DOCKINEZ: reakce Jiriho Davida na clanek(otevreny dopis autorce textu a Milanu Kohoutovi)
Ahoj Terezo a i Milane,
v uvodu jen pro upresneni, nikoho nasledujicimi radky nebudu obhajovat ani ostrakizovat, pokusim se jen necernobile argumentovat!!!!
Na letosnim benatskem bienale, byla si nejvice zohlednova vystava, ktera se pokusila prenest jednu z nejslavnejsich vystav na svete(jez byla charakterizovana jako zlomova vystava postminimalistickych umelcu Ameriky a Evropy), tedy vystavu z roku 1969 When Attitude Become Form v Bernu, kuratorsky od nemene slavneho kuratora Haralda Szemanna.
Nebudu vsak hodnotit jeji vyznam, bylo by to asi marne se chtit pripojit k desitkam, stovkam stranek od te doby!
Jde mi o neco jineho a to v navaznosti na pripominamy text T.Stejskalove v A2(viz horni odkaz) a M.Kohouta jez jej nyni preposila(tedy mimo jine lidi, kterych si za jejich cinnost vazim)
Dle slov samotneho H.Szemana , prijeli v roce 1968 do Bernu lide z firmy Philip Morris a PR firmy Rudder a Finn a nabidli mu penize a uplnou svobodu!
H.Szemann, jak osobne potvrzuje: samozrejme jsem souhlasil, nebot do te doby se mi takova to prilezitost nenaskytla….
Vetsinou pry nemel penize ani na zaplaceni prepravy umeni, jak po Evrope, natoz do USA a pokracuje, cit: Takze to, ze jsem ziskal pro Attitudes finacni zabezpeceni, bylo velmi osvobozujici….!
Ziskal tak prostredky od svetove tabakove firmy, o jejiz ziscich na lidskem zdravi atd. by se daly napsat(a psali se!) uz v te dobe, stohy kritickych stati a nabadat umelce, aby tuto firmu, tedy potazmo i Szemannovu vystavu nalezite bojkotovali.
Ani jeden z dnes uz velmi, ale i tehdy uz podstatnych, znamych umelcu(michodem ne mladicku do 35 let, ale naopak vyzralych lidi kolem 40 let a vyse, jez byli svetem umeni ve vetsine znacne respektovani a jejich slovo by tak bylo snadno slysitelne!) v dejinach soucasneho umeni nic podobného neucinil, ani nenaznacili, zde jsou vyjmenovani: Carl Andre, Giovanni Anselmo, Richard Artschwager, Thomas Bang, Jared Bark, Robert Barry, Joseph Beuys, Alighiero Boetti, Mel Bochner, Marinus Boezem, Bill Bollinger, Michael Buthe, Pier Paolo Calzolari, Paul Cotton, Hanne Darboven, Walter de Maria, Jan Dibbets, Ger van Elk, Rafael Ferrer, Barry Flanagan, Ted Glass, Hans Haacke, Michael Heizer, Eva Hesse, Douglas Huebler, Paolo Icaro, Alain Jacquet, Neil Jenney, Stephen Kaltenbach, Jo Ann Kaplan, Edward Kienholz, Yves Klein, Joseph Kosuth, Jannis Kounellis, Gary B. Kuehn, Sol LeWitt, Bernd Lohaus, Richard Long, Roelof Louw, Bruce McLean, David Medalla, Mario Merz, Robert Morris, Bruce Nauman, Claes Oldenburg, Dennis Oppenheim, Panamarenko, Pino Pascali, Paul Pechter, Michelangelo Pistoletto, Emilio Prini, Markus Raetz, Allen Ruppersberg, Reiner Ruthenbeck, Robert Ryman, Frederick Lane Sandback, Alan Saret, Sarkis, Jean-Frédéric Schnyder, Richard Serra, Robert Smithson, Keith Sonnier, Richard Tuttle, Frank Lincoln Viner, Franz Erhard Walther, William G. Wegman, Lawrence Weiner, William T. Wiley, Gilberto Zorio.
Dejme tomu, ze H.Szemann mel odmitnout a vystava by se nikdy ani jina podobna po-te, nekonala.
Bylo by to dobre, nebo spatne?!
Zaplatil si koncern Philip Moris jen sve odpustky?!?
Jiste ano!
Melo to dopad na prodej tabaku, cigaret atd.?!Jiste ne!
Melo by to dopad na prodej tabaku, kdyby tuto prelomovou svetovou vystavu nesponzorovali?!?Jiste ne!
Ale rekl jsem na pocatku, ze nebudu vydavat vlastni cernobile soudy.
Predstavme si tedy snadno nasi soucasnou modelovou situaci:
Za nasim prestiznim kuratorem(nebudu jmenovat a je v tomto pripade lhostejne, jestli je z verejne, nebo privatni sfery) prichazi P.Kellner,Z.Bakala,P.Tykac,J.Svetlik, nebo A.Babis apod.a nabizi mu nekolik desitek milionu a prestizni prostor a uplnou svobodu.
Za prve/:
Nas kurator to odmitne, nebot by byl zcela urcite narcen(opravnene, neopravnene),ze neeticky pere neciste penize a napomaha hnusnym kapitalistum v jejich nekale cinnosti. Vi, ze cela nase spravedliva spolecnost(nejen umelecti aktiviste) by se na nej okamzite vrhla a zadala by,aby se tyto penize lepe vyzuzily(zdravotnictvi, socialni politika, skolstvi, zvyseni zivotni urovne, zivotni prostredi atd. atd.).
Proste byla by to jasna kuratorova moralne - spolecenska sebevrazda na dlouhe roky. A tak dal pracuje jen za penize mene (ne)viditelnych sponzoru
Za druhe/:
Nas kurator to neodmitne a vybere pro svou vystavu ty nejpodstantnejsi umelce(jez ani jeden, z vyse popsanych duvodu, neodmitne(mluvime stale hypoteticky) nasi doby a udela skvelou, prelomovou vystavu, ktera se stane i po 50 letech nejpodstatnejsi vystavou v nasich zemich. Kurator se stane se tedy „nesmrtelnym“a tato vystava s jejicj zucastnenymi umelci, bude navzdy nezpochybnitelna v ucebnicích, v analech historie umeni(tedy v tomto modelovem pripade, aspon toho Ceskeho)
Za treti/:
Kellner ,Svetlik, Tykac, Babis a spol, nikdy nikomu takovemu schopnemu kuratorovi desitky milionu nenabidnou.
Zadna vystava se tedy nikdy neuskutecni. Nikdo nebude moci tak ani protestovat.Vsichni jsou spokojeni.
Jejich miliony jdou samozrejme jinam(sport,pop a v nekterych pripadech i na to skolstvi/soukrome/,obcas charitu atd.).
Umelecka scena se vsak citi cista, neprohrisna,nezkorupovana a nadale spasne zada o verejne granty, ktere jsou dle ni ciste a nezkorumpovane(vcetne vsech komisi, jez o techto grantech rozhoduji), vzdyt jdou z dani nas vsech, i kdyz ale i tech, co s umenim nechteji mit nikdy nic spolecneho a chteji tyto penize na zdravotnictvi, skolstvi, socialni politiku,zvyseni zivotni urovne, zivotni prostredi atd.
Konec……
Jiri David