• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    VEROONFOTOGRAF
    TONDAN
    TONDAN --- ---
    Mrkněte na fotografie z vernisáže vernisáže J. Lesáka a P. Faba

    IMG_1444.JPG (2061842 B)
    VEROON
    VEROON --- ---
    Vernisáž výstavy Jana Lesáka / Případ pro začátečníka

    1. března v 18:00 - 25 března v 18:00

    Vážení,

    srdečně Vás zveme na vernisáž Jana Lesáka Případ pro začátečníka ve Fotograf gallery.

    Aby všechno sedělo a děj měl spád (Poznámka k dílu Jana Lesáka Případ pro začátečníka)
    Aniž bych chtěla přihřívat v dnešní situaci už tak rozvařenou polévku překoná(vá)ní moderny, poznamenám následující návaznost. Práce Případ pro začátečníka Jana Lesáka, jejímž základem je přepis filmu Pavla Juráčka Případ pro začínajícího kata do textové podoby, mi nedá nespojit Lesákovy myšlenky s o něco staršími myšlenkami Petry Herotové a její sochy, tvořené na sebe vršenými „identickými“ kresbami s potencí k animaci Spinning (2007).
    To, co by v době vypjatých individualistických dobývání nepoznaných sfér a forem vadilo a bylo nemorální, dnes představuje chtěný moment propojení v rámci širokého názorového pole. Obě práce jsou si velmi podobné formálně, nicméně jednotlivé aspekty se rozbíhají jinam. Předně, přestože obě propojují ve svém směřování k většímu celku médium filmu a sochy (u Lesáka objektu), Lesákův Případ z filmu vychází, Herotové Spinning k animaci cílí. Tisícenásobná repetice té samé kresby (byť její nuance jsou důležité pro možnost animačního pohybu) vytváří u Petry Herotové aditivně z jednotlivých řezů (kreseb) celek sochy. Jan Lesák naopak zdůrazňuje plynulost. Text přetéká v regulované krajině A - čtyřkového formátu ze strany na stranu. Fotografická prezentace přítomnosti filmu v objektu (fotodokumentace jedné části textu filmové úsečky, mechanicky vymezené vztahem fontu psacího stroje a formátu A4) je oním momentem, který zmrazuje tento tok. Toto názorné předvádění vnitřního obsahu zastavuje čas a dělá na fotce z filmu nehybný objekt, kterému navíc indikací červené záložky podsouvá nejen vlastní čas, ale i místo.
    Na toto vcelku jednoduché dílo Jana Lesáka se dá uplatnit hned několik teoretických postulátů od ztráty aury uměleckého díla Waltera Benjamina, vztahové estetiky a postprodukce Jeana Bourriauda až po praktiky „re-enactmentu“ a psychoanalýzy. Spojuje v sobě dvě zdánlivě protichůdné metody - empatickou a mechanickou. Možná právě toto spojení v díle zlomkovitě zachycuje něco z kafkovské absurdity filmů Pavla Juráčka. 1/ mechaničnost vykonávání přepisu mluveného slova, 2/ pragmatická nesmyslnost takové činnosti, 3/ fyzická determinace formy díla na použitých materiálech (A4, psací stroj), 4/ umístění obsahu filmu přesně doprostřed formátu strany jsou v napjatém vztahu k jinakosti čtení filmu skrze psaní, které zdůrazňuje aktivní a tvořivou povahu percepce a nesmrtelnost díla v interpretační nekonečnosti. Jakkoliv distanční formu autor zvolil, skrze sterilitu vyprázdněné kancelářské, minimalistické a konceptuální estetiky se prodírají surrealistické záblesky původního filmu. Je to možná také důsledek neviditelné stopy, kterou v díle zanechala autorova skoro měsíční mentální rezidence skriptora v něm. Starý film (1969) napadá nové dílo a pokud jej divák nezná, i skrze několik prezentovaných řádků jej napadá jeho nakažlivá asociativní imaginace. Výše zmíněná mechaničnost je nakonec průvodním jevem šílenství (autor připomíná postavu či spíše hromadu papírů popsaných stejnou větou spisovatele Jacka Torrance z filmu Shinning) tak jako bezvýchodná absurdita, která k němu vede.
    Zástupnou projekcí filmu je poslední komponent celkové instalace - nástěnná malba, která jakoby pouze schematicky opakovala obvod díla (sloupce papírů) rozpůleného obsahem, černým na bílým. A abych v duchu neoriginality ukončila tuto poznámku k dílu Jana Lesáka stejně jako Jiří Kovanda, cituji z posudku vedoucího diplomové práce jeho poslední větu: „Co tedy znamená ta černá linie (poznámka E. J.: plocha) protínající bílý kvádr? Nelítostně a právě uprostřed...“

    Edith Jeřábková

    Fotograf gallery
    Školská 28
    Prague, Czech Republic

    pozvanka_gallery.pdf (24081 B)
    VEROON
    VEROON --- ---
    Vernisáž výstavy Petera Faba / Příloha inzerátu

    1. března v 18:00 - 25 března v 18:00

    Vážení,

    srdečně Vás zveme na vernisáž výstavy Petera Faba Příloha inzerátu ve Fotograf room.

    Zcela záměrně se nebudu pouštět do konkrétní interpretace prezentovaných prací Petera Faba. Tu považuji za výsostně intimní, subjektivní, nepřenosnou. O co bych se v této úvaze rád pokusil je pouze nastínění určitých možností, které Fabova práce nabízí a postihuje. O fotografiích Petera uvažuji jako o určitém návodu, mapě schopné nás, diváky, odvést od fyzické podoby díla k podobě významové. Vystavené fotografie obsahují každá vždy více podob, jednak podobu zřejmou a pak podobu skrytou a to jak ve své formalní rovině tak obsahové. Tato vrstevnatost, možná přesněji víceplánovost, je typickým znakem. Vystavený soubor téměř didakticky šifruje sdělení o způsobu vnímání světa. Pro Petera je velmi příznačná rovněž rezignace na technickou “správnost”, namísto které upřednostňuje podobu, byť technicky nedokonalou (nízká datová kvalita, rozostřenost atd.) schopnou však o to silněji nést ideovou podstatu díla. V té se předmětem jeho zájmu, jak se alespoň domnívám, stává sama podstata uměleckého díla představená na poli příběhu.

    Vladimír Pešek

    Fotograf room
    Školská 28
    Praha, Czech Republic

    pozvanka_room_fg.pdf (42434 B)
    VEROON
    VEROON --- ---
    Vernisaz dneska od sesti!

    pozvanka_gallery_AH.jpg (1858083 B)
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    MAN25: Fotografové nemusí :)
    EVIN
    EVIN --- ---
    MAN25: co tim myslis?
    MAN25
    MAN25 --- ---
    PETRPEDROS: dobra vec je taky naucit se matersky jazik
    VEROON
    VEROON --- ---
    tak posli portfolio na veronika.danhelova@fotografnet.cz - nic není nemožné.
    I když výběr samozřejmě podléhá určitým estetickým kritériím a soudům, chceme vědět o všem, co se ve fotografickém světě šustne.
    PETRPEDROS
    PETRPEDROS --- ---
    Co musím udělat aby mé fotografie vyšli v časopise?
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam