• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    GGGBrutalismus - drsná poezie
    ADAMIRA
    ADAMIRA --- ---
    Já nevim jestli mám tuhle výměnu považovat za dokončenou když ještě nikoho neobvinil z neomarxismu, posttrockismu a prestalinismu...?
    JENIIK
    JENIIK --- ---
    JENIIK: Nechci to prodluzovat, ale cekal jsem spis nejaky dalsi nazory, protoze ac mam treba velmi rad Novy svet pod hradem, tak chapu, ze dogmatismus ani z jedne strany nedava smysl. Povazuju jakoukoli snahu o navrzeni stavby, ktera je jak lidska, tak funkcni, za fakt tezke zadani a jeho zjednodusovani prilis zjednodusenymi "pravdami" za kontraproduktivni.

    To, ze si spis domyslis, proc jsem debil, je sice nizke, ale nema cenu se hadat o nejakych domnenkach. Kazdej ma pravo se samonastvat...
    H3AD3AD
    H3AD3AD --- ---
    tak ono hodit celej brutalismus do jednoho pytle a prvoplanove ho odsoudit jako styl co neni pro lidi je taky docela demence. asi jako rict, ze baroko nebylo pro lidi, protoze to byly samy kostely. a ze beton starne ))) ja si pamatuju, jak tady vypadaly baraky jeste v devadesatkach, opadany omitky, kazdej druhej barak permanentni leseni, to fakt nesouvisi s materialem, ale s jeho udrzbou. naopak ten beton vypada po letech kolikrat lip, nez nejaka omitnuta novostavba. ale tak hezkej hejt.

    ADAMIRA
    ADAMIRA --- ---
    JENIIK: ...to co jsem teď napsal neasi :D
    JENIIK
    JENIIK --- ---
    ADAMIRA: A k veci mas co?
    ADAMIRA
    ADAMIRA --- ---
    JENIIK: tak ještě že můžeme proti tomuhle dogmatismu bojovat představou, že pokud nebude budova uprostřed tisíc let starého města určená především pro obsluhu autem, tak jsme uzavření v patnáctiminutovém městě - to totiž vůbec dogma není

    to zas někde někde něco slyšel a teď se tím pomaže každej i když ho píchne v prdeli
    JENIIK
    JENIIK --- ---
    SATAI: to je férová výtka...
    SATAI
    SATAI --- ---
    JENIIK: architektura, co nepocita s tim, ze lidi jsou lidi...
    JENIIK
    JENIIK --- ---
    N_I: prdel je, že onen pan p.ča popsal to, co je na brutalismu zajímavé, docela hezky. Jen to nepochopil. Mě třeba právě ta zbytečná zákoutí - i když často pochcaná - právě lákaj.

    A barák nemůže za to, že jsou lidi prasata.
    N_I
    N_I --- ---
    DAN_F: drglo to do mě na twitteru a přijde mi to pořád on topic :) ikdyž autora též úplně nechápu.:)

    JENIIK
    JENIIK --- ---
    "Protože je brutalismus poplatný své době, je autocentrický. Město má mít rozměry pro pěší, ne pro auta, case closed."
    Toto je čistý dogmatismus. Vždycky mě to zvedne ze židle. Auta jsou ten nejpohodlnější prostředek, nejde se s nimi vypořádat stylem "všichni budeme pracovat a nakupovat a radovat se 15 minut od bydliště", nebo něčím podobně hloupoučkým...

    A mimochodem: Vozidla MHD jsou ještě větší, že, přizpůsobení okolí a budov MHD je tudíž ještě dál od "lidských rozměrů".

    Taky bych nejraději bydlel mezi plaňkovými ploty s brankami tak akorát na kravku, protože je to jednoduše krásné a naplňuje mě to pohodou, ale je to utopie.
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    N_I: Co je to za příšernou dojmologii a proč je to tady? :)
    N_I
    N_I --- ---
    Andrej Ruščák ✡️🏳️‍🌈🇺🇦🇹🇼
    @andrejruscak
    Několik důvodů proč nemám rád brutalismus, a ne, ani jeden nemá nic společného s klasickou, falešnou, námitkou, že jde o "komunistický" styl.

    1) Všimněte si, kolik je tam temných zákoutí, kde se akorát hromadí špína, bordel a moč. Proč se tam hromadí? Protože není jediný rozumný důvod tam chodit. Brutalistní budovy nejlépe vypadají jako maketa nebo z velké dálky, odkud můžete obdivovat jejich odvážný tvar. Zblízka je to nezajímavé a pro pěšího to působí vyloženě nepřátelsky.

    2) Samotná koncepce brutalistních staveb jakoby říkala "tady nemáš co dělat, vypadni odtud". Není to styl vítající k prohlídce, ten styl působí tak, jakoby chtěl (často bohatě vybavený) interiér chránit před tím, co je venku; je vůči kontextu města nepřátelský a často velmi arogantní, nezapadající do něj a nerespektující ho. Brutalismus tak není styl komunistický, ale styl dávající najevo oddělení těch uvnitř od těch venku, což v komunistickém prostředí samozřejmě byla strana a v nekomunistickém pak kdokoliv byl majitelem budovy. Klasická i nejnovější skandinávská architektura, která odmítla tyhle tendence, naopak pracuje s kontextem. Okolí není nepřítel, pro okolí a jeho pohledy se staví, dům má přitahovat, vítat, plynule na své okolí navazovat, ne říkat "plebs má vstup zakázán".

    3) Protože je brutalismus poplatný své době, je autocentrický. Město má mít rozměry pro pěší, ne pro auta, case closed.

    4) Ta masa betonu, ze které ty stavby jsou, působí, že se tam člověk necítí bezpečně. A ano, dělá to ten beton, a jak ten stárne, je to horší a horší. Jakoby se milovníci brutalismu nikdy neptali, jak se při průchodu kolem těch staveb budou cítit třeba drobné ženy v jedenáct večer. A vsadím se, že je to ani nenapadlo.

    Brutalismus mi vadí úplně ze stejného důvodu jako pseudomafiánské gated communities uprostřed města: ve městě nemají být prostory, které komunikují lidem aby odtamtud vypadli.

    Kdo chce být sám, ať jde na samotu. Město je živý organismus a tyhle zásahy do něj v něm působí jako nádor.
    GGG
    GGG --- ---
    Kdo má zájem o postmoderní arichtekturu tak kdyžtak nahazujte sem!
    [Postmoderní architektura & design]

    Brutalismus už je vytěžen dost, teď se začnou zachraňovat před bouráním tyto skvosty :)
    ALENNAI
    ALENNAI --- ---
    OMNIHASH: Hm, hm, koukám na to horem spodem a IMHO bych tohle nepovažovala za Brutalism. Jak datace (je to vlastně relativně "novostavba"), tak i forma.
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    N_I:
    MUTHA
    MUTHA --- ---
    Hofpoort od Pieta Zanstry v Rotterdamu

    H3AD3AD
    H3AD3AD --- ---
    N_I: imo pro sochy se vapenec normalne pouzival, nevim, jestli se to da klasifikovat jako brutalismus, to by asi vedel nekdo studovanejsi ))
    N_I
    N_I --- ---
    H3AD3AD: je to povoleny pro brutalismus tvary pouzit vapenec? existuji i drevene brutal stavby?
    H3AD3AD
    H3AD3AD --- ---
    N_I: Na fotce níže vápencová socha Harmonie autorů Machaly a Coufala z roku 1981, která stojí na nádvoří obchodního střediska Kotovo ve vsetínské Rokytnici. Mimochodem, Kotovo je bývalé partnerské město Vsetína ve volgogradské oblasti v Rusku, ve kterém se na oplátku nachází sportovní areál se jménem ‚Vsetín‘....
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam