Polská námořnice jako první obeplula Zemi. Po návratu ji čekalo odvrženíByla odvážná, nezávislá a tvrdohlavá. Díky tomu se Krystyna Chojnowska-Liskiewicz stala nejvýznamnější polskou námořnicí a první ženou na světě, která sama obeplula Zemi na plachetnici. Její sólová plavba kolem světa byla triumfem lidského ducha.

Krystyna Chojnowska přišla na svět 15. července 1936 ve Varšavě. Její rané dětství nebylo příliš veselé. Když jí byly tři roky, začala druhá světová válka a polskou metropoli začali okupovat Němci. Útlak obyvatelstva vyvrcholil Varšavským povstáním, které holčička zažila ve čtvrti Śródmieście. Vzpoura byla krvavě potlačena a osmiletá Krystyna měla štěstí, že přežila. Po konci války se ze zničené Varšavy s rodinou přestěhovala do Ostródy. Město leželo v blízkosti velkých jezer, která se stala arénou jejích prvních jachtařských zážitků. Lodě jí učarovaly a rozhodla se, že budou jejím osudem.
V polovině 50. let zahájila studium na Fakultě stavby lodí Technické univerzity v Gdaňsku, kde se také seznámila s Wacławem Liskiewiczem, svým budoucím manželem. Patřila k deseti nejlepším absolventům a po škole našla zaměstnání v loděnicích v Gdaňsku, kde navrhovala a konstruovala lodě. Kromě práce se věnovala plachtění v Akademickém námořním klubu. V roce 1966 získala jachtařský kapitánský průkaz a o dvanáct měsíců později už byla členkou prvních expedic na Špicberky, do NDR a Skotska.
Na moři získávala bohaté zkušenosti, které později zúročila ve velkém dobrodružství. OSN totiž vyhlásila rok 1975 Mezinárodním rokem žen. Polský svaz jachtingu se v rámci propagace tohoto sportu rozhodl, že bude sponzorovat ženu, která se vydá na plavbu kolem světa. Volba padla na Krystynu – a ta s nabídkou souhlasila.

Její manžel tedy navrhl jachtu a dohlížel na stavbu devět a půl metru dlouhého a téměř tři metry širokého plavidla. Loď dostala jméno Mazurek, podle tradiční polské hudební skladby mazurka, a byla plně přizpůsobena potřebám odvážné kapitánky. Jachta vezla vše, co bylo na dlouhou cestu potřeba – zásobu potravin, nářadí, radiotelefon, mapy, navigační knihy, návody k obsluze různých palubních systémů a brokovnici na ochranu.
Trasa vedla přes Atlantik, Panamský průplav, Tichý oceán, Austrálii, Indický oceán a kolem Afriky, přičemž doba plavby byla naplánována s ohledem na maximální bezpečnost osamělé námořnice – například aby se vyhnula extrémním povětrnostním podmínkám. Proto byla jachta převezena lodí z Gdaňsku do Las Palmas na Kanárských ostrovech, odkud se 28. března 1976 vydala na svou pouť.
Přes vlny osudu
Krystyně trvalo téměř celý měsíc, než dosáhla svého prvního cíle, Bridgetownu na Barbadosu. Dlouhé úseky nebyly na její plavbě ničím výjimečným. Vzdorovala pocitu osamělosti a během týdne se snažila něčím zaměstnat. V pondělí a v pátek se věnovala údržbě stěžňů, lanoví a plachet, ve středu elektrickým přístrojům a v sobotu uklízela interiér jachty. Každých pár dní mluvila se svým manželem přes radiotelefon, obvykle o technických a námořních záležitostech. Když bylo spojení slabé, spojila se s nejbližšími polskými loděmi se silnějšími vysílačkami, které fungovaly jako prostředníci.
Na Barbadosu si chtěla nechat opravit motor, který nepracoval na plný výkon. To se však nepodařilo a jachtařka se na cestě do Cristobalu v Panamě musela spolehnout jen na své plachty. S velkým úsilím se dostala do přístavu, kde čekala pět týdnů, než se potíž s motorem vyřešila. Nakonec 12. července překročila Panamský průplav a vplula do Tichého oceánu. Poté jela na Markézské ostrovy, na Tahiti a v říjnu dorazila na Fidži. Tam vzbudila podezření tamních úřadů, zda na své jachtě nepřeváží drogy. Kontrola nic neprokázala a 10. prosince přistála Krystyna v Sydney. V Austrálii oslavila Štědrý večer společně s rodinou Zdanowských, Poláky, s nimiž se ve městě potkala. Ostatně během celé své plavby měla v přístavech štěstí na laskavé a ochotné lidi, ať už to byli místní obyvatelé, námořníci nebo Poláci žijící v zahraničí.
Během své vzrušující pouti také přitahovala pozornost médií, která byla zvědavá na její počínání. V Sydney uspořádala tiskovou konferenci a stala se hlavním tématem několika televizních pořadů. Po dlouhém odloučení se konečně dočkala svého manžela, který za ní k protinožcům přiletěl, aby jí pomohl s nezbytnými opravami jachty. Dvojice na sebe měla dost času – renovace nefunkčního generátoru trvala tři měsíce.
Na hranici možností
Jednadvacátého května 1977 Krystyna opustila Sydney. Zamířila na sever a brzy se musela potýkat se zrádnými nástrahami Velkého bariérového útesu a se silným pasátem s lijáky. Když za dva měsíce dorazila do Portland Roads, ozvaly se ledvinové kameny a vrtulník ji musel transportovat do nemocnice. Po návratu do přístavu zjistila, že se kotva její jachty uvolnila a ta odplula na moře. Naštěstí se podařilo rychle zorganizovat pátrání a skupina námořníků našla Mazurka těsně před nárazem do skal. Krystyna tak mohla znovu vyrazit na cestu. Brzy doplula do Indického oceánu a přes Mauricius dorazila v prosinci do Durbanu v Jižní Africe, kde další Štědrý večer oslavila opět s Poláky, s rodinou Orzechowských.
Na poslední část plavby vyrazila na počátku ledna, ale osud jí nepřál, zanedlouho se jí porouchal autopilot. Rozhodla se tedy řídit jachtu ručně. To vyžadovalo zvýšenou bdělost, a tak námořnice spala jen dvě hodiny denně. Vyčerpanou ji zasáhla bouře, když míjela Střelkový mys, nejjižnější místo afrického kontinentu. Rychlost větru se pohybovala kolem 40 uzlů (20 m/s) a vlny byly větší než stěžně jachty. Bůh moří ale Polku ochránil, 21. ledna zakotvila v Kapském Městě.
Na odpočinek však nezbýval čas, protože Krystyna zjistila, že Novozélanďanka Naomi James má stejný cíl a dělá rychlé pokroky. Chtěla-li být první, musela si pospíšit. S opraveným autopilotem opustila Kapské Město počátkem února a bez zastávky plula dál. Nakonec 20. března 1978 dokončila celý okruh kolem zeměkoule. Přesně 21. dubna vplula do Las Palmas, kde ji přivítal jásající dav včetně polského velvyslance ve Španělsku a guvernéra Kanárských ostrovů. Oficiálně se stala první ženou na světě, která sama obeplula Zemi. Naomi James dokončila svou plavbu jen o třicet devět dní později.
Zpět do bouře
Když později vplula Krystyna s Mazurkem do gdaňského přístavu, přivítalo ji také mnoho příznivců, filmových štábů a novinářů. Za svůj úspěch byla vyznamenána Řádem znovuzrozeného Polska, dostala nový automobil Fiat 131 Mirafiori a byla zvolena gdaňskou občankou roku 1978. Námořnice ale brzy zjistila, že se vrátila do jiné země. V gdaňských loděnicích totiž začaly první aktivity hnutí Solidarita, které otevřeně kritizovalo sovětskou moc a chtělo v Polsku svrhnout komunistický režim. Spolupráci Krystyny s úřady odsoudilo a odborový svaz dělníků inženýrce sdělil, že není žádoucí, aby se vrátila do své práce v loděnici. Krystyna se tedy pustila do psaní své knihy Pierwsza dookoła świata (vyšla v roce 1979), kde popsala svá dobrodružství.
Později našla zaměstnání v loděnici Radunia a zabývala se zaváděním evropských norem pro lodě během vstupu Polska do Evropské unie. Na moře se vydávala na rekreační plavby a své slavné jméno a čas propůjčovala propagaci jachtingu. Povzbuzovala zejména ženy, aby se tomuto sportu věnovaly, protože jachting byl v té době převážně doménou mužů. Sama se na „plavbu na věčnost“ vydala 12. června 2021, kdy po dvouletém boji s rakovinou zemřela ve svém domě v Gdaňsku. Na poslední cestě na hřbitov Srebrzysko ji kromě manžela, rodiny a přátel doprovázeli i námořníci. Všichni pak vyslovili jedno přání: „Krystyno, ať mořský vítr šumí nad tvým hrobem.“
Zdroj:
https://www.idnes.cz/Autor: Pavla Apostolaki