• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    WENCAStanislav Komárek
    JELENA
    JELENA --- ---
    SKINNER: to je bohužel pravda... člověk od něj jednu a tu samou věc čte třikrát a pak to ještě slyší na předášce. Mohl by se zase o kus posunout...
    SKINNER
    SKINNER --- ---
    JELENA: už jsem toho od něj četl dost, takže mě baví, jak už v podstatě jenom kombinuje ty svoje témata do novejch a novejch tvarů. Jako dobrý, ale kopíruje sám sebe.
    SEDMIKRASKA
    SEDMIKRASKA --- ---
    JELENA: Je chytrej a mě baví. Mám od něj Eseje o lidských duších a společnosti1.
    JELENA
    JELENA --- ---
    Tak Komárek zase boduje v novém Vesmíru. Jeho článek mne velmi potěšil. Kdo k tomu nemáte přístup:

    Na koho naplivat

    Dobré vychování velí chovat se ke všem lidem bez rozdílu zdvořile a neurážet je. To je jistě premisa chvályhodná a málokdo rozumný by s ní polemizoval. I v tomto ohledu, jako i mnoha jiných, používá naše kultura nereflektovaně dvojí metr. Je jistě dobře, že byl opuštěn přílišný europocentrismus, který popisuje jiné kultury jen jako konglomerát pověr, zaostalosti, špíny, špatného vychování, útlaku a zlovůle. Je to něco, co je lidem hluboce vrozené, ať se narodili tam nebo onde, a co se reflektuje a překonává jen velmi obtížně – buďme ovšem uklidněni vědomím, že i jiné společnosti měří tu naši metrem vlastním. Kulturní relativismus, který nechává každou z kultur vyjevit se jako samostatnou jednotku, již cizími měřítky hodnotit nelze, a chápe je všechny jako stejnocenné, vyhání při své aplikaci v praxi podivné květy. Napsat, že jsme viděli ve vesnici kmene Wubamba (název je vymyšlen) „chatrče“, může být brzy předmětem rozhořčené kritiky – mám v knihovně nedávnou práci jednoho amerického autora o Jungově cestě do východní Afriky, kde se výslovně píše, že neobsahuje žádné „ofenzivní termíny“ z koloniálních časů, jako např. native, tribe, hut, jungle. Rovněž místo starších slov Křovák (z Bushman – člověk z houštin) či Eskymák (z Eskimo – pojídač syrového masa) je politicky korektní používat jejich vlastní termíny San či Inuit. Že by někdo z těchto nevelkých národů uměl česky a mohl být pohoršen při čtení našich textů, je věru krajně nepravděpodobné. Zato je zcela v pořádku používat pro naše sousedy slova „Němci“ (namísto jejich vlastního sebeoznačení die Deutschen), termínu velmi urážlivého, neboť naznačuje, že jsou němí, tj. chybí jim základní atribut lišící lidi od zvířat – řeč, naopak takoví Slované znají slova. Co by se asi stalo, kdyby se jeden či několik Němců pro to urazili? – Nic. Neobstojí ani argument sjednocování názvů etnik se Západem – tam se jmenují zcela jinak, byť trochu korektněji. Jsou ovšem kultury, o nichž se negativně psát může – čínská a islámská. Tu se náhle přepne na europocentrismus jako řemen – podle denního tisku se zdá, že jejich činnost sestává převážně z toho, že pojídají psy, trýzní disidenty, znečišťují životní prostředí, popřípadě zotročují ženy, zalykají se náboženským fanatismem a žijí „ve středověku“ (že Tibet žije ve středověku mnohem více, je naopak v pořádku). Zde se může stavidlo nevole vůči „těm jiným“ vytáhnout a všem se uleví. Přitom speciálně studium čínské kultury lze dnes doporučit každému – nestane-li se nějaký div, dostane se Evropa tak během deseti let pod čínskou kuratelu. Také nám uniká, že oba tyto kulturní okruhy mají některé dovednosti a schopnosti, které jsme my sami ztratili – to se ovšem říkat „nesmí“.

    Asi by se nás dotýkalo, kdybychom byli líčeni jako ti, kteří převážně utrácejí, co nevydělali, opíjejí se až ke zvracení a namísto vlastních dětí hýčkají psy. To je zhruba stejně „realistický“ pohled na západní kulturu a také bývá za jejími hranicemi občas rozšiřován. Naše vstřícnost vůči jiným kulturám je jaksi selektivní, „laskavě“ se chováme jen k těm zcela drobným, které nás nemohou nijak vážněji ohrozit a přerůst. Licoměrnost každé společnosti se projevuje na mnoha rovinách a první cestou k jejímu umenšení je reflexe vlastních činností, stejně bizarních jako činnosti fiktivního kmene Wubamba.
    JELENA
    JELENA --- ---
    SATAI: to máš pravdu, ale číst ho je sranda (až se z něj zase budu učit na zkoušky a na státnice, budu mluvit jinak, ale zatím...) :)
    SKINNER
    SKINNER --- ---
    předpokládám, že jeho blog je znám.. možná bych ho hodil na home

    Stanislav Komárek
    http://blog.aktualne.centrum.cz/blogy/stanislav-komarek.php
    ECLECTICA
    ECLECTICA --- ---
    SATAI: Komárek sám občas má nějaké ty úlety, alespoň z mého pohledu (např. co se očkování týče). Nikdo není dokonalý, žejo.
    SATAI
    SATAI --- ---
    JELENA: Ctu s potesenim, ale misty je text prolozeny dost slusnymi ulety.
    JELENA
    JELENA --- ---
    Tohle mne složilo: "Sledujeme-li ostatně masmédia, záhy pochopíme, proč se například televizní stanice nazývá kanál." :) (z Esejí o přírodě, biologii a jiných nepravostech)
    ZUZKAOU
    ZUZKAOU --- ---
    EBARTT: ehm, hysterie neznamená a neznamenala intenzivní emoční prožívání...
    EBARTT
    EBARTT --- ---
    ECLECTICA: Mohu oponovat. Histerie nevymizela, moje drahá polovička ji má ob měsíc :-)
    ECLECTICA
    ECLECTICA --- ---
    ZUZKAOU: Komárek zastává názor, že deskripce je lepší než interpretace, čehož se zrovna v téhle knize drží. ;)

    ZUZKAOU
    ZUZKAOU --- ---
    ECLECTICA: no ono je to složitější. V sedmdesátých letech byla USA děsně módní mnohačetná porucha osobnosti a to až tak, že některým pacientům tuto poruchu vlastně implementoval terapeut a to včetně falešných vzpomínek na zneužívání.

    V současnosti je rozhodně nárust poruch autistického spektra a třeba i depresí, ale to že je to diagnostikované, tak to hodně souvisí jednak z osvětou, druhak s dostupnějšími diagnostickými nástroji (na ten autismus) a pak ještě kdoví s čím.

    Plus se ještě stává, že psychiatr má sve oblíbené diagnózy, respektive téma, které vidí častěji, než ostatní. Často tou souvisí s jeho vlastními tendencemi ;-)

    Nevím, jestli pak z toho Komárek něco vyvozuje z těch bloků diagnóz, ale myslím že to je spíše velmi multifaktoriální záležitost.
    ECLECTICA
    ECLECTICA --- ---
    ZUZKAOU: takže bys tu "tendenčnost" (buď výskytu nebo diagnostikování psychických poruch a onemocnění) celkově zavrhla?
    ZUZKAOU
    ZUZKAOU --- ---
    ECLECTICA: mimo jiné. Ono to ani není tak, že by konverzní poruchy byly záměrné a čas od času se objeví i třeba poruchy smyslů a nebo hybnosti, ale většinou je to vágnější, přesně jak píšeš.
    ECLECTICA
    ECLECTICA --- ---
    ZUZKAOU: ono možná hraje roli i to, že dneska máme na poruchy zraku, náhlé zchromnutí apod. dobré diagnostické nástroje, a fyzická příčina se v takových případech dá tu snáze tu obtížněji vyloučit. Kdežto takové migrény nebo vágní gastrointestinální potíže bývají často nejasné etiologie, takže si konverze hledá tyhlety "soft" způsoby projevu, je to možné?
    ZUZKAOU
    ZUZKAOU --- ---
    ECLECTICA: moment - poruchy, kterým se říkalo hysterie jen změnily symptomy a přejmenovalo se to na konverzní poruchu. A moc to neodporuje dynamice těch problémům. Dokonce to jsou problémy, na které zabírá i klasická psychoanalýza ;-)
    ECLECTICA
    ECLECTICA --- ---
    ZUZKAOU: to nepopírám, ale v určité době mohlo dojít např. k jejímu naddiagnostikování (to je taky možnost, nicméně si k tomu chci ještě něco dohledat).
    Na druhou stranu některé typy "bláznovství" už skutečně vymyzely - třeba taková ta klasická hysterie, s oslepnutím atd. A dámy nám taky neomdlívají při citovém pohnutí :-)
    ZUZKAOU
    ZUZKAOU --- ---
    Hele klasická schizofrenie vychází historicky i transkulturně na 1% populace.
    ECLECTICA
    ECLECTICA --- ---
    ZUZKAOU: možná by stálo za to, dohledat k té schizofeniii statistiky i třeba od nás.
    Myslíš, že se tendenčnost výskytu tůznych psychických poruch a onemocnění dá vždycky vysvětlit nějakým vnějším faktorem? Že neplatí, že pro každou dobu a kulturu existují specifické způsoby, kterým se "šílenství" projevuje?
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam