• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    GGGBrutalismus - drsná poezie
    SWITCHMAN
    SWITCHMAN --- ---
    DAN_F: díky moc za vysvětlení.
    H3AD3AD: díky .)
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    SWITCHMAN: Svislé linie stavby svírají pravý úhel se základnou. Při (profesionálním) snímání architektury platí obvykle uzus, že vertikální linie by neměly být perspektivně deformovány. Aby se tak nedělo, používá se v lepším případě speciální technika (fotoaparát nebo objektiv umožňující naklonění optické roviny takovým způsobem, aby předmětová rovina a rovina objektivu mohly být rovnoběžně s vertikálními liniemi stavby), nebo v horším případě dodatečná postprodukce, při které se zpětně provede "restituce" sbíhajících linií. Problém je, že když se stavba na fotografii srovná pomocí výše popsaných postupů dokonale, dochází poměrně často k tomu co popisuješ – v podstatě optickému klamu kdy oku připadá že se stavba směrem nahoru rozšiřuje, přestože je na objektivně na snímku dokonale rovná. Z toho důvodu se v praxi většinou stavby na fotografiích nenarovnávají dokonale, ale jen na cca 90–95 %, tedy tak, aby vertikální linie nebyly skutečně rovnoběžné. Je to něco jako když umístíš bod do přesného středu pole – bude ti připadat že je o něco níž než uprostřed a proto se v takových případech objekty, které mají působit vystředěně, umisťují lehce nad střed.
    H3AD3AD
    H3AD3AD --- ---
    SWITCHMAN: Knights of Columbus Building (New Haven, Connecticut)... aspon doufam teda )
    SWITCHMAN
    SWITCHMAN --- ---
    GGG: nevíte, co to je za stavbu, prosím? tahle fotka mě hrozně tahá za oči a nejsem schopnej rozklíčovat, jestli svislé linie stavby svírají pravý úhel se základnou (tedy klasika) a fotografovi se to podařilo vyfotit tak, že perspektiva stavbu nezužuje směrem nahoru... nebo že stavba směrem vzhůru se v reálu mírně rozšiřuje a kompenzuje to právě zúžení perspektivou? nevím proč, ale zdá se mi, že ty válcové rohy jsou jakoby mírně vyklopené do prostoru od osy budovy.. nebo je to jen optický klam způsobený texturou válců... fakt mi to hlava nebere ..
    NOIK
    NOIK --- ---
    Feature: Have post-war university buildings passed their sell-by date? | News | Architects Journal
    https://www.architectsjournal.co.uk/...iversity-buildings-passed-their-sell-by-date/10016704.article
    HAVANA
    HAVANA --- ---
    skvely fotky

    Bulgaria's communist UFO: The Buzludzha Monument - CNN.com
    http://edition.cnn.com/...?sr=twcnni011817bulgaria-buzludzha-monument1101AMStoryLink&linkId=33504035



    DAN_F
    DAN_F --- ---
    ERVIN: S tím českým "brutalismem" bych byl asi zdrženlivější. Člověk má ze všech těch titulků a komentářů pomalu pocit, že všechno co tu vzniklo v rozmezí konec 2. světové – 2. polovina 80. let je automaticky brutalismus, přitom tu definici v poválečné Československé architektuře zas tak moc staveb nenaplňuje :) Jinak rozhodně nemůžu souhlasit s tím že by se architektura normalizace ještě nedostala do hledáčku kunsthistoriků. Kunsthistorici jsou myslím ti první kterým se dostala do hledáčku a to ještě dávno před tím než se rozjela ta celosvětová brutalistická mánie. Problém je, že ne na všechno se dá uvalit památková ochrana, zejména co se týče těžko udržovatelných, větších staveb v soukromém vlastnictví a ne moc dobrém stavu. Tohle výjimečně není problém místního prostředí a zaostalosti. V Japonsku je to v podstatě součást kultury, pořád bořit a stavět místo toho něco nového, díky čemuž už spousty let hrozí demolice třeba Nakagin Capsule Tower (přestože zrovna tam by s rekonstrukcí neměl být problém). V US se ikonická poválečná architektura bourá úplně běžně a v podstatě bez většího zájmu veřejnosti (zdravím Ambassador College). V GB to sice nějaké emoce vyvolává (viz OMA — Bloody fools, bloody fools), ale investoři se s tím taky nepářou (Pimlico School down, část Thamesmeadu down, Robin Hood Gardens a Preston Bus station mají na kahánku).
    OD Ještěd byl, i navzdory tomu jak mám rád jeho vzhled, uživatelsky vlastně dost hrozná stavba. Uvalení památkové ochrany by v tomto případě bohužel nic nevyřešilo, protože najít pro takovou stavbu využití a finance ve městě velikosti Liberce, není dost dobře možné. A to říkám z pozice člověka, který si během demolice šel nakrást některé části (koukám na terasové dlaždice v rohu studia), protože z hlediska designu jsem to měl fakt rád. Barák co je tam teď je sice taky problém, ale kupodivu se využívá, což o Ještědu už pak moc neplatilo. Udržovat Automatickou telefonní ústřednu v Dejvicích, navzdory tomu jak mi přijde super, je taky nereálné – vzhledem k tomu že už aspoň 9 let je hádám z 80 % neobsazená. Jediná naděje pro tyhle stavby je, že někdo z nás tu odporně zbohatne, koupí je a přes všechny jejich nedostatky v nich bude provozovat vlastní kancly :) Památková ochrana může pomoct u staveb typu Havířovské nádraží, Kotva, restaurant Expo, Thermal apod., které se dají i dle dnešních standardů vcelku normálně využívat. Bohužel ale nelze ochránit všechno a ani to vlastně nedává smysl.
    77WHITE
    77WHITE --- ---
    EDGAR_SCHWARZ: Asi nejses architekt, ze mas tyhle idealisticky proslovy. Kez by sis mohl v tyhle branzi vybirat klienty podle presvedceni. Plati dvojnasob pro firmy ciglerova formatu.
    EDGAR_SCHWARZ
    EDGAR_SCHWARZ --- ---
    77WHITE: Asi ti jde víc o prachy a mamon než kvalitu a hodnoty. Život není o vydělávání peněz. Pro mě konec diskuze.
    77WHITE
    77WHITE --- ---
    EDGAR_SCHWARZ: špatně, když ztratíš firmu v hodnotě desítek/stovek milionů korun tak seš hovno a zbude ti akorát tak kecání na nyxu;) Cígler nemusí nikomu nic dokazovat a pochybuju že vůbec takovou ambici má. Staví pro lidi/firmy který si těžko dovedeme představit.
    Jestli je quadrio kompromis tak by mě zajímalo jak hodnotíš transgas vs veřejnej prostor. Kolosální průser možná?

    Mimo diskuzi, nechci se o tom tady a teď nějak dohadovat :stejně si nemyslim že je quadrio taková prohra jak lidi rádi remcali, holt to má o dvě patra víc. Což ale popravdě parter/ veřejnej prostor zas tolik neovlivňuje, národka je sama o sobě vysoká dost. Ta vnitřní piazeta je taky fajn. Jak řikal Gebrián, problém imho spočívá v samotnym prodeji pozemku městem jedinýmu investorovi bez adekvátní regulace města. Architektura baráku mě osobně neuráží, standard západní architektury.
    EDGAR_SCHWARZ
    EDGAR_SCHWARZ --- ---
    77WHITE: Když ztratíš čest, tak co seš? Hovno. Takže tohle moc neberu. Quadrio je dost neštastnej počin bez jakéhokoliv výrazu, je to kompromis a to je ve veřejném prostoru vždy špatně, účel budovy nevyjímaje.
    ERVIN
    ERVIN --- ---
    Podobně svýho času dopadl OD Ještěd v Liberci, krásná ukázka čeké hi-tech architektury. Dneska tam je TAK blbej barák. Ale je to dobrá investice a dobře uložený a zhodnocený prachy, mi tuhle kamarád ekonom vysvětloval...
    ERVIN
    ERVIN --- ---
    Zkrátka českej brutalismus se ještě nedostal do hledáčku kunsthistoriků a má tu smůlu, že s sebou nese pachuť normalizace kdy vznikal. Že to je jeden z mála záchvěvů architektury na světové úrovni, ke všemu v době, která tomu ideologicky nepřála ví hrstka poučených. Když na idnesu čtete články s titulkem "Ostuda Prahy" dost lidí na tenhle předžvejkanej kus informace dá... Chjo.
    77WHITE
    77WHITE --- ---
    CY_TR0N: hele sorry, mě prostě většina českýho brutalismu spíš nasírá než dojímá:)
    Bourat dům co se chová k městu/místu debilně mi nevadí, vztah/význam k městu je pro mě nadřazenej samotnýmu architektonickýmu znázornění.
    CY_TR0N
    CY_TR0N --- ---
    77WHITE: to je jasny ze i architekt je nahraditelny, nekdo to nakonec vzdycky vezme. vyroste tam pravdepodobne taky "docela dobrej barak"/průmerna prosklena vec jako vsude... uvazovat jak moc je to blby muzem, coz ruku na srdce to okoli ja fakt spatny, spis uvazuji, ze bourat obecne neco co z prumeru vybocuje je spatny najisto.
    77WHITE
    77WHITE --- ---
    EDGAR_SCHWARZ: hele když řekne tenhle architekt ne, přijdou další a vyseknou tam něco horšího. Architekt nerozhoduje o investicích, ne v tomhle měřítku, je jen další z řady "řemeslníků". Navíc takhle z teplíčka internetu se dobře hejtí, ale když máš firmu se sto lidma tak multi miliardový developmenty neodmítáš jen kvůli profesní cti. Nad národkou taky brečela tuna lidí a v rámci možností tam vznikl docela dobrej barák.
    PS: je fakt že VZP nemám rád, v kombinaci s podivnýma výstupama z podchodů a debilně řešenou zastávkou tramu je to přinejmenším divný místo. A návaznost toho domu na okolí a terén je přinejmenším diskutabilní.
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    CORNHOLIO: Tak jistě. Pochybuji že ve studiu velikosti CMA se k vedení vůbec cokoliv z FB dostane. Navíc se domnívám že klient co jde k CMA naopak spíš ocení že místo těch "komunistických hnusů" projektuje "moderní architekturu". Koneckonců není to poprvé co CMA řeší takový projekt. Viz třeba budova tiskárny Rudého práva – dnes Florentinum by CMA.

    Petice zahraničních kapacit nezmění nic – když se podíváte na to co bylo zdemolováno, demoluje se, nebo je ohrožené demolicí v US, GB, JP, AU, tak pro Transgas myslím není žádná naděje.
    CORNHOLIO
    CORNHOLIO --- ---
    srsly, pár komentů na FB architekta ve stylu "vykopal sis profesní hrob, chudáčku" fakt nic nezmění, pochybuju, že je vůbec bude brát vážně.
    Mě na tom sere, že z toho podle všeho není cesty ven. Buď přesvědčit ministerstvo, aby revidovalo svoje rozhodnutí a prohlásilo ten komplex za památku - good luck, jak to udělat? Fakt máte dojem, že petice zahraničních kapacit (pokud by se podařila) způsobí, že se úředníci chytnou za nos a řeknou "aha, vida, to jsme nevěděli, tak to teda bude památka"?
    Druhá možnost je tlačit na investora a tam fakt netuším, jak a co by ho mohlo donutit změnit názor a vyhodit (z jeho pohledu) neskutečný množství prachů oknem.
    Chci říct, že podle mě jediná cesta je najít jazyk, na který slyší (jak ministerstvo tak investor) a tím argumentovat. Výkřiky "zmrde" na FB to asi nebudou:(
    EDGAR_SCHWARZ
    EDGAR_SCHWARZ --- ---
    GUMAGUAR: To jo, ale architekt má pod tím své jméno. Navíc ze svého postu by to měla být osoba, která řekne rozhodné NE nějaké bandě finančních spekulantů. Architekt musí vždy vidět za roh.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam