Klinika presents:
Návštěva #2 - Clemens Wilhelm
26.5. 2016 20.00
Kde: Berlinskej Model
https://www.facebook.com/events/549610378560631/
Druhý z promítacích večerů Návštěvy na Klinice představí berlínského umělce Clemense Wilhelma, který bude na večerním promítání osobně přítomen.
Clemens Wilhelm se narodil v roce 1980 v západním Berlíně. Absolvoval HBK Braunschweig v 2009 ve studiu Michaela Brynntrupa a Candice Breitz. Jeho práce vychází z tradice konceptualismu, zároveň ale čerpá z kinematografie a zcela autonomním způsobem se mezi nimi pohybuje a používá postupy a nástroje z obou stran. Od performance, k krátkému filmu s autorovo voiceoverem po fotografii. Rozsah jeho témat sahá doslova od pravěku do současnosti. V aktuálním projektu "The Swimming Reindeer" se zajímá o možnosti aktuálního čtení 13 tisíc let staré sochy nalezené v oblasti současné Francie a naproti tomu v projektu “Ona szuka jego” (2010) zkoumá mechanismus lidských vztahů na pozadí současné Mitteleurope. Myslím si, že je možné říci, že Wilhelm je autor, který se zajímá o problémy naší reality a cítí jako umělec potřebu hledat jazyk, kterým tuto realitu může popisovat, pojmenovat a v důsledku ovlivňovat.
Pro prezentaci #2 v rámci projektu Návštěva jsem se rozhodl selektovat tu část Wilhelmovy práce, kterou si pracovně označuji termínem experimentální rozšířený dokument. V pracích, které v rámci projektu představíme, nabízí Wilhelm několik rozdílných perspektiv, jak lze vidět současné Německo jako Němec, tedy zevnitř. Aktualizuje náš zažitý obraz Německa o obraz místa, které se mimo jiné stále vnitřně vyrovnává s intenzivním problémem vlastních traumat, předsudků a xenofobie. Portrét malého města “Heim” (domov) je intenzivní a děsivou linkou mezi vtipem a nenávistí. "Peter Ist Tot” (Petr je mrtvý) se dotýká našeho vztahu k obrazové reprezentaci a narativům které si sami o sobě vytváříme. Otázkou vystupující z pozadí příběhu je zda jsou naše individuální příběhy opravdu nezaměnitelné. V "Kiki Der Krieghund” ( Kiki pes z války) Wilhelm vypráví intimní příběh vojáka Wehrmachtu za druhé světové války a nevyhnutelně nastoluje nepříjemné otázky kolektivní viny pro neněmecké publikum. Obtížností situace do které staví diváka nám v důsledku připomíná základní princip války: rozdělení a radikalitu. Neúprosnou redukci na jednoduché “my” a “oni".
Domnívám se, že jde o aktuální téma.