v National
Audiovisual
Institute v Paříži, od roku 1997 jako ředitel institutu Musical Research
Group založeném Pierrem Schaefferem v roce 1958. Je autorem více než 80
koncertních skladeb pro elektroakustické nástroje. Dále je autorem řady
odborných článků a studií zabývajících se vnímáním hudby a analýzy
zvuku. V
posledních letech se zabývá hlavně otázkami prezervace audiovizuálních
archivů, zvláště zaměřených na dějiny elektroakustické hudby. Teruggi
byl
koordinátor Europského projektu PrestoSpace. Vyučuje na Sorbonně a jako
hostující profesor v Hertforshire (GB), na Technické Univerzitě v Berlíně
a
na Universidad 3 de Febrero v Argentině.
*pátek 7.května*
*Jer Thorp* (9:30 - 12:30)*
*je umělec a programátor z Vancouveru povede dílnu o tom, jak lze použít
software Processing pro vizualizaci dat.
*Gabriele Blome* (14:30 - 16:00)
je historička umění a působí na katedře mediálních studií na univerzitě
v
Siegen (Německo). Její výzkum se zaměřuje na problematiku vizualizace
strategií archivů mediálního umění. Působí také na Ludwig Boltzmann
Institute Media. Art. Research. v Linci, spolupracovala na digitálním
webovém portálu netzspannung.org a jako kurátorka v ZKM Media Museum v
Karlsruhe.
*DISKUZE* (16:30 - 18:00)
u kulatého stolu se sejdou Woody Vašulka a Don Foresta (moderováno
Pavlem
Smetanou)
6
*+ Mimořádná Událost:* Školská 28, 7. Května ve 20H, multi-kanálová
zvuková
přehlídka a rozhovor s ředitelem GRM *Danielem Teruggim*: o historii GRM
studií, music concrete a akusmatické hudbě.
*sobota 8. května*
*Richard Wright *(9:30 - 11:00 + 11:30 - 13:00)
pracuje ve výzkumném centru BBC a pro projekt Presto Prime Evropské
komise
(digital audiovisual preservation).
*Alain Depocas* (14:30 - 16:00 + 16:30 - 18:00)
ředitel oddělení CD+R na Daniel Langlois Foundation v Montrealu povede
workshop o současných modelech archivování elektronického umění.
*neděle 9. května*
*Don Foresta *(9:30 - 11:00)
koordinátor projektu MARCEL TV: přednáška o archivech obsahujících film,
video a "network art". Hostující Profesor na London School of Economics
a na
Ecole Nationale Supérieure d’Arts - Paris/Cergy. Don Foresta je umělec
věnující se výzkumu a teoretik, používající elektronické technologie,
specializuje se na výzkum a dějiny umění sítí.
*Arnold Dreyblatt *(11:30 - 13:00)
je mediální umělec a skladatel narozený v New Yorku, od roku 1984 žije v
Berlíně. Vystudoval hudbu u LaMonte Younga, Pauline Olivier a Alvina
Luciera, mediální umění u Steiny a Woodyho Vašulkových. Ve svých
instalacích
a performancích vytváří komplexní textové, obrazové a prostorové
metafory
lidské paměti. Mezi skladateli druhé generace amerických minimalistů si
Dreyblatt vyvinul unikátní přístup ke kompozici a provedení hudby.
Vytvořil
řadu vlastních hudebních nástrojů, předváděcích technik a kontrolních
systémů pro audiovizuální performanci. Jeho práce zahrnují krom
hudebních
kompozic i instalace, filmy, opery, grafiku, multimediální performance a
public-art. Od roku 1992 vystavoval mj. v galerii Ozwei Berlin, Arken
Museum
for Modern Art Kodaň, Felix Meritis Foundation Amsterdam, e/static
Torino, a
další.
*Kenneth Goldsmith *(14:30 - 16:00)
básník a konceptuální umělec z New Yorku. Editor proslulého portálu
zaměřeného na konceptuální umění Ubu Web. Přednáší na University of
Pennsylvania a je editorem archivu PENNsound.
*Woody Vašulka *(16:30 - 18:00)
brněnský rodák (1937) a absolvent pražské FAMU o své posedlosti
odkrýváním
technologických tajemství až k dětským toulkám po brněnském vojenském
letišti v období po druhé světové válce, kdy byla Evropa dle jeho slov
velkou skládkou, umožňující zkoumání "antropologie války". Kultivuje ji
poté
po emigraci do USA, kam se svou ženou a spolu-tvůrkyní, Islanďankou
Steinou,
přijeli v roce 1965 a kde po prvních experimentech s elektronickým
obrazem
definitivně opouští omezení kinematografického aparátu, aby se věnoval
přetváření elektronického materiálu. Od spoluzaložení intermediálního
divadla elektronických médií The Kitchen v New Yorku v roce 1971, přes
působení v Mediálním centru na State University of New York v Buffalu
(1973-79), usídlení se v technologii zasvěceném adobe v Santa Fe v Novém
Mexiku (1980), až po současnou kurátorskou aktivitu v ZKM v německém
Karlsruhe (kde byl roku 2006 spolukurátorem, společně s Peterem
Weibelem,
výstavy MindFrames), uskutečňuje svou praktickou filozofii, vytvářející
příběh o vlastní tvorbě v symbióze se strojem.