• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    VIKNová média > kyberkultura, umění interaktivních médií, digitální média, transhumanismus
    KHALAVERA
    KHALAVERA --- ---
    ... a diskuse pokračuje dál, mohu sem dávat nějaké výňatky, pokud by byl zájem
    pokud nebude, jenom to potvrdí moje argumenty :D
    KHALAVERA
    KHALAVERA --- ---
    ALERT:

    > ciao,
    > no to je zaujimavy prispevok... nehovori o konkretnych akciach, ktore mohli
    > (aj boli) byt celkom vydarene a ludia sa radi zapojili, ale iba o koncepte.
    > aby vsak bola kritika relevantna, musela by byt adresnejsia a konkretnejsia
    > - povedat, ze ten festival nema zmysel, je prilis jednoduche. koncept moze
    > mat chyby, ale zase treba brat do uvahy ako to cele vzniko - potreba a idea
    > vytvorit platformu, festival, siet, nech to nazveme akokolvek, co by
    > podporovalo kreativitu a kulturu fungujucu s trochu novsimi ideami a
    > prostriedkami nez su tie tradicne a archaicke, osobitne v prostredi, ktore
    > novsim formam kreativity a myslenia nie je velmi naklonene (aspon nie v roku
    > 2002), comu neprispieva velmi nefungujuce skolstvo ani chybajuca podpora
    > kultury.
    > v tomto je to podla mna ok, ze taky festival existuje, pretoze existuje
    > segment tvorcov aj divakov, ktorych zaujima prave toto a nie trebars
    > koncerty garazovych kapiel. da sa na to pozerat aj inak - ci je takato
    > platforma efektivna, alebo ak nie, ci ma zmysel, aby dalej fungovala...
    > s(lavo krekovič)

    ahojte,
    ja prozatim, narychlo z prace pisem len tolko, ze dakujem, za kritiku, ze
    aspon nejaka "teoreticka" odozva a urcite nas prinuti sa zamysliet :)
    (dnes mame evaulacne stretnutie, tak mame dalsiu temu do debaty)

    - ale - imho postavit kritiku na vseobecnej teze (palovej?), ze mtp
    festival ma ponukat nieco, co inak (v spolocnosti?)bez neho neexistuje
    (prepojenia, sietove projekty, internetove umenie...) mi pride prilis
    banalne. ano samozrejme, aj bez multiplace tieto veci existuju a som si
    ista, ze z nas ani nikto nikdy netvrdil, ze to je inak (hoci, tie
    konkretne akcie by skutocne nevznikli) - multiplace je skor
    odrazom/dokazom toho, ze prave tieto prepojenia, sietove projekty, netart
    existuju a jednym z takychto projektov je prave tento festival a tato siet
    ludi. aspon tak to chapem ja. pre mna je to tak trocha nestastny pokus o
    kritiku "novych medii" cez priklad mtp. ale tak to uz je samozrejme
    autorova licencia.

    mozno mi tam chyba viac pochopena/uchopena ta ina rovina, ze multiplace
    nie je len ten festival. autor moze mat/ma pocit, ze je to v sucasnosti uz
    vsetko preplatformovane a v tomto propade si ja myslim, ze sa na veci
    treba pozriet trosku "lokalne". napr. v prahe to tak mozno je, v brne
    urcite nie a to sme stale len na nasom piesocku stastnej europy.

    inak samozrejme aj ja vidim limity a obmedzenia festivalu, aj tie co
    spomina autor, a uz dlhsie o tom debatujeme najma s dusanom a riesime, ako
    to cele postavit inak a prave nie banalne. preto sa tesim na dnesne
    stretnutie.

    pozdravujem vsetkych

    barbora (šedivá)






    Poznamka z klubovny domova duchodcu

    v podstatě musim souhlasit s nekterymi vytkami Pala Fabuse vuci
    festivalu Multiplace.
    pripadalo mi od roku 2002 ze se iniciatori jen trochu sekli a opozdili
    (o pouhe desetileti) se svym programem..

    ALE mam problem s Palovou argumentaci a stylem clanku

    snad je to jen Fabusova retoricka neohrabanost, ale ten sloupek sam se
    jen hemzi semantickymi vraky a novinarskymi floskulemi, jako by cetl
    prilis dychtive a bezstarostne casopisy typu Reflex nebo Zivel.


    > Navíc tím, že kdokoli má možnost se do festivalové sítě zapojit a
    > podílet se tak (autonomně ale ne synergicky) na výsledném programu,
    > drží se co do počtu akcí kvantitativně trvale vysoko, jejich úroveň
    > však výrazně kolísá, čímž na celkovém dojmu z festivalu zanechává
    > pachuť nevyzrálosti, druhořadosti resp. určité nedodělanosti. Ideje
    > otevřenosti a spolupráce jsou zkrátka pomýleně vnímány jako hodnoty
    > cílové, a ne jako pouhé prostředky, kterými vždy zůstanou. Festival
    > tak není schopen vymanit se z ideologického sevření, a to i když jde
    o
    > sevření na pohled pozitivně laděné..

    tady by snad stalo za to alespon se dotknout ukryteho ideologickeho
    podlozi, ktere motivuje organizatory k jejich akci?


    >propaguje spolupráci a tzv. participativní umění v kultuře, jejíž
    členové už
    > dávno nenacházejí potřebu kolektivity a "spojených sil" a spokojeně
    > jdou za osobními cíly, nabízí platformu k seberealizaci v prostředí,
    > které je "přeplatformováno" do té míry, že nezbývá než konstatovat
    > představu o potřebách participace a diskusí jako neúměrně nafouklou,
    > nabízí tzv. svobodné umění lidem, kteří jsou svobodní jako nikdy
    před
    > tím a to až tak, že se jim z toho točí hlava a oni se marně chápou
    > oporných bodů, které už tady nejsou...

    I kdyby "kultura" byla opravdu tak narcisticka a egocentricka jak ji
    Fabus popisuje, by byl rovnostarsky etos Multiplace potreba!

    rad bych vedel kde Palo obhaji tvrzeni ze lide "jsou dnes svobodni jako
    nikdy pred tim"?

    rad bych slysel argumentaci obhajujici tvrzeni: "představu o potřebách
    participace a diskusí jako neúměrně nafouklou?"

    jako by participace a diskuze byla neco s cim se setkavame a o co
    zakopavame na kazdem kroku?

    myslenky festivalu Multiplace vychazeji asi z mnoha mylnych a naivnich
    predstav a predpokladu o tom, co mlade lidi ve stredni evrope dnes
    zajima a jaci jsou..

    Multiplace je mi osobne sympaticka a to prave proto ze zustava
    relativne neambiciozni, komunitni, nekdy i umelecka uroven je spis
    amaterska..

    Jak Multipace vypada a jak pribiha, nevypovida nakonec ani tolik o male
    skupince organizatoru, ale spis o tom jak funguje, nebo nefunguje nase
    kultuirni spolecenstvi..

    Komercne duchamorne podniky (typu Sperm a Enter) ktere producentske
    firmy prodavaji odrostlym detem, mi pripadaji v dusledku o dost
    skodlivejsi nez nizkorozpoctovy, domacky a naivni Multiplace.

    milos vojtechovsky
    ALERT
    ALERT --- ---
    KHALAVERA: hm, ja ti nevim, moc me ten clanek nerekl..
    KHALAVERA
    KHALAVERA --- ---
    prosím nešířit-- text vyjde ve Flash Artu č. 11-12 (květen) --prosím nešířit


    PALO FABUŠ
    Multiplace - otevřenost v kultuře otevřenosti

    Byl jsem požádán editory časopisu Flash Art, abych napsal krátký text
    o Multiplace - festivalu síťové kultury, jehož osmý ročník se v půlce
    dubna již tradičně konal v několika městech v Čechách, v Polsku a na
    Slovensku. A ačkoli jsem sám přijal pozvání udělat v jeho rámci
    přednášku, nemohu jinak, než být k němu kritický. Předmětem mé kritiky
    však není průběh festivalu či práce jeho organizátorů (resp. jejich
    vlastními slovy: koordinátorů), ale soubor idejí a motivací, na nichž
    Multiplace nejen jako festival ale i jako síť lidí a organizací stojí
    a funguje.

    Ideově vychází festival z novomediálního nadšení konce devadesátých
    let spojeného s očekáváním nového kulturního paradigmatu stojícím na
    předpokládaných inherentních vlastnostech digitálních technologií jako
    je otevřenost a participativnost. A přestože festival nálepku nových
    médií již před pár lety odhodil a nahradil novou - síťovou - tyto
    centrální ideje zůstaly. Sítě jsou dnes dominantní abstrakcí
    popisující procesy a vztahy v politice, ekonomice a kultuře, které na
    své členy klade nároky flexibility a propojenosti jakožto
    sebezáchovných mechanismů v prudce proměnlivém prostředí. Účinnost
    tradičních hierarchií je v této situaci omezená a navíc je jejich
    význam jakožto tradičních mocenských forem útlaku předmětem oprávněné
    kritiky. Natolik je festival aktuální a jeho existence k věci. Veškerá
    jeho snaha je však na základě téhož zevnitř efektivně podkopáváná tím,
    jak důsledně a zarputile tyto ideje realizuje, aniž by brala do úvahy
    jejich již tolikrát prokázané limity. Jeho hlavní přednost se tak
    paradoxně obrací v jeho hlavní nedostatek.
    Náplň festivalu představují především audiovizuální představení,
    performance vycházejících ze situacionistické tradice, improvizace,
    workshopy orientované na novomediální produkční nástroje a různorodé
    metody kulturní produkce, přednášky a prezentace studentských i
    vyzrálejších projektů, jejichž šipka však většinou míří k neustále
    omílané audiovizualitě ať už ze strany humanitních věd či výtvarných
    oborů. Tedy to, že má festival určité zaměření, by bylo zcela ve shodě
    s ideovým pozadím, kdyby tak vehementně nepodtrhávalo otevřenost,
    poněvadž její povahou je právě opak.
    Nejde samozřejmě o uzavřenost organizační, nýbrž diskurzivní. Ta byla
    novým médiím vyčítána odjakživa a v podobě Multiplace nachází své
    pokračování. A to jednak v podobě ezoteričnosti jednotlivých akcí či
    celkovou programovou skladbou, která přestože používá rétoriku
    otevřenosti, zůstává v úzkém pásmu svých východisek. Průvodní texty a
    propagační materiály se hemží "sémantickými vraky" díky nadužívání
    pojmů jako je experimentální či svobodný.
    Navíc tím, že kdokoli má možnost se do festivalové sítě zapojit a
    podílet se tak (autonomně ale ne synergicky) na výsledném programu,
    drží se co do počtu akcí kvantitativně trvale vysoko, jejich úroveň
    však výrazně kolísá, čímž na celkovém dojmu z festivalu zanechává
    pachuť nevyzrálosti, druhořadosti resp. určité nedodělanosti. Ideje
    otevřenosti a spolupráce jsou zkrátka pomýleně vnímány jako hodnoty
    cílové, a ne jako pouhé prostředky, kterými vždy zůstanou. Festival
    tak není schopen vymanit se z ideologického sevření, a to i když jde o
    sevření na pohled pozitivně laděné.
    Teoriím informační společnosti se často vyčítá jejich nedostatečná
    provázanost s reflexí historických procesů, na čem je poukazována
    tendence dnešní společnosti žít jen v přítomnosti. Ignorováním toho,
    čím společnost za poslední několik desítek let prošla, vidí tyto
    teorie výrazný předěl tam, kde jde ve skutečnosti o kontinuální
    radikalizaci historických tendencí. Tento druh "ztráty paměti" se
    nevyhýbá ani festivalu Multiplace.
    Multiplace chce totiž být festivalem pro současného člověka, avšak
    nabízí mu to, co mu už dávno neschází - nabízí otevřenost člověku,
    který je současnou společností zahlcován přemírou možností, propaguje
    spolupráci a tzv. participativní umění v kultuře, jejíž členové už
    dávno nenacházejí potřebu kolektivity a "spojených sil" a spokojeně
    jdou za osobními cíly, nabízí platformu k seberealizaci v prostředí,
    které je "přeplatformováno" do té míry, že nezbývá než konstatovat
    představu o potřebách participace a diskusí jako neúměrně nafouklou,
    nabízí tzv. svobodné umění lidem, kteří jsou svobodní jako nikdy před
    tím a to až tak, že se jim z toho točí hlava a oni se marně chápou
    oporných bodů, které už tady nejsou... vyzývá "Pojďme něco spolu
    dělat!" ve chvíli, kdy už vlastně nikdo neví "Chto delat"? Festival
    však bohužel ke snaze najít na tuto otázku odpověď nepřispívá, je
    netečný vůči všudypřítomnému průvanu a otevírá další okno.
    KHALAVERA
    KHALAVERA --- ---
    BARD: dohledej si věci Tehchinga Hsieha... ty se ti budou líbit .)
    RYBICKA: byl jsem se tam párkrát podívat, ale vždy se to ubíralo dost plochými cestami, což mi pak potvrdili i lidé, co si to vyloženě odseděli...

    já mám sice vůči mtp spíš obecné námítky, ale tenhle večer byl ze strany organizátorů výrazně slabší... stream nefungoval z docela hloupého důvodu, záznam je jistý jen z té diskuse, která navíc měla být původně moderována...
    QUITE
    QUITE --- ---
    Online stream pochodů neonacistů před FUDem (v rámci streamu Multiplace ,))
    http://multiplace.sk:9000/sadlo.sdp
    NOIK
    NOIK --- ---
    RYBICKA: jojo taky a to sem tam ani nebyl!
    RYBICKA
    RYBICKA --- ---
    KHALAVERA: no pro me rozhodne nejlepsi bod programu, ale to uz sem ti psala...

    zajimalo by me, co jste rikali na tu diskusi kyberia vs. facebook. taky vam prisla tak marna?
    BARD
    BARD --- ---
    to khalavera: skoda:-)
    KHALAVERA
    KHALAVERA --- ---
    jen dodám, že On Kawara ty obrazy nemaluje každý den :)
    KHALAVERA
    KHALAVERA --- ---
    BARD: ok a děkuji :)

    Palo Fabus se soustredi pred vykonem.3:01 PM Apr 15th from twidroid

    Palo popiji kavu, sal ceka.3:09 PM Apr 15th from twidroid

    Prednaska o odpovednosti zacina.3:10 PM Apr 15th from twidroid

    Nejsme medii obklopeni, myslime medii.3:16 PM Apr 15th from twidroid

    Palo probira novodobe dejin autority.3:19 PM Apr 15th from twidroid

    Media se mezi sebou kanibalizuji (muj preklad Palovych slov).3:23 PM Apr 15th from twidroid

    Napada mne jestli peoplemetry nejsou varianta na realtime search.3:27 PM Apr 15th from twidroid

    Japonsky malir malujici kazdy den datum toho dne.3:43 PM Apr 15th from twidroid

    Pozoruhodne jak realtime prochazi tolika fenomeny.3:45 PM Apr 15th from twidroid

    Zajimave to je. Doufam, ze bude zaznam.3:53 PM Apr 15th from twidroid

    http://short.to/4pd03:59 PM Apr 15th from twidroid

    Word-of-mouth marketing.4:05 PM Apr 15th from twidroid

    Pekne to bylo.4:12 PM Apr 15th from twidroid
    BARD
    BARD --- ---
    no jeste je tu muj twitter stream:-))
    KHALAVERA
    KHALAVERA --- ---
    KHALAVERA
    KHALAVERA --- ---
    DOUCHE: mno, stream nefungoval vůbec... záznam se dělal, časem snad bude někde na webu
    DOUCHE
    DOUCHE --- ---
    zial, mne stream nefungoval :(
    KHALAVERA: robil niekto zaznam na mieste ? je mozne ho zverejnit ?
    KORINKOWICZ
    KORINKOWICZ --- ---
    jestli nekdo udelal zaznam, dejte vedet... bohuzel jsem nestihal....
    DOUCHE
    DOUCHE --- ---
    streaming from Prague on Apr 15 starts at 18:00
    check back this page later or use the link:
    http://multiplace.org:9000/multiplace.sdp

    (zdroj: http://www.multiplace.org/2009/)
    XXANTENAXX
    XXANTENAXX --- ---
    BARD
    BARD --- ---
    uz tesim
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam