Narazil jsem na cool web. Trochu pod pokličkou současného
vzdělávání výchovy (termíny jsou zaměněnovány, ale mají dost jiný význam)
Proběhla teď médii jedna z lekcí, které pouštěj ve vyučování žákům ve školách (střední školy). Těžce zaujatý snímek. Celkově to působí, že už je předdefinovaný možný názor a pak diskuze o různých názorech o něm.
Napsal jsem k tomu svých pár centů na
http://mika.blog.idnes.cz/...taci-propagandu-prejmenovat-na-medialni-vychova-a-je-to-vzdelavani.html
Teď jsem si víc rozklikl ten jejich web a ono to tam fičí zjevně už nějakou dobu. Třeba
https://www.jsns.cz/.../2_svet_podle_russia_today.html?lessonID=178&lesson=one&inThemeID=82&play=now
Dost mě zaujaly nejdřív tyhle metodické instrukce pro učitele a napadla jedna šíleně paranoidní myšlenka :D No je to možný nakonec...
https://www.jsns.cz/..._RUSKA_PROPAGANDA_SVET_PODLE_RUSSIA_TODAY/02_RP_AKT_russia_today_trollove.pdf
...
2. Rozdělíme žáky do trojic a každé dáme PRACOVNÍ LIST 1 – článek Svědectví ruského trolla (…).
...
..
Poznámka: Podle expertů na nová média je nejlepší na podobné příspěvky nereagovat. Je-li pro nás téma
ale natolik důležité, že se přesto rozhodneme do diskuse vstoupit, můžeme poslat link, který dané tvrzení
vyvrátí a poukáže na to, že se jedná o tzv. hoax, „olajkovat“ již existující příspěvky, s nimiž souhlasíme.
....
3. Sdělíme žákům, že si budou moci sami vyzkoušet strategii trollů najatých ruskou propagandou.
4. Rozdáme PRACOVNÍ LIST 2 a vyzveme žáky, aby si ve trojicích rozdělili role Zloduch, Odkaz a Fotka. Společně
si přečteme zadání úkolu
...
Je možné využít například
některou z oblíbených konspiračních teorií nebo zadat úkol poškodit určitou skupinu lidí (např. učitele, lékaře,
kadeřníky, novináře). Zároveň si můžete zvolit i jiný typ média, kam budou žáci psát své „trollí“ příspěvky,
např: seriózní informační server, zadat jim, aby vytvořili facebookovou skupinu apod. Rozhodnete-li se
vycházet z jiné zprávy nebo jakkoli měnit zadání, je potřeba přizpůsobit tomu i pracovní list.
5. Necháme dostatečný čas na splnění úkolu. V průběhu procházíme mezi skupinami a zjišťujeme, jak pracují.
Pobízíme žáky, aby se nebáli odvázat – vždyť chrání zájem milionů lidí, pomáhají dobré věci…
Nabízí se otázka - jsou naše školy továrny na trolly? :) Přímo se to tam cvičí.
Občas jsem přemýšlel, kde se na těch webech berou někteří ti komentátoři... klepaj to tam děcka ve školách i "na produkci" ? Ha jakože prej nebojte se odvázat, bojujete za mír.