DNES V GALERII NTK VERNISÁŽ VÍDEŇSKÝCH UMĚLCŮ
https://www.facebook.com/events/583612411657382/
we would be very pleased to welcome you to the show:
ephemeral self - finite projections
curated by Robert Gruber
an exhibition project by Robert Gruber and Alexandr Puškin
in cooperation with Gallery NTK - National technical library, Prague
Gallery NTK Technická 6/2710, 16080 Praha 6
opening of the exhibition: Thursday, 09.05.2013 / 18:00
exhibition: 10.05. - 31.05. 2013
opening hours: mo - sa, 10:00 - 18:00
artists:
Mladen Bizumic / NZ
Jeremy Glogan / UK
Robert Gruber / AUT
Michael Gumhold / AUT
Anna Hofbauer / AUT
Zuzana Kačerová / CZ
Ludwig Kittinger / AUT
Kris Lemsalu / EST
Alastair Levy / UK
Ute Müller / AUT
Michael Part / AUT
Markus Proschek / AUT
Alexandr Puškin / CZ
Nigel Rolfe / IRL
Anja Ronacher / AUT
Herwig Weiser / AUT
kind regards, Robert Gruber & Alexandr Puškin & Chief curator Milan Mikuláštík
http://www.techlib.cz/
Efemérní já – přechodné projekce
Umělecká díla, zástupné předměty umělecké práce, jsou zaujata tím, co je jimi samými, skrze jejich přítomnost a v ní identifikováno jako „neuchopitelné já“.
Toto zaujetí spočívá v pokusech a projekcích jednoho já, jehož existence zůstává prchavá a nejasná.
Tuto existenci lze uchopit jen tehdy, je-li vázána – a ve smyslu procesuální názornosti též prostřednictvím formy stabilizována – v pokusu. Pokus je pak návrhem toho, čím končí existence započatá ve formálně stabilním díle, přestože nikdy nebude/nemůže být ukončena úplně.
Dílo je totiž podle svého smyslu, to znamená: následuje-li za smysly, projekcí neuchopitelného já. Je pomíjivé, ale stabilní a svou formou, skrze niž se já zpřítomňuje, působí jako určitý druh stavu.
Být sám o sobě představuje stejný stav – zaujetí pro neuchopitelné já.
Formální existence těchto projekcí však končí v oku diváka, časově a místně zakotveného v kontextu výstavy. Přechodné projekce.
Vystavené práce jsou souborem a náhledem těchto vztahů, zobrazením formální rozrůzněnosti pokusů o uchopení sebe sama; totální performancí, tedy čistou přítomností, která není ani tak formou jednotlivých uměleckých děl jako spíš jejich tělem.
Tato stále se opakující performance se navenek projevuje formou přechodných projekcí; vždyť díla jsou vztahem projekcí a názornosti.
Jsou statickým znázorněním neproveditelného pokusu o uchopení sebe sama. Jsou sama tímto pokusem.
Představa je ve stavu zdání; zde jsou věci samy o sobě.
(R. Gruber)
Ephemeral Self – finite projections
Artworks, representative set pieces of artistic work, carry out a self-owned occupation with what is identified by them through their and in their presence as the “impossible self”.
Such occupations are experiments and final projections of a self whose existence remains volatile and vague.
This can only be understood as linked – and consistent in the sense of the processual visibility as form – in the experiment. The experiment is a sketch of something that ends whatever begins in the formally existing work and yet can never be finally concluded.
For the work in its sense, i.e. adjusted to its senses, is a projection of the impossible self. Transient but stable and in form in the actual realisation of the self as a kind of state.
The in itself is the state of the same occupation with the incomprehensible self.
The formal survival of these projections ends, however, in the eye of the beholder – temporarily and just locally embedded in the context of the exhibition. Finite projections.
The works shown here are a compilation and overview of this connection, formal diversity of self-experiments; total performance or pure presence, which, even more than the form of individual artworks, is its body.
The constantly recurring performance appears as the form of a finite projection; for works are relations between projection and clarity.
The impossible experiment of a self in a stationary state. As self-experiment personal.
The state of the representation is the as-if; here it is the in-itself.
(R. Gruber, 2013 / Translation: Nelson Wattie)