Gilbert (1943) & George (1942) tvoří jednu z nejslavnějších uměleckých
dvojic současnosti. Autorské duo, které se od svého setkaní v roce 1967
nikdy neobjevuje na veřejnosti odděleně, zato zásadně v obleku s kravatou,
samo sebe nazírá jako živoucí sochy. Velkoformátové barevné fotografické
koláže, tvořené jednotlivými panely poskladanými do výsledné kompozice, se
staly jejich poznávacím znamením. Ve většině případů jsou hlavním motivem
fotografií oni sami zobrazení v kontextu nejrůznějších symbolů a prostředí.
Dle jejich názoru se totiž cokoli může stát předmětem hodným uměleckého
zpracování.
Gilbert & George - In the Piss, 1992. Barevná fotografie na 9 panelech, 226 x 190 cm.
Celá řada děl Gilberta & George vzbudila kontroverzní reakce použitím
nestandardních prvků - zobrazením nahoty, pohlavních aktů, výkalů a různých
tělesných tekutin. Pomocí šokujícího zobrazování exkrementů a nahoty se
snaží zkoumat pojem smrtelnosti a esence člověka, neboť "hovno je také
koncem života, jeho odpadem." Příkladem takovéto kontroverze je i dílo In
the Piss, zobrazující oba umělce nahé na abstraktním žlutém pozadí, které je
ve skutečnosti kapkou moči, viděnou hledáčkem mikroskopu.
Gilbert & George: Cesty 1972-1992
7/10/2010 - 2/1/2011
DOX centrum současného umění
Zatímco výstava Decadence Now! Za hranicí krajnosti v Galerii Rudolfinum
staví tvorbu Gilberta & George do specifického kontextu, v rámci celého
projektu představí centrum umění DOX samostatnou výstavu šesti uměleckých
děl Gilberta & George s podtitulem Cesty 1972 - 1992.