• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    MEANetradiční hudební nástroje - tibetské zpívající mísy, zvonky, činelky, hang drum, udu, nástroj co svět neviděl
    Před buddhismem vládlo Tibetu a Nepálu šamanství...
    Což tahle dát si Bön Bön? Přímo ze zpívající mísy.

    Plechovkové hudební hody, větře nebo elektriko, zahrajte nám na bramboru!

    Kdo si hraje, nezlobí a fantazii se meze nekladou...

    vlastislav matoušek
    http://www.shakuhachi.cz/dilo/cz/rozhlas_porady.htm




    - diskuse o materiálu nástrojů - o tibetských mísách, udu nebo hang drumech, atp.
    - postování hudby netradičních nástrojů
    - obecné i konkrétní diskuse nad netradičními nástroji nebo nad netradičním hraní na tradiční nástroje
    - posty vlastní tvorby
    - novinky i stařinky, co svět jen tak neviděl
    - další, co souvisí...
    rozbalit záhlaví
    INIQUITY
    INIQUITY --- ---
    MEA: byl to mbira workshop,takze jsme tam vyrabeli mbiru;)
    MEA
    MEA --- ---
    INIQUITY: Mbira neboli kalimba?
    MEA
    MEA --- ---
    koncertní show s netradičním tancem, obrovskou olihní a od 3. písničky (cca 13.min.) hlavně s netradiční tureckou kytarou

    Beats Antique - Full Performance (Live on KEXP)
    https://www.youtube.com/watch?v=YI8yvTXNNeU
    KAMAHL
    KAMAHL --- ---
    The 10 strangest musical instruments | Music | The Guardian
    http://www.theguardian.com/music/2014/jan/21/10-strangest-musical-instruments?CMP=fb_gu
    GOBERS
    GOBERS --- ---
    SUBHAM: On ten clanek je trosku novinarsky blby, o tom zadna... :-)
    SUBHAM
    SUBHAM --- ---
    GOBERS: ano, tohoto omylu jsem se opravdu dopustil, uznávám, ale nemyslel jsem to vůči tomu nástroji nijak hanlivě, pouze jsem vyjádřil svůj pocit o zvuku, který z toho leze a který nekoreloval s nadšením z toho článku, jako o nástroji snů :D
    Jinak díky za osvětlení, souhlasím s Vámi.
    ZCR
    ZCR --- ---
    GOBERS: Es lebe Vincenc Václav Mašek! (od té doby, co jsem se naučil rozeznívat sklínky, nedám na frikční vitrofony dopustit!)
    GOBERS
    GOBERS --- ---
    ZCR: Ty mi ctes myslenky... sklenena harmonika je muj davny tajny sen. ;-)
    ZCR
    ZCR --- ---
    SUBHAM, GOBERS: zcela souhlasím s Gobersem, tohle je svébytný nástroj (a imho skvělý, vedle nedávno postaveného fluid piano báječný přírůstek do nástrojové rodiny (v širším smyslu slova)), a jako každý nástroj má jistě nějaké nedostatky - vůči smyčcovému tělesu se má velmi podobně jako varhany vůči konsortu zobcových fléten, tam bys mohl vznést vpodstatě identické výhrady, a bude ti to málo platné, varhany se jaksi osvědčily ;-)
    Mně to zvukem hodně připomíná skleněnou harmoniku, líbí velmi, a už se těším, až to pořádně vezme do ruky nějaký Xenakisův pohrobek...
    GOBERS
    GOBERS --- ---
    SUBHAM: Jenomze Ty porad vychazis z mylneho predpokladu, ze ten nastroj ma zvukove imitovat nebo dokonce nahradit smyccovy orchestr. Nema! Zvukove a technicky ma blizko k ninere, jestli k necemu. Je to vlastne takova velka klavesova ninera bez bourdonu. Pozitivum toho nastroje je nova barva v ramci klavesovych nastroju, ne imitace smyccu. To by ses jinak taky mohl rozcilovat, ze varhanni fletna, pozoun nebo gamba (!) nezni jako ten nastroj, po kterem je pojmenovana...

    Jinak na okraj ladeni, podle tech ukazek bych si troufnul hadat, ze temperovane stredotonove.
    SUBHAM
    SUBHAM --- ---
    GOBERS: ad 1) jo asi máš pravdu, ladění může držet, myslel jsem ale samotný princip vzniku tónu - příklad, pokud zahraješ dejme tomu na violoncello prstem a následně smyčcem, zjistíš, že při užití smyčce potřebuješ daleko přesnější intonaci toho tónu než při brnknutí, to co je zahráno smyčcem "falešně" může (v určitém rozsahu) zahráno znít pizzicatem pořád čistě - ale naopak to nefunguje.
    Nehledě na to, že jako největší přednost smyčcových nástrojů vnímám právě tu možnost až mikroskopické přesnosti intonace a tohle zmechanizovat pro nástroj, kdy hudebník již pouze zmáčkne danou klávesu a má mít zaručen "správný" tón (při rozechvívání struny žíněmi) je v mých uších takřka utopie.

    ad2) nerekl mi to nikdo - slysel jsem to na tech ukázkách z odkazu. Nástroj je prostě "falešný" (a moje doměnka je právě díky temperaci) - až budu mít trochu čas, zkusím se o tom nástroji dozvedět více, jelikož ta oblast mě dost zajímá.

    To co zminuješ dále naráží přesně na ten problém co jsem uvedl - mechanizmus toho jak funguje smyčec ovládaný rukou nemůže úspěšně nahradit mechanizmus těch kol, které se prostě otáčí kolem své osy a tím struny rozezvučí - logicky pak z basových strun tu odezvu rychleji nedostaneš. Těch proměných u žíní je o dost víc, než třeba u klasického piána, kde nepoznáš rozdíl, když někdo zmačkne klávesu prstem nebo třeba násadou od smetáku.
    GOBERS
    GOBERS --- ---
    SUBHAM: Stalost ladeni neni IMHO problem, na rozdil od smyccovych nastroju jsou tady struny dost na pevno, takze to bude drzet ladeni velmi podobne jako kterykoliv z tech starych klavesovych nastroju - cembalo, klavichord, hammerklavier a podobne.

    A k tomu druhemu: kdo Ti u vsech vsudy rekl, ze ten nastroj ma byt ladeny temperovane?

    Problem je tam v necem jinem a to je problem znamy uz z doby, kdy se ty geigenklaviry jeste stavely: vyrazne se lisi doba ozvu jednotlivych tonu. Tedy zjednodusene receno hlubsim tonum trva dele nez "zaberou" po stisku klavesy. Takze neni mozne v basu hrat rychle pasaze.

    A zajimava barva, kterou v porovnani s ostatnimi starymi klavesovymi nastroji tohle ma, tuhle vyraznou nevyhodu nevyvazi. To byl myslim hlavni duvod, proc se nastroj v dejinach neujal a bude to i duvod, proc i dnes zustane kuriozitou.
    SUBHAM
    SUBHAM --- ---
    ZUZKAOU: masakr to je, ale kýžený efekt lahodnosti zvuku se u mě po poslechu ukázek nedostavil. Nástroj imho naráží na dva zásadní problémy:
    ladění, které je u strunných nástrojů rozezvučených žíněmi obrovsky citlivé na sebemenší změnu (což beru však také jako klad těchto nástrojů) a temperované ladění tu není ideálem a stímto problémem také úzce související absenci možností práce se smyčcem (tady jsou jakási kola - moc jsem z toho nepochopil jak se pohání), který právě dává konečnému zvuku u smyčcových nástrojů svůj jedinečný zvuk. Mé pocity jsou tedy dosti smíšené.
    ZUZKAOU
    ZUZKAOU --- ---
    Hudební nástroj snů je na světě | OperaPlus
    http://operaplus.cz/hudebni-nastroj-snu-je-na-svete/
    BATA
    BATA --- ---
    Snad ještě nebylo
    megabass waterphone demonstration - YouTube
    https://www.youtube.com/watch?v=BSnr5RQJjbA


    a tady to někdo vyrábí:
    Forging a Waterphone - Long Version - YouTube
    https://www.youtube.com/watch?v=hDaKd90Yq3o
    KAMAHL
    KAMAHL --- ---
    Earth
    https://soundcloud.com/nmopal/earth


    Autorův komentář: "i used a program to export a fibonacci sequence to ableton but it was just spamming so many notes that i couldnt figure out how to organize it so i made a drum rack with the entire alphabet and hundreds of words for every possible note on a keyboard, this program then made this song out of all of the possibities of notes (billions if not more,) and words (hundreds) to make this weird ass fucking song"
    INIQUITY
    INIQUITY --- ---
    Přijďte si vyrobit vlastní Mbiru, už za 2 týdny.. více infa zde:
    Mbira Building Workshop | Afro.cz
    http://afro.cz/akce/mbira-building-workshop
    MEA
    MEA --- ---
    KAMAHL
    KAMAHL --- ---
    SUBHAM
    SUBHAM --- ---
    v patek 20:30, kdyby nekdo chtel poslechnout jak zni recke strunne (dnes jiz ne)tradicni nastroje.
    Qaraba
    Songs from Minor Asia,the Middle East and the Mediterranean.
    REBETIKO*songs of the Greek underground.
    TAXIMS (improvisations) on Greek and Turkish traditional instruments.
    *Lavta-Constantinopolitan lute,Saz baglama,Tzuras,Baglamas
    Dj Mustakillah Session
    Prostor Hus23, Husitska 23, Praha 3 Zizkov
    http://i.nyx.cz/files/00/00/10/07/1007700_3a625fc2042a69a6b773.jpg
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam