“Spíše význam čistě zvukových či hudebních atributů než atributů emocionálních probírali David Poskanzer, Arthur Brown a Henry Miller ve svém výtečném detailním popisu dvaašedesátiletého muže, který opakovaně ztrácel vědomí při poslechu rádia přesně ve 20.59, jindy mu záchvaty přivodil zvuk kostelních zvonů. Teprve zpětně se přišlo na to, že záchvaty způsobené rádiem byly vyprovokovány zvony kostela Klanění, které znějí na BBC těsně před zprávami ve 21 hodin. Za použití celé škály stimulů – nahrávek různých kostelních zvonů, pouštěných i pozpátku, varhanní a klavírní hudby – byli Poskanzer a ostatní schopni dokázat, že záchvaty způsobovaly pouze tóny, jež spadaly do určitého frekvenčního rozpětí a měly výrazný témbr podobný zvonům. Povšimli si, že když tyto tóny pustili pozpátku, svůj původní účinek ztratily. Pacient uvedl jako nepravděpodobné, že by měl se zvony kostela Klanění spojené nějaké emotivní pocity. Vypadalo to jednoduše tak, že tento sled tónů takovéto konkrétní frekvence a barvy hraný v tomto specifickém pořadí stačí k tomu, aby spustil záchvat. (Poskanzer a kol. si rovněž povšimli, že jejich subjekt je po každém takovémto prodělaném záchvatu vůči zvukům zvonů kostela Klanění imunní i po několik následujících týdnů.)”
Musicophilia [E-kniha] - Oliver Sacks | KOSMAS.cz - vaše internetové knihkupectví
https://www.kosmas.cz/knihy/214608/musicophilia/