malá ochutnávka ze zapatisktické kuchyně na dnešní večer:
... Z mnoha hledisek se však nejdůležitější přínos Zapatistů – o nějž se také vedou největší spory – nachází v oblasti teorie. Bylo nápadné, že první ze šesti prosincových debat, které vedl Marcos, byla věnována významu teoretické práce v sociálních vědách. Co říkají Zapatisté o tom, jak analyzovat svět?
Především zdůrazňují, že zásadní nesprávností dnešního světa je skutečnost, že je kapitalistický, což se musí zásadně změnit a což bude vyžadovat skutečný boj. Zapatisté samozřejmě nejsou první, kdo to tvrdí. Co ale přinášejí navíc? Jsou součástí názorového proudu vzniklého po roce 1968, podle něhož je tradiční analýza „staré levice“ příliš omezená, protože klade důraz pouze na problémy a boje městského průmyslového proletariátu. Marcos věnoval celou jednu diskusi bojům žen za jejich práva. Další věnoval klíčovému významu toho, aby kontrolu nad půdou měli po celém světě ti, kdo na venkově pracují.
A co bilo do očí, několik diskusí uvedl pod záhlavím „ani jádro, ani periférie“ – čímž odmítl myšlenku priority jednoho nebo druhého, ať z hlediska moci nebo intelektuální analýzy. Zapatisté prohlašují, že boj za práva všech utlačovaných skupin je stejně důležitý a že musí být veden na všech frontách současně.
Říkají také, že sama hnutí musí být vnitřně demokratická. Heslem je „mandar obedeciendo“, což lze přeložit jako „vést a být přitom poslušen hlasu a přání těch, kdo jsou vedeni“. To se snadno řekne a těžko dělá, ale je to volání proti historickému „vertikalismu“ levicových hnutí. Vede to k „horizontalismu“ ve vztazích mezi různými hnutími. Někteří z přívrženců prohlašují, že jsou definitivně proti jakémukoli přebírání státní moci. Jsou sice hluboce skeptičtí k získání státní moci jako „menšímu zlu“, ale přesto jsou ochotni dělat výjimky, jako v případě Kuby.
Bylo povstání Zapatistů úspěšné? Jedinou odpovědí je apokryfní anekdota o Čou En-lajovi, který údajně na otázku „co si myslíte o Francouzské revoluci“ řekl: „Na hodnocení je ještě moc brzy.“
Čeho dosáhli Zapatisté?
Immanuel Wallerstein, komentář č. 224, 1.1.2008
http://www2.binghamton.edu/fbc/archive/224cz.htm