• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    VAPVolná komunita VAP
    VAP se hlásí se k ideám anarchismu a antiautoritářství. Nemá žádná pevně daná názorová „minima“ a veškeré ideologické základy jsou vytvářeny názorovými průsečíky svých členů a spolupracovníků. Odmítá násilí jako programový prostředek společenské změny. Většina idejí je čerpána z anarchopacifismu a ostatních anarchistických směrů. Snaží se podporovat všechny aktivity, jak vlastní, tak i konané někým jiným, považované za přínosné pro společenské změny, vedoucí k společnosti založené na svobodě a rovnosti. Současný anarchopacifismus v podání “Voice of AnarchoPacifism” Tento nástin vznikl na základě častých otázek týkající se postojů „volné komunity V.A.P.“a jejího výkladu anarchopacifismu a ostatních idejí. Pokusme se v zjednodušené podobě nastínit základní vize a teze anarchopacifismu jako takového. Následně si pojmenujme většinové názory v současném V.A.P. . Anarchismus je sám o sobě velice široký, pohybující se v takovém názorovém rozsahu, že některé jeho krajní směry jsou navzájem mezi sebou samými v rozporu. Anarchopacifismus, jako jeden ze směrů nenásilného anarchismu, je ve své šíři pramálo konkrétnější. Má snad přesně tolik podob, kolik je jeho příznivců. Proto je velmi nesnadné hledat přesné definice jeho vizí a tezí. Základními pilíři anarchopacifistické filosofie jsou bezesporu myšlenky pocházející z různých náboženství, antiautoritářských myšlenek antických filosofů atp. Podstatnými teoretiky můžeme nazvat L.N.Tolstého, H. D. Thoreaua a v určitém úhlu pohledu i M. K. Gándího. Je to ovšem značně zavádějící, jelikož nikdo z výše uvedených není plně ztotožněn s anarchopacifismem, natož tím současným. Jako zjednodušující poučka se hodí citát Derricka A. Pike: „Anarchopacifisty lze definovat jako lidi, kteří se nepodílejí na násilí v revolucích a válkách. Pomocí nenásilných metod chtějí budovat ideální společnost (připravovat vhodné společenské klima ke zrušení státu a podobně)“. Mnoho ideových základů čerpá anarchopacifismus i od ostatních filosofů a teoretiků. Třeba některé Kropotkinovy úvahy jsou pevnou součástí anarchopacifistické filosofie. O rozpětí této odnože anarchismu nasvědčuje i to, jak široké spektrum kolektivů a jednotlivců přistupuje k tomu nejsnáze pojmenovatelnému dělítku, a to k násilí. Některé krajní názory odmítají násilí kdekoliv, kdykoliv a za jakýchkoliv podmínek. Na druhé straně se za anarchopacifisty označují i antimilitaristé (možná chybně), kteří považují násilí za legitimní prostředek. Najděme tedy alespoň základní postoje většinově zastávané mezi anarchopacifisty. Jakýsi „nejčastější názorový průsečík“. Jedním z nejčastějších společných postojů anarchopacifistů je odmítání násilí jako programového prostředku. Jeho naprosté odmítnutí jako nástroje vedoucího k společenské změně. Vychází se z předpokladu, že celospolečenská změna je možná až po dosažení určitého úrovně sociálního uvědomění. Pokud tomu tak není a podstatná většina ještě není připravena na žádnou zásadnější změnu systému, je veškerá snaha dopředu odsouzena k nezdaru. Navíc všechny prostředky použité k dosažení jakékoliv přeměny společnosti musí být v souladu s ideami, pro něž jsou tyto změny prováděny. „Účel nesvětí prostředky“. Pokud zapomeneme na toto pravidlo, znehodnotíme samotné ideje dřív, než dojdou svého naplnění. Nedotknutelnost svobodné volby každého individua je považována za naprosto zásadní kriterium. Jistou úroveň altruismu jedince vůči společnosti berou anarchopacifisté jako nezbytnou pro jakoukoliv budoucí společenskou změnu. To jsou postoje, které nejdou žádným způsobem vynutit. Pokud se tento společenský posun snažíme přeskočit, snadno potom pokusy o vytvoření nové svobodnější společnosti vedou ke vzniku diktatur a totalitních režimů. Neznamená to ovšem odmítání revolučních změn obecně, pouze takových, které neodpovídají úrovni sociálního uvědomění většiny společnosti. Dalším většinovým názorem v anarchopacifistickém hnutí je princip odmítání konkrétních představ o podobě ideální svobodné společnosti. Jsou tu samozřejmě zásadní kritéria, jako je maximální svoboda jednotlivce, rovnost, beztřídnost atd. Konkrétní podrobná schémata jsou ovšem odmítána jako nepodstatná a dokonce nebezpečná. Má se za to, že hledání detailních principů a vztahů pro budoucí svobodnou společnost, může vytvořit dogmata, která nemusí odpovídat podmínkám a potřebám doby, v níž vznikne. Neznamená to ovšem odmítání vytváření vizí charakteru a podstaty takovéto společnosti. Myšleny jsou konkrétní představy o uspořádání průmyslu, hospodářství a ostatních detailech fungování. „Projektování domu ve chvíli, kdy nevíme kde, kdy a z čeho“je nejenom zbytečné, ale může nás v budoucnosti značně omezit v optimálním budování. Anarchopacifismus dokonce nenazývá tuto budoucí svobodnou společnost anarchistickou. Heslem „Anarchie je cesta, svoboda je cíl“ je vyjádřen přístup k tomuto tématu. Jak již bylo zmíněno výše, pro anarchopacifismus je nedotknutelná svobodná vůle, proto je zastáván názor, že o konkrétní podobě si ve svobodné společnosti rozhodnou svobodně lidé. Zvolí to co budou považovat za nejlepší. Už ze dvou předchozích témat je zřejmé, jaká důležitost je v anarchopacifismu přisuzována „vývoji společnosti“. Setkáváme se z mnoha názvy od “etická evoluce”, přes “sociální vývoj”, “kulturní evoluci” až po “úroveň sociálního uvědomění“. Žádný z těchto výrazů není přesným synonymem, jaký vývoj máme na mysli. Nejbližším výrazem by snad mohla být „etická evoluce“. Tento proces, který je podstatou víry anarchopacifistů v možnost celospolečenské změny, je naprosto klíčový. Anarchopacifisté zastávají většinou názor, že lidé jsou ve své vnitřní podstatě dobří. Většina negativních vlastností a projevů je důsledek působení nezdravých tlaků a vztahů v současné společnosti. Věří, že pokud jsou k tomu vhodné podmínky, dochází stále k vývoji i na stránce lidské etiky. Podporování tohoto procesu je většinou jejich nejčastější aktivitou. Ať už to je vytváření komun, podporování různých iniciativ v oblasti lidských práv, ekologie a mnoha dalších. Mnohokrát se anarchopacifisté zapojují do projektů či iniciativ, které nejsou přímou součástí anarchopacifismu. Snaží se pouze přispět k tomuto společenskému vývoji. To je navíc dost typické. „Není potřeba podpisovat, je potřeba konat“. Dalším značně rozšířeným postojem mezi anarchopacifisty je „nepovyšování vlastních ideálů nad životy ostatních“. I u některých radikálních pacifistů, odmítajících použítí násilí, i k své vlastní obraně, je zastáván názor, že nelze povyšovat své vlastní ideje nad životy ostatních. Můžeme tedy sledovat poněkud paradoxní situaci, kdy jedinec, který je napaden, se nebrání. Ve chvíli, kdy se ho zastane někdo další a hrozí případné nebezpečí i někomu jinému, aktivně použije násilí jako prostředek k odvrácení potenciální hrozby. „Sebesvětější idea nestojí nad životem ani toho nejposlednějšího“. Tento postoj je rozšířen až do té míry, že pokud je napadena skupina radikálních pacifistů odmítajících násilí použije násilí jako krajní prostředek po vyčerpání všech ostatních možností každý jednotlivě, vždy v zájmu toho druhého. Zní to sice trochu nesrozumitelně, je to ovšem naprosto logický kontext anarchopacifistické filosofie. Nutno ovšem podotknout, že radikálních pacifistů není mnoho. Naprostá většina anarchopacifistů uznává jako krajní možnost osobní obrany možnost použití násilí (samozřejmě jenom k odvrácení hrozby). Pod tento poslední odstavec shrňme všechny ostatní vize a teze většinově rozšířené mezi anarchopacifisty. Jednoznačně sem můžeme zařadit radikální postoj k většině patogenních jevů současné společnosti (rasismus, sexismus,homofobie, militarismus…). Dále je to určitě oblast ekologie a zvířecích práv, které jsou považovány za neoddělitelné součásti celého evolučně etického procesu. A mnoho dalších. Anarchopacifismus je neoprávněně považován za málo aktivistický. Není tomu tak. Jedná se o naprosté nepochopení samé podstaty anarchopacifismu. Stejně jako celý anarchismus je i anarchopacifismus stále se tvořící a modifikující směr. Kolektivy a jednotlivci hledají stále nové formy aktivit. Je asi jisté, že nejširší pole působnosti zůstane vždy na poli agitace ve všech podobách. Jak jednou řekl jeden náš francouzský kamarád. „Mnohem víc je anarchopacifistů, kteří nevědí, že vlastně jsou anarchopacifisty. Než těch co to o sobě vědí, nebo si to aspoň myslí.“ Názorové a ideové průsečíky „Volné komunity V.A.P.“ To, co jsme se tak komplikovaně snažili pojmenovat u anarchopacifismu jako hnutí či filosofie, je ještě mnohem komplikovanější v případě V.A.P.. Abychom částečně pochopili, co je myšleno pojmem „volná komunita“, je nezbytné částečně přiblížit základní strukturu a vazby. Jedná se o volné sdružení či kolektiv lidí pracujících na propagaci nenásilného anarchismu. Ač se může jevit jeho členská základna poměrně široká, je to způsobeno pouze tím, že „komunita“ považuje nepřímo za svého člena kohokoliv, kdo se zapojí do jakékoliv její činnosti. Nebo je, či byl, kdykoliv, jakkoliv nápomocný jakékoliv její aktivitě. Síť kontaktů a spolupracovníků je nerovnoměrně rozložena. Nelze nalézt žádné konkrétní místo se silnou lokální buňkou. To konečně ani není záměrem. Vytvoření co možná nejširšího rozsahu kontaktů je důležité pro mnoho našich dalších aktivit. Je lhostejné, zda se ten či onen hlásí k naší komunitě. Důležitá je činnost, kterou odvádí. Aktivizovat různé skupiny, projekty a iniciativy je jednou ze základních myšlenek i našeho vnímání anarchopacifismu. To, že jsme naprosto otevřeni komukoliv, kdo má chuť pracovat na propagaci ideálů lidské svobody a rovnosti, je pro nás podstatný prvek. Je nám lhostejné, jestli se jedná o manažera v bance, nebo studenta ekonomie či policistu. Abychom umožnili spolupráci i těm, kteří se bojí otevřené spolupráce, máme i několik anonymních spolupracovníků. V současnosti je důležitou součástí našeho aktivismu práce s informacemi. Jejich získávání a následné používání k rozkrývání podstaty politicko-ekonomického systému. Tím se snažíme urychlit celkový proces „sociálního uvědomění“. Celá aktivita je ale v „důvěrné“ rovině a nelze specifikovat podrobnosti. O to komplikovanější je nalézt průsečíky jak ideové, tak názorové. Vycházejme tedy alespoň z názorů těch nejčinorodějších tzv. Active Crew VAP. Je to aktivistické jádro V.A.P. Asi jsme naprosto zajedno ve všech obecných přístupech pojmenovaných na začátku jako jednotící myšlenky většiny anarchopacifistického hnutí. Je pouze několik drobných nuancí, které lze pojmenovat. Domníváme, že je důležité nejenom iniciovat a propagovat. Vnímáme jako vysoce efektivní aktivně vstupovat a podporovat vytváření organizovaných i neorganizovaných struktur a jednotlivců v systému, které ho cíleně narušují. Tato aktivita je plně v souladu se základními idejemi anarchopacifismu. Další oblastí částečně nás odlišující od většinového proudu je postoj k rasistickým, homofobním a xenofobním organizacím. Domníváme se, že blokády, letákové akce atp. jsou bezesporu velmi důležité. Přesto vnímáme jako potřebné chod těchto struktur maximálně a cíleně narušovat. Samozřejmě v nenásilném duchu. Jistě by se našla i další hlediska, která jsme opomněli pojmenovat. A to jak v obecné rovině, tak rovině V.A.P.. Doufejme, že alespoň rámcově tento rozbor představí vize a teze současného anarchopacifismu. Je nutné si ovšem uvědomit, že co platí dnes, nemusí platit zítra. Hledání cest, řešení a znovu dalších otázek. To je anarchopacifismus. Hledání cesty člověka k člověku. Z materiálů V.A.P.
    rozbalit záhlaví
    KOCOURMIKES
    KOCOURMIKES --- ---
    VAP:

    Dějiny Strany mírného pokroku v mezích zákona - Jaroslav Hašek | Databáze knih
    https://www.databazeknih.cz/knihy/dejiny-strany-mirneho-pokroku-v-mezich-zakona-82449
    KOCOURMIKES
    KOCOURMIKES --- ---
    VAP: heh ja vim ze anarchiste k volbam nechodi uz nejakej ten patek ,) nicmene Piratska resp. Anarchisticka strana je mirny pokrok kupredu v ramci zakona ,)
    VAP
    VAP --- ---
    KOCOURMIKES: To je absurdní představa. Politická strana je prostředkem k praktikování současného politicko ekonomického systému. Ten anarchismus odmítá jako celek. Jakákoliv participace na jakékoliv její součásti by byla legitimováním současného principu moci. Kdykoliv v historii anarchisté udělali tu chybu že přímo či nepřímo začli vstupovat do politiky (kterou krytizují a odmítají) doplatili na to. A znehodnotili myšlenky o které jim šlo..

    (P)
    KOCOURMIKES
    KOCOURMIKES --- ---
    akce: Ruce pryč od mýho počítače: workshop IT bezpečnosti + Trable #8: Hackni Systém
    Start: 2018-01-05 18:00:00

    Ruce pryč od mýho počítače: workshop IT bezpečnosti + Trable #8: Hackni Systém, Anarchistická federace @ 2018-01-05 18:00:00 | radar.squat.net
    https://radar.squat.net/en/node/182870
    KOCOURMIKES
    KOCOURMIKES --- ---
    VAP: proc Anarchopacifismus nemuze mit svoji vlastni politickou stranu do parlamentu ? tedy Anarchopacifisticka politicka strana.
    VAP
    VAP --- ---
    [ KOCOURMIKES @ Volná komunita VAP ]
    KOCOURMIKES: Vzhledem k tomu že je to politická strana tak jsme nikdy ani neřešili toto témá nijak kolektivně. Z podstaty věci (předpokládám) že odmítavé. To ale neznamená že někdo může být zároveň součástí VAP a participovat na něčem / nebo v PS. Naše komunita pracuje na principu "neformální organizovanosti" proto se to nijak nevylučuje. Pokud ale budu uvažovat o většinovém postoji , můžu vycházet z protivolebních aktivit. Tam jsem neschledal že by někdo dělal rozdíly mezi propagandou Pirátů, Zelených nebo jiných stran . Vyjímkou byla SPD a DSSS ty měli velice specifické postavení...:-)

    Na webu je k Pirátům snad jenom článek Jsme svědky kolapsu systému (rozhovor s Viceprezidentkou Pirátské internacionály, Bailey Lamon) https://voiceofanarchopacifists.noblogs.org/...iceprezidentkou-piratske-internacionaly-bailey-lamon/

    (P)
    KOCOURMIKES
    KOCOURMIKES --- ---
    VAP: jaky mate nazor na ceskou piratskou stranu ?
    VAP
    VAP --- ---
    [ KOCOURMIKES @ Volná komunita VAP ]
    KOCOURMIKES citace wiki není vždycky relevantní. Anarchismus je stále se vytvářející idea a anarchopacifismus zvlášť. Zvlášť zařazení Gándího je hodně protimluvné protože odpor vůči státu a jakékoliv autoritě je více než nosný. To neznamená že některé jeho myšlenky nejsou přínosné a nemusí být součástí anarchopacifismu.

    Ano. Anarchopacifismus je evoluční a ne revoluční. Přesto se snaží ale tuto evoluci urychlovat a eliminovat naopak to co jí brzdí. Jenže sama podstata co je revoluční a co evoluční je velice problematické. Žádný anarchistický směr neusiluje o uchopení moci, ale pouze chce odstranit tu současnou (nebo budoucí) a utvořit svobodný prostor pro svobodnou volbu emancipovaných individualit.

    (P)
    KOCOURMIKES
    KOCOURMIKES --- ---
    VAP: helemese je tam taky buddhisticky anarchismus

    Buddhistický anarchismus – Wikipedie
    https://cs.wikipedia.org/wiki/Buddhistick%C3%BD_anarchismus
    KOCOURMIKES
    KOCOURMIKES --- ---
    prima. pacifisticky ekoanarchokapitalismus :)
    KOCOURMIKES
    KOCOURMIKES --- ---
    Anarchopacifisté věří v evoluční změnu společnosti.

    Anarchopacifismus ideově ovlivnili nejvíce tři osobnosti, Lev Nikolajevič Tolstoj, Henry David Thoreau a Mahátma Gándhí[1][2], kteří ve svých dílech rozpracovali principy nenásilí (ve východních náboženstvích ahinsá), pacifismu a odporu vůči moci.

    Anarchopacifismus – Wikipedie
    https://cs.wikipedia.org/wiki/Anarchopacifismus
    VAP
    VAP --- ---
    KOCOURMIKES: To je všechno velice komplikované téma. Podle mě náboženství neuvolnilo místo, ale přišlo o svůl vliv/sílu. Totalitní ideologie nejsou žadným novodobým fenoménem 20 století. Tyranie jako taková je prorostlá celou lidskou historii. Její kořeny lze nalézt už při vzniku té z nejpodstatnějších příčin většiny "problémů" a to nezdravého přístupu k vlastnictví.

    Nechci a nedokáži polemizovat o ideových otázkách samotného budhismu. Podstatou toho problému je, že i anarchopacifismus v našem chápání je ideou našich srdcí a rozumu. Ovšem jednou ze základních věcí kterou chápeme jako důležitou součast anarchopacifismu je ..nepovyšování vlastních idejí nad jakýkoliv život. Zjednodušeně...přihlížet zabíjení či trýznění jakéhékoliv života je devalvováním samotné idee (na jeho úplné osvobození). (P)
    KOCOURMIKES
    KOCOURMIKES --- ---
    VAP: zalezi na uhlu pohledu, jako masove spolecensky politicky fenomen je samozrejme nabozenstvi spatne asi jako komunismus a nacismus (ty jsou ale horsi nez nabozenstvi, nabozenstvi uvolnilo tem totalitnim ideologiim misto ve 20. stol.) ktere se radi odborne mezi paranabozenstvi (parareligion) ten nacismus a komunismus.

    Ovsem z hlediska idealu (coz je stejne jako ideal anarchopacifismu), je to napriklad ideal boddhisattvy (ktery/ktera se snazi pomahat bytostem napric zivoty, nikdy je neopousti) z buddhismu, a dale treba Zoroastrianismus kde je clovek ne sluzebnik nebo otrok Boha, ale spolupracovnik se svoji dobrocinnou aktivitou v puvodne dobre svete napadenem zlem - tomu se rika Frashokereti, a je to taky boj.

    Na islam a duchovni dzihad by ses musel zeptat vericich Kurdu.
    KOCOURMIKES
    KOCOURMIKES --- ---
    MASOO: osobne bych slepice nechoval, ale ten model je ze si slepici nosnici a pak kvocnu s kohoutem koupis/vymenis od souseda statkare co jiz ma kvocnu a kohouta, no a slepice maji velky i castecne travnaty vybeh na behani a hrabani zadny dvorek. Nevim jestli si to dokazes jako divka z mesta predstavit. Jinak ten clanek je spravny.
    ENGUMAZ
    ENGUMAZ --- ---
    MASOO: .. a neexistuje zadny eticky zpusob, jak se zoho ucastnit. pekny zaver, takovy pekne radikalni :)

    skoda, ze autor nezminuje i treba moznost https://hobby.idnes.cz/...epice-v-nouzi-0bp-/hobby-mazlicci.aspx?c=A160401_122737_hobby-mazlicci_bma
    VAP
    VAP --- ---
    Přátelé - Nejde o to někoho "lákat". Ani hledat omluvu pro sebe sama. Ale snažit se hodnotit vše objektivně. Nebezpečná rovina je ta, když člověk obhajuje nekryticky svůj postoj a staví se do roviny "já jsem čistý/dokonalý".
    Budhismus? Proč ne. Asi přináší zajímavé myšlenky. A dokáže být relativně ohleduplný k životu obecně. Na druhé straně, je to stále náboženství. Naše interní i veřejné diskuze vedou spíše k tomu, že náboženství (a to jakékoliv) vytváří nezdravý a nebezpečný sociální konstrukt vedoucí k pasivitě a rezignovanosti. Netvrdím, že to tak je, nebo musí být. Ale tohle jsou výstupy s debat o náboženství..

    (P/L)
    KOCOURMIKES
    KOCOURMIKES --- ---
    MASOO: ja ti pisu ze kdyz zijes na statku kde mas svoje ekobioslepice ktere nezabijes... a treba i kozu na mliko (kterou taky nezabijes na konec... ) zas nectes vubec..

    btw co si cetla za posledni rok, doporuc brou knizku pls
    MASOO
    MASOO --- ---
    KOCOURMIKES: naplno souhlasim a citim to tak, ze veganstvi je ZAKLAD, takze se nediv, ze mi prijde na minus hlaska typu KOCOURMIKES: a tohle je taky pokrytectvi KOCOURMIKES:
    KOCOURMIKES
    KOCOURMIKES --- ---
    MASOO: nechces me poucit trochu ? :) malou lekci (r)evoluce ? :) kill all rich people bylo srandovni heslo rek bych ze autorem byl Bill Ayers .)
    MASOO
    MASOO --- ---
    achjo
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam