SUDETSKÁ NOC
pondělí 12. listopadu v 19.00 v Činoherním studiu
Činoherní Studio Ústí nad Labem - po 12/11, 19:00 SUDETSKÁ FILMOVÁ NOC (Festival Sudety)
http://www.cinoherak.cz/content/view/1802/26/
Sudetská filmová noc je název pásma projekcí dokumentů a videoartu, které proběhne v pondělí 12. listopadu od 19 hodin v Činoherním studiu za osobní přítomnosti některých tvůrců.
Večer představí práci pěti oceňovaných tvůrců mladé generace, zabývající se různými způsoby a z různých úhlů problematikou sudetského prostoru a obecněji g
eniem loci střední Evropy a otázkami spjatými s naší identitou a pamětí osobní i historickou.
Po promítání se uskuteční rovněž diskuse s autory snímků.
A na co se v průběhu večera můžete těšit?
Režisér Martin Dušek (Poustevna, das ist Paradies, Ženy SHR) se ve svém posledním snímku Mein kroj sám postavil před kameru, aby se ve vlastnoručně sestrojeném lidovém kroji vydal na tradiční sraz sudetoněmeckých vyhnanců do Augsburgu. Najde tam bývalé krajany ze svého rodného města? Přijmou ho vyhnanci mezi sebe? Pomůže mu jeho částečný sudetoněmecký původ? Dušek, v dětství fascinován moravskými kroji během rodinných dovolených, si rozhodne vytvořit svůj kroj, který bude reprezentovat jeho osobní historii a bude se tak s ním moci identifikovat. Bizarní oblek, obsahující režisérův pionýrský šátek z dětství, kožené kalhoty po dědečkovi, který byl napůl sudetský Němec, nebo zadní svítilny z veteránské Škody Octavia, budí rozruch jak v rodném městě, tak na srazu vyhnanců v Augsburgu, kde dojde i ke konfliktu s představiteli Sudetenlandsmanschaftu. Film byl s úspěchem uveden na loňském Mezinárodním festivalu dokumentárních filmů v Jihlavě v sekci ZOON POLITICON, kde vzbudil pozornost diváků i zahraničních médií. S velkým ohlasem snímek nedávno uvedla i Česká televize. V celosvětovém vysílání se o něm rozhlasová stanice BBC World Service vyjádřila jako o „nesmírně zábavném dokumentu, který je zároveň závažným pátráním po identitě a příslušnosti ve střední Evropě.“
Dokumentaristka Rozálie Kohoutová (O topánki, Velmistr, Roma boys) ve svém nejnovějším celovečerním dokumentu Kytlice, Zimmer Frei mapuje dějiny středu Evropy skrze malou severočeskou obec Kytlice. Průvodci filmu jsou Luděk Farkáš, naivistický malíř a pacient místního blázince, a režisérka Rozálie Kohoutová, jejíž rodina si zde v padesátých letech koupila za tři tisíce korun jednu z chalup po odsunutých Němcích. Nesourodá dvojice se snaží pochopit absurditu nacionalismu, který toto místo poznamenal.
Mark Ther, nositel Ceny Jindřicha Chalupeckého za rok 2011, nejprestižnějšího ocenění pro mladé výtvarníky do 35 let, ve svých krátkých, pro leckoho šokujících videích otevírá sexuální i historická tabu v české společnosti. Videa jako Was Für ein Material (Jaký materiál), Der kleline blone und sein rotter Koffer (Blonďáček a jeho červený kufr), Pflaumen (Švestky) nebo Das wandernde Sternlein (Putující hvězdička) mají četné odkazy k různým problémům spjatým s mnohdy bolestnou minulostí Sudet. Autor se nechal slyšet, že usiluje o záchranu vymírajícího sudetoněmeckého dialektu němčiny, který v řadě svých videí důsledně používá.
Janek Rous a Aleš Čermák, student absolventského ročníku a čerstvý absolvent Ateliéru monumentální tvorby pražské AVU, plánují večer uzavřít konceptuálně laděným projektem, který vytvořili přímo na zakázku Sudetské filmové noci pro uvedení v Ústí nad Labem. Akce originálních tvůrců mladé generace se pokusí zamyslet nad možnostmi jiného přístupu k otázkám paměti a interpretace historických faktů.