• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam. Chapu nutkani napsat nam, ze si to nikdy nekoupite, nebo jeste nekoupite, ale prosim vyuzijte jine boards. Uvazujte, jak by to tu vypadalo, kdyby nam sem tohle napsal kazdy z uzivatelu Nyxu.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod #6, nebo dokonce bod #1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.
    8) Při vkládání linků je nutné vždy přidat vlastní input (shrnutí, komentář, oponentura/souhlas apod.), stačí v pár větách zdůvodnit proč je sem odkaz umístěn.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    CERMI_FOX: Zásadní chyba je používat IVEV optiku…

    Ano, stará ICEV zpravidla odchází na to, že se jim vlivem vibrací motoru někde poruší antikorozní nátěr na reznoucích površích…

    Ale BEV mají zpravidla velkou část komponent z hliníku, který nehnije + nemají skoro žádné vibrace a krom pneumatik, baterky a motoru na nich není skoro nic "spotřebního"…

    Co se týče cen baterií, ty vytrvale padají níž a níž a energetická hustota roste…
    Aktuální cena za 1 kwh u momentálně nejlevnější chemie (LFP) je ~$50 (~1200 Kč).
    Tj. 50k Kč stačí na ~42 kwh - a ty články budou vážit zhruba stejně, jako 10 let staré originální články (které lze navíc prodat někomu do FVE)
    MINER
    MINER --- ---
    MAGE: Baterie nejsou během chvilky obsolete. Od objevu do produkce uběhne nejméně 10 let. Problém není vymyslet nějakou chemii k uložení energie. Problém je to vyrobit spolehlivě, levně a s potřebnými parametry. A to trvá.

    Ostatní titulky (včetně toho posledního tady), jak někde došlo k průlomu, jsou jenom z labu, a bude trvat přibližně ta dekáda, než to někdo bude schopen vyrábět, pokud vůbec.

    Možná to za pár let urychlí AI (jdou do toho investice), ale ani pak ty technologie nebudou vznikat jak Baťovy cvičky a produktizace je předvídatelná v rámci let.

    Pro kalibraci: poslední již používaná inovace, LFP, byla objevena 1996 a v labu demonstrována 2002.
    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    Tesla je jedina eu/us automotive ktera se neboji vyrabet baterie a tim se vertikálně integrovat, nakoupili produkcni linku od CATL a budou vyrabet lfp v Nevadě s tim ze zaplati male licence fee. Kde ma takovy plán EU automotive???
    Btw. Dle videa plati tesla za lfp v cine 50$ za kWh!
    Tesla's plan to get around tariffs on Chinese LFP batteries is genius
    https://youtube.com/watch?v=PtxUUPy2hDk
    BASIK
    BASIK --- ---
    R_U_SIRIOUS: jen doplnim nejaky info

    lithium ceramic



    LFP z Wiki pro porovnani

    Specific energy 90–160 Wh/kg (320–580 J/g or kJ/kg)[1]
    Next gen: 180–205 Wh/kg[2]
    Energy density 325 Wh/L (1200 kJ/L)[1]

    Li-Ion

    Specific energy 1–270 W⋅h/kg (3.6–972.0 kJ/kg)[1]
    Energy density 250–693 W⋅h/L (900–2,490 J/cm3)[2][3]
    R_U_SIRIOUS
    R_U_SIRIOUS --- ---
    Na 300 kilometrů nabito za pět minut: super baterie bude brzy skutečností | CHIP.cz
    https://www.chip.cz/na-300-kilometru-nabito-za-pet-minut-super-baterie-bude-brzy-skutecnosti
    Energetická hustota této polovodičové baterie je totiž téměř o 80 % vyšší než u běžných lithium-železo-fosfátových baterií (LFP). To znamená nejen výrazné snížení hmotnosti při stejném dojezdu, ale také skokové zkrácení doby nabíjení. Ta se zkrátila o více než 83 procent. Zatímco špičkové modely elektrických aut jako Porsche Taycan nebo Kia EV6 dokázaly nedávno nabít baterii na 300 kilometrů za 20 minut, s novou polovodičovou baterií to bude možné za pět minut. Zastávka s elektrickým vozem u dobíjecí stanice by tak v budoucnu neměla trvat o nic déle než s autem se spalovacím motorem u benzínky. Navíc další zastávka na dobíjení bude až po ujetí více než 1 000 kilometrů, a to i při svižné jízdě.
    TUHO
    TUHO --- ---
    Lei 𝕏ing邢磊
    @leixing77
    Boom!
    Stellantis and CATL have reached an agreement to invest 4.1 Billion Euros in a 50:50 joint venture in Spain to produce LFP batteries with a capacity of 50 GWh.
    SOP expected by end of 2026. Transaction to be completed within 2025.
    Salt on the wound for Northvolt!
    #batteries #LFP

    Stellantis and CATL to Invest Up to €4.1 Billion in Joint Venture for Large-Scale LFP Battery Plant in Spain | Corporate Communications | Stellantis
    https://www.media.stellantis.com/em-en/corporate-communications/press/stellantis-and-catl-to-invest-up-to-4-1-billion-in-joint-venture-for-large-scale-lfp-battery-plant-in-spain
    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    Nejak jsme nezaregistroval ze by kdokoliv z eu legacy pocital s novou gen lfp baterií od catlu nebo catl do svych 2025 modelů. Asi jsme v eu ok s placením drahych mnc baterek.
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    IV0: Nemam LFP a jestli správně chápu ty též ne?

    Na dlouhé cesty nabijim 80%, 2* jsem nabil 90%, potřeboval jsem dojet o kousek dál, aby to vyšlo bez mezinabíjení.

    Na ježdění kolem komína nabijím 60%.

    Co se rychlosti nabíjení týká - doma nabijim 11kW ze 3 fázi, klasika. Na cestách preferuji Tesla Supercharger.

    Křivka opotřebení baterie při nabíjení různých procent je křivka bez nějakého zlomového místa. Ideál je 50%, čím dále od 50% tím hůře. Pohledej, teď tu na mobilu nemám prostor bohužel. Pozor, ten graf bude bohužel obecný, ne pro Tvoji baterii.

    Co se rychlosti nabíjení vs opotřebení týká, hledal jsem, nenašel jsem.

    Co se doby týká, měl bys minimalizovat dobu kdy to je výrazně nabitý nebo vybitý, ale hlavně z pohledu nenechat to někde 3 měsíce stát s 0% nebo 100%. Řády hodin nejspíš výrazně nerozhodují. Bohužel, toto jsem též nenašel jako nějaký test.
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    IV0: Zcela obecně v bodech, doufám, že mě tady nikdo nebude dusit na detailech:
    Rychlost nabíjení:
    Nejnovějším BEV (kam EV6 určitě patří) je více méně jedno jak rychle je nabíjíš (samozřemě když budeš nabíjet výhradně na UFC nabíječkách, bude opotřebení vyšší, ale nic extrémního), dříve baterky skutečně trpěly rychlým DC nabíjením, ale bylo to zejména kvůli zahřívání a absenci thermal managementu. Takže nabíjet do 80% na UFC a zbytek na AC jedině z ekonomického hlediska, více níže.

    Ztráty:
    Čím pomalejší nabíjení, tím větší ztráty (=> je to dražší), takže pokud si můžeš vybrat jestli 1f 2kw/3,6kw nebo 3f 6kw/11kw, zvol vyšší možnost, nejlépe 11kw.
    - Samozřejmě existují výjimky, třeba když máš přebytky jen 1kw, tak to prostě cpi do auta, než abys to pouštěl do sítě.


    Stav nabití (SOC):
    Pro baterku je nejideálnější udržovat ji 40-60%, tzn. pokud víš, že každý den vyjedeš 20%, ráno vyjížděj se 60% a večer zase do 60% nabij. Jedná se ale o naprosto nejideálnější typ používání, není to žádná modla, které se člověk musí držet. Pokud bys jezdil 20%-80% a nabíjel jednou za čtyři dny, sice baterku opotřebíš víc, ale nebude to nijak dramatické a téměř jistě baterka vůz přežije.
    Když víš, že pojedeš dálku, nastav ať se auto začne nabíjet tak, aby mělo 100% v dobu kdy cca vyjíždíš a víc neřeš.

    Na cestě nabíjej dle potřeby (rozumu, abys nečučel na nabíječce, zkoušel jsem to nováčkům/budoucím kupujícím přiblížit tady: [NIKDAS @ Elektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌], zejména toto: "jsou aplikace, který ti tohle přesně vypočítaj a stane se ti, že na některý nabíječce zastavíš při 30%, strávíš tam 10 min abys dojel k jiný s 5% a tam nabíjel dlouho." jedna z těch appek je "a better routeplanner".

    Video popisující degradaci baterky je hezky zpracovaný tady pro NMC (což by měl být tvůj případ).
    How To Ruin Your Electric Car's Battery - NMC Edition!
    https://www.youtube.com/watch?v=w4lvDGtfI9U


    a tady pro LFP
    How To Ruin Your Electric Car's Battery - LFP Edition!
    https://www.youtube.com/watch?v=w1zKfIQUQ-s
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    I doma do 80 %. Pokud máš LFP baterii (jako že si myslím, že ne), tak jednou za čas do 100 %.
    LELI
    LELI --- ---
    SCHWA: pokud chces auto typove TM3, tak ji klidne kup a budes z ni mit radost, pokud nejsi rozhodnutej, tak si v pruhonicich sedni do 3 a do Y, kufr tam muzes taky dobre porovnat, ...

    Tesly jsou levny, protoze jsou vsechny stejny - mala mira individualizace tu vyrobu zlevnuje. Bytelny je to dostatecne, i auta co maji 150k najeto vypadaji porad stejne jako od novyho (3 a Y), toho bych se nebal.

    Osobne mam TMY 2024 SR:
    - jednak byla nejlevnejsi :-)
    - za dalsi kvuli LFP - vetsina lidi si u LR nastavuje nabijeni do 80 procent, pak ma SR a LR totoznej dojezd, pred delsima cestama resej, ze tam nechaj tech 100 procent, pak maj delsi dojezd, jako maj, ale presne to musis vic resit a pak to vic degraduje. SR mi prisla v tomhle vic bezstarostna volba, plus si myslim, ze za 3-5 let se SR diky LFP baterce lip proda nez totoznej rocnik a najezd LR. Lidi maj uz ted zafixovany, ze nejaky LFP je lepsi nez normalni baterka. :-)

    SR TMY dojede z prahy do olomouce na supercharger, rychlosti cca 130 - 150 dalnice v lete/podzimu. Ostravu to neda, nebo da stylem, kterym nechci jezdit (pomalu a pod predpisama). LFP se imho nabiji o neco rychleji nez normalni baterka, byly k tomu na youtube nejaky testy. Osobne mam zkusenost, ze treba z 8 na 80 to zabralo asi 15 minut. LFP zase imho min vadi, kdyz ji vybijes pod 20, nez normalni baterce. Je to takovy bezstarostnejsi.

    Do TMY se vejde trimetrovej okap, prakticnosti co se tyce vozeni ruznejch kramu je to fakt dobry, ale vic to zere na dalnici jak trojka a min najede, kdyz maj stejny baterky. Lip se mi do toho leze, lip se tam davaj deti do sedacek, lip se s tim parkuje po praze kvuli vejsce. Plus to ma jeste porad packy pod volantem, ale to neni podstatny. :-) SR oproti LR o trochu min rekuperuje/brzdi motorem, nejspis proto, ze ten motor je mensi. One pedal se s tim da jezdit, kdyz je nemas vedle sebe, tak te to nenapadne.

    Dneska bych vahal jestli vezmu SR nebo LR AWD, protoze LR AWD muze mit sedm mist a vahal bych jenom kvuli tem mistum, ne kvuli technologii, ani kvuli dojezdu, i kdyz by me zajimalo jestli a s kolika procentama bych dojel s LR AWD za ostravu kam jezdim jednou za par mesicu. Rozdil v baterkach je 58 vs 75 kWh, takze teoreticky tech 17 kWh navic by to mohlo umoznit, ale v ostrave zatim neni supercharger, takze je to stejne jedno...

    SR v trojce by mohl mit realnej dalnicni dojezd 400 km, kdyz pojedes normalne, budes normalne topit atd., ta nizsi stavba karoserie udela svoje... U me hralo roli vozeni kramu a ze jezdim hlavne mesto.


    Kdyz si auto objednas pomoci nasledujiciho odkazu, dostanes 11k slevu a ja z toho budu mit uprimnou radost :-)

    https://ts.la/daniel997036
    DOMI982
    DOMI982 --- ---
    LAUNCHER: Ja jezdim velmi casto trasy 300-350 km (tam a zpet), ktery moje 3 LR AWD da v pohode za kazdeho pocasi a myslim, ze s mensi LFP verzi bych je nedal, takze proto z meho uhlu pohledu je Long Range nelimitujici. Ale kazdy to muze mit jinak. Na dlouhych cestach mi osobne nabijeni vubec nevadi - stejne si potrebuju zastavit. Se servisni siti a kamerou souhlasim - stacila by mi i normalni predni kamera, nebo funkcni senzory. 😆
    ELIJEN
    ELIJEN --- ---
    SCHWA: S detma bych urcite volil TMY. Vetsi dira do kufru se fakt hodi. Uz nekolikrat jsem potreboval jine auto, protoze se naklad do TM3 nevesel, i kdyz obemove tam je mista dost (65" TV nebo cela popelnice se vejde)

    LFP degraduje dost podobne jako ta u long range. Ze to muzes drzet na 100% je fama.
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    SCHWA: Moje bile zadni sedacky v TMYP vypadaji po roce, kdy vetsinu casu byly na nich detske sedacky (tzn bordel mezi real sedackou a detskou) skoro jako nove. Otres hadrikem.

    Neni to premiovy interier, ale je vysoce funkcni, coz mi zcela vyhovuje (YMMV), takova IKEA proste. Ostatne chvali to i pan co mi cisti auto (cisti vic Tesel, nejen moji). Paradoxne nevim jak cerne sedacky, maji horsi povest ohledne udrzby a neresim.

    Kufr - Jedine reseni je koupit si TMY, coz i doporucuji lidem s detmi, nic proti gustu.

    Lyze nevozim, neporadim.

    Preferuji vzdy a u vseho Performance / Plaid verze. Jednak kdyz uz tak uz, druhak kdyz potrebujes dalku, tak dobijes do 90% a jedes. Dojezd vzdy vyssi.

    LFP se musi pravidlne nabijet do 100% kvuli kalibraci a maji pri 100% nizsi degradaci, ne ze nemaji zadnou. Tim nic proti LFP, jen ze pro moje ucely je to horsi.

    Par lidi ma doma ruzne hobby projekty ktere pripoji ten konektor, ale realne treba ja dobijim v garazi jednou tydne a cela operace trva asi 10 sekund. Dobijel bych klidne porad, ale neni duvod.

    Y neni SUV, je to crossover. Pokud nepostavim Y vedle 3, tak nepoznas jestli jsem prijel Y nebo 3. Ostatne mam TMYP a lidi mi uz nekolikrat pochvalili ze mam krasnou TM3P. Tim nic proti 3, sve vyuziti ma.
    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    zázraky se deji i ve VW , id3 v číne bude mít LFP !

    Volkswagen ID.3 gains LFP battery to rival cheaper EVs in China
    https://electrek.co/2024/10/15/volkswagen-id-3-gains-lfp-battery-rival-cheaper-evs-china/
    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    Autonomní taxi : Ytchi od Baidoo
    Yichi 06 is an electric minivan created jointly by JMC and Apollo. It has a minimalistic styling, rear sliding doors, a single taillight strip, and four seats inside. Its dimensions are 4765/1885/1715 mm, with a wheelbase of 2830 mm. It has a single electric motor for 110 kW (147 hp) in the front axle. It is powered by an LFP swappable battery. The Yichi 06’s pack can be replaced in three minutes.



    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    Hyundai Motor is developing ultra-high-capacity LFP batteries to power upcoming low-cost Hyundai and Kia BEVs.
    Hyundai aims to maximize cell capacity, planning to develop LFP batteries with an energy density of around 300 Wh/kg by 2025.

    Hyundai to develop industry-leading 300Wh/kg LFP EV batteries
    https://electrek.co/2024/10/14/hyundai-develop-industry-leading-300wh-kg-lfp-ev-batteries/
    HANZS
    HANZS --- ---
    FEDAJKIN: Tak Torres má BYD Blade LFP. Je to zajímavé - možná je to marketing, prostě počítají s tím, že 100k km za rok nikdo nenajezdí.... a když jo, tak jemu to za odměnu vymění :)
    FEDAJKIN
    FEDAJKIN --- ---
    HANZS: Jakkoli nechci hanit pokrok v LFP baterkách, tak tohle je třeba číst spíš jako marketingový claim. Vsadím boty, že když si pozorně přečteš technické podmínky té záruky, tak už to tak boží nebude. CATL mimochodem dělá to samé, když chce upozornit na nějaký nový produkt - naposledy baterky do kamionů, které uvedl tím, že záruka 2.7 milionu kilometrů nebo 15 let. Ta baterka se přitom zatím ani nevyrábí.
    HANZS
    HANZS --- ---
    Jinak asi ještě neproběhlo, že SsangYong Torres EVX dává na svou LFP baterii záruku 10 let respektive 1 000 000 km!
    To docela ujde :))
    Jsem docela zvědavý, kdy se LFP začnou více objevovat v evropských autech....
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam