GOBERS: ad 1) jo asi máš pravdu, ladění může držet, myslel jsem ale samotný princip vzniku tónu - příklad, pokud zahraješ dejme tomu na violoncello prstem a následně smyčcem, zjistíš, že při užití smyčce potřebuješ daleko přesnější intonaci toho tónu než při brnknutí, to co je zahráno smyčcem "falešně" může (v určitém rozsahu) zahráno znít pizzicatem pořád čistě - ale naopak to nefunguje.
Nehledě na to, že jako největší přednost smyčcových nástrojů vnímám právě tu možnost až mikroskopické přesnosti intonace a tohle zmechanizovat pro nástroj, kdy hudebník již pouze zmáčkne danou klávesu a má mít zaručen "správný" tón (při rozechvívání struny žíněmi) je v mých uších takřka utopie.
ad2) nerekl mi to nikdo - slysel jsem to na tech ukázkách z odkazu. Nástroj je prostě "falešný" (a moje doměnka je právě díky temperaci) - až budu mít trochu čas, zkusím se o tom nástroji dozvedět více, jelikož ta oblast mě dost zajímá.
To co zminuješ dále naráží přesně na ten problém co jsem uvedl - mechanizmus toho jak funguje smyčec ovládaný rukou nemůže úspěšně nahradit mechanizmus těch kol, které se prostě otáčí kolem své osy a tím struny rozezvučí - logicky pak z basových strun tu odezvu rychleji nedostaneš. Těch proměných u žíní je o dost víc, než třeba u klasického piána, kde nepoznáš rozdíl, když někdo zmačkne klávesu prstem nebo třeba násadou od smetáku.