• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    KOMATSUPravoslaví, ορθόδοξη Εκκλησία
    CHOMI
    CHOMI --- ---
    AACHEN: Hus ani Jeroným svatí nejsou - je ovšem skupina lidí v církvi, kteří by je za svaté rádi prohlásili. No, Jeronýma budiž, ten skutečně pravoslaví měl rád a jsou o tom svědectví z doby jeho pobytu na Rusi a snad i v Palestině. Ale Huis ani omylem, ten s pravoslavím nic společného neměl.
    V čem katolická církev neobstála:
    1) Filioque - odsunulo Ducha do pozadí, což se projevuje v celém životě církve a nap. vznikem letničních hnutí
    2) Očistec - výmysl bez opory v Písmu, navíc nelogický: duše se nemůže očišťovat, když se zároveň neočišťuje tělo. Co se stane po vzkříšení, až očištěná duše přijde do neočištěného těla. A duše a ělo jsou, připomínám, rovnocenné součásti člověka.
    3) Neposkvrněné početí (Bohorodice v lůně sv. Anny) - strašlivé ponížení Marie, která, jsou od narození stejná jako my všichni, vlastní vůlí a zbožností a pokorou atd. dosáhla stavu, kdy je "nad cherubíny ctěnější" a hodna porodit Božího syna. Důsledek: na východě-povzbuzení pro člověka, že i on má možnost dosáhnout stejných stavů jako P. Marie; na západě - nula, nic, Bůh Marii vybral a ta bez vlastních zásluh porodila Krista.
    4) neomylnost papežská - o té snad žádný soudný člověk nepochybuje, že je to ptákovina. Člověk nemůže být neomylný.
    5) obecně papežský primát - absolutní moc svádí ke špatnostem, kterým nikdo na zemi není schopen čelit. Důsledky v dějinách každý vivatokupectví je jen jeden z mnoha.
    A pak jsou tu takové průšvihy jako inkvisice a křížové výpravy, které nejsou úletem jednotlivce nebo pobloudilých skupinek, ale celé církve. To už je ale jen důsledek dogmatických odchylek.
    AACHEN
    AACHEN --- ---
    CHOMI: ok, mrknu na tu wiki. to "sestra na západě" je milý...sice nevěstka, ale furt ségra:-)
    a v čem myslíš, že západní církev neobstála? kromě nešťastnýho filioque..btw. nedávno sem našel u bonaventury boušeho zmínku, že právě tahle problematika oprávněně východní bratry dopaluje - takovýho přístupu si cenim - přiznat chybu a ne to různejma vytáčkama vomlouvat.
    jo a ještě jedna věc, která překvapuje...jan hus a jeroným pražskej jsou vaši svatí? vcelku sem zíral:-)
    CHOMI
    CHOMI --- ---
    AACHEN: zkus stránky orthodoxwiki.com , je to anglicky, ale myslím celkem rozumné. O Filioque je tam celá stránka, stačí dát výraz do vyhledávače.
    Co se týče přidání Filioque, to skutečně provedli hispánští biskupové v 5. století na obranu Krista proti ariánům. Jenže nelze kacířstvím čelit jinému kacířství. Vyvýšením Syna je vůči Otci a Synu snížen Duch, jenž se pak dostává na vedlejší kolej. Tento rozdílný vztah k Duchu je vidět při srovnání mezi katolickou a pravoslavnou theologií a bohoslužbou. V pravoslaví je Duch tak silně zdůrazňován, že církevní život je tak trochu "letniční". Naproti tomu v katolictví tak silné postavení nemá - pak se to projevuje vznikem letničních hnutí, v nichž lidé hledají Ducha, jehož nepociťují v bohoslužebném životě církve.
    Západní církev ovšem v době vzniku Filoque a dalších odlišných učení rozhodně v progresivním prostředí nežila. Zatím co východní církev se rozvíjela v kulturně vyspělé Východořímské říši, kde se navazovalo na antickou tradici a vedly až do 9. století učené spory s kacíři a později s muslimy, na západě byla jediná rozšířenější hereze, ariánství, likvidována nejpozději v 6. století a pak sem už jen doléhaly ozvěny věroučných bojů na výhodě.
    To, co bylo na západě, lze mezi lety 400-800 A.D. označit ne jako progresivitu, ale nejhlubší úpadek. Dalších 300 let se západ pozvolna zvedal, ale teprve koncem 11. století lze mluvit o výraznějším myšlenkovém rozvoji - pokud chceme srovnávat s Východořímskou říší. Ta nicméně až do závěru 12. převyšovala myšlenkově a kulturně západ asi o 4 kategorie. Takže zase - progresivita = 300 let vyhrábávání se z úpadku do menšího úpadku.
    Teprve na přelomu 12. a 13. se v jistém smyslu západ a východ vyrovnaly. Na západě se rozvíjely university a tehologie žebravch řádů, Východořímská říše byla naopak sražena na kolena nájezdy Seldžuků a křižáků. Od této doby lze snad mluvit ovětší progresivitě západu, ovšem bez toho, abychom ji hodnotili kladně či záporně.
    Není ovšem důvod západ za porušení pravověří omlouvat těžkými podmínkami. Většina věroučných sporů se odehrála na východě, kde se církev stále střetala s heretiky. A nakonec se východní církev dostala do ještě větších nesnází než ta západní. Musela se hájit proti muslimům, křižákům a navíc proti slibům západu, že za přijetí katolického učení dostane pomoc. A přece odolala - stejně tak mohla odolat i její sestra na západě...
    AACHEN
    AACHEN --- ---
    CHOMI: A můžeš doporučit nějaký střízlivější stránky? O co mi jde: zajímá mě zejména vážnost rozkolu mezi východníma ortodoxníma církvema a římskejma katolíkama. Když kouknu na tu ortodoxii, třeba, - setkám se hlavně s nejrůznějšíma spekulacema jak ti zlí, úplatní a rouhaví katolící kristovu církev zglajchšaltovali. Katolický kněží vlastně nejsou kněží, svátosti jsou neplatný, atd. Ani náznak pochopení - např. u problému filioque - s trochou laskavosti lze říci že motivací nebylo vzdálit se ortodoxii, ale naopak čelit tehdejší herezi, která zlehčovala význam Syna. Na katolický staně bych zas viděl problém v tom, kdyby ve svý pýše nepřistoupila na nějaký stanoviska (směrem ke smíření) jen proto, že je zastává druhá strana. Zajímá mě jestli jde spíš o kulturní a společenskej rozkol nebo o teologickej.
    Dovolím si velmi volně zašpekulovat: západní křesťani žili v tak progresivním společenskym prostředí, že i kdyby mnoho z původního učení propachtovali (dle pravoslaví), budou nakonec přijati, jako mladší syn z kristova příběhu. ve svejch podmínkách udělali možná maximum co mohli. a obrací se k bohu jak nejlíp dovedou.
    CHOMI
    CHOMI --- ---
    AACHEN: Hm, to je pravda, orthodoxia a ambon jsou hodně protiekumenický a i já jako pravoslavný mám někdy pocit, že to už trochu přeháněj:o((( Mimochodem, obojí spravuje otec Jan z Jihlavy, který je znám svými nesmlouvavými postoji - jako kněz je ale prý vynikající.
    Jinak tvrdýpostoj vůči ekumenismu není špatný - pokud se staví vůči dnešní podobě tohoto směru, který chce rozdíly mezi církvemi nikoli řešit, ale mlčet o nich. Chyba je, a v tom máš pravdu, když někdo píše pořád proti ekumenismu (nebo třeba pro něj), ale píše málo o Kristu.
    AACHEN
    AACHEN --- ---
    Pročítal jsem si pravoslavně zaměřený webovky, orthodoxia, pravoslavi, blog ambon a nemůžu si odpustit reakci: velká spousta článků (hlavně týkající se ekumenismu) ve mě vzbuzovala velký rozčarování..základnim laděnim byl odsuzující tón a negace. člověk se dozvídá o všech, co nejsou s kristem, ale málo o těch co s ním jsou..tedy dle pravoslavnýho pohledu - o pravoslavných. je to daný výběrem autorů, nebo jde o obecnej rys pravoslaví?
    GOBERS
    GOBERS --- ---
    BUKIN: Pokud jim to kongregace nezatrhla, tak asi ano.
    No však z toho evangelního podání taky vychází sv. (Klaudia) Prokula s poměrně čistým štítem. :-) V podstatě ideální materiál, protože se o ní nic neví. :-D
    CHOMI
    CHOMI --- ---
    GOBERS: Jo, já vím, asi jsem to někdy špatně napsal...
    BUKIN
    BUKIN --- ---
    GOBERS:
    Pravdu díš :-)
    Ale v tom případě pravděpodobně uctívají Piláta jako svatého i někteří katolíci, totiž z TEWAHEDO církve unionovaní, tj. etiopští katolíci...

    Nicméně pravoslaví ctí co svatou Pilátovu manželku Claudii....
    GOBERS
    GOBERS --- ---
    CHOMI: monofyzitské dochalcedonské církve uctívají Piláta Pontského jako svého svatého

    Ale prd!! Jenom Etiopani, pokud se dobre pamatuju.
    JEZINKA
    JEZINKA --- ---
    a jedna češka píšící krásné ikony:
    http://www.volny.cz/iveta.kad/

    JEZINKA
    JEZINKA --- ---
    dva zajímavé odkazy
    nějaké online sources k pravoslavé spiritualitě
    http://www.hesychasm.ru/en/library.htm
    a forum
    http://pravoslavi.goodforum.net/odkazy-na-pravoslavne-stranky-doma-i-v-zahraniei-f7/
    CHOMI
    CHOMI --- ---
    Tohle je moc pěkné - našel jsem to na pravoslavném serveru Ambon. nejdřív je samozřejmě´úryvek Evangelia a pak slovo k Zmrtvýchvstání.

    Za onoho času...
    62 ... po pátku, shromáždili se velekněží a farizeové u Piláta
    63 a řekli: "Pane, vzpomněli jsme si, že ten podvodník řekl ještě za svého života: `Po třech dnech budu vzkříšen.´
    64 Dej proto rozkaz, ať je po tři dny hlídán jeho hrob,aby nepřišli jeho učedníci, neukradli ho a neřekli lidu, že byl vzkříšen z mrtvých; to by pak byl poslední podvod horší než první."
    65 Pilát jim odpověděl: "Zde máte stráž, dejte hrob hlídat, jak uznáte za dobré."
    66 Oni odešli, zapečetili kámen a postavili k hrobu stráž.
    1 Když uplynula sobota a začínal první den týdne, přišly Marie z Magdaly a jiná Marie, aby se podívaly k hrobu.
    2 A hle, nastalo velké zemětřesení, neboť anděl Páně sestoupil s nebe, odvalil kámen (od dveří hrobových) a usedl na něm.
    3 Jeho vzezření bylo jako blesk a jeho roucho bílé jako sníh.
    4 Strážci byli strachem bez sebe a strnuli jako mrtví.
    5 Anděl řekl ženám: "Vy se nebojte. Vím, že hledáte Ježíše, který byl ukřižován.
    6 Není zde; byl vzkříšen, jak řekl. Pojďte se podívat na místo, kde ležel.
    7 Jděte rychle povědět jeho učedníkům, že byl vzkříšen z mrtvých; jde před nimi do Galileje, tam ho spatří. Hle, řekl jsem vám to."
    8 Tu rychle opustily hrob a se strachem i s velikou radostí běžely to oznámit jeho učedníkům.
    9 A hle, Ježíš je potkal a řekl: "Buďte pozdraveny." Ženy přistoupily, objímaly jeho nohy a klaněly se mu.
    10 Tu jim Ježíš řekl: "Nebojte se. Jděte a oznamte mým bratřím, aby šli do Galileje; tam mě uvidí."
    11 Když se ženy vzdálily, někteří ze stráže přišli do města a oznámili velekněžím, co se všechno stalo.
    12 Ti se sešli se staršími, poradili se a dali vojákům značné peníze
    13 s pokynem: "Řekněte, že jeho učedníci přišli v noci a ukradli ho, když jste spali.
    14 A doslechne-li se to vladař, my to urovnáme a postaráme se, abyste neměli těžkosti."
    15 Vojáci vzali peníze a udělali to tak, jak se jim řeklo. A ten výklad je rozšířen mezi židy až podnes.
    (Matouš 27. a 28. kap.)

    Kdybychom chtěli z Piláta udělat jakéhosi sympatizanta křesťanství (konec konců, monofyzitské dochalcedonské církve uctívají Piláta Pontského jako svého svatého), mohli bychom jeho odpověď židům, kteří chtěli stráž na hlídání hrobu, trochu modifikovat a vložit mu do úst cosi jako: "Dělejte, co umíte, abyste udrželi Krista v hrobě. Jestli to dokážete."

    A tak činili vše, nač se zmohli. Pečetili hrob, stavěli stráž. Vchod hrobový byl zavalen obrovským kamenem. Nepočítali však s tím, že není na světě takový obrněný a pancéřovaný hrob, který by dokázal v sobě zadržet vzkříšeného Krista.

    Není takový sanhedrin takových nejzchytralejších mudrců na světě, kteří by vymysleli, jak to zařídit, aby vzkříšenému Božskému Mesiáši zabránili vyjít z hrobu. (Toť rébus pro židy: Jak udržet mrtvého „podvodníka“ v zavřeném a hlídaném hrobě?) Není taková moc, ani takové propagandy, i kdyby používali tu nejlstivější lež, aby se dalo zatajit Boží dílo Vzkříšení. Není tolik zlata na světě, kterým - jak se jim zdá - nechali by se koupit všichni lidé, kteří jsou připraveni svědčit o Vzkříšení Mesiáše.

    Když se ďáblu a jeho smrti nepodařilo zadržet Krista v hrobě, pokouší se ďábel udržet alespoň v myslích lidí Krista v hrobě. Všechny útoky na křesťanství, jichž jsou plné dějiny, jsou vlastně takovým pokusem dostat Krista zpátky do hrobu. Pohanští císařové prolévající řeky křesťanské krve, Peršané, pohané ze všech koutů světa, Turci i arabští mohamedáni, bolševici i to, co teprve přijde, jsou jen marnými vzteklými pokusy vrátit Krista do hrobu - když ne fakticky a fyzicky, tak alespoň v lidských představách a myšlení.

    Ač svět používá vše, co může, sliby i hrozby, slasti i muka, přece nemá dosti síly, která by mohla udržet vzkříšeného Krista ve hrobě. Kníže tohoto světa nám vzkazuje: "Nechte si Krista jako proroka, ctěte si ho jako mudrce, věřte si v něho jako ve slavného léčitele; jen už přestaňte s tím nesnesitelným hlásáním, že vstal z mrtvých!" Nepřátelům křesťanství jde tudíž jen o jedno, aby lidé prohlásili: "Kristus je mrtev."

    A právě proti této ďábelské propagandistické linii lži o Bohu je postaven pradávný pravoslavný pozdrav, paschální zvolání: „Kristus vstal z mrtvých!“ na který se odpovídá: „Vpravdě vstal z mrtvých!“


    ------------------------

    Svou smrtí odebral Kristus smrti sílu a vzal moc tomu, kdo vládne državou smrti, čili ďáblu. „Dnes skučí hradby pekla.“ Kristus sestoupil do podsvětí, kovovou bránu rozlámal a radostný hlahol tohoto vítězství se blíží k nám. Tato radost, která naplňuje nebe i zemi, o kterou nás ani smrt nemůže připravit, je nám Bohem dána na věky.








    CHOMI
    CHOMI --- ---
    BUKIN: Vpravdě vstal z mrtvých!!!! :o))))
    BUKIN
    BUKIN --- ---


    JEZINKA
    JEZINKA --- ---
    RYBRCOUL: jo to je bibliotéka, já to prve přehlíd. už je na nástěnce
    JEZINKA
    JEZINKA --- ---
    jinak: Dnes je neděle, 27. duben 2008 (14. duben juliánského církevního kalendáře)


    SVĚTLÉ VZKŘÍŠENÍ KRISTOVO
    (Svatá a velká neděle Paschy)
    Skut 1,1–8; Jan 1,1–17


    přeji krásné strávení dnešního svátečního dne všem!!!!
    JEZINKA
    JEZINKA --- ---
    RYBRCOUL: nejlepší asi bude oddíl: Конец света
    škoda že neumím rusky (tak azbuku trochu no...)
    o co jde?
    KOMATSU
    KOMATSU --- ---
    zkus to a uvidíme :)
    JEZINKA
    JEZINKA --- ---
    a tady jsem našel zajímavou diskusi k už jednou tady odkazované písni marie divo čistaja (alias agni parthene) je tam text atd.

    http://www.msg.nfo.sk/viewtopic.php?t=547&sid=5e3c71c1f2e26788fcfded77ea585b90
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam