• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    TOXICMANElon Musk respektive jeho firmy SpaceX (Falcon / Heavy / Dragon / Starship), Tesla, Starlink, Neuralink, Boring, xAI
    Oběžník pana ředitele:
    Existuje tu klub [Twitter - rychloblogy] ... kdo chce každodenně debatovat o této síti, postovat třeskutě vtipná meme, doporučuju se přesunout tam, tady nechám fakt minimum.
    rozbalit záhlaví
    TOXICMAN
    TOXICMAN --- ---
    @SpaceX
    Falcon Heavy was selected by @NASA to launch the Dragonfly mission to Saturn’s moon Titan!
    PER2
    PER2 --- ---
    blast from the past, za rok sme na marsu decka
    People should arrive on Mars in 2025 | Elon Musk, SpaceX | Code Conference 2016
    https://youtu.be/4XXfxFx-ID8
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Before it lands astronauts on the Moon, however, SpaceX will perform an uncrewed lunar landing using its Starship vehicle.
    New Images Show How NASA and SpaceX Plan to Land Astronauts on the Moon in 2026
    https://gizmodo.com/new-images-show-how-nasa-and-spacex-plan-to-land-astronauts-on-the-moon-in-2026-2000527998
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    SEJDA: ok ŧak co není click bait :-) je fakt, že 100 startů do roka je asi docela síla, ten nápad s přistáváním na ropných plošinách měl něco do sebe, ale ty náklady by asi byly dost nekonečno (resp. servisovatelnost by byla špatná, jediná kolize boosteru z věží by nejspíš znamenala, že je to celé na odpis... zase by ale ušetřili za kropení rampy vodou, protože voda by tam byla tak nějak sam od sebe, pod tou rampou...)

    Ten počet startů (a sonických boomů) je přímým důsledkem volby poměrně obřího a těžkého TMI/TLI tělesa, protože obří Starship prostě potřebuje hodně paliva, u horních stupeň z rozsahu nic jako úspory z rozsahu neexistuje. Prostě za mě škoda, že se nešlo cestou nějakého kompromisu (nějaký zvětšený Falcon 9 s devíti Raptory, co by umožňoval quick turnaround, zachycovaný na moři... což byl původní plán SpaceX ještě asi v roce 2015...)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Reddit - Dive into anything
    https://www.reddit.com/r/spacex/comments/4s0k88/how_did_methane_become_the_rocket_fuel_of_the/
    They kind of miscalculated, because with their smaller required tank sizes, Ethane, Pentane, and maybe propane and Butane are the ultimate rocket fuels.

    .... zaujalo. Důvody, proč se metan nepoužíval dřív, zřejmě nejsou ve složitosti startu motoru (ta souvisí až s rozhodnutím použít full-flow uzavřený cyklus pro turbočerpadla), ale prostě jen v tom, že dokud neřešíme opakované použití motoru (saze) a ISRU výrobu paliva na Marsu, tak ty výhody nejsou tak velké (větší nádrže).

    A ještě víc zaujalo, že pro amatérské využití by mohl propan-butan nabídnout špičkové výsledky... to by bylo vtipné, kdyby první amatérská raketa, která dosáhne na LEO, létala na LPG :-) takové nízkonákladové :-)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    SpaceX’s Starship Sonic Booms Are So Intense, They Could Damage Nearby Structures
    https://gizmodo.com/spacexs-starship-sonic-booms-are-so-intense-they-could-damage-nearby-structures-2000527570
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    ANDELIN_GZEMI: skoda, ze nam SpaceX neukazuje tah Raproru v 50 odstinech sedi :D
    Kdyz tedy vime, v jakem velkem rozsahu se daji Raptory regulovat.

    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    KAERO: no... přečerpali snad 10t skutečně z header tanku do hlavní nádrže, což v podstatě znamená, že začínali s plnou nádrží bez bublin. Poloprázdný header tank při landing burn není problém, protože loď sice padá volným pádem, ale odpor vzduchu nějaké minimální zrychlení dodá a to stačí na usazení paliva na dně header tanku a zážeh.

    stejně tak testovací zážeh byl pomocí paliva v header tanku. co se týče historických projektů různých planetoletů, tak to, jak ilustrace ukazovaly složité soustavy různých malých kulových nádrží, to asi nebylo jen kvůli tomu, že tehdy nedokázali vymyslet (nebo dokonce nakreslit :-) dvě velké nádrže na všechno :-) neřešitelný problém to není, je potřeba alespoň nějaký zdroj zrychlení, aby se kryogení kapalina usadila na dně nádrží, ale problém je, že u hodně těžkého tělesa je taky hodně těžké ho za tímhle účelem začít zrychlovat (ale ok, zrychlujeme dry mass... ve chvíli, kdy bublina paliva narazí na dno, tak máme vyhrána a zychlovat ho nepotřebujeme, potřebujeme ho jen "sklepat") Proto se taky 3.stupně (někdy až 4., málokdy 2.), pokud mají být schopné vícenásobného zážehu, konstruují velmi lehké a proto je tak těžké je vymyslet na vícenásobné použití....

    SpaceX to nepochybně nějak vymyšlené má, ale to přidávání motorů nasvědčuje, že se stejně budou snažit o maximální tah během jediného zážehu. Na skutečné přečerpání kryogenního paliva jsem upřímně zvědav... ostatně, je to natolik klíčová operace, že se nedivím, že je za to NASA ochotná zaplatit i sázkou na (podle mě nepříliš pravděpodobné) výlučné využití Moonship jako HLS.
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    XCHAOS: tak to mame 2 problemy, bublinky a kaminky. Hadam ze si s tim SpaceX zkousi poradit. Uvidime jak uspesne.
    Ja narazim na to, ze vsechny motory maji tyto problemy, ale Raptor je specialne choulostivy, proto jak se snazi byt uzporny a jak komplikovany start proto ma.

    A mimo Muskovo tema: Vega mela 3. nebo 4. stupen na tuha paliva. U lehkych stupnu jdou bublinky vyresit stlacenymi plyny a postouchnutim spravnym smerem.
    U tezkych stupnu mame hotstaging.
    Booster, svoje motory vubec nevypnul, dokud nezacal padat spravnym smerem.

    To ze se to, ze se Starship podarilo znovunastartovat, je pro mne dobra znamka, ze uz je Starship schopna vynaset Starlinky.
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    XCHAOS: na oceli se muzou pokazit svary, ale predevsim jde o vybaveni lodi, systemy podpory zivota atp.

    Raptory jsou podle mne delane na vicenasobne starty "za pokojove teploty". Ne kdyz jsou po 14 dnech vychlazene na 20 K. Uvidime, mozna mas pravdu a SpaceX to predvede dost brzy.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    SEJDA: proboha, co se ti na hromadě nerez oceli může poškodit "kosmickým zářením"? Když už, riziko hrozí od mikrometeoritů a kosmického smetí (ale to spíš na LEO).

    Mě dává Moonship větší smysl jako nákladní, s tím, že z povrchu se už nebude vracet, ale ty nádrže se využijí např. na kyslík a vodu získanou pomocí ISRU (ostatně, SpaceX zkušenosti s ISRU potřebuje kvůli Marsu). Pokud se budou astronauti z povrchu měsíce skutečně vracet z Měsíce, dost mi to překvapí (ale to nic neznamená, mě překvapilo, že Starship měla problém jenom s předníma/hornáma plácačkama - já čekal podobné problémy i s těma zadníma...)

    Ten opakovaný zážeh Raptoru není zas tak velký deal, přijde mi. Muselo se to otestovat, ale Raptory od začátku jsou dělané na opakovaný zážeh. Trik je spíš v tom, že běžely na header tanks. Hlavní nádrže lze využít pouze pokud jsou plné "po okraj" a hlavně jen pokud je v nich palivo gravitací či zrychlením přimáčklé ke dnu. Tedy skutečný hlavolam bude start motorů z využitím paliva v hlavních nádržích ve vakuu. Jak to dělal stupeň Saturn IVB (nebo když jsme u toho, dneska horní stupeň SLS), to vlastně netuším. Aha, tak prý:

    The problem gets much harder when you consider larger spacecraft. The Saturn V third stage had to be re-lit for the lunar transfer burn. Keeping the fuel in the tank bottom was critical here, as the turbopumps feeding the engine are explosively intolerant of gas in the lines. Here the engineers 'cheated', and simply kept venting a little propellant rearward during the orbit prior to burn. This caused enough continuous acceleration to keep the fuel in place, but only worked for a short while: one (partial) orbit.

    Je nejspíš potřeba, aby motory dokázaly vyvinout aspoň nějaký tah i s pomocí paliva v plynném stavu (?), aby se kapalné palivo usadilo u dna nádrží a mohlo téct do motorů (je to i důvod, proč se provádí hot staging).

    Reddit - Dive into anything
    https://www.reddit.com/r/askscience/comments/33e35u/how_do_you_restart_a_liquid_fuel_rocket_in_zero/?rdt=44281

    Zajímavá otázka ohledně včerejšího letu je, jestli Starship před tím zážehem ve stavu beztíže provedla "ullage burn" a jestli ano, tak čím.
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    XCHAOS: vicenasobne pristani je nerealne, s tim nemame uz vubec zadne zkusenosti. Lod muze byt po mesicich na "orbite" mesice silne poskozena kosmickym zarenim. Starship neni modul dodany od Thales anebo JAXA.
    SpaceX si to muze testovat a uvidime co bude Artemis 7 a 8.

    Ja jenom pisu, ze jsem zvedavy. A nechavam si v snech vsechny moznosti otevrene.

    Myslim, ze uz pristi ITF 7 Starship bude testovat opakovane zazehy Raptoru, po delsich dobach. Muzou mit treba orbitu podobnou te suborbitalni, treba 160x400, a postupne orbitu upravovat, ale nechavat 160, pro pripad, ze by uz nenastartovali. ;) Pokud by jenom dorucili Starlinky a deorbitovali, tak by mohlo dojit opakovanemu zapaleni po 1 hodine.
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    XCHAOS: ja jsem psal o Draco na hypergolicka paliva. O Raprorech 2. generace jsem psal, ze uz vime, ze se uz umi znova nastartovat po 30 minutach .. dosahuji odolnosti Merlinu v zakladnim provedeni.
    Hypergolicka paliva muze Tanker predat Moonship klidne na vysoke orbite 1400x1400 nebo tak neco. Tanker se nebude vracet a motorova sekce Moonship s Raptory bude fungovat uz jenom jako tezitko, proto aby mozna Moonship na Mesici stala .. pokud uz neni cas premyslet na "polozeni". Mozna to ale NASA vymysli tak, ze zadne dotankovavani pro Artemis 3 a Artemis 4 vubec nebude potreba.

    SpaceX kyslikove motory schopne opakovaneho startu po X dnech v chladu vakua nema. I kdyz si mlhave vzpominam, ze jednou pro NRO testovali opakovane starty Vac-Merlinu asi po 3 hodinach.

    Uvidime, s cim nas SpaceX jeste prekvapi.
    Pro srovnani, Blue Moon mesicni lander od Team America bude mit funglnove BE-7 kysliko-vodikove motory, ktere budou vybaveny technologii pro obnovu teploty podchlazeneho paliva. Ale to je az Artemis 5 a tak maji na hrani si o hodne vice casu, nez ma SpaceX.
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    Ja jsem ode dneska nejvice zvedavy, jestli do Moonship budou tankovat podchlazena paliva, a nebo hypergolicka paliva :D
    Raptory 2. generace byly timto startem otestovany na to, ze jsou schopne se ve vakuu znovunastartovat po 30 minutach chladnuti. Tankovani Moonship bude trvat hodiny, a na start po takove prodleve se pouzivaji hypergolicka paliva, jako maji Superdraco/Draco. Superdraco maji prurazne ventily, tedy jsou jednorazove, nevhodne pro start z Mesice. Takze zustavaji jenom Draco, kterymi nedavno CrewDragon dokazal zvysit svoji orbitu na 1400 km, co uz jenom "kousicek" od Mesice.

    Jinak, takto bude vypadat spicka Moonship (IMHO to neni zadny trivialni render, ale testovany kus):



    NASA, SpaceX Test Starship Lunar Lander Docking System - NASA
    https://www.nasa.gov/image-article/nasa-spacex-test-starship-lunar-lander-docking-system/
    TOXICMAN
    TOXICMAN --- ---
    @elonmusk
    Successful ocean landing of Starship!

    We will do one more ocean landing of the ship. If that goes well, then SpaceX will attempt to catch the ship with the tower.
    TOXICMAN
    TOXICMAN --- ---
    XCHAOS: SpaceX potvrdilo, že abort přišel od věže

    Following a nominal ascent and stage separation, the booster successfully transitioned to its boostback burn to begin the return to launch site. During this phase, automated health checks of critical hardware on the launch and catch tower triggered an abort of the catch attempt.

    - SpaceX - Launches
    https://www.spacex.com/launches/mission/?missionId=starship-flight-6
    TOXICMAN
    TOXICMAN --- ---
    @SpaceX
    We recently tested heatshield materials in a simulated Martian atmosphere as we aim to launch the first Starships to Mars in 2026

    PES
    PES --- ---
    SUMAC: to je obrázek ze streamu SpaceX/NASA...
    TADEAS
    TADEAS --- ---
    elon&don chilling in preparation for liftoff

    Donald Trump joins Elon Musk for SpaceX Starship rocket launch | Donald Trump | The Guardian
    https://www.theguardian.com/us-news/2024/nov/19/trump-musk-spacex-starship-rocket-launch
    TOXICMAN
    TOXICMAN --- ---
    @SpaceX
    Starship and Super Heavy’s 39 Raptor engines are chilling down in preparation for liftoff
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam