• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    TIGRETigre! Tigre! brilho brasa
    TIGRE
    TIGRE --- ---
    TIGRE: ještě k Hitchensovi...

    Christopher Hitchens’ death: How Hitch used Winnie the Pooh to explain a Balkan crisis. - Slate Magazine
    http://www.slate.com/articles/news_and_politics/fighting_words/2011/12/christopher_hitchens_death_how_hitch_used_winnie_the_pooh_to_explain_a_balkan_crisis_.html
    TIGRE
    TIGRE --- ---
    Tak Christopher Hitchens to má za sebou :(



    Christopher Hitchens dies aged 62 | Books | guardian.co.uk
    http://www.guardian.co.uk/books/2011/dec/16/christopher-hitchens-dies-aged-62
    TIGRE
    TIGRE --- ---
    A jeden song pro dnešní den!

    Mój Dom -Trebunie Tutki & Twinkle Brothers - YouTube
    http://www.youtube.com/watch?v=XBfCGeRbjR4
    TIGRE
    TIGRE --- ---


    Ein moderner Totentanz (T Weiss, 1913)
    TIGRE
    TIGRE --- ---
    Změny ve velení Terceiro Comando Puro - spekuluje se o tom, že se současný lídr Matemático stáhne a nahradí ho Menor P, který ovládá část Complexu do Maré. Menor P (alias Poeta) je docela zajímavá osoba - stejně jako někteří jiní traficantes v minulosti (třeba Marcelo PQD, taky z TC) má vojenskou minulost, na které si zakládá, a podle toho vypadají i jeho soldados: disciplína, dril, klikování, paragánský výcvik, uniformy... :)

    PROCURADOS - Ajude a Polícia do Rio de Janeiro a Combater o Crime - Procurados.org.br
    http://www.procurados.org.br/detalhe.php?id=200
    AAHHWISEGUY
    AAHHWISEGUY --- ---


    tranzit.cz / publikace / frantz-fanon---ern-ke-bl-masky
    http://cz.tranzit.org/cz/publikace/0/2011-12-20/frantz-fanon---ern-ke-bl-masky

    uz brzy...
    TIGRE
    TIGRE --- ---
    TIGRE: Tak podle tohodle videa je jeden z těch přepadených obchodů sámoška, ve které jsem prakticky denně nakupoval :/
    TIGRE
    TIGRE --- ---


    Pád medvědího krále
    Ondřej Nezbeda

    Být člověku příliš podobný se nikdy nikde nevyplatilo,“ píše francouzský historik Michel Pastoureau v knize Medvěd. Dějiny padlého krále. Zabývá se v ní představami, jež si člověk do medvěda hnědého jako největší evropské šelmy ve své historii projektoval.

    Jako výmluvný příklad uvádí, že v seznamu sedmi smrtelných hříchů, který církevní představitelé sestavili na konci 13. století, byl ke každému z nich přiřazen jistý počet zvířat, jež byla jejich atributem. Pýchu zastupoval páv nebo lev a chlípnost zase kozel nebo zajíc. Opravdovou celebritou tohoto bestiáře byl ovšem medvěd spojovaný hned s pěti poklesky – chlípností, vztekem, nenasytností, závistí a leností. Bylo to překvapivé, protože ve starověku lidé medvěda uctívali jako božstvo a ještě v raném středověku ho považovali za nejbližšího příbuzného (dokázal se vzpřímit na zadní a mylně se věřilo, že se miluje tváří v tvář). Ani to však medvědovi nepomohlo v tom, aby byl člověkem sesazen z trůnu zvířecí říše, označen za stoupence ďábelských sil, posléze učiněn jarmarečním šaškem a nakonec skončil paradoxně zároveň jako člověkem ohrožený druh i oblíbená plyšová hračka lidských mláďat.

    Církví zkrocený
    Michel Pastoureau se ve svých studiích zaměřuje především na středověkou symboliku, heraldiku a její bestiáře, a tak se v knize věnuje zejména této epoše a zůstává na evropském území; kult medvěda u Inuitů, původních Američanů nebo sibiřských etnik zmíní jen letmo. To ovšem knihu zásadně nelimituje, protože se tak více dotýká středoevropského čtenáře, a navíc právě evropský středověk znamenal ve vztahu člověka a medvěda zásadní obrat.

    Přesvědčivě dokládá vznik kultu medvěda u pohanských národů ve starověku, především Germánů, Slovanů a zčásti i Keltů. Ti všichni vyznávali medvěda jako totemové zvíře, pili jeho krev, pojídali jeho maso a oblékali se do jeho kůží ve víře, že tak do nich vstoupí jeho moc, divokost a síla. Věřili dokonce, že medvěd unáší krásné dívky a může s nimi zplodit potomstvo, což se odráželo nejen v řeckých mýtech, ale i rodových kronikách evropských královských rodin – podle legend medvěd patřil mezi předky dánské a norské dynastie a medvědím králem měl být i sám Artuš, jehož jméno obsahuje kmen keltského slova pro medvěda – art. Ve slovanském pojmosloví se pravé jméno medvěda nesmělo z důvodu tabu vyslovovat, aby jeho magickou mocí nebyla šelma přivolána v nevhodný čas. Proto vznikl opis „jedlík medu“.

    S nástupem raného středověku se Michel Pastoureau dostává k ústřednímu tématu své knihy. V té době se totiž objevil soupeř, nad kterým medvěd nemohl vyhrát – Ježíš Kristus. Bylo to v časech, kdy se křesťanství šířilo Evropou a duchovenstvo se snažilo pohanské kulty s jejich divokými rituály vymýtit. Mnohdy se to bohužel setkávalo i se skutečným masovým vybíjením medvědů, a to především za vlády franckého krále a římského císaře Karla Velikého (742–814).

    Pastoureau v této souvislosti živě líčí, jak se církev snažila s kultem medvěda vypořádat: nejprve se pokusila medvědí rituály zakázat, ale posléze pochopila, že efektivnější bude šelmu potupit a svátky překrýt symboly křesťanskými. Začala šířit legendy světců, kteří divokou bestii zázračně zkrotili a zesměšnili tím, že ji nechali zapřahat do pluhů, přikazovali jí nosit těžké náklady nebo konat proti její přirozenosti – třeba hlídat stáda ovcí. Autor v této souvislosti jmenuje například legendu o svatém Martinovi, jehož svátek si připomínáme 11. listopadu, kdy lidé raného středověku původně slavili počátek medvědího spánku, uzavírání ročního cyklu, přechod „zvenku dovnitř, od života ke smrti“. A platí to i pro Hromnice a Uvedení Páně do chrámu velebené 2. února, kdy se původně slavilo první medvědovo probuzení a vyhlížení konce zimy.

    Autor nenechá na církvi nit suchou a vykreslí její roli v dějinách medvěda jako skutečně ničivou. Zmiňuje sice, že ochladnutí obdivu člověka k medvědovi souvisí i s nástupem feudalismu – růstem měst a vyklučováním lesů, kdy byl medvěd vyhnán do vyšších poloh a v jeho jídelníčku dramaticky stoupl podíl vegetariánské stravy na úkor masité. Více ale tyto motivy nerozvádí. Přitom se zdá přirozené, že s tím, jak se ve středověku rozšiřovala města i obdělávaná půda, jak se člověk stále více vymaňoval z řádu přírody, ubývalo důvodů, proč obávanou šelmu uctívat. Naopak množil se výčet potíží, které medvěd člověku v jeho usedlém způsobu života způsoboval a tak v něm začal budit spíš odpor a opovržení.

    Cirkusová atrakce
    Časovou etapu od konce středověku do současnosti Michel Pastoureau spíše proletí. Medvěda totiž v královských zvěřincích i erbech postupně vystřídal lev, zatímco padlý král skončil s náhubkem a na vodítku jako cirkusová atrakce. Autor se proto pozastaví ještě v renesanci u La Fontaineových bajek, v nichž už medvěd vystupuje jako líný hlupák, což se dodnes odráží ve slovní hříčce „prokázat někomu medvědí službu“. A upozorňuje i na proměnu sexuální symboliky – medvěd už neunáší dívky do jeskyně, kde je znásilňuje a plodí s nimi polozvířecí bojovníky. Je ohleduplným milencem jako třeba v jedné z verzí pohádky o Krásce a zvířeti.

    Knihu uzavírá rozhořčení nad smutným koncem zvířete, které vinou člověka vymizelo téměř z celé Evropy. Pastoureau přiznává šelmě jedinou formu odvety. Medvěd se stal pro člověka znovu zbožštělým fetišem, ovšem v dosti infantilní podobě – jako plyšová hračka. Znovu si tak bizarním způsobem vydobyl místo vedle člověka jako jeho „ochranné božstvo“ a talisman.

    Takový závěr se nabízí a vyjadřuje paradox ambivalentního vztahu, jaký člověk k divokým příbuzným chová. Pastoureau ovšem nijak nevysvětluje, jak se vybíjení v evropském prostoru vystupňovalo, a nevysvětluje ani, proč se domnívá, že dnes už medvědovi nezbývá nic jiného než způsobně vyhynout. Úplně v knize pomíjí, že masové vybíjení medvěda vrcholilo koncem 18. století, kdy lov divoké zvěře přestal být výsadou panovníků. Umožňoval to např. zákon přijatý Josefem II., podle něhož mohl medvěda zabít kdokoli, a dostal za to dokonce odměnu. Medvěd se tak stal vyhledávanou trofejí dobrodruhů a loveckých spolků a ve třicátých letech minulého století už byl spolu s ostatními velkými evropskými šelmami – vlkem a rysem – téměř vybit.

    Teprve od šedesátých let dochází k pomalému obratu v lidském chování a rozmachu ekologického myšlení, díky čemuž teď medvěd hnědý patří mezi nejpřísněji chráněné živočichy. Po stovkách let se mu znovu začíná dařit, a na Slovensku se před pár lety dokonce přemnožil. Výjimkou bohužel stále zůstává Česká republika, kde se tato šelma pravidelně vyskytuje, jenom když k nám zabloudí ze slovenských Javorníků. Snad k napravení tohoto stavu pomůže i čtivá a poutavá kniha Michela Pastoureaua.

    Michel Pastoureau: Medvěd. Dějiny padlého krále
    Přeložila Irena Kozelská, Argo 320 stran
    TIGRE
    TIGRE --- ---
    FLU: nj :(
    FLU
    FLU --- ---
    TIGRE: smutne. zkratka "Ordem e Progresso" v praxi...
    TIGRE
    TIGRE --- ---
    Zprávy z Rocinhy nejsou moc povzbudivé... s příchodem policie a odchodem traficantes nastalo mocenské vákuum a první náznaky bezvládní. V podstatě se stalo to, co každý očekával: Stát odstranil paralelní moc tráfica, ale není ji schopný nahradit. Předevčírem došlo k loupežnému přepadení obchodu s elektronikou, včera přepadení drogérie... typ kriminality, který byl dřív neslýchaný, a tedy i vývoj, který kopíruje dění v ostatních favelách pod správou UPP.
    TIGRE
    TIGRE --- ---
    New Statesman - Preview: Richard Dawkins interviews Christopher Hitchens
    http://www.newstatesman.com/blogs/the-staggers/2011/12/dawkins-hitchens-catholic
    TIGRE
    TIGRE --- ---
    A ještě k Žižkovi...



    Aktuálně: Slavoj Žižek opět perverzním průvodcem
    Slavoj Žižek je pro mnohé ten, který opět vykopal z hrobu propojení filmu a psychoanalytické teorie a znovuoživil ji v zábavném konspiračním hávu. Jeho Perverzní průvodce filmem (2006) se stal dnes již kultovním průvodcem po dějinách kinematografie, jenž nedokazuje nic jiného, než že celý svět je postaven na diktatuře falocentrismu. I když v tomto snímku závažné analýzy spíše střídal podiv nad tím, kam až mohou zajít odvážné interpretační konstrukce slovinské akademické pop-hvězdy, přesto řada filmových fanoušků s chutí přijala pro mnohé z nich zcela nový náhled na film. A i protřelí teoretici nakonec určitě našli v osobitém dokumentárním snímku alespoň několik zajímavých podnětů a inspirací.

    Nyní Žižek společně s režisérkou výše zmíněného snímku Sophií Fiennes dokončil natáčení dalšího celovečerního opusu s názvem The Perverts Guide To Ideology. Jedná se o britsko-irskou koprodukci, na níž se podílí například fond BFI či televizní stanice Channel 4... http://www.indiefilm.cz/2011/10/23/aktualne-slavoj-zizek-opet-perverznim-pruvodcem/
    TIGRE
    TIGRE --- ---
    + super zpravodajství v angličtině http://rioonwatch.org/
    TIGRE
    TIGRE --- ---
    Odvrácená strana brazilské olympiády a ms ve fotbale...

    Forced Removals in Pavão Pavãozinho - YouTube
    http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=XqueXdp__xc

    TIGRE
    TIGRE --- ---


    Původně plánovaná přednáška JUANITA: nakonec bude 19. prosince v ND viz http://www.rybkapub.cz/rybka/6-Zizek-v-Praze-informace
    TIGRE
    TIGRE --- ---
    A něco pro ty, kdo znají seriál Breaking Bad, který jsem tu už zmiňoval - například tady TIGRE:



    Fiction: There's a great US TV show called Breaking Bad. The summary for the show reads: Informed he has terminal cancer, an underachieving chemistry genius turned high school chemistry teacher turns to using his expertise in chemistry to provide a financial nest egg for his family... by producing high quality crystal meth.

    Truth: A 74 year old adjunct Math professor from Boston University was accused of running a meth lab in her home (which is located near city hall and inside a school zone). Why? Almost certainly for the same reason as the fictional show: money. Adjunct professors in US Universities can make as little as $10 an hour (forget retirement and health care).
    Professor accused of running meth lab with son is placed on leave by BU - Boston.com
    http://articles.boston.com/2011-12-06/yourtown/30482612_1_face-charges-school-zone-adjunct

    via @globalguerrillas
    TIGRE
    TIGRE --- ---
    Paul Sneed zakladatel i2i mluví o tom, jak vnímal Rocinhu on, na videu je vidět i Daniel a děti z institutu... Paul je prima chlapík, rozhodně doporučuju jeho diplomku a články.

    http://cnn.com/video/?/video/world/2011/12/06/bs-rocinha-sneed-community.cnn
    TIGRE
    TIGRE --- ---
    VERUKEBA: URTSCHA: jděte do toho!

    AAHHWISEGUY: Tabloid jsem zatím neviděl, ale jinak Morrise víc než můžu..
    AAHHWISEGUY
    AAHHWISEGUY --- ---
    TIGRE: teprve jsem zjistil kdo je to errol morris, ale musim rict, ze tabloid neni zas tak skvely dokument....
    URTSCHA
    URTSCHA --- ---
    TIGRE: ty jo! to si snad dam objednat! po navsteve pantanalu to je moje nove oblibene zvire!!
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam