• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity. Zadne drama.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam. Chapu nutkani napsat nam, ze si to nikdy nekoupite, nebo jeste nekoupite, ale prosim vyuzijte jine boards. Uvazujte, jak by to tu vypadalo, kdyby nam sem tohle napsal kazdy z uzivatelu Nyxu.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod #6, nebo dokonce bod #1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.
    8) Při vkládání linků je nutné vždy přidat vlastní input (shrnutí, komentář, oponentura/souhlas apod.), stačí v pár větách zdůvodnit proč je sem odkaz umístěn.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    Sodium baterie jsou aktualne drazsi nez Lithové ale to se brzo zmeni, za pár let bychom mohli vybírat ze Sodium, LFP a NMC. S tím že NMC bude high end a postupně pujde z main streamu pryč. Otazka tedy jak dlouho to bude trvat, primarně v EU kde jeste legacy nemájí v autech ani LFP.

    Experts: sodium-ion batteries to enter large-scale applications by 2026 as costs fall
    https://carnewschina.com/2025/09/28/experts-sodium-ion-batteries-to-enter-large-scale-applications-by-2026-as-costs-fall/
    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    HERR_FLICK: hustý je že ten výkon vytáhnou z 80kwh lfp packu! Je nějak dvojitě chlazen aby to vůbec zvládl ...
    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    _A5_: rekl bych ještě nejakou dobu ano, pokud se bavíme o ceně s dph.

    S cenou bez dph se k tomu už ted bliží mg4 64kwh a e-niro 64kwh, mg4 s lfp uz je za 300 bez dph ted . Kona se da uz ted realne koupit za 330 s dph

    CUKI
    CUKI --- ---
    JYRKA: To je hodně hloupej nápad když za tu cenu máš mnohem lepší a novou LFP baterii.
    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    CUKI: ja nevim jestli to deláš schválně nebo ne, ale my tu s dzodzo/houmles resime celou dobu NCA/NMC a ty si jedes pohadky o lfp. Asi nemá cenu tady cokoliv dál s tebou řešit, koukám
    ELIJEN
    ELIJEN --- ---
    CUKI: Na LFP podle mě nepřechází. Dávají je do levnějších modelů.
    CUKI
    CUKI --- ---
    PEPAZZ: To záleží na druhu článku. Tesla pokud vím přechází na LFP a tam třeba platí že 100% je na 3,4V Ale nabíjet můžeš až 3,65V a rozumný balancing začíná na 3,42V

    80% je cca 3,32V kde se nic balancovat nedá, protože by jsi baterii akorát rozhodil.

    U li-ion je to trochu jednoduší pro její "nedokonalou" V-A char. Ten úbytek napětí je relativně pozvolný od cca 50% se začínají více rozcházet, ale spíše vlivem rozdílného napětí při zapojení v serii (prakticky vlivem rozdílného vnitřního odporu). Balancovat by bylo ideální dole v prázdném stavu, al z praktických důvodů je to nesmysl. Takže se jede zase top balancing. Jenže tomu tam chybí ten zásadní zvrat po nabití na 100% (respektive je až za touto hranou), takže je pro tento účel nepoužitelný. Můžeš tedy jet klidně od těch 80% nabíjení. Ale nikoli při něm. Protože vlivem rozdílných vnitřních odporů na každém článku budeš mít trochu jiné napětí. Navíc je to stejně jen poměrně krátký časový úsek. Tedy balancování probíhá spíše až po nabíjení. Což není úplně problém pokud nabíjíš doma.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    LFP ma nezaujima, tu v aute nemam, tu mam k elektrarni a bezne ju dobijam na 100%, preto som dal do zavorky NMC/NCA :)

    pokial mas pochybnosti o stave clankov, tak si mozes pustit dlhy test baterie (v tesle), ale potrebujes na to mat aspon wallbox, neviem ci by dala bezna zasuvka konstantne 5kW: https://www.tesla.com/ownersmanual/model3/en_us/GUID-B9807218-7291-4F68-9AFF-7C525CF498F3.html
    CUKI
    CUKI --- ---
    DZODZO: Netuším co tam má za tu LFP baterii, ale moc se to asi lišit od ostatních nebude. Nebo?

    Cca na necelejch 20% kapacity už začíná baterie trpět. A směrem dolů to jde exponenciálně. K tomu je potřeba připočítat nějaké udržovaní baterie v mrazech a energii na to ji dostat na nějakou rozumnou nabíjecí teplotu. Jak moc energie je na to potřeba třeba při -20°C netuším.

    Co se týče horní hranice od napětí cca 3,42V se dá už dobře balancovat 3,55V je ještě naprosto v pohodě bezpečné napětí a nad tím už není ani 1% kapacity. Tedy jde o to co znamená reálně v Tesle těch 100%. Ve videu se mluví pouze o BMS, ale co balancing, ten probíhá jak?

    Tohle pokud nevíš jak o funguje nemůžeš o vhodnosti či nevhodnosti nic říct.

    To chlazení baterií pomůže spíše od katastrofy při nějakém větším překročení napětí, al nikoli od chemické reakce (pokud by 100% bylo nastaveno příliš vysoko).
    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    PEPAZZ: 2ng gen lfp od BYD ma 190Wh/km a LFMP ma 220Wh/km
    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    CERMI_FOX: Shenxing Plus(lfp) od CATLu už ma 205Wh/kg to už mi prijde hodně slušný, jinak ano norm lfp maj 160Wh/kg
    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    KUTAS: protože Legacy smlouvá baterie na 4 roky dopředu a tehdy jeste LFP asi neznali :)))
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    Škoda Epiq dostane baterie typu LFP | ČeskéNoviny.cz
    https://www.ceskenoviny.cz/zpravy/skoda-epiq-dostane-baterie-typu-lfp/2712924?

    38kWh a 56kWh (450km WLTP)

    délka 4,2m

    to by mi nakonec možná stačilo a nebudu potřebovat Elroqa :D
    LELI
    LELI --- ---
    ROXTYDY_A_BIBOB: vis, ze za 830 bez dane koupis NOVOU teslu model 3, zejo? (s LFP baterkou, mel bys integrovany tesla superchargery v mapach s dostupnostma, etc... dynamika, kone, dojezd atd bude u ty zakladni tesly v realu +- stejny jako u vrcholnyho hyundaie...)
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    NIKDAS: Tesla Holiday Update 2024:
    Superchargery V3 a V4 nyní mohou předehřát baterie u vozů Model 3 a Model Y vybavených LFP články. Díky tomu mohou tyto vozy rychleji pokračovat v jízdě i při extrémně nízkých teplotách. Tesla přesto stále doporučuje aktivovat předehřívání baterie před příjezdem k nabíjecí stanici, aby řidiči ušetřili čas i peníze.

    Předpokládám, že to je jen blbě přeložený a mělo by to být spíš něco jako: Tento update umožňuje vozu zahřívat si baterie i přesto, že je připojený na SCH V3 a V4.

    Tzn. na jiných nabíječkách to tomu autu není umožněno(asi z bezpečnostních důvodů?).
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    CERMI_FOX: Zásadní chyba je používat IVEV optiku…

    Ano, stará ICEV zpravidla odchází na to, že se jim vlivem vibrací motoru někde poruší antikorozní nátěr na reznoucích površích…

    Ale BEV mají zpravidla velkou část komponent z hliníku, který nehnije + nemají skoro žádné vibrace a krom pneumatik, baterky a motoru na nich není skoro nic "spotřebního"…

    Co se týče cen baterií, ty vytrvale padají níž a níž a energetická hustota roste…
    Aktuální cena za 1 kwh u momentálně nejlevnější chemie (LFP) je ~$50 (~1200 Kč).
    Tj. 50k Kč stačí na ~42 kwh - a ty články budou vážit zhruba stejně, jako 10 let staré originální články (které lze navíc prodat někomu do FVE)
    MINER
    MINER --- ---
    MAGE: Baterie nejsou během chvilky obsolete. Od objevu do produkce uběhne nejméně 10 let. Problém není vymyslet nějakou chemii k uložení energie. Problém je to vyrobit spolehlivě, levně a s potřebnými parametry. A to trvá.

    Ostatní titulky (včetně toho posledního tady), jak někde došlo k průlomu, jsou jenom z labu, a bude trvat přibližně ta dekáda, než to někdo bude schopen vyrábět, pokud vůbec.

    Možná to za pár let urychlí AI (jdou do toho investice), ale ani pak ty technologie nebudou vznikat jak Baťovy cvičky a produktizace je předvídatelná v rámci let.

    Pro kalibraci: poslední již používaná inovace, LFP, byla objevena 1996 a v labu demonstrována 2002.
    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    Tesla je jedina eu/us automotive ktera se neboji vyrabet baterie a tim se vertikálně integrovat, nakoupili produkcni linku od CATL a budou vyrabet lfp v Nevadě s tim ze zaplati male licence fee. Kde ma takovy plán EU automotive???
    Btw. Dle videa plati tesla za lfp v cine 50$ za kWh!
    Tesla's plan to get around tariffs on Chinese LFP batteries is genius
    https://youtube.com/watch?v=PtxUUPy2hDk
    BASIK
    BASIK --- ---
    R_U_SIRIOUS: jen doplnim nejaky info

    lithium ceramic



    LFP z Wiki pro porovnani

    Specific energy 90–160 Wh/kg (320–580 J/g or kJ/kg)[1]
    Next gen: 180–205 Wh/kg[2]
    Energy density 325 Wh/L (1200 kJ/L)[1]

    Li-Ion

    Specific energy 1–270 W⋅h/kg (3.6–972.0 kJ/kg)[1]
    Energy density 250–693 W⋅h/L (900–2,490 J/cm3)[2][3]
    R_U_SIRIOUS
    R_U_SIRIOUS --- ---
    Na 300 kilometrů nabito za pět minut: super baterie bude brzy skutečností | CHIP.cz
    https://www.chip.cz/na-300-kilometru-nabito-za-pet-minut-super-baterie-bude-brzy-skutecnosti
    Energetická hustota této polovodičové baterie je totiž téměř o 80 % vyšší než u běžných lithium-železo-fosfátových baterií (LFP). To znamená nejen výrazné snížení hmotnosti při stejném dojezdu, ale také skokové zkrácení doby nabíjení. Ta se zkrátila o více než 83 procent. Zatímco špičkové modely elektrických aut jako Porsche Taycan nebo Kia EV6 dokázaly nedávno nabít baterii na 300 kilometrů za 20 minut, s novou polovodičovou baterií to bude možné za pět minut. Zastávka s elektrickým vozem u dobíjecí stanice by tak v budoucnu neměla trvat o nic déle než s autem se spalovacím motorem u benzínky. Navíc další zastávka na dobíjení bude až po ujetí více než 1 000 kilometrů, a to i při svižné jízdě.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam