ZVÍŘATA V ČÍNSKÉM UMĚNÍ
V 7. až 4. století před n.l. byly propojeny dávnověké představy o posvátných zvířatech, symbolech světových stran – mimochodem potřeba přesné orientace člověka v kosmu i na zemi je typickým rysem čínské kultury - s filozofickým učením o pěti kosmických prvcích, z nichž se skládá veškerenstvo, o pěti barvách, pěti ročních obdobích a pěti úsecích života všeho živého. Vznikly tak celky : Sever, černá barva s odstínem červené, symbolické zvíře Černý bojovník (želva obtočená hadem), prvek voda, roční období-zima, početí. Jih ,červená, pták, oheň, léto, růst. Východ, zelená, drak, dřevo, jaro, zrod života již počatého, Západ., bílá, tygr, kov, podzim, zánik. Pátou světovou stranou je Střed, žlutá, mýtický jednorožec čchi-lin, , země, období sklizně.
Z posvátných zvířat je nejstarší doloženou dvojicí DRAK a TYGR. Jejich zobrazení složené z mušliček je umístěno na východní a západní straně pohřbu ze 4. tisíciletí před n.l. V mnohem pozdějších staletí byla tato dvojice nahrazena dvojicí DRAK a FÉNIX, která se stala symbolem manželského páru, principů jin a jang atd. Zajímavý je vývoj posvátného TYGRA. Z původního ochránce světa zemřelých (Číňané si umísťovaly svět mrtvých na západ) a světa duchů a démonů ,se stal, především v lidovém umění, nejvýraznějším ochráncem lidí a zejména dětí. V palácích, chrámech i městech tygra v této funkci nahradil LEV, jehož podoba přišla do Číny s buddhismem.
http://www.aconet.cz/npm/exhibitions/asia_yellow_country/index.html