• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    TIGRETigre! Tigre! brilho brasa
    ZARA
    ZARA --- ---
    TIGRE: dakujem velmi pekne za obsiahly vyklad! zaujimave citanie. spanielsky si sice co to pamatam, ale nie vzdy to pri portugalcine pomaha, ze 'laranjas' (naranjas po spanielsky) su pomarace by ma nenapadlo... :)
    TIGRE
    TIGRE --- ---


    ZARA: Matuto znamená v portugalštině přibližně "vidlák" a laranja je výraz pro "pomeranč". V narko-argotu je, ale matuto člověk, který dostane drogy do favely. Je to mezičlánek mezi dovozcem drog (atacadista) a jednotlivými dony a favelami. Matutos nemusí mít nutně vazbu na konkrétní fakci (i když v tomhle případě tomu tak je) - ve většině případů matuto tradičně dodávali různým táborům a žádná exkluzivita se na ně nevztahovala.

    Laranjas je tady krycí jméno pro lidi, kteří čistí peníze. Jde o klasické schéma praní špinavých peněz - jde o lidi, kteří zakládají firmy a živnosti, přes které se fakce a jednotlivý donos snaží vyprat příjmy z drog a legalizovat je. Většinou jde o firmy, které vykazují jinak nulovou činnost, nebo operují s příjmy a částkami, které zdaleka převyšují jejich reálné možnosti. To je taky důvod a způsob, proč se brazilské policii (a tohle myslím spadá pod policii federální) daří tyhle snahy vcelku úspěšně sabotovat.

    Kde se vzalo označovat tyhle lidi pomeranče netuším. Etymologie toho matuto, ale svoji logiku má. Matuto je jak už jsem psal varianta výrazu "caipira" což znamená vidláka, osobu většinou ze zaostalého vnitrozemí, zaměstnanou v zemědělství v tomhle případě v lesnictví (mata = les) - jde o takový brazilský archetyp pologramotného, bezzubého chlapíka v roztrhané košili, se slamákem a cigaretou nebo dýmkou, viz. krásný obrázek "caipira picando fumo" od José Ferraz de Almeidy Júniora z 19. století. Označení pro mezičlánek má logiku v principu jakým se drogy dostávají do favel tj. z vnitrozemí. Celý proces probíhá tak, že někdo kdo má prostředky - většinou velkodovozce, bohatý narkostatkář (atacadista) zaletí cessnou do Peru nebo Kolumbie a doveze kokain, ten na svojí farmě někde uprostřed Amazonie zpracuje a nařeže. Pak přichází na řadu právě Matuto, který z pralesního venkova dostane drogy do měst na pobřeží a do favel - pomocí tiráků, v osobních autech atd. matuto, ale samosebou v dnešní době není žádný negramotný kurýr, který to proveze v autobuse v igelitce do Ria, ale pouze člověk, který celou operaci mezi dovozcem a donem favely zajišťujě a věř, že jde o poměrně zručné distributory.
    ZARA
    ZARA --- ---
    TIGRE: pozeram, ze aj jedna dama na zozname :)
    btw co su prosim "matutos" a "laranjas"?
    TIGRE
    TIGRE --- ---


    Pedagogika utlačených

    Paulo Freire (1921-1997) byl brazilský pedagog, jehož teorie pedagogiky osvobození měla rozsáhlý a rozmanitý vliv. Jeho nejznámější kniha Pedagogika utlačených (1972) je hojně čtena, diskutována a ceněna pedagogy, kteří se zajímají o způsoby, jimiž vzdělání může pomoci posílit a osvobodit studenty utlačované politickými, hospodářskými, sociálními nebo ideologickými mocenskými strukturami.

    Freire rozvinul své myšlenky o moci vzdělání, aby pomohl osvobodit utlačované vrstvy lidí, když pracoval pro program gramotnosti dospělých mezi brazilskými rolníky a továrními dělníky. Po několika málo letech své práce byl navzdory výrazným úspěchům při výuce dospělých zatčen brazilskou vojenskou vládou a uvězněn za myšlenky a akce, jež byly považovány za nebezpečné. Po sedmdesáti dnech strávených ve vězení byl propuštěn a požádán, aby opustil zemi. Žil v Bolívii, Chile, v Massachusetts (kde vyučoval na Harvardově univerzitě) a ve Švýcarsku. V osmdesátých letech se vrátil do Brazílie. V roce 1985 se stal ministrem školství. V roce 1986 obdržel Cenu UNESCO za vzdělávání.

    Freire věřil, že je nezbytné „napřed přečíst svět, než začneme číst slova“. Jeho přístup ke vzdělání v gramotnosti kladl důraz na politické, sociální a ekonomické kontexty životů jeho studentů. Ve své práci se snažil svým studentům pomoci porozumět silám ovlivňujícím jejich životy, aby nad nimi mohli začít sami získávat moc, která by jim naopak pomohla jejich svět změnit. Jelikož sám vyrostl v chudobě, rozuměl „kultuře ticha“, v níž žijí hospodářsky marginalizovaní lidé – jejich nepřekonatelné vzdálenosti od míst mocných, jejich neschopnosti ozvat se svým hlasem v kulturním prostředí –, a chápal, že právě toto ticho je třeba překonat, aby se jeho studenti stali aktivní složkou svého světa. Systém vzdělání však obvykle tuto „kulturu ticha“ podporoval a povzbuzoval, protože školy až příliš často slouží potřebám nespravedlivé společnosti namísto potřebám utlačovaných studentů.

    Freireova „pedagogika utlačených“ nabízí studentům získat moc nad svým světem pomocí s pojmenováním jejich problémů a analýzou příčin, jež tyto problémy způsobují. Zatímco tradiční vzdělání studentům říká, co mají znát, Freireovo „vzdělání formulováním problémů“ povzbuzuje studenty, aby sami kladli vlastní otázky, zkoumali svůj svět, sledovali vlastní zájmy. V tomto ohledu se Freire podobá Deweyemu: vzdělání musí vycházet ze zkušenosti studentů, z jejich vlastního světa a z otázek, které z takového setkání plynou, nikoli z „nadřazených“ znalostí učitele. Freire vždy zdůrazňoval, že jakmile studenti získají znalosti a pochopení své kultury, dostanou sílu tuto kulturu proměnit. Freireovo psaní má tudíž silný reformní nádech: učitelé pracují, aby proměnili existující struktury moci a dali svým studentům sílu pozitivně měnit svět. Freire věřil, že školy by měly studentům pomáhat, aby se stali nezávislými, aktivními a odpovědnými příslušníky společnosti, kterou dokážou proměnit. (via kritickemysleni.cz)

    Pedagogika utlačených WIKI - http://en.wikipedia.org/wiki/Pedagogy_of_the_Oppressed
    Paulo Freire WIKI - http://en.wikipedia.org/wiki/Paulo_Freire
    Knížka Pedagogy of the Oppressed ke stažení v PDF v angličtině - http://rapidshare.com/files/377282474/Pedagogy_of_the_Opressed.pdf.html
    TIGRE
    TIGRE --- ---
    Ok díky !
    BROTHER
    BROTHER --- ---
    TIGRE: srdcovka kamo, svet 2000 ocima nebo jak se ten cyklus presne jmenoval, povazuju za jednu z nej serii, co kdy cz tv odvysilala, byly tam i nejaky kousky z latinsky ameriky, myslim, ze bys byl spokojen, ale opravdu spatne se dohledavaji, po jednom belgickym love story skvostu resicim kouzelnym ikdyz trochu extremnim zpusobem problemy mezi Vlámy a Valony, uz patram marne nekolik let... knoha zivota je film, jak nekdo na csfd pise, co poklada hodne zajimavych otazek k zamysleni, zaverecna filozofujici scena/uvaha pro me top... :)
    TIGRE
    TIGRE --- ---
    BROTHER: to neznám - díky za tip ! :)
    BROTHER
    BROTHER --- ---
    ale na sandlera a happy gilmore nem, to asi uznas sam...

    for voe :))

    docela by me zajimal tvuj nazor na: http://www.csfd.cz/film/35347-book-of-life-the/ :)
    to mam v top 5 asi... :) ani envim, proc jsem si na to vzpomnel zrovna u medema a tierry... :)
    TIGRE
    TIGRE --- ---
    BROTHER: Jj taky jí mám od Medema asi nejradši - s dalšími jeho skvosty v závěsu :)
    BROTHER
    BROTHER --- ---
    TIGRE: tierru miluju, uzasnej film...
    TIGRE
    TIGRE --- ---
    Docela prijemna samba - kapely Nascente, kterou jinak neznám. Natáčená v Rocinhe a s texty o Rocinhe... Ty velky zabery jsou nataceny z Laboriaux, je tam videt i Cachopa a par jinejch prima mist. Klip nic zazracnyho, ale zas ta hudba a atmo me docela bavi :) - http://www.youtube.com/watch?v=Wc1-fU-MC68
    TIGRE
    TIGRE --- ---
    V prubehu mesice moje dva veleoblibeny filmy v ramci promitani v Utopii - oba od baska Julia Medema:



    15. 4. 2010 - Vacas (1992)
    Film zachycuje tři generace dvou sousedících rodin, žíjících v malé baskické vesnici a ukazuje nám tak obrovskou rivalitu mezi rodinami Iriguíbel a Mendiluze. V první části se ocitáme na zákopech v období třetí karlistické války v roce 1875. Mladý muž Manuel Iriguíbel, zastrašen hrůzami bojů a nechutí bezdůvodně střílet lidi, je zraněn a v domnění, že je již mrtev, je ostatními vojáky naložen na vůz s mrtvými. Při strastiplné cestě, se probere z bezvědomí, jeho jediným svědkem „obživnutí“ a následného opuštění vozu, se stává kráva. Příběh se přesouvá do roku 1905, kdy stejný muž tráví čas malováním krávy, pozorujíc své tři vnučky. Synové obou rodin (Juan a Ignacio) jsou vyprovokováni k souboji v přetínání kmenů, a proto se rivalita prohlubuje ještě více. Na oba soupeře se uzavírají sázky a lítý boj může začít. V příběhu se objevují i záchvěvy lásky, které Juanova sestra Catalina nezvládá uchovávat v tajnosti a tiše Ignacia pozoruje v lese při tréningu na souboj. Tím také začíná milostá aféra mezi nimi, která nakonec vyvrcholí početím Perua. Na scénu nastupuje rok 1915 a s ním nastává i stěhování Perua do USA. Poslední zachycení života baskické rodiny je z roku 1936, kdy se Peru vrací do místa rodiště jako válečný fotograf. Režisér snímku byl v roce 1993 oceněn Goyovou cenou. (_Berunka_)
    CSFD - http://www.csfd.cz/film/33860-vacas/
    IMDB - http://www.imdb.com/title/tt0103186/
    Trailer - http://www.youtube.com/watch?v=h3uKKVaUUbw



    6. 5. 2010 - Tierra (1996)
    Ángel (Carmelo Gómez) je muž s tajemnou minulostí. Dorazí k jedné španělské vinici, kde má postřikem vyhubit škodlivý hmyz. Brzy se však zamiluje do dvou žen. První je nesmělá a nešťastně provdaná dcera majitele vinice Ángela (Emma Suárez). Druhá Mari (Silke Hornillos Klein) je milenkou muže Ángeliny. V této záplavě emocí chce Ángel nalézt svůj klid. (Tygrys)
    CSFD - http://www.csfd.cz/film/33859-zeme-tierra/
    IMDB - http://www.imdb.com/title/tt0117909/
    Trailer - http://www.youtube.com/watch?v=6UhytKuPUOA

    [ Promítání v Utopii aneb Monkey Kru uvádí.... ]
    TIGRE
    TIGRE --- ---
    Trochu jsem nestíhal - Riem se prohnaly enormni deste, ktere zpusobily paniku a hruzu po celem meste. Bohuzel letos to nabralo tragickych rozmeru - Rocinha dostala deste nejvic ve meste a podle ohlasu a zprav to bylo docela zlo... ja sam pamatuju co to bylo pred rokem brodit se skrz silnici, ktera se zmenila v prudkou reku plnou bahna a exkrementu a mit co delat nenechat se tim pohltit. Nahore v Laboriaux byly docela sesuvy pudy, stalo to dva zivoty, ale ctvrt dal stoji. Tady je video bez zvuku jak to vypadalo v Roce pred tydnem, toceno evidentne na mobil takze kvalita zla... http://www.youtube.com/watch?v=N4cGILMbnAo
    TIGRE
    TIGRE --- ---
    A nostalgie nejvetsi - jsem se po dlouhe dobe rozvzpomnel na kratke video, ktere jsem natacel pred lety v Iránu (kvalita 0 - toceno na digikompakt) zpivajiciho prodavače Šáha Ahmada, velkého fanouška tradičního iránského zpěvu. Chlapíky jsem potkal ve městě Hamadán, kam jsem dorazil uprostřed noci - našel jsem azyl u nich v krejčovské dílně, kde vyráběly ručně obleky a kde je to zpívání právě točené. Dílna kterou měl dohromady Ali Kalepach a Ahmad byla polepená bizarními fotkami Van Damma a kulturistů, voněl těm čaj a naučil jsem se tam hrát karetní hru Hokm. A i když saudades po Brazílii jsou větší, tak Irán bych navštívil někdy rozhodně znova rád.

    Video - http://video.google.com/videoplay?docid=2488638852928742921&ei=SZu1S_qwOcyb-Abd_ZHcBg&q=hamadan+shah+ahmad#
    TIGRE
    TIGRE --- ---


    Dneska jsem se rovzpomnel, ze si musim nutne v nejblizsich dnech koupit knížku Ohně na planinách od Šohei Óoky - knížka koukám na Kosmasu podstatně levnější než v knihkupectví (přece jenom 60 kč vs cca 230kč je znát). Knížku jsem bohužel zatím nečetl, znám jen její filmovou adaptaci od Rona Ichikawi, kterou ale když už jsme tu minule načali japonské filmy, považuju za jeden z mé asijské top 10 - jelikož kniha má být údajně (vlastně ostatně jak už tto bývá) ještě lepší, takže sázka na jistotu :)

    Anotace knížky:

    Pozoruhodná kniha japonského autora Šohei Óoky je zasazena do roku 1944, kdy japonská armáda čelila americké invazi na Filipínách. Špatné zásobování, nedostatek léků i hmotné podpory přivedly ustupující japonské jednotky na pokraj vyčerpání i k naprostému morálnímu rozkladu. Vojáci se rozprchli do hor s vyhlídkou na smrt hladem nebo vlastní rukou, resp. k tomuto účelu přiděleným granátem; nechat se zajmout bylo dle kodexu japonské císařské armády nepřijatelné.

    Hrdinou románu Ohně na planinách je svobodník Tamura, nemocný tuberkulózou, kterého zapudila vlastní jednotka a odmítl polní lazaret, a tak je odsouzen k deprimující izolaci od světa lidí. Ponechán sobě samému protlouká se filipínskou džunglí v neustálém ohrožení života, s nepatrnou nadějí na záchranu. Šóhei Óoka v tomto psychologickém románu prozkoumává hranice lidství, líčí příběh člověka v mezní situaci, kterého hlad, samota a beznaděj přivedou na okraj šílenství. Ohně na planinách jsou jednou z nejpůsobivějších výpovědí o zrůdnosti války ve světové literatuře.

    Šóhei Óoka (1909–1983) je jedním z vůdčích představitelů první vlny tzv. japonské poválečné literatury, která přinesla protiválečné postoje, psychologickou metodu a snahu o realistické zachycení skutečnosti. Jeho tvorbu ovlivnily rozhodující měrou zážitky z filipínské fronty a z amerického zajateckého tábora. Jeho nejznámější román Ohně na planinách (Nobi), v Japonsku vyznamenaný literární cenou, vyšel v mnoha překladech a byl rovněž zfilmován.



    film na CSFD http://www.csfd.cz/film/130502-fires-on-the-plain-nobi/ a na IMDB http://www.imdb.com/title/tt0053121/
    TIGRE
    TIGRE --- ---
    Nad Rocinhou mračna - ministerstvo spravedlnosti vydalo další mandáty k zadržení Nem(a) a dalších 18 osob. Deník O Dia dneska přišel s dobrou infografikou - kdo je kdo v organizovaném zločině v Rocinhe, takže obrázek přikládám. Já z těch lidí párkrát zahlédl Nem(a), který ale vypadá ve skutečnosti trochu jinak než na téhle fotce s křečovitým klaunským úsměvem, od vidění z těch lidí na fotkách znám Zé Galinhu a Neta, zbytek obličejů mi nic neříká s výjimkou Perninhy, ale u něj je to daný, že má takový typický archetypální obličej, spíš než tím, že bych si ho konkrétně pamatoval. Takže výkvět místní ADA v akci.

    TIGRE
    TIGRE --- ---
    JINDRICH: super díky za tip ! :)
    JINDRICH
    JINDRICH --- ---
    Doporučuji - pohled z vrchních pater mrakodrapů na Tigrovi kopce:

    High Rise

    Director: Gabriel Mascard; release: 2009; length: 75 minutes



    Link to trailer

    High Rise presents an analysis of the dominant Brazilian classes through a dialogue with the inhabitants of eight penthouse apartments in Rio de Janeiro, Sao Paulo and Recife. During the film, penthouse residents open up their homes to reveal their thoughts on social inequality, politics, and the world that surrounds them, as well as discussing more intimate subjects such as their desires, dreams, conflicts, insecurities, prejudices and personal histories. Through these dialogues and a poetic visual and sound narrative, the film explores the social and cultural mindset of the elite, and the phenomenon of the ‘verticalisation’ of the Brazilian cityscape. High Rise is a film about height, status and power and provides an opportunity to question and challenge the elite in a way that has never been done before in Brazilian cinema.

    Gabriel Mascard

    Gabriel Mascaro graduated in Social Communications from the Federal University of Pernambuco, Recife, Brazil. He began his career working with video art and new media and has worked as assistant to big Brazilian film names such as Marcelo Gomes (Cinema, Aspirins and Vultures - Cannes 2005) and Cláudio Assis (Bog of Beast – Tiger Award, Rotterdam 2007). In 2008, Gabriel launched his first documentary feature film The Beetle KFZ-1348. High Rise is Gabriel’s second feature film. Alongside the film’s launch Gabriel is finalizing his third feature film Charming Brasilia Avenue.
    TIGRE
    TIGRE --- ---


    V záplavě zpráv z poslední doby mi málem unikla životně důležitá informace, o tom že Vrchní exorcista varuje: Satan pronikl do Vatikánu
    http://zahranicni.eurozpravy.cz/evropa/6989-vrchni-exorcista-varuje-satan-pronikl-do-vatikanu/

    Především, co na to ale říká Pat Condell na youtube ve svém Je Satan katolík?- http://www.youtube.com/watch?v=Y-tLSJpSpsk *

    A na stejné téma od Christophera Hitchense pro Slate http://www.slate.com/id/2247861/?from=rss

    * 6:54 nemá myslím Pat ve svém tvrzení, že církev neexkomunikovala žádného nacistu, úplně pravdu. Církev pokud se nepletu exkomunikovala v roce 1931 Josepha Goebbelse za jeho sňatek s Magdou Goebbelsovou, která nebyla katoličkou, ale protestantkou. Zbytek sedí :))
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam