• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    GUMAGUARmoderní :: postmoderní :: současné umění
    THRAWN
    THRAWN --- ---
    nekdy ne ani ne pred rokem tu nekdo pastoval naky slovaky, bohuzel si nepamatuju jak se jmenovali, ale myslim, ze to nekdo tady vedet bude a Kintera mel toho Plombmana, to sice asi zadnej superhrdina nebyl, ale ma to takovy superhrdinsky jmeno :)
    KELLEC
    KELLEC --- ---
    DOTAZ:

    V rámci diplomove prace na tema superhrdina autoportret, davam dohromady prehled umelcu kteri se tematem superhrdinu (hrdinu) zabyvaji. Mate nekdo napad nejaka jmena ,ktera bych nemel opomenout?

    Dik Luk
    CRUZ05
    CRUZ05 --- ---
    CZAKRA: "AUTORSKÉ ČTENÍ" 2011
    Zveme Vás na HAPPENING 30.3.2011 v 18:00
    Střížovický vrch, Ústí nad Labem

    GPS LOKACE:

    50°40'10.388"N, 14°0'14.832"E

    CZAKRA
    CZAKRA
    http://czakra.blogspot.com/

    CRUZ05
    CRUZ05 --- ---
    NEW BLOG ARCHIV CZAKRA: http://czakra.blogspot.com/
    GGG
    GGG --- ---
    Flickr: ignace wouters' Photostream
    http://www.flickr.com/photos/ignacewouters/

    GUMAGUAR
    GUMAGUAR --- ---
    VELOCYPEDIA OPEN CALL
    Výzva pro současné umělce a umělkyně


    Hledáme zajímavá umělecká díla pro výstavu

    Velocypedia
    Výstava současného umění o udržitelné dopravě a vášni ke kolům

    Výstava proběhne v galerii Národní technické knihovny v Praze v květnu 2011.
    Trvání výstavy: 3.5.-24.5.2011
    Vernisáž 3.5.2011
    Kurátoři: Lenka Kukurová, Milan Mikuláštík

    Záměrem výstavy je propagovat každodenní cyklistiku a zároveň upozornit na aktuální problém dopravní situace velkých měst ve 21. století. Jízda na kole by měla být plná nespoutané volnosti, v Praze se však často stává bojem o přežití v proudu motorizované dopravy. Důležitými podtématy výstavy jsou udržitelná doprava, kritika negativních dopadů automobilismu, zabírání veřejného prostoru pro automobilovou expanzi.
    Kolo (případně další bezmotorové alternativní dopravní prostředky) vystoupí v hlavní roli jako symbol udržitelné mobility, neohraničené radosti a neobyčejných funkcí. Doprovodný program přinese promítání, organizované tématické cyklovyjížďky s přednáškami o architektuře a urbanismu, opravárenskou a zkrášlující cyklo-dílnu a koncert.

    Na výstavě spolupracujeme s organizací Automat (http://www.auto-mat.cz) a časopisem Carbusters (http://www.carbusters.org). Výstava se koná v rámci mezinárodního festivalu Transeuropa zaměřeného na propojení umění a občanského aktivismu (http://www.euroalter.com/festival).

    Termín přihlášení děl a projektů na výstavu je 15.4. 2011. Své koncepty, případně fotografie hotových děl, zasílejte prosím na emailovou adresu: velocypedia@gmail.com, nebo nás kontaktujte tady na Nyxu (ID Gumaguar)
    Přihlášená díla projdou finálním výběrem o jehož výsledku budeme autory informovat po 15. 4.
    Tešíme se na vaše příspěvky!
    PROSIMDEKUJU
    PROSIMDEKUJU --- ---
    GUMAGUAR
    GUMAGUAR --- ---
    [ HAPPENING - ZPÍVÁNÍ HYMNY V PALLADIU / 7.3.2011 / CR - Praha - obchodní centrum Palladium Praha ]

    Přijďte si s námi v pondělí 7. března v 18 hodin zazpívat do obchodního centra Palladium naši sentimentální státní hymnu.

    NOIK
    NOIK --- ---
    Vědecko-výzkumné pracoviště AVU v Praze
    pořádá 2. výroční konferenci teorie umění


    Důsledky konceptualismu


    Konference proběhne v květnu 2011 na AVU.
    Abstrakty o rozsahu min. jedné normostrany (případně hotové příspěvky o rozsahu od 15 normostran) posílejte na adresu vvp@avu.cz do 15. dubna 2011. Vybrané příspěvky budou posléze publikovány.


    Po ve své většině pozitivních ohlasech na loňskou konferenci „Kulturní politika a vizuální umění“ jsme se rozhodli navázat letos dalším tématem, u kterého máme pocit, že by si zasloužilo hlubší teoretickou reflexi. Adjektivum „konceptuální“ je jedním z nejběžnějších klasifikačních indikátorů používaných v české výtvarné kritice a obecně na lokální výtvarné scéně. Tato nálepka není přitom jen neutrálním zařazením umělecké produkce ve smyslu identifikace výrazových prostředků, ale konotuje určité chápání smyslu umělecké tvorby, které vyvěrá z historického odkazu konceptualismu šedesátých a sedmdesátých let. S nástupem konceptualismu je spojován historický zlom v umělecké praxi, při němž se přesunul důraz z imanentních estetických a materiálních kvalit díla jako autonomního, v sobě uzavřeného objektu na jeho diskursivní rovinu a na okolní kontext – osobní, sociální, historický, teoretický či institucionální. Dá se říct, že tato perspektiva je dodnes v oblasti současného vizuálního umění dominantní; s konceptuálním paradigmatem se musejí nějak vyrovnat i představitelé přístupů, které mu jsou svým duchem cizí. Přesto se zdá, že základní východiska, definice a prohlášení konceptualismu u nás dodnes nebyly podrobeny důkladnému přezkoumání. Už pro falešnou samozřejmost, s níž je odkaz konceptualismu přijímán, jeho postuláty volají po problematizaci. Abychom parafrázovali Benedetta Croceho, zajímá nás, „co je živé a co je mrtvé v konceptualismu“. Co – jestli vůbec něco – z jeho odkazu neztratilo svou rezonanci ani dnes, co je naopak přítěží? Jak ovlivňuje konceptualismus jiné umělecké přístupy? A jaký měl a má dopad na české prostředí? Jak máme rozumět post/neokonceptualismu?

    Vítány jsou návrhy příspěvků, které se nejlépe, avšak nikoli nutně, dotýkají následujících témat:


    Okruh témat I: Analýza a dějiny pojmu

    Vznik konceptualismu jako historický přelom. Do jaké míry je skutečně možné hovořit o historickém přelomu či zvratu? V čem přesně by spočíval?

    Rozluka umění a estetiky. Byl oprávněný nárok konceptualismu na oddělení umění od estetiky? Znamená nástup konceptualismu překonání teorií umění založených v kantovské estetice?

    Jeden, nebo více? V rámci konceptualismu existovaly různé fáze a proudy. Má smysl mluvit o jednom konceptualismu? Neodvádí se tím pozornost od důležitějších rozlišení?

    Intelektuální / ideový charakter uměleckého díla. Joseph Kosuth kdysi prohlásil: „Veškeré umění (po Duchampovi) je konceptuální (svou podstatou) protože umění existuje pouze konceptuálně.“ Platí toto tvrzení? Je možné umění „bez pojmu“?

    Prehistorie konceptuálního umění. Jak hluboko je možné vést genealogii konceptuálního přístupu k umění? K poválečným neoavantgardám (Cage, neodada, lettrismus, Fluxus), k Duchampovi či ještě dále do minulosti?

    Dematerializace umění. Podařilo se konceptualismu skutečně dokázat, že umělecké dílo může existovat bez hmotného nosiče, popřípadě s nosičem redukovaným na „pouhou“ dokumentaci?

    Akce a dokumentace. Jak se posmrtný galerijní život uměleckých akcí v podobě dokumentace slučuje s ideou bezprostřednosti a nepřenosnosti přímé osobní zkušenosti, která ležela v jádru performance či happeningu?

    Vztah umění a teorie. V jedné ze svých podob konceptualismus zproblematizoval vztah teorie a praxe tím, že explicitní reflexi podstaty umění učinil jeho předmětem.
    Jaké je postavení konceptuálního umění v rámci širší škály přístupů ke vztahu filosofie a umění?

    „Média“ konceptualismu. Do jaké míry nástup konceptualismu přispěl k rozšíření škály médií galerijního umění oproti tradičnímu rozdělení na malířství, kresbu, grafiku a sochařství (text, instalace, nová média atd.)? Má konceptuální umění nějaké vlastní médium? Jaké problémy týkající se způsobu instalace a recepce s sebou přináší např. uvedení textu do galerijního prostředí?

    Politický rozměr konceptualismu. Jakým způsobem umělecké postupy a směry spojované s konceptualismem (apropriace, intervence do městského prostoru, institucionální kritika) posunuly možnosti politizace umění, jeho společenského účinku?

    Geografie konceptuálního umění. Ačkoli zrod konceptuálního umění v šedesátých letech je primárně spojován s americkými, západoevropskými a japonskými umělci, příbuzné tendence se objevily i v jiných světových regionech (Východní blok, Latinská Amerika). Kdy šlo o paralelní vývoj a kdy spíše o přímý vliv?


    Okruh témat II: Důsledky konceptualismu v současném umění

    Post- nebo neokonceptualismus/konceptualismy? Jak by vypadala klasifikace různých přístupů rozvíjejících odkaz konceptualismu, které se vynořily v posledních cca čtyřiceti letech?

    Návrat konceptualismu – příčiny, podoby, účinky. Jak vysvětlit, že zhruba od poloviny devadesátých let dochází k určitému návratu nebo dokonce radikalizaci dřevních konceptuálních praktik (úsilí o ještě zásadnější dematerializaci umění; „vztahová estetika“ zaměřující se na „užití“ galerijního prostoru s cílem přiblížit jej každodennosti; politicky / sociálně angažované intervence do prostoru za zdmi galerií; participativní tendence používající umění jako prostředek společenské změny; exploze teoretizování ve sféře umění, kdy výstavní instituce i umělecké kolektivy pořádají sympozia a vydávají teoretické publikace)?

    Opozice vůči konceptualismu. Již delší dobu je výrazně přítomná snaha vytvořit protiváhu „nadvládě“ konceptuálních tendencí, jejímž výrazem jsou např. hesla „návratu malby“ nebo rehabilitace krásy a požitku v umění. V čem přesně tkví kritika konceptualismu ze strany představitelů těchto tendencí a nakolik je oprávněná? A do jaké míry jsou tyto tendence samotné ovlivněny konceptualismem?

    Vzestup role kurátorství. Do jaké míry má konceptuální zdůrazňování teoretického charakteru díla a kontextu jeho prezentace vliv na růst významu kurátorů? Dochází k setření hranic mezi rolemi kurátora a umělce?

    Konceptualismus a trh. Jestliže jedním z motivů pro někdejší snahu dematerializovat umění byla kritika komodifikace uměleckých děl, následně byly vyvinuty různé metody, jak obchodovat s „nehmotnými“ uměleckými díly. Trápí ještě představitelé dnešních konceptuálních tendencí otázka komodifikace umění? Jak se tyto tendence staví k trhu s uměním a jak se na něm uplatňují?
    HIGHLIFE
    HIGHLIFE --- ---
    VÝSTAVA PÍSAŘ BARTLEBY

    CLAIRE FONTAINE
    ETIENNE CHAMBAUD

    GALERIE ETC, Kateřinská 20

    VERNISÁŽ 18.2. V 19 HODIN
    výstava potrvá od 19.2. do 11.3.

    PŘEDNÁŠKA CLAIRE FONTAINE, TRANZITDISPLAY, 17.2. V 19 HODIN


    „Já bych raději ne,“ odpovídá mírným hlasem písař Bartleby svému konsternovanému zaměstnavateli poté, co ho onen postarší právník požádá o rutinní kontrolu opisů ve své kanceláři ve Wall Street. „Já bych raději ne,“ říkají díla dvou francouzských umělců, Etienna Chambauda a Claire Fontaine.

    Výstava uvádí do českého prostředí dva představitele současné francouzské umělecké scény, Etienna Chambauda a dvojici, skrývající se za fiktivní postavou umělkyně Claire Fontaine. Klíčem k dílu obou umělců se stává povídka amerického spisovatele 19. století Hermana Melvilla „Písař Bartleby“, jež je pro oba důležitým odkazem. Písař Bartleby je zaměstnancem právní kanceláře, který jednoho dne přestane ze záhadných důvodů vykonávat svou práci, avšak odmítne také kancelář opustit. Setrvává na místě a na všechny dotazy a námitky odpovídá, „že on by raději ne“. Zatímco Chambaud skrze povídku ztvárňuje těžko uchopitelnou však o to tíživější negativitu, získává Bartlebyovská negace v textech a dílech Claire Fontaine konkrétnější politické konotace.

    Kurátorka: Tereza Stejskalová

    http://www.clairefontaine.ws/
    http://www.courtesyoftheartists.com/
    http://www.tranzitdisplay.cz/
    SILVER_CL
    SILVER_CL --- ---
    výstava Mutující médium v Galerii Rudolfinum http://www.youtube.com/watch?v=pNUHHrrCJAg
    VINNEE
    VINNEE --- ---
    tranzitdisplay si Vás a Vaše přátele
    dovoluje pozvat na přednášku

    KATE FOWLE
    Kurátorské platformy & sítě

    pátek 4.1.2011 18:00 v tranzitdisplay


    Zatímco 90. léta minulého století zažívala rozkvět v zakládání mezinárodních výstav (bienálí) napříč celým světem, které otevíraly dveře dialogům mezi rozličnými odborníky, byla minulá dekáda spíše svědkem evoluce nových modelů institucí, které umožnily vývoj nových sítí a spoluprací mezi umělci, kurátory a organizacemi, jak regionálního, tak mezinárodního charakteru. Vybudovaly se tak platformy k vytváření programů a akumulaci výzkumu nad rámcem národních nebo lokalizovaných mandátů, které podnítily akumulaci vědění a projektů skrz společné zájmy, založené na zkušenostech a praxi.


    Kate Fowle, výkonná ředitelka Independent Curators International (ICI),
    New York, tyto vývojové trendy podrobí drobnohledu a představí nové programy a výstavy zastřešované ICI během minulého roku, jako kausální studie uvažování o rozšiřování mezinárodních platforem a sítí pomocí výstav a diskursivních programů. Fowle představí nové flexibilní a modulární výstavy, jako například FAX, Project 35 a sérii výstav Exhibitions in a Box, společně s novými diskusními a výcvikovými programy, výzkumnými projekty a online platformami zaštítěnými ICI, objasní způsoby, kterými instituce reaguje na a přemýšlí o nových modelech současného mezinárodního angažmá a networkingu.

    Tato série přednášek je součástí výzkumů Kate Fowle ve střední a východní Evropě, uskutečněné za podpory nadace Trust for Mutual Understanding (TMU).


    přednáška bude v anglickém jazyce



    tranzitdisplay
    otevírací doba út-ne 12:00 - 18:00
    Dittrichova 9/337, Praha 2
    www.tranzitdisplay.cz info@tranzitdisplay.cz
    hlavní partner ERSTE Foundation
    podpora Česká spořitelna a.s., Ministerstvo kultury ČR, Hlavní město Praha, MČ Praha 2
    mediální partner A2 kulturní čtrnáctideník, Radio 1
    EVICZKA
    EVICZKA --- ---
    Art Project, powered by Google
    http://www.googleartproject.com/
    GUMAGUAR
    GUMAGUAR --- ---
    [ PBBK80 (Praha/Brno/Bratislava/Kolín nad Rýnem) / vystavagallery show / 24.1.2011 / CR - Praha - GALERIE NTK ]

    Galerie NTK uvádí výstavu

    PBBK80
    (Praha/Brno/Bratislava/Kolín nad Rýnem - 80. léta)


    Práce na papíře ze sbírek Karla Tutsche, Petra Vrány a další díla

    TOMÁŠ CÍSAŘOVSKÝ
    IVAN CSUDAI
    JIŘÍ DAVID
    STANISLAV DIVIŠ
    JIŘÍ GEORG DOKOUPIL
    MICHAL GABRIEL
    GABRIEL HOŠOVSKÝ
    JAN KNAP
    VLADIMÍR KOKOLIA
    JIŘÍ KOVANDA
    MILAN KUNC
    PETR KVÍČALA
    MARTIN MAINER
    JAN MERTA
    VLADIMÍR MERTA
    JAN PIŠTĚK
    JAROSLAV RÓNA
    VLADIMÍR SKREPL
    VÁCLAV STRATIL
    ANTONÍN STŘÍŽEK
    LACO TEREN
    MARGITA TITLOVÁ
    PETR VESELÝ


    kurátoři výstavy:
    MARTIN DOSTÁL
    MILAN MIKULÁŠTÍK


    vernisáž výstavy v pondělí 24. 1. 2011 v 19:00
    Zahraje Václav Stratil



    Doba trvání výstavy: 24. 1. 2011-26. 2. 2011

    Speciální poděkování panu Jindřichu Tutschovi za zapůjčení 32 děl z jeho kolekce, panu Petru Vránovi za zapůjčení 8 děl a autorům.

    Galerie NTK
    Technická 6, Praha 6-Dejvice

    http://www.galerientk.cz

    Výstava vznikla jako součást projektu VŠUP sympozium Osmdesátá. Sympozium proběhne v Ballingově sále NTK dne 24. 1. 2011 od 9 do 19 hodin.
    GUMAGUAR
    GUMAGUAR --- ---
    RAFANI A GUMA GUAR
    společný koncert

    21. 1. 2011 ve 20:00

    v klubu Final
    Příběnická 8, Praha

    Klub Final - Program
    http://www.finalclub.cz/program


    GUMAGUAR
    GUMAGUAR --- ---
    [ OSMDESÁTÁ / konferenceconference / 24.1.2011 / CR - Praha - Národní technická knihovna ]

    sympozium OSMDESÁTÁ

    v pondělí 24. ledna 2011 v prostorách Národní technické knihovny v Praze-Dejvicích



    Osmdesátá - program sympozia


    dopolední blok:



    9.30 - 9.40 Přivítání posluchačů a vystupujících, zdůvodnění sympozia - Tomáš Císařovský, Jiří David, Martin Dostál

    9.40 - 10.05 Proč dělat výstavu - Richard Adam + tv reportáž o výstavě ve Wanieck Gallery (Jana Chytilová)

    10.10 - 10.40 Obrazy české postmoderny - Jiří Přibáň

    10.40 - 11.00 Mentální zázemí a klima 80. let - Tomáš Císařovský

    11.00 - 11.15 Můj vztah ke konceptualismu a malbě 70. a 80. let - Jan Merta



    11.15 - 11.30 přestávka



    polední blok:



    11.30 - 11.45 Osobní kód - Stanislav Diviš

    11.45 - 12.00 Budoucnost, která už byla - Jiří David

    12.00 - 12.25 příspěvek - Noemi Smolik

    12.25 - 12.45 Ženy a historie umění 80. let - Tomáš Pospiszyl

    12.45 - 13.00 Potlesk pro režim - Margita Titlová - Ylovsky

    13.00 - 13.30 diskuse - moderuje M. Ševčíková



    13.30 - 14.30 přestávka



    odpolední blok I.:



    14.30 - 14.55 celková rešerše 80. let - Jiří Ševčík

    14.55 - 15.20 Dovnitř i ven - Martin Dostál

    15.20 - 15.35 Malířská exprese v konceptuálním Brně 80.let -

    Radek Horáček

    15.35 - 15.50 Takoví jsme byli - Antonín Střížek

    15.50 - 16.05 příspěvek - Edith Jeřábková nebo Vladimír Skrepl

    16.05 - 16.10 diskuse - moderuje M. Ševčíková



    16.15 - 16.30 přestávka



    odpolední blok II.:



    16.30 - 16.50 Liquer(e) aneb já to řeknu, ale budete se bát - Milena

    Slavická

    16.50 - 17.05 Zápas outsidera s insiderem - Vladimír Kokolia

    17.05 - 17.20 příspěvek - Jaroslav Róna

    17.20 - 17.35 Kritický pohled na kritiku malířství, výraz současné politiky obecné i kulturní, která se ubírá totalitním směrem - Martin Mainer

    17.35 - 18.05 Co nám odkázala postmoderna - Ludvík Hlaváček

    18.05 - 19.00 diskuse - moderuje M. Ševčíková

    19.00 vernisáž výstavy PBBK80 / Praha, Brno, Bratislava, Kolín nad Rýnem - 80. léta (kurátoři Martin Dostál a Milan Mikuláštík)
    koncert Václava Stratila
    EVICZKA
    EVICZKA --- ---
    Nathalie Miebach: sculpture
    http://www.nathaliemiebach.com/


    GUMAGUAR
    GUMAGUAR --- ---
    http://www.rozhlas.cz/artsbirthday/2011/

    http://www.techlib.cz/cs/1233-koncerty/

    http://www.artsbirthday.net/

    V pondělí 17. ledna 2011 od 20. do 24 hodin se v produkci Českého rozhlasu a Evropské vysílací unie EBU uskuteční sedmé mezinárodní vysílání a série koncertů u příležitosti globální konceptuální oslavy narozenin umění - Art´s Birthday 2011.

    Živě v pondělí 17. ledna 2011 ve 20:00 z Galerie NTK
    Národní technická knihovna, Technická 6, Praha 6-Dejvice


    GUMAGUAR
    GUMAGUAR --- ---
    Dokument sonduje stav současné výtvarné scény - Deník Referendum
    http://www.denikreferendum.cz/clanek/8292-dokument-sonduje-stav-soucasne-vytvarne-sceny

    Filmový dokument Lenky Lindaurové, Cena Jindřicha Chalupeckého, který v sobotu večer vysílá ČT2, evokuje celou řadu otázek, na které si budou muset diváci odpovědět sami.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam