• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    FURANMathematical Visualization
    FURAN
    FURAN --- ---
    Příští týden začíná nový semestr, tak tady taková bokovka pro výuku Pružnosti a Pevnosti. Ohyb nosníku do plastického stavu a zbytková pnutí. Generováno v Matlabu jako bitmapy s AA5x5, spojeno v Gimpu.
    FURAN
    FURAN --- ---
    Velmi povedené. Zkusím příležitostně vygenerovat animace pro MathPainter.
    https://dl.dropboxusercontent.com/u/114667999/Public.html
    FURAN
    FURAN --- ---
    HONZA911: Je to počet všech, nebo jen prvočíselných dělitelů?
    Máš ještě uloženou tu mapu? Mohl bys zkusit barevné schéma černá-červená-oranžová-žlutá-bílá, jestli bude znatelný nějaký další trend?
    Hezké linky, teď vím, kde se nevyplatí hledat prvočísla :D
    FURAN
    FURAN --- ---
    FURAN: Tak kroucení pokračuje, chvilku to ustřelovalo na Měsíc, ale pak jsem upravil tuhost kontaktní penalty a uvázal uzly na vodítko :D
    Už tomu dávám jen 10 000 kroků na snímek a zdá se mi, že se to projevilo. Zkusím na závěr final relax, kolik se to ještě pohne. Úloha je v zadání periodicky rotačně souměrná a říkal jsem si v průběhu výpočtu, že jsem si mohl ušetřit práci. Nakonec se ukázalo, že to souměrnost ztratilo. Výpočetní metoda je nepatrně nesouměrná v rámci elementu. Dále to může být tím, že tato nelineární úloha má tři řešení, z nichž prostřední souměrné je labilní.
    Zde průběžný výsledek:
    FURAN
    FURAN --- ---
    FURAN:
    Zatím jen ochutnávka, kroucení elastického drátu. Jednoduchý beam model, 89 volných orientovaných uzlů. Zatím žádná optimalizace.

    1) Vyhodnocení geometrie (natažení, zkosení, zkroucení, ohyb)
    2) Stanovení vnitřních sil
    3) Rovnováha sil a momentů => návrh opravných posuvů a natočení.
    4) Úprava geometrie
    Na každý snímek počítám 20 000 časových kroků od předchozí geometrie, takže už to jede celý den a teprve zítra ráno se mi to dotkne. V tu chvíli přijde ještě neověřená procedura hodnotící kontakt a začne se to kroutit do spirály.
    Zjistil jsem, že matlab umí Antialiasing, takže finále bude snad oku lahodnější.
    FURAN
    FURAN --- ---
    Tak konečně přišel čas na zapojení návštěvníků klubu :)
    Objevil jsem před pár dny projekt http://www.matematikaschuti.info/ a napadlo mne vnutit jim svoji ideu:
    MathPainter (working title)
    Jednalo by se konceptuálně o velice jednoduchý Matlab určený ke generování obrázků a animací pomocí rovnic, eventuálně transformací načtených datových souborů. Program by měl verzi pro začátečníky, maximálně ořezanou. Vše freeware. Realizace doufám v rámci něčí diplomové práce. Než se ale začnu ohánět u autorit, potřebuji rozšířit galerii do prezentovatelné formy.
    That's where YOU come in. (Matlab required)
    MathPainter Educational Project
    http://furan.sweb.cz/MathPainter.htm
    Zajímají mne primárně krátké jednoduché kódy s velkým vizuálním potenciálem. Celé to povede patrně na knihovnu ukázkových kódů, ale strategii bych zatím nechal stranou. Možná ochutnávky ve formě obrázků, a matematiku nechat na studentech, ať ji odhalí sami. Třeba v rámci soutěží.



    Mimochodem, tady se posbíraly výjimečné práce:
    The Next Big Idea Festival - SMART Submission
    http://www.nextbigideala.com/smart-submission
    FURAN
    FURAN --- ---
    HONZA911:
    Prime Spirals - Numberphile - YouTube
    http://www.youtube.com/watch?v=iFuR97YcSLM
    FURAN
    FURAN --- ---
    Tohle mi už delší dobu leží v mysli. Původ zde: http://furan.sweb.cz/maze.htm
    Evokuje to prostorový vjem, jen by to chtělo nějakým způsobem doplnit. Vytvořit skrytá místa, aby se na to dalo koukat šikmo, eventuálně udělat animaci průletu.
    Vytvořit alespoň iluzi. Vzít binární 3D pole s výškou 256 prvků, seříznout podle tohoto obrazu, a pak v místech dostatečného kontrastu rozšiřovat dutiny uvnitř.
    Pokud by navíc celé bludiště mělo fraktální topologii, že by se z každé buňky vytvořilo další bludiště, dala by se celá tato struktura dynamicky generovat do vysoké složitosti.
    Alternativní postup by byl od spodní vrstvy. Vytvořit základnu na výšce nula, vygenerovat krátké náhodné křivočáry, ze kterých by se vzdouvala vrstva na úrovni 5 a pokračovat.
    FURAN
    FURAN --- ---
    Jedna bokovka přes víkend, simulace drátěných úpletů. Zatím pouze pružný řetěz s 200 články (nepřenáší momenty). 10 000 časových kroků, než vyrelaxoval z iniciálního topologického nástřelu. V každém kroku kontroluji kontaktní páry uzlů a předepisuji lineární penaltu, když propenetruje pod vzdálenost průměru drátu.
    Jsou už na to nějaké publikace, ale téma je to stále živé. Konkrétně se řeší Nitinol, kov s tvarovou pamětí pro zpevnění cév.
    FURAN
    FURAN --- ---
    HONZA911: Na čem teď děláš?
    Já zrovna připravuji obraz do soutěže. Trifold JuliaKnot, barevně zkusím něco jako liány z Flying Mountains of Pandora, obří mimozemský svět s vlastní atmosférou a mraky. A trajektorie iterace jednoho bodu, která bude připomínat long exposure snímky raketových startů. Tenhle svět bude šílený, nebude mít ani potenciální gravitační pole :D
    Tady pár konceptů. Ještě musim hodně měnit renderovací program, doplnit matné povrchy a stíny. Vše je neupravené, pořád se v tom vrtám, prakticky každý obraz si vyžádá nějakou změnu vlastního programu.

    FURAN
    FURAN --- ---
    HONZA911: Bible contradictions :D
    FURAN
    FURAN --- ---
    HONZA911: Zajímavější mi přijde http://en.wikipedia.org/wiki/Ulam_spiral
    Přemýšlím, zda-li by se dalo něco podobného udělat s racionální/iracionální čísla. Třeba v daném poli zobrazit všechna racionální čísla s 0-2 číselnou periodou. Nějakým způsobem to roztáhnout na 2D mapu.
    FURAN
    FURAN --- ---
    Začátek dalšího mého projektu, zobrazení konečnoprvkových sítí a skalárních a vektorových polí. Řezy, průhledy apod., co mozek dovolí. Projekt je to na dlouho:
    - rozšifrování vstupních souborů
    - indexování elementů v prostoru
    - Newton-Rhapson, iterace vnitřních parametrů elementů, aplikace tvarových funkcí
    - optimalizace, tweakování, jinak u toho zestárnu.

    Úvodní pokus, náhodné teplotní pole na pravidelné kubické síti lineárních prvků. Pro několik paprsků jsem si zjistil vektor normály a velikost gradientu a aplikoval funkci šipky, což je isoplocha válce a kužele.

    FURAN
    FURAN --- ---
    Úprava na sledování jednotlivých bodů. Něco tam ale nesedí. Světlejší body by měly zůstat déle, červené divergovat rychleji. Někde tam bude ještě bota.
    Výpočet je z hi-res 4608x4608px obrazu. Bod po bodu je transformován daným počtem celých a jednou částečnou iterací. Na snímku animace se pak body v překryvu nesčítají, ale používám funkci max().
    FURAN
    FURAN --- ---
    SYMAQ: Fraktály a 3D kreslím už jen ve vlastních programech ve Fortranu 77.
    SYMAQ
    SYMAQ --- ---
    FURAN: výborný ... mohu se zeptat v jakém programu je to dělané?Díky
    FURAN
    FURAN --- ---
    Vítám vás tu, doplním večer nástěnku. Nyní krátce můj poslední výtvor:
    Mandelbrot fraktál během transformace, 0 - 50 spojitě interpolovaných iterací na 500 snímcích.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam