RSZ:
Silnicni podvozek v prve rade nema na hasicskym aute co pohledavat snad s vyjimkou letistnich hasicu. Bohuzel kvuli cene se vyskytuje u rady vozidel ve mestech a bohuzel i tech, co delaji vyjezdy na dalnicni havarky.
Smiseny je tak do center mest typu Praha, Brno, Ostrava atd. A i v tech mestech jsou mista, kde ma takova technika problem. No a nedej boze neco resit mimo silnice. Bylo to velice dobre videt na nedavnym masivnim lesnim pozaru, kde se mnozstvi techniky marne hrabalo k cili.
Ale kolikrat staci, kdyz se snazi dojet k horicimu kombajnu.
Je to nasledek absence jednotnych nutnych standardnich pozadavku, prisernyho systemu financovani, zvlastnich ramcovych smluv apod.
Proc treba neni Tatrovka schopna s Polickou a Kobitem vyrabet kompletni sikovnou unifikovanou masinu vcetne nastavby a rovnou na urovni Rosenbaueru. Proc se to vsechno lepi od nekolika dodavatelu v hromade variant, defakto kusovek. Mnohem efektivnejsi by bylo vyblit serii 400+ identickych vozidel a pripadne i vyvoz, kdy uz by se daly setrit naklady a zaroven unifikovat ve smyslu shodnych vyrobnich pripravku, nahradnich dilu, logistiky, servisovani.
Delkove modularni CAS 4x4, 6x6 a 8x8 kde je identicka zodolnena kabina s ostrikem pro cely druzstvo, orezat na 2-3 typy motoru dle vykonove tridy a 2-3 typy automaticke prevodovky (vyrabet tady), nastavba lisici-se jen delkou profilu podle objemu vyhradne nerezovych nadrzi. A to taky neprehanet s variantama. Napr 4000/300, 6000/400, 9000/600 a 12000/1000. Cerpadlo 3000l/min/10Bar a 400l/min/40Bar poradny kvalitni, zadny ludry. Nesetrit na tom za kazdou cenu v oblasti kvality, ale prave vetsi kvantitou. Vsude standard naraznikovy proudnice, lafetovy proudnice. Standard navijak. Elektrocentrala. Kamery vzadu a na stranach. Osvetlovaci stozar.
4x4 mit jen do mest na tu nejlehci 4000/300 verzi. Vicemene jen kvuli manevrovani ulicema.
6x6 standard univerzal 4000, 6000, 9000. Primarne ta 6000. 4000 jen na tezky teren a 9000 pro mesta.
8x8 tezka 9000 a 12000
Samozrejme by vzdycky byly potreba i nejaky exoticky verze typu plynovych nadrzi nebo jiny nez CAS nastavby (pancerovana verze, pouze nadrz, jerab, zebrik, plosina, kontejner, nakladak, bagr..) ale zase to resit na standard podvozku+motoru+prevodovce. Stat musi misto vykrmovani cizich dodavatelu vytvorit investicni pobidky u vyrobcu tuzemskych. Ne tupou dotaci, ale na konkretni vystup zarazeny do sluzby. Pak je to investice do lokalniho know-how a pracovni sily. Nakupovani Scanii, Manu, Ivec a jinych je jenom nevratny vyhazovani prostredku za hranice.
A jasne, bude to na zacatku drahy. Ale na tohle ty dane venuju mnohem radsi, nez na nakup prestrelenych a v praxi nepouzitelnych zbranovych systemu ala RBS70, Caesar, F35 atd.
---
U armady je to uz uplny peklo. Tam mame neuveritelny gulas techniky nejen generacni, ale i druhovy. Udrzovat to v chodu v pripade nejakyho pruseru je proste a jednoduse nemozne. Bohuzel se na MO stridaji debilove s idiotama, tak tam neni zadna viditelna nadeje na svetlo na konci tunelu. Jestli tam svihlou pizdu z ODS vystrida zase Babisuv Metnar, tak bude pokracovat dalsi a dalsi nesmyslny gulas a nekompetentni vedeni.
A obdobne to je priserny u MHD. Standardizace je prave v uspore nakladu, ale vyzaduje pocty. Pak se vic a vic ukazuje vyhodnost. Nepotrebujeme v ČR 10 typu tramvaji nebo 40 typu autobusu a vsechny plny zasadnich designovych failu. Stacily by 2-3 poradne domysleny delkove modularni konstrukce, ktery by se daly vesele vyrabet pristich 30 a treba i 50 let a naklady na vyvoj tim rozprasit.