OT: zacla jsem vykradat Khalaveru a pastovat do skolniho diskusaku. IMHO LOOL :)
Dobrý den, paní XXX
v diskusním fóru IS jsem si se zájmem prohlédl to, co jste uveřejnila pod
názvem „umění“. Akceptuji Váš požadavek – nediskutovat o vystavených dílech,
pouze si dovoluji napsat Vám osobní dopis, což jste nevyloučila a nezakázala.
Myslím, že slovo „umění“ jste použila na nesprávném místě. Malíři a sochaři ve
středověku byli považováni za řemeslníky a tomuto řemeslu se museli učit. Věřím
tomu, že to byla tvrdá a namáhavá práce. Někteří lidé, kteří se zabývají
výtvarnou činností, projevili dostatek sebekritiky a pochopili, že výsledek
jejich tvorby má daleko k umění. Proto svá díla nazvali raději performancí,
campy, … než aby se přirovnávali k umělcům. Když si někdo ani nedal tu práci,
aby sehnal dostatečnou hromadu hraček pro obložení těhotné asiatky a pro jejich
„rozmnožení“ použil počítač (všimněte si, že skupiny hraček se opakují), nebudu
ho přece za to považovat za umělce! Umění bylo odjakživa, řekl bych už od
jeskynních maleb, krásné a sloužilo pro potěšení oka a ducha. Týká se to i
tragických scén, vzpomeňte např. na Laokoóna a jeho syny. Je to krásné sousoší.
I burcující scény mohou být znázorněny „krásně“ – Delacroixova „Svoboda vede
lid…“ Příšery Bruegela bych rád měl i doma, ačkoliv to jsou jenom příšery.
Diváka nedeptají, jsou „krásné.“ A co teprve H. Bosch! Ten snad nemaloval nic
jiného… Výčet by mohl být dlouhý.
Některá naše tisková média často používají nesprávná slova na nesprávných
místech. Můžeme se dočíst, že vypukla „válka o mléko.“ Určitě zajímavé ale při
bližším seznámení se s problematikou zjistíme, že dodavatelé mléka, zemědělci,
se nemohou dohodnout na výkupních cenách s odběrateli – mlékárnami. I Vy
používáte pro upoutání pozornosti bombastické slovo „umění“, ačkoliv jde (a
tady se musím omluvit, ale použiji výstižné označení z divadelní hry „Kumšt“) o
sračky.
Nepochybuji, že znáte známé Ecovy knihy „Dějiny krásy“ a „Dějiny ošklivosti.“
Doporučuji Vám prolistovat si pro oživení několik závěrečných kapitol v obou
knihách a potom si říci, do které knihy by se Vaše „umění“ více hodilo.
Když jsem se kdysi bavil s majitelkou jedné galerie, která se specializuje na
soudobé umění, posteskla si, že není co vystavovat. Budeme se asi muset smířit
se situací, že žijeme v době, kdy prostě nejsou takoví umělci, ať už malíři,
sochaři nebo hudební skladatelé, jejichž díla by se zapsala do dějin. Nemusíme
si zoufat, v historii lidstva takové pauzy trvaly i několik set let. Ve
středověku po morových ranách, v novověku po válkách. Proč hledat současné
umění za každou cenu? Vás osobně neuráží, když umělkyně lije a cáká z plechovky
barvu na plátno a vydává to za umění? Pokud ne, pak jste velmi nenáročná osoba.
Věřte mi, že i Vám se bude lépe žít, když budete věci nazývat správnými
jmény.
Přeji Vám hezký den a zdravím
XX YY
začínající student FF