• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    VEXKoncept, inspirace, postupy a souvislosti v hudební tvorbě
    DOKKTOR
    DOKKTOR --- ---
    VEX: já sem na vánoce udělal pro kamaráda (po tříleté pauze) ze šuplíku EP a najel na novou pauzu (fakt parádní pocit zjistit, že když to vytáhneš, tak je to perfektní, jenom to umíchat). pak sem začal stavět livko, strašně se v tom babral, pak přišli nejaké další činnosti a odložil sem to. noa příští týden se k tomu zas po třech měsících musím vrátit kvůli gigu a už jenom čekám, jak si budu trhat vlasy, co sem to tehdy vymýšlel za kraviny a kritickým přístupem a opravdu efektivním filtrováním hovadin to budu mět za dva večery hotové :D
    VEX
    VEX --- ---
    DOKKTOR: Úplně ideální stav:) Jen ta pauza u mě nesmí bejt moc dlouhá, pak je z toho šuplíkovka:D
    DOKKTOR
    DOKKTOR --- ---
    ještě teda, když už sem začal pouštět moudra, mně nejvíc inspiruje dát si pauzu. a pak taky nehledat v tom složitosti, viz ten příklad níž. udělám riff, naplním ho nástrojema, poskládám do lajny, vygraduju k refrénu, zopakuju a konec - nebo nejak podobně, nehledat v tom složitosti (stejně každý čeká na drop :D). jak se v tom začnu babrat, bazírovat na detailech, tak de práce do kopru a výsledek taky tak. pauza pak člověkovi dává odstup a nadhled si toto uvědomit. (mix je pak další kapitola, to je opravdová práce, která mě osobně baví nejmín, protože se to nedá ochcat nebo, jemněji, uchopit nejak výrazně kreativně - fyziku neodrbeš - ale o tom toto auditko myslím neni)
    DOKKTOR
    DOKKTOR --- ---
    jo jo, taky sem v tom kdysi v začátcích tápal, ale pokud si to člověk takto jednoduše rozepíše a drží se toho, tak udělá popovou pecku téměř bez práce (ještě teda potřebuje vymyslet ty tři akordy do sloky a dva další do refrénu ;) ). jinak mě nedávno překvapila informace, kterou sem chytl tuším na vltavě, že bach byl, co se týče kompozice a valné většiny nástrojů, samouk.
    VEX
    VEX --- ---
    DOKKTOR: jojo, vypadá to jednoduše:D
    DOKKTOR
    DOKKTOR --- ---
    VEX: intro sloka refren sloka refren bridge refren outro ;)
    VEX
    VEX --- ---
    BENKI: Mně třeba docela chybí teorie ke kompozici. Tam narážim a se svejma experperimentama ve stavbě si nejsem moc jistej a potřeboval bych se o něco opřít. A naučený akordy s harmoniema beru jako zkratku, která mi umožní přeskočit minuty nebo hodiny zkoušení, ale mohla by mě na druhou stranu omezit v kreativitě. Nakonec jde o to, jakou hudbu kdo dělá.
    BRKODLAK
    BRKODLAK --- ---
    BENKI: stoprocentní souhlas. chodil jsem do klavíru vs naučil jsem se hrát na kytaru sám a ovládnutí toho nástroje je úplně někde jinde. kytaru ovládám citem, zatímco u toho klavíru to bylo vždycky takový napůl strojový (napůl protože jsem si zachoval aspoň trochu důstojnosti a nikdy se nenaučil jak poznat z not tempo :D). ale teď už si říkám, že by i tu kytaru chtělo doplnit o nějaký tradiční či netradiční postupy, a na druhé straně se učím klavír víc prožívat, ale je to těžký, měnit tak zautomatizovaný věci.
    BENKI
    BENKI --- ---
    Pánové, mně teda jakýkoli studium teorie vždy velmi inspiruje a posune dopředu. Že by mně nějak omezovalo, to nepozoruju vůbec. Naopak mi pomáhá vybočovat z mých zajetých uliček... ;-) Každopádně si ale dokážu představit, že to může být "problém", pokud někdo studuje teorii dřív, než začal sám experimentovat a vydávat nějaký zvuky, ať už z akustickách nebo elektronických nástrojů. Mi jednoznačně nejvíc sedí metoda - experimentovat, blbnout, ošahávat - a pak se trošku doučit ;-)
    GHOSTDOGG
    GHOSTDOGG --- ---
    CHINOXR: K tomu teoretickému backgroundu, ono je to dost dvojsečné a popravdě mám pocit, že u elektronické/počítačové hudby to spíš člověka v důsledku omezuje. Noty, akordy, harmonie etc. může člověk znát, ale časem stejně pozná, že vedle třeba durových a mollových stupnic jsou další, církevní, exotické a nevím jaké další, a že vlastně může kombinovat cokoliv s čímkoliv. Jo, jsou nějaké kanonické věci, které zaručujou, že to bude prostě uchu znít dobře, jsou různé postupy, tónové, akordové, rytmické, které jsou časem ověřené a fungují (alá http://www.youtube.com/watch?v=5pidokakU4I ). Jenže všchny tyhle věci byly stejně lidmi objeveny tak, že praxi začali zkoumat teoreticky a zapsali si to. Tím chci říct, že základ je stejně vždycky sluch, disonance není nic na škodu, stejně jako asonance, ale musí se s tím umět pracovat, bez ohledu na jakoukoliv teorii. Ono je taky něco hodně odlišného, když člověk hraje třeba ve filharmonii, a když generuje elektronickou hudbu ze zvukových chyb, třeba. To teoretické podvědomí vnímám tak, že to člověka vždycky stahuje k těm zajetejm postupům mnohem víc, než by mnohdy chtěl. Je to i obdoba s kompozičními mustry v hudebních stylech, snad v každém existuje zajetej postup jak to poskládat (fade in/out, dropy apod.) Na druhou stranu může být samozřejmě užitečné vědět, proč zrovna tohle s tímhle nezní, že každý tón má nějakou frekvenci, že tohle navazuje na tohle etc., ale i to je v důsledku jen o sluchu.
    BENKI
    BENKI --- ---
    OTZ: Jak to myslíš? Mně naopak při spolupráci s dalšími producenty jakékoli "naučené racionality" hodně pomáhají. Už jen tím, že má člověk objektivní dorozumívací jazyk... ;-)
    SBSTRD
    SBSTRD --- ---
    Včera jsem si celej den lámal hlavu s tim, jak taky přispět do diskuze, aby to mělo hlavu a patu, ale starej dobrej Fanouš mě předběhnul a vystihnul to suprově http://fanumusic.com/advice-for-producers/

    Bodově:
    DO YOUR OWN THING
    DO NOT GET DISCOURAGED BY LACK OF “SUCCESS”
    DO NOT GET DISCOURAGED BY LACK OF PRAISE
    DO NOT GET DISCOURAGED BY HURTFUL COMMENTS
    DO NOT EXPECT SUPPORT FROM “COLLEAGUES”
    DO NOT CHASE FAME OR “LIKES”
    LOVE IT
    DON’T TRY TO HANDLE ALL AT ONCE
    DON’T COMPARE YOURSELF TO OTHERS
    INVEST IN YOUR TOOLS
    UNDERSTAND THE BIGGER PICTURE
    CONSOLIDATE YOUR OUTPUT AND KEEP IT RELEVANT
    STICK TO ONE DAW
    STUDY YOUR CRAFT
    EUR0
    EUR0 --- ---
    SURB0NT: Este rozhodne aj "Harmony for computer musicians". Je to ten isty autor ako Music theory. Tu som od neho takmer docital ale nebola (aspon pre mna) az tak uzitocna. Skor pre uplnych zaciatocnikov a hodne zosiroka. Tu Harmony mam rozcitanu a zatial vyzera velmi dobre. Aj podla reviews ako jedna z naj pre ludi, ktori nie su klasickym sposobom vystudovani v hudobnej teorii
    SURB0NT
    SURB0NT --- ---
    Dobry jsou knizky o harmonii a teorii tyto :
    How music really works
    Music theory for computer musicians
    VEX
    VEX --- ---
    CHINOXR: A k těm drogám - poslední dva tracky jsem udělal na svoje poměry hrozně rychle a chlastal sem u toho víno. Zjistil jsem, že se při tom ovínění nenechávám tolik strhnout gridem. Normálně mám pocit, že k tý mřížce hrozně tíhnu (ne, že by mi to nějak vadilo nebo mě to omezovalo), ale jak sem se trochu nandal a odpoutal se, tak z těch prací mám najednou takovej vzdušnější dojem. Je to víc organický. V tomhle je možná práce s DAW trochu svazující. Ten vizuál prostředí mě ovlivňuje hodně.
    OTZ
    OTZ --- ---
    no ja jenom poznamenam, ze clovek si leta muze pestovat vsechny tyhle skilly a postupy a workflows a know-hows, rika si ze uz to docela umi, pak se da dohromady s par lidma do projektu a vsechno je razem radove slozitejsi :D vetsinou pak uz nezbyva, nez to fakt vsechno nechat na intuici..
    VEX
    VEX --- ---
    CHINOXR: To je ono žejo:)
    Myslim že aby byl člověk schopnej dělat hudbu, musí bejt aspoň trochu blázen, teda normální.
    Monitory mě paradoxně posunuly spíše k babrání se ve větší a větší špíně. Postupně u mě ta fascinace zvukem sílí a přidávám každýmu nahranýmu šumu důlezitější roli. Arzenál zvuků, se kterejma pracuju se zužuje a paradoxně to vede k větší kreativitě. Kamarád trefně pobízí "moh by ses víc odvázat" a když se to náhodou stane, z výsledku jsem nadšenej.
    Bude to asi jako v každym odvětví. Najít rovnováhu mezi pravidly a nespoutaným experimentem. Samozřejmě testování kam až se dá zajít, hledat tu hranici poslouchatelnosti a nebo se prostě úplně odpoutat a dělat to jako svoje dílo, protože zrovna teď jsem to tak chtěl. Příště to bude zase jinak.
    CHINOXR
    CHINOXR --- ---
    Sorry za tenhle vylev / manifest / uvahu / whatever, predevsim se ale omlouvam za formu (a to bych mohl do podrobna popsat dve A4, pokusil jsem se to zkratit) ... nicmene jsem mel potrebu prispet, zaroven chci rozpoutat debatu a doufam ze me neodstavite jako ID RESIDENTE :D

    Delam hudbu od 16ti, vyhradne elektronickou, nejdriv rebirth, pak chvilinku FL, pak reason (kvuli jeho masinkovymu feelu), jenze pak jsem objevil vec jako VST a tak sel reason dopr ... navrat k fruity , delal jsem predevsim techno/dnb veci, pak jsem delal takovej svuj elektronickej space chill hip hop ... pak se mi stalo ze jsem prisel o komp kde jsem mel veskery sources a tim sla moje tvorba do hajzlu na par let. Zacal me v ty kriticky dobe dost bavit Traktor (se snahou bez autosyncu :D) , at uz only keyb + mys a posleze se starym externim mixem + mys, takhle jsem dva roky michal predevsim dubstep az me prestalo bavit bejt "prehravac" (ano kreativitu jsem tady nasel ale nebylo to ono, po tech dvou letech jsem michal podle waveforms , bez zadnyho odposlechu, zacalo mi to pripadat dost strojovy a nudny, nehlede na styl co jsem hral ...)

    Po par letech, nedavno, jsem se nasel v hrani lajv veci ... Zajimavy je ale ze i kdyz mam nejakej gear tak mam tendence hrat stejne pres keyb a mys (a kdo to dela takhle tak vi ze je hroznej problem pak udelat dve veci zaroven)

    Vzdycky me bavily livesety , pro me je to originalni casovej zaznam vesmiru , jsem vyhradne bez nejakejch znalosti not, harmonie atd , delam vlastne z vetsi casti random dizonancni veci, ackoliv miluju syntetizatory , vim o nich dost, stejne tak jako o FX atd. ale snazim se proste "neomezovat" nejakejma lessons nebo postupama , podle toho to taky zni :D Malej meznik byl kdyz jsem vymenil suntovej speaker za monitory od kamose, kamos mi je ani nechtel poslat, pac rikal ze na tom shit speakeru delam super veci a ze me ta sterilita monitoru hrozne vydegesuje a ztratim svuj zvuk, nevim zdali mel ci nemel pravdu ale faktem je ze monitory jsou hroznej bonzak :)

    Je hrozny dilema jak se k tomu postavit , jestli se zdokonalovat ci ne, pro me je to zaskatulkovani, na druhou stranu vim ze znalost teorie a vztahu not, harmonii, frekvenci atd by me treba posunula hodne dopredu, ale zase bych ztratil ten svuj feel vlastni random originality

    Je mi jedno jestli to nekdy nekdo poslechne nebo oceni, delam si hlavne hudbu pro sebe (coz smrdi hudebnim narcismem), vzdycky jsem delal a vzdycky budu, ale zase na druhou stranu - pokud to nekdo oceni tak me to nakopne a udela radost

    Kazdopadne me bavi syntetizatory, predevsim modularni (ackoliv sam zadnej zatim nemam a ani nestavim), pac tam je to proste pro me kosmicka az duchovni zalezitost, stejne jako moje tvorba a vyjadreni sebe sama - asi jsem blazen, mozna nejsem :D

    Je to hrozne schizofrenicky tema , hudebni filozofie v postupech atd, co me treba bavi je delat hudbu na drogach a pak to proste vyjadrit primo z toho setupu nalad , emoci atd ... je to neco jako vyradit se v telocvicne a dostat ze sebe to co je nekde zavreny uvnitr , nehlede na to jak to vyjadrim :)

    VEX
    VEX --- ---
    Mně byl na škole postavenej do cesty tanhle chlap, kterej mi hodně pomoh.
    Koukám, že naprd kvalita, ale tenhle dokument o něm je super.
    American Masters John Cage- I Have Nothing to Say and I Am Saying It
    https://www.youtube.com/watch?v=EfP5OMCfiZs
    MATHEZZZ
    MATHEZZZ --- ---
    Já hodně sjížděl http://music.tutsplus.com

    A pak Pensado, to je základ, ale te je spíš o mixu.
    Into The Lair - YouTube
    https://www.youtube.com/playlist?list=PLFC57D274A1E94943
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam