• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    EDISNParní mašinky
    MELOP
    MELOP --- ---
    PISKVOR: Jenže tam to snad pak už začali řešit elektrikou, mám ten pocit, protože v alpských tunelech šlo i o to, že vlivem použití "kvalitního" uhlí občas pršela ze stropu tunelu pro jistotu rovnou kyselina sírová... sice zředěná, ale...
    MELOP
    MELOP --- ---
    VACA: Dlouhý a pomalý... jestli tam někdo vyloženě "zařval" to netuším, pár otrav z toho prý bylo a když si zkombinuju, že Donner Pass má dlouhé tunely a poměrně jedovatá stoupání, tak mi z toho vychází, že není úplně neideálnější, aby mašina vyjela z tunelu s přiotrávenou posádkou, zejména při jízdě z kopce, kde to v podstatě je permanentně o brzdách (všech možných, co na vlaku jsou), což vyžaduje plnou pozornost, protože zrovna tady je co rozbít, když se to nepovede.
    PISKVOR
    PISKVOR --- ---
    PISKVOR: (jinak lokomotivy jsou standardně stavěny na obousměrný provoz, ale u parních bývá jeden ten "obvyklý.")
    PISKVOR
    PISKVOR --- ---
    VACA: Tak nejdelší tunel byl přes půl století ve Švajcu: https://cs.wikipedia.org/wiki/Gotthardsk%C3%BD_%C5%BEelezni%C4%8Dn%C3%AD_tunel . Jinak obvykle nešlo o smrtelnou otravu (to by v tom tunelu museli nějakou dobu *stát*), ale ani trochu přidušenej fíra není taky žádná sranda, zejména když to má jezdit denně: nemoci z povolání, zhoršená pozornost a tak.
    VACA
    VACA --- ---
    MELOP: Paráda, to jsem netušil, takže tam asi byly nějaký hodně dlouhý tunely? A co se stalo posádkám, jakože třeba i zkapali a vlak jel bez posádky, jo?

    Hele a je možný že jsem viděl něco podobnýho, ale mělo to kotel obráceně (vlastně standartně "ve směru jízdy"), takže asi na tuhá paliva, a stanoviště to pak mělo na obou koncích..
    Jedno mezi tendrem a kotlem, standartně, a druhý pak ve předu ve stejnym stylu jako na tom obrázku od tebe teď...
    MELOP
    MELOP --- ---
    VACA: Byly a bylo jich tolik, že si Southern Pacific nechala udělat speciální lokomotivní řadu "Cab Forward", aby se jí nedusily posádky v četných tunelech v Donnerském průsmyku (Donner Pass).



    Ovšem tyhle byly dělané na kapalná paliva, což umožnilo, aby měly kabinu úplně vepředu. Jinak za ní je nejpíš EMD F7 (ale to tipuju jen na základě popularity tohoto typu) rovněž patřící společnosti Southern Pacific.
    VACA
    VACA --- ---
    MELOP: To jsem nevěděl s tím komínem, že to bylo kvůli splodinám v tunelu.
    Myslel jsem si že to má co dočinění s tou kombinací komponent, parní kotel, turbína, generátory, condensátory, dc motory....

    A při tom množství teh lokomotiv s komínem v předu byly nějaký takový případy?

    Jj co jsem se dozvěděl tak on se ten baldvin works tomu konci parní éfy nedokázal adaptovat, že za sebou už měli jeden krach jsem netušil.
    Ale jinak jsem četl že ve zlatym parnim věku to byl velmy úspěšný a snad jeden z největších, ne-li největší výrobce lokomotiv...
    MELOP
    MELOP --- ---
    VACA: Komín se dával dozadu kvůli snížení rizika, že se posádka lokomotivy při jízdě v tunelu při-/udusí a jinak koukám, že to zadali na stavbu k firmě Baldwin, což byla v ten moment asi nejhorší volba vůbec - ta měla v té době v souvislosti s pomalu končící parní érou tak trochu "krizi identity" (a už měla za sebou tou dobou jeden bankrot, btw.) a jejich první generace dieselů se naprosto nepovedla.
    Což ve finále vedlo k tomu, že od nich kupovala nakonec jen PRR (až výjimky), protože ostatní kupovali zejména lokomotivy EMD.
    A když pak PRR fakticky zkrachovala, Baldwin ji následoval krátce po té... a tentokrát už definitivně.
    VACA
    VACA --- ---
    Počítá se u vás v klubu i tohle? :)


    Parní mašinka to je, ale pára roztáčí turbínu, ta zas 4 generátory každej o výkonu 1,000 kW, a generátory pohánějí 8 trakčních motorů. Maximálka 160... Váha 390 tun, s tendrem pak 607 tun..
    Vyrobeno 47, 48 (3kusy), sešrotováno 1950, inu spotřební zboží:) Prej to nebylo podle jejich představ spávně rentabilní a funkční..
    V době svýho vzniku to byla nejdelší "singl-unit" lokomotiva na světě. 47 metrů, ale to nevim jestli se to bere s tendrem nebo bez...
    Zajímavý je taky uspořádání: Uhlí vepředu v "čumáku" před kabinou, kotel za kabinou směrem dozadu. V zádu v tendru se veze "jen" voda.

    Kabina strojvedoucího:


    Je to tedy pohled dozadu, proti směru jízdy. Prostřední kohout co drží je nejspíš regulace turbíny, na pravo je potom vidět "elektroměr" :)


    Tady jsem ještě narazil na barevnou fotku, což pokládám za zajímavost. Je až překvapivě kvalitní..
    VACA
    VACA --- ---
    NGANASAN: sory za OT.
    Takhle po ránu jsem první okamžik měl dojem, že si tu lokomotivu všichni fotěj na mobil :D
    NGANASAN
    NGANASAN --- ---

    NGANASAN
    NGANASAN --- ---

    MELOP
    MELOP --- ---
    Legendární Gresley A3 opět na kolejích:

    VIDEO: Létající Skot se vrátil. Legendární parní mašina je zpět na trati - iDNES.cz
    http://ekonomika.idnes.cz/...t-znovu-na-trati-f4s-/eko-doprava.aspx?c=A160109_194559_eko-doprava_aba

    Full steam ahead for The Flying Scotsman - BBC News
    http://www.bbc.com/news/uk-35259914
    NGANASAN
    NGANASAN --- ---

    NGANASAN
    NGANASAN --- ---

    NGANASAN
    NGANASAN --- ---

    JFM
    JFM --- ---
    Nehoda vozu ev.č.412v Českomoravské ulici 10. září 1944
    http://www.prazsketramvaje.cz/view.php?cisloclanku=2006071801
    NGANASAN
    NGANASAN --- ---

    JFM
    JFM --- ---
    Parní M124

    JFM
    JFM --- ---
    Akumulační parní lokomotiva
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam