• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    FANTOMASSvět MOTO sportu | Formula 1, Dakar Rally, 24 Heures du Mans, WRC, GP2
    STEMBUS
    STEMBUS --- ---
    Dakarské vychytávky a zajímavosti

    Jeden Dakar, dvě různé trasy

    Mnoho let se organizátoři Rallye Dakar snažili přizpůsobit trasu jednotlivých etap jihoamerickému otevřenému terénu tak, aby umožnili všem kategoriím závodníků jet závod přesně padnoucí té které kategorii. Letos se jim to povedlo v pěti etapách, kdy oddělili trasy zvlášť pro motocykly a čtyřkolky a zvlášť pro auta a kamiony. Celkově takto oddělené trasy zahrnují přibližně 2 000 kilometrů, což tvoří zhruba čtyřicet procent délky letošního Dakaru.

    Ze sportovního hlediska má toto rozdělení dvě výhody. Jednak umožní organizátorům zavést motorkáře a quadisty v čistě jejich etapách do technických a často velice úzkých pasáží, naopak automobilům a truckům to umožní „vletět na trať“ bez toho, aby používali trasu, na které hrozí srážka se zatoulaným motorkářem. Tudíž otázka bezpečnosti je další nezanedbatelnou výhodou - při rozdělených etapách se výrazně eliminují rizika při předjíždění. Toto hledisko bylo ještě umocněno tím, že separované kilometry byly soustředěny na začátku dakarské rallye, kdy bylo na trati velké množství závodních strojů.

    Motorkáři a čtyřkolkáři si tak letos mohli užít na vlastní kůži i opravdu tvrdé maratonské podmínky, kdy nocovali v nepřístupných místech v kempech, jež jim neumožňovaly týmovou podporu. Museli se spolehnout pouze na své síly či případně pomoc ostatních závodníků.



    Souboj koncepcí: Evropská klasika versus „dlouhý nos“

    Dakarské soutěžení trucků nabízí i jedno zajímavé srovnání - v závodě se objevují vozy různých koncepcí. Kromě tradičních kamionů s useknutou přídí jsou na startu vozy s „dlouhým nosem“, řekněme čumákem, kterým se obvykle pyšní velké americké trucky. Změna je motivována technickými aspekty: u „dlouhého nosu“ je kabina za přední nápravou, proto nabízí mnohem komfortnější jízdní pozici pro posádku, kterou ocení zejména na skocích. Další nespornou výhodou je lepší rozložení hmotnosti, což se projevuje mnohem stabilnějším a hladším chováním na trati.

    Ovšem je to dost, aby to odůvodnilo rozšíření tohoto typu vozu v závodě?

    „Ne nutně,“ říká ředitel truckové sekce Dakaru Fabien Calvet. „Dlouhý čumák, to nejsou jen výhody,“ upozorňuje. „Tahle auta jsou nejméně o 300 kilogramů těžší než tradiční kamion, takže spotřebují více paliva. Navíc tvar kapoty ztěžuje výhled, což je velký handicap především v dunách,“ tvrdí Calvet. Přesto šéf dakarské truckové sekce uznává, že vzhled těchto strojů je výjimečný. „A vytvářejí rozruch, takže jsou zaručeným reklamním nástrojem! Konečně, nová generace této koncepce, například jako Tatra Jamal, kterou využívá třeba Aleš Loprais, nabízí lepší kompromis: kabina posunutá dozadu kvůli komfortu, lepší rozložení hmotnosti, ale skromnější nos, ne jako u Iveca Gerarda de Rooye, aby se zabránilo přílišnému omezení výhledu a vzrůstu hmotnosti. Co je tedy nejlepší? Odpověď budeme mít v cílovém městě Valparaiso,“ říká Fabien Calvet.



    Věříme, že v dnešní etapě se „skromným nosem“ pojede Aleš Loprais se svou posádkou 504 a týmovými kolegy s číslem 519 opět dobře a na stupínek to neskromně bude.
    TOM_HOST
    TOM_HOST --- ---
    Finish: Loprais breaks the ice!
    Aleš Loprais (Tatra) has won his first stage win at the 2014 Dakar, beating Andrey Karginov (Kamaz) by 37". Exactly six minutes behind the victor, Gerard de Rooy (Iveco) takes the last podium spot, with Eduard Nikolaev (Kamaz) further back at 13'57".
    PUKPUK
    PUKPUK --- ---
    Lopré to dal...
    KINGFISHER
    KINGFISHER --- ---
    1954. Monza.
    Working on the Anello di velocita of Monza.
    Credit unknown

    PUKPUK
    PUKPUK --- ---
    TOM_HOST: Snad to tam dotlaci. Na 9 waypointu stale prvni. Navic v celkovem poradi to vypada na posun na 4 misto jelikoz rus Sotnikov ztraci 1:11h po technickych problemech.
    TOM_HOST
    TOM_HOST --- ---
    Dakar fandi aldovi :)

    PUKPUK
    PUKPUK --- ---
    Video o dotazeni a odstoupeni Machacka z Dakaru. Vcelku emotivni vhled do Dakaru,.

    Dakar 2014 - Machus dorazil!
    http://www.youtube.com/watch?v=gXJmBC46FIg&list=UUkLihQO8tih-3Evv2n_j8ag&feature=share
    TOM_HOST
    TOM_HOST --- ---
    PUKPUK: ten clovek je psychopat
    PETRPEDROS
    PETRPEDROS --- ---
    PUKPUK
    PUKPUK --- ---
    Sjezd Robbyho Gordona z duny pred cilem 9 etapy

    Robby Gordon Stage 9 Dakar 2014 Iquique
    http://www.youtube.com/watch?v=aAwpor9s2KI&feature=player_embedded
    PUKPUK
    PUKPUK --- ---
    9 etapa pro Lopraise zase dojezd bez celniho skla

    9. ETAPA 14.1.2014 DAKAR Aleš Loprais
    http://www.youtube.com/watch?v=j1sm0KSIB2s
    PUKPUK
    PUKPUK --- ---




    TOM_HOST
    TOM_HOST --- ---
    XLOBOX: Byly fota bez kapoty a nic tam nevede
    XLOBOX
    XLOBOX --- ---
    TOM_HOST: na fotkach z predchoziho testovani atd tam ty svetla podle me fakt byla, takze bud divna fotka nebo vymenili kapotu.. no nevim
    TOM_HOST
    TOM_HOST --- ---
    to namalovane svetlo :)))
    ACID
    ACID --- ---
    PUKPUK: teprve z tehle fotek jsem si vsiml toho napisu pod znakem :)
    PUKPUK
    PUKPUK --- ---
    Kralovna







    PUKPUK
    PUKPUK --- ---
    STEMBUS:
    Aktuální info z BDP: Klukům se ten pohon 4x4 na Arturově autě podařilo nějak provizorně zprovoznit a uvidí se, jestli to vydrží. Je to následek toho jeho převrácení v sedmé etapě.
    STEMBUS
    STEMBUS --- ---
    Tomáš Vrátný přímo z Dakaru: „Etapa ze Salty začala už v noci na dnešek. Všichni, úplně všichni totiž makali na Arturově tatře rozbité v předchozí etapě. Stihli jsme to sedm minut před startem! My jsme měli takovou nějakou pomalou etapu. Asi to bylo ovlivněné nadmořskou výškou… S Milanem Holáněm se nám pořád chtělo čůrat a v kombinaci s únavou a tlakem v podbřišku z toho nebyla žádná rychlá jízda. Dnes to bude ale určitě lepší. Největší poděkování ovšem patří Arturovi a jeho mechanikům. Kolik jen práce a dřiny oni zvládli! Jejich Jamalka jede dál, i když v podstatě jen na zadní pohon. I tak Artur zajel velmi slušně. Jen… S takovou technikou to bude mít moc těžké v dnešní etapě plné dun, nevím, nevím, jak je s jednou poháněnou nápravou zvládne… Ale Artur je hrdina a říká: Nebajus. Držte nám palce, prosím, bo já bajus! Děkujeme.“

    :))
    TOM_HOST
    TOM_HOST --- ---
    PUKPUK: Kurva to je skoda ... Je frajer
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam