• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    _B2SPIRIT_BUDDHISMUS
    " Zazen je velka cesta, velka stezka. Je to zniceni nazoru, existence a neexistence, zivota, smrti, je to zniceni viry ve vecnost, v zanik. Je to nedualita. To, cemu nas uci zazen, je prava povaha vsech veci. Zazen odtina vsechny nase pochyby. Musime cvicit s velkou radosti. Toto cviceni je hluboke a tajemne, nikdo ho nemuze zmerit. Svetlo zazenu je jako jas slunce. Toto cviceni je nekonecne. "

    - Mistr Debailly


    "Zazen je nejhlubší odpověď na všechny otázky, které si člověk může položit.“


    - Rev. Debailly









    Zazen (dhyana) - buddhisticka meditace-koncentrace


    Brno


    Dódžó Myo ji

    po: 18:30; čt: 18:30

    Plzeň




    15. července otevíráme nové dojo v Plzni na adrese Němejcova 6.
    Denní praxe bude probíhat pod vedením zenového mistra Seï Yu Debailly.

    Zazeny budou probíhat každý všední den ráno od 6:30 do 7:30 a večer od 18:00 do 19:00.




    Zen dojo Plzeň

    po, út, čt: 19:00-20:00, ranní praxe po domluvě

    Praha


    Zen dojo při Česko-Japonské společnosti

    út: 6:15 - 8:00, 19:15 - 21:00; čt: 6:15 - 8:00


    Daruma

    čt: 18:45 - 21:30









    Zen-buddhismus v České republice


    Škola sótó ( Taisen Deshimaru přenesl praxi zenu v 60.letech do Evropy)

    Zazen v česko-japonské společnosti na Můstku

    http://www.zazen.cz/

    Sangha mistra Kaisena - dojo Praha, Brno, Ostrava

    http://www.sotozen.cz/

    Sangha mistra Debaillyho

    http://www.zen-asociace.cz

    Zen Dojo v Plzni

    http://www.zendojoplzen.cz/
    rozbalit záhlaví
    JUNIPETRUS
    JUNIPETRUS --- ---
    OGMIOS: je rozdil mezi vetami "svet je jen prostor"a "svet je nadherne dokonale misto", vnimas to taky tak?
    Neodpovedel si na otazku proc lpis, a jak chces presta lpet.
    Je ten tvuj "nadherny a dokonaly svet" tizivy koncept nebo realita?
    OGMIOS
    OGMIOS --- ---
    JUNIPETRUS: svet je jenom prostor. lpeni jsem zminoval ve vztahu k tizivym konceptum mysli kterezto jsou pozdeji pricinou meho utrpeni. to jak virim vody sveta mi prinasi nasledne vlny a bud mam bouri a nebo slunnej den. kazdopadne kdyz si v mysli vytvorim mylnou predstavu o tom jak je svet spatnej tak se utopim i za slunneho dne :D
    nicmene i tak porad resim co prinosneho by melo byt na ukonceni kolobehu znovuzrozeni. co nabizi byti bez zrozeni a bez formy?
    JUNIPETRUS
    JUNIPETRUS --- ---
    OGMIOS: nezkousej tu hloupy triky
    OGMIOS
    OGMIOS --- ---
    DIDGENAUT: takze pro tebe je svet vlastne peklo? :D
    JUNIPETRUS
    JUNIPETRUS --- ---
    OGMIOS: a proc na nich lpis?
    Tak si to shrnem, trpis, protoze lpis na svete. A lpis na svete protoze si myslis, ze je nadherne dokonale misto.
    Jakym zpusobem chces na svete prestat lpet pokud nezmenis svuj postoj?
    DIDGENAUT
    DIDGENAUT --- ---
    OGMIOS: tak tohle "svet je nadherny dokonaly misto ;)" je trochu moc, běž to vysvětlit lidem umírajícím v občanských válkách, hladomorech nebo na znečištění životního prostředí (Bhopál např.), miliardám zvířatům trpících ve velkochovech apod.
    OGMIOS
    OGMIOS --- ---
    JUNIPETRUS: ja ho vidim, ja ho cejtim, ja trpim :D ale to prece znamena jen to ze lpim na vecech, ze ty veci maj kde uvnitr me se na cem zachytit. to je spis prilezitost zapracovat na sobe. neni to svetem ale jen mou osobni neschopnosti. svet je nadherny dokonaly misto ;)
    no a proto se snazim pochopit proc by se mel opoustet a nezrozovat se znovu.
    JUNIPETRUS
    JUNIPETRUS --- ---
    OGMIOS: otazka je jina: proc ty to utrpeni nevidis?
    OGMIOS
    OGMIOS --- ---
    DIDGENAUT: vidis me to neprijde zas az tak spatny. ja to vidim jakoz e se clovek uci. narodis se, zijes a pomalu uvadas a pak se prehoupnes do noveho zivota. kdyz prilis lpis tak to boli protoze se nechces vzdat toho co bylo. pokud to ale vidis vsechno jako soucast tak si to pak nemusis tolik brat. a ohledne toho co se deje tak ja vidim vsechno jako nasledek neceho, vse co se nam deje v tomhle zivote je kvuli necemu co jsme rozvirili drive. proto me prijde tenhle svet jako dokonale vymyslenej a funkcni. proto resim jestli ma cenu usilovat o permanentni vymaneni se a nebo jen proste jit s proudem. proto resim jestli vubec ma cenu usilovat o realizaci buddhovstvi. a nemyslim buddhovstvi v ramci zivota Tady ale potom co clovek odsud odejde.
    DIDGENAUT
    DIDGENAUT --- ---
    OGMIOS: někdy to bolí a někdy je to euforický...ano, Buddha říkal, že jeden z druhu dukkhy/utrpení je fyzická bolest, ale další je právě dukkha/utrpení ze změny - že žádné štěstí není trvalé, každá blaženost pomine a třetí dukkha/utrpení je z nestálých podmínek a okolností, čili že někdy schytáš nepříjemné následky, za jejichž příčinu nemůžeš... a Buddha už byl z tohodle unavený, chtěl tenhle kolotoč ukončit, trvalé štěstí (ne ve smyslu blaženosti, ale nepřítomnosti dukkhy).
    Taky je třeba si uvědomit, že dukkha je i nemoc, stáří a smrt. Čili když je člověk mladej, nemusí tenhle kolotoč vidět jako až tak špatnej, ale časem se prostě unaví. V západním prostředí je poměrně rozšířená představa, že po smrti nic být nemusí, takže se člověk může utěšovat tím, že to není napořád a po smrti si od toho "odpočne" , ale Buddha žil v době, kdy byl všeobecně rozšířený názor, že se člověk bude znovuzrozovat donekonečna, čili tahle frustrace nikdy neskončí. To byl určitě silný motivační faktor udělat cokoli pro to, aby z toho nějak unikl
    OGMIOS
    OGMIOS --- ---
    DIDGENAUT: no ja spis vidim svet jako kolotc pricin a nasledku. nekdy to boli a nekdy to je euforicky. beru to jako samozrejmost toho jak tento svet funguje a i pres utrpeni si myslim ze je svet dokonalej. veskrze utrpeni vznika jen tam kde se jde proti prirozenosti sveta a tlaci se na pilu nebo tam kde clovek neni smirenej s tim jaky je prirozeny beh veci a zase jde proti toku zivota. svet neni ani dobrej ani zlej. jen je a veci se dejou. to jak to hodnotime je uz na nas. podle me ma vsechno svoje misto. vsechno je kvuli necemu jinemu. ja to vlastne vidim jako druhou stranu mince buddhovskeho sveta. s tim ze nase strana je proud stvoreni, kdezto ta druha strana je potencial stvoreni. a proc to resim je protoze nevim k cemu je dobry byt pouhym potencialem kdyz muzu byt jiskrou stvoreni. mozna to spatne vidim. proto bych to rad prozkoumal.
    DIDGENAUT
    DIDGENAUT --- ---
    Já bych podotkl, že buddhismus není žádný jednotný proud. Už 200 let po Buddhově smrti existovalo 18 různých škol, které se lišili v podstatných otázkách. Théraváda byla jen jedna z nich (velice zjednodušeně řečeno, ve skutečnosti byla/nebyla), takže se to nedá zjednodušit na rozdíl mezi théravádou a mahájánou, navíc bez zmínění toho, že jde o pohled mahájány, která samozřejmě svoje pojetí líčí jako vyšší a lepší. Pojetí bódhisattvy v pálijském kánonu je navíc jiné, takže je téměř jisté, že historický Buddha nic takového neučil. (A to i ty pálijské texty jsou opět podáním pohledu jen jedné školy, které navíc vzniklo až 500 po jeho smrti, čili tam také mohly vzniknout určité posuny). Historický Buddha se nejspíše o nirváně odmítal vyjadřovat v jakémkoli pozitivním způsobu a na tuhle otázky by nejspíše odmítal odpovědět, protože to není třeba řešit pro to, aby ses zbavil dukkhy (nepříliš přesně překládané jako utrpení), což byl nejspíše hlavní cíl, proč se vydal na svou "cestu". Psal jsi o kladech Buddhova světa, vymanění se z utrpení vnímáš jako negaci lidského světa. Ale tak to v podstatě zhruba bylo, základní premisou učení historického Buddhy je, že svět je "strastiplný" a šlo o hledání jak z toho ven. Buď to přijmeš a bude a začne ti to dávat smysl nebo ne a nemá cenu o tom uvažovat. Vzhledem k tomu, že se ti do toho nechce, nejspíše ti stačí život v "samsáře", nejsi první ani poslední. Třeba na základě svých budoucích zkušeností změníš názor.
    BUTEO
    BUTEO --- ---
    BNT: "Sežeň deset miliónů a něco ti prodám."
    "A co mi chceš prodat?"
    "Už máš těch deset miliónů, abys to musel řešit?" :)
    LECITEL
    LECITEL --- ---
    BNT: imho prostě takové věci pořešit není nikdy dost brzy. ukazuje to na pochopení důležitosti netříštěného záměru pro úspěch na stezce.
    zamýšlet se nad filosofickým rozměrem nauky je legitimní a imho je to zkrátka zapojení intelektu do procesu transformace. reflektovaně některé věci jdou lépe.
    BNT
    BNT --- ---
    OGMIOS: to nebudu no ;) duvodu mam hned nekolik :)))
    OGMIOS
    OGMIOS --- ---
    BNT: samozrejme, ale stejne mi nebudes verit ;)
    BNT
    BNT --- ---
    OGMIOS: už jsi tak daleko, abys to musel řešit? ;)
    LECITEL
    LECITEL --- ---
    OGMIOS: proč "jen"? člověk je obrazem Boha, nebo po buddisticku, člověk má potenciál stát nanejvýš dokonalým boddhisattvou. já také vidím větší smysl v cestě boddhisattvy.
    OGMIOS
    OGMIOS --- ---
    LECITEL: nojo jsem jen clovek, vetsi smysl vidim v tom bejt bodhisatvou nez jen blazenou zari :D
    LECITEL
    LECITEL --- ---
    OGMIOS: imho zkratka neni. osobni formace se rozpadnou, zustane jen blazena zare dokonaleho stavu, ktery je stale zde a nyni.
    OGMIOS
    OGMIOS --- ---
    LECITEL: neco na ten zpusob, snazim se prostym lidskym rozumem pochopit co dela buddha po tom jak jsi napsal ze vyvane.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam