• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    EDISNParní mašinky
    Líbí se vám parní mašinky? Tak to jste ve správném klubu! Vkládejte sem obrázky, zajímavosti patřící k parním lokomotivám.
    Další diskuze s příbuznou tématikou: Klub o modulové železnici N , Klub o modelové železnici HO a TT ,
    Klub o skutečné železnici , Blues starejch kolejí , Klub o parních strojích
    rozbalit záhlaví
    RSZ
    RSZ --- ---
    vzal bych jen to křoví vlevo dole, ostatní je dobrý a ta suchá větev vyloženě fotogenická
    KARLOSK
    KARLOSK --- ---
    GLOBETROTTER: Příště asi pilku vezmu, ale je to tam nad tím portálem dost o držku. :/
    GLOBETROTTER
    GLOBETROTTER --- ---
    KARLOSK: Popíliť! :-)))
    #kecy
    KARLOSK
    KARLOSK --- ---
    RSZ: Přesně tak. Musím tam ještě jednou. Západ slunce s nějakou mašinou. Jen mě štvou ty větve ve výhledu :)
    RSZ
    RSZ --- ---
    KARLOSK: žampašský viadukt? nebyl jsem, ale musím, krásný
    KARLOSK
    KARLOSK --- ---
    RSZ
    RSZ --- ---
    zimní pára je nejlepší, škoda že nebylo alespoň -20 :)
    MELOP
    MELOP --- ---
    JFM: Tak tohle se povedlo!

    PREDSEDA: Ono je to i "trochu" kvůli tomu, kdyby ta pára nedejbože zdechla, tak aby ji mělo ev. co odstrkat... ;-)
    (žerty stranou, je to historický stroj a rozbít se tam může přes nejlepší snahy provozovatelů cokoli kdykoli + infrastruktura nezbytná pro provoz parních vlaků už taky nějaký ten pátek není úplně běžná)

    A pak jde i o pod videem zmíněnou výkonnostní stránku věci, která vlastně s předchozím bodem souvisí.
    PREDSEDA
    PREDSEDA --- ---
    JFM: Říkal jsem si, proč je tam ten brejlovec a ono je to kvůli vytápění vagonů. To by mě nenapadlo.
    JFM
    JFM --- ---
    Z Prahy do Chomutov s nově opravenou 464.102, 26.11.2023
    https://www.youtube.com/watch?v=tyq0RMNdn2Q
    RSZ
    RSZ --- ---
    100 Year old Electric Locomotive Machinery Room and Cab Ride
    https://youtu.be/5zP1EAXA44A?si=kATjWyMmBPQlSiYG


    Technicky tedy off topic, ale když je elektrice 100 let, tak se snad postnout může.
    GLOBETROTTER
    GLOBETROTTER --- ---
    RSZ: Tak to jsi měl fakt štěstí :-)
    RSZ
    RSZ --- ---
    GLOBETROTTER: ne, nedělám, nevím na kolika vlacích jezdí, ale za posledních 10 let jsem to ve vlaku nepotkal
    GLOBETROTTER
    GLOBETROTTER --- ---
    RSZ: Děláš si srandu? Víš na kolika vlacích jezdí béčka a áčka?
    RSZ
    RSZ --- ---
    GLOBETROTTER: jezdíme dost a nemáš už šanci to někde potkat, bohužel tedy:)
    GLOBETROTTER
    GLOBETROTTER --- ---
    RSZ: Vždyť je to dodnes a nemusí se ani na nostalgickou parní jízdu nebo jet vlakem KŽC. ČD ještě mají dost vagónů s gravitačním WC, proč děti někam nevezmeš? :-)
    FATALLUBA
    FATALLUBA --- ---
    JND: Nene, to mělo být takový jako wauu. Kam to lidstvo za 50.let dospělo. :-))
    JND
    JND --- ---
    FATALLUBA: Tak ono by to chtělo spíše srovnání s motorovou trakcí té doby. A tam ta pára byla s výkonem atd oproti dvěma 753 zase trochu jinde ..
    STARE_CASY
    STARE_CASY --- ---
    PREDSEDA: Protože to bylo strašně předimenzované. Bylo tam všude mnohem víc materiálu, než bylo na provoz reálně potřeba, ale nikdo to tehdy neuměl spočítat tak přesně jako dneska, kdy se dělají díly s bezpečným minimem na plánovanou životnost. Tehdy to prostě bylo udělané z masivních kusů železa nebo mosazi a veškeré vůle se řešily mazivem a třeba tím klínem, jak zmínil RSZ. Prostě když se to opotřebí tak do toho praštíš kladivem, posuneš díl a jedeš dál.

    Ta změna je vlastně vidět na všem, co se dnes dělá. Už nevím kde, mám pocit, že to bylo v Londýnském technickém muzeu, jsem si procházel expozici věnovanou parním strojům a turbínám. Nejstarší byly obrovské kované kusy oceli, modernější (tam byla nejmladší turbína tak 80 let stará) už byla tenčí, přesnější, s lepším proděním páry. A nejnovější budou ještě dál. Vyšší výkon, lepší efektivita, ale také kratší životnost.

    Mám k tomu strašně ambivalentní pocity - jasně, že je skvělý, že to dnes umíme vyrobit přesněji, spotřebujeme méně materiálu, nikde z toho netečou litry maziva, ale je to všechno tak duše. Obrovský, masivní parní stroj je prostě nádhera.
    STARE_CASY
    STARE_CASY --- ---
    RSZ: Mělo by to tak být. Zkusil jsem si to teď dohledat a ten klín by měl zajišťovat udržení přesné polohy, kterou tam nastavíš. Omlouvám se, bohužel tohle už nevím úplně přesně. Přeci jen mám ty informace filtrované přes dětské vzpomínky - děda byl mašinfíra, začínal na páře a naštěstí rád vyprávěl a ukazoval. Technické detaily jsem si dohledával až mnohem později a v zásadě jen takové, které mne podle vzpomínek napadlo hledat. Škoda, že se ho už nezeptám přímo.

    Ale zrovna mazničky mi utkvěly velmi. Děda hodně často říkal, jaká to je paráda dělat přípravu na dieselektrickém lokotraktoru, na kterém jezdil v důchodu, oproti páře, kde začínal. Tam nejdříve dělal topiče, později se učil na strojvedoucího a tak si zkusil úplně všechno. A zrovna mazání upřímně nenáviděl. Ať se snažil sebevíc, stejně byl prý zamaštěný až za ušima. :) Ukazoval mi to pak i jednou v muzeu a nechal mne hledat, kde všude mazničky jsou. Neměl jsem šanci najít všechny :)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam