Čt 12.1. | AUDIRE - Musique concrète, předválečná avantgarda (18:00-23:00)
[ AUDIRE - Musique concrète, předválečná avantgarda / konferenceconference / 12.1.2017 / CR - Praha - Punctum, Krásova 27, Praha 3 ]
AUDIRE
II. část cyklu poslechově přednáškových večerů
Part II of series of listening/lecture evenings
Ve čtvrtek 12. ledna přichází prostor Punctum s pokračováním seriálu komponovaných večerů s názvem
Audire, jenž zahrnuje rozličné hudební žánry z různých koutů světa. Nosným pilířem projektu je pravidelný
cyklus přednášek na téma historie a vývoj elektronické hudby, který probíhá s měsíční frekvencí. Setkání se
sestávají z přednášky, audio a video ukázek, debaty a následných tematických hudebních setů. Cyklus
sleduje kontext a vývoj elektronické hudby od svých dadaistických a futuristických počátků přes poválečnou
avantgardu až po klubovou a experimentální hudbu posledních dekád. Zaměřuje se jak na hudební stránku,
tak i na evoluci technologie elektronických hudebních nástrojů či na sociální kontext v daném období.
Seriálem provází zakladatel projektu Messiah Komplex Jan Němec alias RaveBoy a další přednášející hosté
jako například Eric Rosenzveig, lektor a vedoucí katedry Centra audiovizuálních studií FAMU. Jednotlivé díly
probíhají pod kurátorským dohledem Pavla Štepánka alias Yukimury, producenta projektu Mustakillah Sound.
Druhý díl Audire představí vývoj elektronické a experimentální hudby v meziválečném období. Jedním z
jejích nejdůležitějších mezníků je vznik konkrétní hudby (musique concrète), která si kladla za cíl oddělit
zdroj zvuku od jeho použití v hudbě a soustředit se čistě na jeho akustické vlastnosti. Zároveň se jednalo o
první generaci hudebníků, kteří začali manipulovat s nahraným zvukem a dále jej upravovat pomocí nově
vzniklých magnetoelektrických zařízení. Paralelně s tím byla vyvinuta i další generace syntezátorů, jež
vyvrcholila příchodem elektronických varhan Hammond, které se staly důležitým spojovacím článkem v přijetí
elektronických nástrojů tvůrci napříč hudebním spektrem i širší posluchačskou veřejností.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
On Thursday the 12th January, the Punctum creative space brings the second installment of a regular series
of composed programme evenings called Audire, which covers various musical genres from different corners
of the globe. The mainstay of the project is a cycle of monthly lectures on the history of electronic music.
These regular encounters consist of a lecture, audio samples, discussion and subsequent thematic DJ sets.
The cycle follows the context and development of electronic music from its dadaist and futurist beginnings
through post-war avant-garde to the experimental and club dance music of the last decades. It focuses on
both the musical side and the evolution of electronic musical instrument technology as well as the social
context of the examined genre and period. The series is presented by the founder of the Messiah Komplex
project Jan Němec alias Raveboy and other guests such as Eric Rosenzveig, a lecturer and Head of FAMU
Center of Audiovisual Studies. All the individual parts are carried out under the curatorial supervision of Pavel
Štěpánek alias Yukimura, producer of the Mustakillah Sound project.
The second encounter of Audire is going to introduce the evolution of electronic and experimental music in
the interwar period. One of its most important milestones is the birth of „musique concrète“ which aimed at
separating the sources of sound from its use in music and focus purely on its acoustic properties. It was also
the first generation of musicians who started to manipulate recorded sound and modify it further using the
newly emerging magnetoelectric devices. Concurrently, the new generation of synthesizers progressed,
culminating in the advent of Hammond electric organ, which became an important link in the adoption of
electronic instruments by musicians across the musical spectrum and the wider listener audience.