Jeje, zdejsi klub mi udelal vskutku nemalou radost. Snad i dalsi diskuse se tu bude plodne rozvijet.
Prijde mi jako by to bylo ve vzduchu -- v posledni dobe me anticke veci cim dal vic berou a jsem o nich nejak vic nucen uvazovat. Popravde kdysi davno mi prisla antika s temi vybilenymi klasickymi sochami jako nejnudnejsi prispevek umeni zapadni civilizace. Prislusne oddeleni Louvru mi pripadalo spis jak skladnikova nocni mura (vybilene sochy v klasickych postojich, jedna vedle druhe brrr), nez nejaky kulturni pozitek a z dnesniho pohledu podobne otravne pojate egyptske oddeleni jsem si tehdy tedy dokazal uzit podstatne lepe... Ale vlastne teprve az nekdy posledni dobou zacinam anticke umeni nejak ocenovat a skutecne z nej padat na zadek a ne jen rikat chhmmm celkem pekne a dobre zvladnuto na ty primitivni lidicky... Hezkym prikladem jsou treba prave ty dve vyborne sochy, co tu byly predstaveny.
Me v posledni dobe pritahuje zejmena anticke malirstvi. Ono toho z nej zustalo, co by se za nehet veslo, ale kdyz jsem si to sam pro sebe pokousim nastavet za sebe, najednou koukam, ze dochazim k tomu jak technicky a hlavne formalne ti maliri byli vyspeli a z tech nekolika kousku jako by bylo videt, jak si prosli vsim tim, cim si pred renesanci projdou jejich potomci predevsim ten vecny boj o podobu, cizelovani stylu prostrednictvim inovaci forem. Antika byla proste neco zcela jineho nez ten prezvykany klasicismus, kterym nas krmili. Mozna dost trapny objev a jo pripadam si ponekud naivne, ze me to nikdy predtim nenapadlo ale aspon ze ted... Proste takhle nas to ve skole neucili (tam ty obrazky reckeho umeni slouzili jen ve funkci tapety/ilustrace, aby text nepusobil tak nudne, jak byl napsan) a tenhle vyklad mi nejak unikal i ve starsich knihach o vsem moznem a nemoznem antickem umeni...
Mozna i proto, ze leccos z toho bylo v te dobe pomerne nove objeveno a nestacilo to nejak zazit...
A abych utnul proud sveho zvaneni, pokusim se to nejak ilustrovat/natuknout tremi obrazky.
1) Verginskou fresku unosu Persefony uz tu nekdo daval do obecneho klubu o umeni... Ale stejne: Vergina, Vergina, Vergina! Ty ruce, rozvlnene vlasy, pokrceni nohou a zpracovani pohybu plaste a vubec cely ten pohyb... To se snad neda dokola nepremyslet o co jsme prisli, kdyz zmizela veskera malba nejlepsich generaci reckych maliru... Dokud o tom lide cetli jen nekde v Pausaniovi, tezko mohli uverit, po nalezu Vergine uz musi byt vsechno jinak...
2) Vila P. Fannia Synistora v Boscoreale aneb zase ty Pompeje -- jenze ony ty Pompeje nejsou jen oblibena Tajuplna vila (koukam, ze se dostala i do zahlavi klubu ;-)) nebo tech nekolik znamych dekoraci ale kdyz se clovek podiva podrobneji vyleze z toho cela paleta stylu a ani prastare skatulkovani na 3 zakladni proudy s tim moc nepomuze. Vila v Boscoreale tak snad predstavuje velice kvalitni malbu o 100 let starsi nez erupce Vesuvu -- opravdu se takhle skvele malovalo v pozdnim republikanskem Rime?
3) Fayumske portrety mumii -- jsou pomerne proflaklou zalezitosti, ale kdyz clovek vidi jednu, dve, ktere se porad pretiskuji v ucebnicich, neuvedomi si, kolik jich uz vlastne dneska je znamo a kolik ruznych poloh kvality i stylu nabizeji... Ti lide pusobi stejne zive jako ti z renesancnich obrazu o 1200 let pozdeji.