• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    TOXICMANSpaceX (Falcon 9 / Falcon Heavy / Dragon / SuperHeavy / Starship / Starlink) + Tesla, Neuralink, Boring, xAI
    @SpaceX
    Starship's eighth flight test now targeting to launch as soon as Thursday, March 6
    rozbalit záhlaví
    KOUDY
    KOUDY --- ---
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    KAERO: dik. Pekne, i tak je to OT. Stejne jako byla celozenska space walk v tomto klubu.
    KAERO
    KAERO --- ---
    SEJDA: je to prvni celozenska posadka.
    KOUDY
    KOUDY --- ---
    SEJDA: na oboji ti chciju.

    KAERO: Za me je supr ze ji tam poslal Bezos predtim nez se vzali..:D
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    KOUDY, KAERO:
    A) neni to prvni zena palube New Shepparda
    B) neni to SpaceX
    KAERO
    KAERO --- ---
    KOUDY: to zas bude novinarskych kecu o pokracovani odkazu Tereskovove, pritom ani neobleti zemekouli. No ale vrta mi hlavou, jestli ma smysl tomu rikat 'spacesuit', kdyz to jsou jen lepsi monterky :)
    KOUDY
    KOUDY --- ---
    Jeff Bezos’ fiancée Lauren Sanchez models her spacesuit ahead of her all-female crew trip to Space aboard Blue Origin.

    Sanchez will go into Space during the 11 minute trip alongside Gayle King, Katy Perry, Amanda Nguyen Aisha Bowe and Kerianne Flynn.

    https://x.com/OliLondonTV/status/1911458517375950922
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DZODZO: no, v podstatě - o tom mluvím. SLS je pro Boeing ziskovější, než programy SpaceX pro SpaceX. Vícenásobná použitelnost raket je fajn, produktovat tisíce tun kosmického šrotu by byl fakt velký problém. Ale popsat motivaci soukromého kosmického businessu jako "ziskovost" je hrubé zjednodušení procesů, které jsou ve hře. Jde o disrupci trhu s veřejnými zakázkami, který si ULA a Boeing na dlouhou dobu v podstatě monopolizovali. To, jak Boeing zvoral předražený Starliner, to je podle mě větší průšvih, než zpoždění SLS. Ten aspoň funguje (i když po všech těch letech budou 2 starty a dost, zjevně).

    Každopádně, moje kritika očekávání, která všichni vkládaj do Starship, se netýká "ziskovosti". Ano, aby umořili prostředky vynaložené na vývoj, muselo by proběhnout opravdu hodně startů, to by především znamenalo, že vývoj by musel být úspěšný. To zčásti lze očekávat (Superheavy), zčásti je to pořád částečně neznámá (samotná Ship).
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    XCHAOS: no ale kto to plati?

    "Unlike commercial space ventures (e.g., SpaceX), SLS development relies almost entirely on government funding and NASA-managed contracts. There is no evidence of private equity or venture capital directly financing SLS research and development, as it is a government-led initiative designed for deep space exploration rather than commercial profit."

    spacex a blue origin sa mozu aspon zo zaciatku spolahnut na financovanie od jesitnych milionarov co sa chcu pozriet do kozmu :)))
    KAERO
    KAERO --- ---
    XCHAOS: strasne placas, ale 'kyvadlo ve stavu beztize prodluzujici frekvenci' je opravdu uzasny koncept.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DZODZO: ano, ale SLS je tedy pro Boeing určitě docela ziskový projekt, nemyslíš? ;-) (ostatně, tohle byla i argumentace Arianespace, že kdyby investovali do vývoje vícenásobně použitelného nosiče, tak by byli sami proti sobě, protože by pak prodali méně raket!!! což je samozřejmě demence a zásluhy za "disruptorství" v tom správném smyslu, tedy proti ekonomické setrvačnosti a strnulosti tam, kde není na místě, tedy v oboru, který z podstaty má být "cutting edge", samozřejmě SpaceX neupírám... )
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    XCHAOS: no ano v tomto momente je este kozmonautika navesena na statne zakazky, ale s postupnou privatizaciou vesmiru a poskytovanim sluzieb firmam musis ty sam ako firma zabezpecit, ze cena za vynesenie kg na orbit a dalej bude nizsia nez provozne naklady

    pri odhadovanej cene startu SLS za $2-$4 miliardy dolarov si neviem predstavit biznisplan trvalej zakladne na Mesiaci alebo Marse, bud to bude donekonecna dotovane statom a krvacat na tom budu danovi poplatnici alebo sa povie ze to nedava financne zmysel, mozno leda ze by to z toho Mesiaca a Marsu vozilo naspat nejake fakt cenne suroviny
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DZODZO: nevím, jestli je tématem tohoto klubu, jak se posuzuje "ziskovost" teba u SpaceX nebo dokonce u Tesly. Ve chvíli, kdy ti do hry vstupuje spekulativní ohodnocení akcií (které ale závisí na všem možném, včetně aktuální struktury těch, kteří akcie držej) a masivní státní zakázky (kosmonautika) nebo veřejné subvence (elektromobilita, OZE...), tak se pojem "ziskovost" dost významově posouvá ve srovnání s běžným živnostenským podnikáním typu "nakupuju sudy s pivem a platím nájem". Jistě, předpokládá se růst cen akcií - ale na spekulativní bublině lze vydělat, i když máš informace, že dojde k propadu, apod. - ziskovost (některých) držitelů akcií a ziskovost firem je úplně jiná liga (ne náhodou vrcholný americký kapitalismus zakazoval insider trading, ale dnes je to naprosto neprokazatelná a hlavně ... je insider trading, když cenu akcií ovlivňuješ svými výroky nebo vládními rozhodnutími, které kontroluješ?)

    Jinak ano, i v takhle divokém podnikání můžeš sledovat dílčí fixní vs. variabilní náklady (typu jestli opakovaně použiješ Stage 1 nebo dokonce Stage 0). Ale "ziskovost" strašně záleží na úhlu pohledu: ziskové pro Elona, držitele velkého balíku akcií Tesly? Když úspěchy a neúspěchy SpaceX cloumají určitě i cenou akcií Tesly? Ziskovost Koudyho, občasného držitele malého balíku akcií Tesly? Ziskovost SpaceX jako takového, který je ale financován soukromě, má obrovské počáteční investice do vývoje a "iterace" a hlídá si ziskovost provozu, která je zjevná, že je důležitá, umožňuje vytlačovat z trhu konkurenci, co co má vyšší náklady? Vesměs podnikatelský instinkt určitě managementu SpaceX velí dosáhovat aspoň provozního zisku na těch startech, na tom se shodneme. Úspory z rozsahu jsou další důležitý instinkt, ale rakety nefungujou jako hospoda, nebo v hrubých rysech ano: když ti hosté každý večer hospodu zapálej, sice ušetříš za úklid, ale ziskový ten provoz nebude, potud vícenásobná použitelnost, recyklace, ano. Ale rakety nejsou škálovatelné ve smyslu, v jakém ji vnímá "sixpack Joe" a v jakém se Elon snaží americké veřejnosti Starship prodat: ohledně raket a speciálně pak ještě reentry je toho neintuitivního hodně.

    Námatkou: zajímavý parametr, který má cenu sledovat, je poměr celkové plochy výtokových otvorů trysek prvního stupně a celkové výšky rakety na startu. Jistě, lze argumentovat, že motory si nejsou rovny, liší se Isp, které zase závisí na výtokové rychlosti spalin a jejich hustotě, ta výtoková rychlost zase souvisí s tlakem v komoře a průřezem a tvarem trysky, apod., takže Elon furt machruje přesvědčivými superčísly o pracovním tlaku Raptorů, kterými strká do kapsy všechny předchozí motory, ale my vlastně nemá nezávislá čidla namontovaná na Ratorech, abychom věděli (proto je validní poznámka KAERO: nevímw přesně nic, buď věříme nebo nevěříme náznakům od Eloba, nebo třeba věříme expertům, kteří odhadují z fotek, díky námraze víme i výšku hladiny kryogenních látek v nádržích, víme rozměry nádrží, z barvy spalin lze odvodit jejich tepotu, z teploty tlak v komoře,lze srovnávat Raptor s BE-4, apod.)

    Poměr celkového součtu přes průřez trysek a výšky rakety je ale zajímavé číslo, mlhavější, než třeba konstrukční číslo (poměr vzletové a suché hmotnosti, tuším bez užitečného zatížení, ale teď z hlavy nevím), ale pořád setsakra zajímavé: trysky se většinou snaží vyskládat co nejefektivněji maximální průřez prvního stupně, a kdo si hrál s Kerbal Space programem a tzv. Asparagus staging, tak asi trochu tuší, o čem mluvím. S principu pro daný typ motoru nejde zvýšit nosnost rakety jejím prodlužováním (ne bez zvyšováním tlaku v komoře a tím i výtokové rychlosti, akorát s tímhle zase roste teplota v prostoru motorové sekce, kterou sice řeší regenerativní chlazení, ale každý materiál má svoje meze, apod.). Zvýšení nosnosti F9 FT díky současnému zvýšení tahu Merlinu a prodloužení bez zvětšení průměru rakety a trysek byl husarský kousek, ale má to svoje meze, dané nejen mechanicky, že by se ta raketa zmuchlala, ale právě dané fyzikou. Takže to není tak, že kdybychom udělali F9 z nerezu, tak ho můžeme se stejnými motory ještě o něco prodloužit (i když o kousínek možná, ale možná taky ne, co já vím). Není to ta, že víc paliva = větší nosnost a tak.

    Zatím u prodloužování Starship narazil na problém s akustickým prostředím, tedy na vibrace. SEJDA správně poznamenal, že u kyvadla ve stavu beztíže růst hmotnosti jen prodlužuje frekvenci. Delší frekvence se může dostat do harmonické rezonance s jinými komponentami konstrukce, než tomu bylo u kratší frekvence: a zrovna tohle se nejspíš dá nasimulovat hóódně blbě. Takže kromě toho, že nejde raketu jen tak donekonečna prodlužovat kvůli poměru se součtem výtokových průřeů trysek aktivních při startu (a Starship/Superheavy už prodlužovali, co jen věž umožnila), tak nejde zvyšovat hmotnost proto, že u těch vyšších frekvencí oscilací klesá pravděpodobnost, že se nějak vzájemně vyruší, než se dostanou do rezonance s podstatnými konstrukčními prvky lodi (prostě je to ve výsledku kus materiálu s nějakou délkou a co má délku, na tom se můžou dělat vlny a statisticky se je možné trefit do špané frekvence a vlny budou stojaté a energie se začne hromadit ve zvýšení amplitudě... laicky řečeno, bude se to zběsile klepat a nakonec se to rozpadne).

    Takže závidím fanouškům/členům sekty, že vše je spočítané a vymyšlené a sázka na jistotu, protože přece Elon a inženýři SpaceX a tak. Ve skutečnosti kdyby byli lehce za hranou možností, tak nám to nepřiznaj a my se to nedozvíme a je to jen otázka fandění a víry. To je celé, co se snažím vysvětlit, a asi je lepší skončit, než si mi přliš mnoho lidí do ignore.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    XCHAOS: urcite narazaju aj na nejake slepe ulicky, ale ja by som tam doplnil este ten ekonomicky faktor, ze ten vysledny produkt musi byt ziskovy
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    KAERO: Mám stejně spolehlivé informace, jako jakýkoliv jiný pozorovatel :-) Tedy samozřejmě, nejsou to úplně spolehlivé informace. Ale ty úvahy mají nějaký reálný základ, jsou stejně validní jako "ve SpaceX vždycky vyřešili všechno, tak se určitě nemýlí".
    KAERO
    KAERO --- ---
    XCHAOS: takze spolehlive informace nemas. Je opravdu tak tezke napsat ze nemas spolehlive informace? Zkus to. Napis: "Nemám spolehlivé informace k mým úvahám.". Dam ti plusicek kdyz to tu napises.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    XCHAOS: europa so svojim byrokratickym aparatom nemoze nikdy nikoho dohnat :\ to si skor budeme kupovat reusable rakety od cinanov az to okopiruju a zlacnia
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Starship Faces Performance Shortfall for Lunar Missions - AmericaSpace
    https://www.americaspace.com/2024/04/20/starship-faces-performance-shortfall-for-lunar-missions/
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    JONAS3: Co když fandím jinému týmu? Nejblíž to mám do Rocket Factory Augsburg. To město je moc sympatické a kolem fabriky jsem jel :-) Ale i ostatní evropské kosmické startupy jsou zajímavé. Ano, je to tady offtopic, ale je snad divný, že fandím Evropě, aby "dohnala a předehnala" to texaské rodeo?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    KAERO: tak čerpám z veřejně dostupných zdrojů. Elon řekl asi 100t, původně. Jenže pak začal zběsile přidávat vakuové Raptory a obkládat dlaždičkama půlku trupu a plácačky a tak. Odhad před 2 lety byl asi 120t, dnes se dají najít odhady od 220 000 liber (110t) až po poměrně častých 150t. Jádro mojí kritiky je, že je to většinou zhruba tolik, kolik udávané užitečné zatížené. U konvenčních raket ale prázdný horní stupeň váží taky klidně jen čtvrtinu toho, co užitečné zatížení... dobře, ne u všech, ale to jsou kyslíkovodíkové horní stupně a metan má Isp přeci jen blíž ke kerosenu, než k vodíku.

    Nechci se opakovat, ale co když současná iterace Starship (ve smyslu horního stupně) je v něčem podobná obložení prvního stupně F9 korkem a přistání na padácích do moře? Prostě.... iterují.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam