• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    GUMAGUARANGAZOVANE UMENI / umeni vs. politika a společnost --- aktivismus, propaganda, kritika, subverze NOVÉ: 666
    BARUSHA
    BARUSHA --- ---
    sranda z Brna





    SGNLR
    SGNLR --- ---
    DEAD END-group performance / workshop
    https://vimeo.com/275493170
    GUMAGUAR
    GUMAGUAR --- ---
    "Vědění je moc. Ještě větší moc má však ten, kdo ovládá tok informací. Toto platí především v digitální kultuře, kde je možné nekontrolovaně sledovat a manipulovat komunikaci mezi lidmi a všechny informace v celosvětové síti."(Bernhard Serexhe)

    V pondělí 18. června 2018 v 18 hodin proběhne v Galerii NTK vernisáž skupinové výstavy Global Control and Censorship. Kurátorem výstavy je Bernhard Serexhe, bývalý šéfkurátor ZKM Karlsruhe, předního evropského centra novomediálního umění, kde také tato expozice původně vznikla. Pražská edice výstavy, kterou k nám přivezl Goethe Institut, bude doplněna díly českých umělců Jakuba Geltnera a Vladimíra Turnera.

    Praha | 19.06.–26.07.2018 - Global Control and Censorship - Goethe-Institut Tschechien
    https://www.goethe.de/ins/cz/cs/kul/the/glo/aus.html

    Gallery NTK in Prague presents an exhibition "Global Control and Censorship". The show will start at the Gallery NTK on 19. 6. 2018 and will run till 26. 7. 2018 (opening is 18. 6. 2018 at 6PM). Exhibition is curated by Lívia Nolasco-Rózsás and Bernhard Serexhe, former chief curator of ZKM Karlsruhe.

    https://www.facebook.com/events/255904991627527/
    SGNLR
    SGNLR --- ---
    UFOSSS
    UFOSSS --- ---
    [ USA VII. - Weather Underground / kinomovie / 19.6.2018 / CR - Praha - Kavárna klubu Cross ]

    The Weather Underground (USA 2002, 95 min.)

    Koncem šedesátých let ovládla vlivnou americkou studentskou organizaci Hnutí studentů za demokracii její levicová frakce žádající nekompromisní střet s represivními formami státu a s odcizujícím kapitalismem. Na pozadí stupňující se války ve Vietnamu pokládali Weathermani americkou společnost za netečnou a tím i spoluvinnou za válečné běsnění americké armády a k vyburcování z letargie žádali přenést zkušenost války domů do USA. Forma násilného nekompromisního odporu však skupinu bílých radikálů z Weather Underground přivedla nejen do izolace a ilegality, ale odcizila ji od mnohých potenciálních podporovatelů. Kam až lze dojít na cestě odporu vůči systému a hledání alternativ? Jak dlouho lze vydržet ve vzdoru a izolován? Nakolik je činnost skupiny Weather Underground dobově podmíněna a plyne z její činnosti nějaké poučení i pro dnešek?

    Úvodní slovo na téma vztahu bílého a černého hnutí v sociálním zápase USA 60.-70. let pronese Matěj Metelec, redaktor kulturního čtrnáctideníku A2.

    V rámci večera bude promítnut celovečerní dokument The Weather Underground (r. Sam Green, Bill Siegel) popisující okolnosti vzniku skupiny, vrchol její aktivity v sedmdesátých letech až po vzdání se jednotlivých jejich členů úřední moci v letech osmdesátých.

    SGNLR
    SGNLR --- ---
    GUMAGUAR: kvalitni matros(co si v gymu kluci sypou zrejme)

    SGNLR
    SGNLR --- ---
    další data projekcí ZA UHELNOU OPONOU

    Behind The Fossil Curtain 2018 | Vladimír Turner
    http://sgnlr.com/works/on-screen/behind-the-fosil-curtain2018/

    například 31.5. v Brně v rámci doprovndého programu výstavy Rozhněvaná planeta nebo tentýž den v Berlíně

    31.5. Brno
    31.5. Berlin
    4.6. Praha
    19.6. Ústí nad Labem

    BEHIND THE FOSSIL CURTAIN(trailer) / ZA UHELNOU OPONOU
    https://vimeo.com/249426235
    BIRLIBAN
    BIRLIBAN --- ---
    GUMAGUAR: Repariert.

    GUMAGUAR
    GUMAGUAR --- ---
    komixy od šéfa brněnských "Slušných lidí" Zdeňka Pernici alias Gaunyho...

    Komiks.cz - stripy
    http://www.komiks.cz/stripy.php?c=847

    SALE
    SALE --- ---
    SALE: úterní mexický večer o Zapantera Negra se, s omluvou, přesouvá na červen. Sleduj kanály Salé
    SGNLR
    SGNLR --- ---




    Urban archeology pieces and memories wall.

    Workshop in Ciocana district(so called ghetto of Chisinau) was my best experience concerning the interaction with locals.Many of them started to work with us in turning this abandoned playground into community space- we repaired the furniture, built basketball nets,did some streetart with children,made an urban archeology "museum" and mostly talked to the locals.This place was abandoned since 90s and there was nobody using it except few alcoholics so everybody was affraid to come here.People started to use it naturally at the time we finished and it started to be alive!Thanks to all who were part of this! Made during Public Space Days organized by Oberliht http://www.oberliht.com/



    https://www.flickr.com/photos/signaler/albums/72157696407033194
    MASOO
    MASOO --- ---
    ROMANITO: těšim se
    ROMANITO
    ROMANITO --- ---
    Anarchistický festival knihy 2018 - Program
    https://anarchistbookfair.cz/program/

    // Výstava od Černé ruky “Autonomie je život, podrobení je smrt”

    Bojující mexické komunity vytvořily historické formy organizace odlišné od těch, které vnucuje kapitalistický systém. Zvládly si určit své zákony, způsob života, respekt a porozumění mezi přírodou a chováním lidí. Mnoho komunit toho dosáhlo díky organickému rozhodování na shromážděních, jejichž horizontalita povolila reprezentaci takových rozhodnutí a vytvoření jiných světů.

    Dlouhá a obtížná byla cesta k obraně jejich teritorií a odporu proti tiché válce, která proti nim probíhá. Válka, která jde cestou plenění a vyhlazování jejich způsobů života a tím pádem i lidí, kteří je žijí. Za ní stojí těžařské korporace, společnosti a instituce podporované mexickým státem, který vytváří spojenectví s paramilitárními organizacemi za účelem depopulace a reorganizace těchto teritorií, aby fungovaly pro jejich zájmy a další využívání přírodních zdrojů, které byly původními lidmi po generace prací udržovány, ošetřovány a chráněny. Příklady těchto komunit jsou Zapatisté, Yaqui, Cherán, Ostula, la Parota, Wirárika, Oaxaca a mnoho dalších. V podobném duchu ve městech rebelují skupiny lidí proti politice mexického státu, který brutálně potlačuje společenský protest a zároveň ho kriminalizuje a označuje demonstranty za vandaly a delikventy. Pro kapitalistický systém je jednodušší utišit hlasy, které požadují řešení společenských problémů, než problémy Mexika řešit.

    Mnoho z grafik mimo domorodé kultury poukazují k odkazu generála Jižní revoluční armády Emiliana Zapaty. Mexická revoluce z roku 1910 začala uvadat zabitím Zapataty v roce 1919. S jeho smrtí skončila radikální část revoluce a od té doby se její cesty ubíraly směrem, jaký si přál establishment a elity. Mnoho požadavků revoluce však bylo zaneseno do mexické ústavy, jako například kolektivní vlastnění půdy, tzv. Ejido. To začalo být z ústavy odstraňováno neoliberálními vládami začátkem 90. let a tyto kroky byly jedním z důvodů povstání EZLN (Zapatova armáda národního osvobození) 1. ledna 1994.

    Odsouzením aktivit státu, narkomafie a nadnárodního kapitálu se zrodily grafiky, které hlásají, že “autonomie je život, podrobení smrt”, jejímž záměrem je oživovat duch boje a odporu a zároveň vykreslit myšlení a zkušenosti komunit, které otevírají možné horizonty skrze naslouchání a slova.

    Grafiky na zdech jsou koláží, která odkazuje na mnoho tradic, dílen a autorů. Mezi mnohými například:

    Escuela de Cultura Popular de los Mártires del 68 (M68) – kulturní kolektiv fungující od roku 1988 v Mexico City, používá umění jako motor pro společenskou změnu. Škola zachovává silné vztahy se sociálními a lidovými hnutími, stejně tak podporuje pouliční demonstrace, squatting a obranu lidských práv. ECPM68 podpořila povstání EZLN v roce 1994. V roce 2001 hostila mezinárodní brigády, které přišly na pomoc zapatistickému Pochodu barevné země. Později doprovázela zapatistickou La Otra Campaňa (Jiná kampaň) a zapojila se do Šesté deklarace z Lacandonské džungle (“La Sexta” manifestu zapatistů vydaném v roce 2005). Podporuje i další hnutí např. Atenco nebo Cherán. Za dobu svého působení vystřídala šest lokací, ve všech se stala aktivním účastníkem sociálního a kulturního života. O kolektivu M68 se více dočtete v bedekru vydaném k letošnímu bookfairu.

    Grafika de Lucha - je studiem a tiskařským workshopem, který vyrábí grafiky spojené se sociálními hnutími, boji a odporem. Studio je založeno na principech lidového vzdělání a práce jsou tvořeny kolaborací s těmi, kteří potřebují grafiku k propagaci bojů a sociálních hnutí. Umění je založeno na anti-copyrightu, je kolektivní a anonymní. Mezi mnoha díly Grafica de Lucha podporuje například zapatistické kolektivy nebo poukazuje na masovou vraždu 43 studentů z roku 2014 z marxistické školy pro chudé studenty ve státě Guerrero, kteří se vraceli z uctění památky Tlatelolcského masakru v Mexico City v roce 1968. Jejich vražda dodnes nebyla vyšetřena.

    Assembly of Revolutionary Artists of Oaxaca (ASARO) – Kolektivní misí je poskytnutí alternativního výkladu ke státnímu pohledu, který proniká oaxackou společností a utišuje disent, často násilně. ASARO se zjevilo roku 2006 při lidových protestech, které vznikly jako podpora po násilném potlačení protestů oaxackých učitelů ze 14. června 2006, kdy ke konci dne bylo 96 lidí těžce zraněno a čtyři neozbrojení učitelé zabiti. V následujících dnech lidé v Oaxace založili APPO (Lidové shromáždění oaxackého lidu) a ASARO byl jeden z kolektivů, který byl jeho součástí. Oaxačtí obyvatelé postavili barikády a vrhli se na luxusní hotely, vládní budovy a ovládli desítky radiostanic a televizí. Milionové město bylo na pět měsíců zcela autonomní. ASARO se od té doby stalo volným uskupením lidí, které mimo uměleckých aktivit podporuje komunity mnoha dalšími způsoby a činostmi. Jedním z výsledků působení ASARA je i současná síť grafických dílen, které se spojily pod hlavičkou Passaporte grafico a sdružuje dvanáct “nejaktivnějších” oaxackých dílen.

    Dalšími důležitými vlivy na místní uměleckou scénu, vedle protestů z roku 2006, jsou dva mistři umění, kteří zapustili v Oaxace své kořeny - Francisco Toledo a Shinzaburo Takeda. Toledo založil v roce 1988 IAGO (Institut grafických umění Oaxacy), kde se nachází úctyhodná knihovna a grafické dílny. Takeda za mlada opustil Japonsko a začal učit na oaxacké univerzitě Benita Juareze. Za svůj život prošly jeho kurzy čtyři generace tiskařů a umělců a jeho vliv dnes můžeme pozorovat v desítkách tiskařských dílen, které jsou rozesety po celém městě Oaxaca de Juaréz.

    Beatriz Aurora nazývá své kresby “malovanými příběhy” a její práce mají rozhodně co vyprávět. Chilská umělkyně musela v sedmdesátých letech utéct do Španělska kvůli fašistickému puči generála Pinocheta. Věděla, že se nemůže vrátit a tak se svým uměním cestovala po Jižní Americe, Nikaraguii, El Salvadoru a nakonec zakotvila v Mexiku.

    V 90. letech, kdy se mluvilo o “konci historie” a o “konci ideologií” se někteří rozhodli, že jiná společnost může existovat a je možná. Od roku 1994 zapatisté budují autonomní komunity založené na rovnosti a respektu k lidem a přírodě. Beatriz se k nim připojila a brzy se stala štětcem a barvou EZLN.
    Její příběhy o mužích a ženách z Chiapasu (místě zrození hnutí) převážně mayského původu, jsou jednoduché, radostné a pozitivní stejně jako Zapatisté.
    Pro další výstavy a odkazy na mexickou domorodou a radikální kulturu sledujte Černou ruku. Její stánek najdete na bookfairu.
    Gran OM – umělec působící v Mexico City a Oaxace de Juaréz, který dlouhodobě podporuje domorodé a radikální komunity. V poslední době vytvořil například sérii grafik na podporu Domorodého národního kongresu (CNI). Mimo svou grafickou tvorbu také točí angažované hudební videoklipy pod názvem Videoclip & Discurso.

    ___________________________________________

    // Workshop s Punx23

    Punx23 je organický kolektiv, jenž se stmeluje kolem grafické – sítotiskové dílny v Praze a na statku Cirkus Alien. Někdy jich je dva jindy deset. Pojí je také obava o osud pozdního kapitalismu a anarchistického gheta. Proto má tato nesourodá skupina potřebu na tento vývoj odpovídat. Protože se jedná o grafičky a grafiky (ať již plebejské nebo postižené vzdělávacím diktátem) jak jinak než formou obrazovou. Kolektiv Punx23 za 15let hledání trhlin ve společnosti konzumního šílenství vytvořil několik zinů, stohy samolepek, tucty triček, kopy plakátů, dělá grafiku A-kontra, podílí se na městkých intervencích.

    Na áčkařskym bookfairu se můžete těšit na živé tištění zinu a vidět jak takovej časák vzniká.
    GUMAGUAR
    GUMAGUAR --- ---
    Bjørn Melhus
    http://www.dum-umeni.cz/cz/vystavy/detail/id/375

    24.5.2018, 20:30
    Bjørn Melhus
    Projekce filmů a diskuse

    Dům pánů z Kunštátu
    Dominikánská 9, Brno

    Prezentace a projekce krátkých experimentálních filmů a videí německého umělce Bjørna Melhuse za jeho osobní účasti s následnou diskusí. V angličtině.



    Německý umělec a filmový režisér norského původu Bjørn Melhus ve svých humorně laděných videích zpravidla osobně vystupuje, často hned v několika rolích. Ve videu Freedom and Independence (Svoboda a Nezávislost), které je součástí výstavy Rozhněvaná planeta 2, vytvořil vedle titulních postav zosobňujících Svobodu a Nezávislost (jako ústřední pojmy neoliberální teorie) také roli obskurní ultrapravicové politické myslitelky Ayn Randové, kterou konfrontuje s důsledky mechanismů bezohlednosti a vykořisťování. Ideologie Ayn Randové v jeho interpretaci naznačuje souvislost mezi přepjatou individuální svobodou, respektive sobectvím, a násilím a represí, aby tak naznačil zdroj mnoha současných i historických konfliktů.

    Akce je doprovodným programem výstavy Rozhněvaná planeta 2
    Rozhněvaná planeta 2: Operace pokračuje
    http://www.dum-umeni.cz/cz/vystavy/detail/id/331
    SGNLR
    SGNLR --- ---


    General Business
    Vladimír Turner
    Myanmar– Czech Republic, 2017
    www.sgnlr.com

    Myanmar (Burma), after decades of dictatorship, is finally opening up to freedom of speech, industry and tourism. In the second half of the twentieth century, Tatmadaw (a term for local armed forces) had been unleashing local conflicts, torturing and murdering political prisoners and destabilizing the country. Due to the high number of local conflicts and ethnic cleansing, generals and their close circles managed to hold absolute power through armed force. After the reforms that have been running slowly in the country for the past ten years, it is now certain that such style of absolutist governance is impossible. High-ranking officials from the armed forces thus strengthen their power through business. About 50% of the shares in the country are owned by members of the army. The Myanmar people are not being dominated by the army's guns, but rather by the commercial monopolies of army corporations.

    The bust is made from two products most commonly used by tourists in Myanmar: Myanmar beer cans and boxes of the most popular Red Ruby cigarettes. Both companies are owned by generals.

    Thanks to: Monika Kolomazníková, Markéta Jáchimová

    V Myanmaru(Barmě) se po desetiletích vlády generálské diktatury otevirají dveře svobodě slova, průmyslu a turismu. Tatmadaw(výraz pro místní ozbrojené složky) zde během druhé poloviny dvacátého století rozpoutával lokální konflikty, vraždil a týral politické vězně, destabilizoval celou zemi. Díky vysokému počtu lokálních konfliktů a etnickým čistkám se zde generálům a okruhům kolem nich dařilo držet absolutní moc skrze ozbrojenou sílu. Po reformách, které v zemi posledních deset let pomalu probíhají, je již jisté, že je dále tento styl absolutistické vlády nemožný. Vysoce postavení funkcionáři z řad ozbrojených složek tak svou moc upevňují skrze podnikání. Kolem 50% akcií v zemi vlastní členové armády. Myanmárský lid tak již není tolik ovládan ozbrojenou armádou, jako spíše obchodními monopoly armádních korporací.

    Bysta je vyrobena z dvou produktů, které turisté v Myanmaru konzumují nejčastěji: plechovek piva Myanmar a krabiček nejrozšířenejších cigaret Red Ruby. Obě firmy jsou ve vlastnictví generálů.



    poděkování: Monika Kolomazníková, Markéta Jáchimová
    MTO
    MTO --- ---
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam