SANYBABY1:
http://a2larm.cz/2014/05/filip-remunda-nechci-podporovat-prasarny/
Jak se díváte na projekty, které financuje třeba ČEZ nebo Budvar, tedy firmy, které tvrdí, že podporují občanskou společnost?
ČEZ chce podpořit vznik dokumentárních filmů, které se budou zabývat neziskovkami nebo jednotlivci, kteří nějak jednají pro blaho občanské společnosti. Konkrétní náměty a neziskovky přitom spoluvybírá. Opravdu bych se ale divil, kdyby vybrali třeba takový Ekologický právní servis, který už mnoho let poukazuje na svinstva, která ČEZ dělá. Bohatá polostátní firma s nepřehlednou strukturou, která má takové právní krytí, že je nenapadnutelná, se nyní začne chovat jako mecenáš umění. Skrze peníze, které vloží do filmu, vytvoří silné hrdiny občanské společnosti, které pomáhají napravovat to, co se v rámci ekonomiky volného trhu nedaří zvládat. To je podle mě nebezpečný jev.
Vám osobně nikdo spolupráci nenabídl?
Nedávno mě nepřímo oslovil Budvar, abych s ním spolupracoval, ale odmítl jsem. Uvědomil jsem si, že bych se stal součástí velmi nenápadné a chytré reklamní kampaně. Jedná se o strategii, která se tváří, že žádnou reklamou vlastně není, protože přece podporuje alternativní kulturu. Nerad se pohybuji v něčem, co je nepřehledné nebo zavádějící. Nakonec bych dopadl tak, že natočím film o něčem, co je takzvaně správné, ale v rámci nepřehledné struktury budu podporovat nějakou prasárnu. Konkrétně třeba reklamní agenturu, která udělá cyklus dokumentárních filmů a její pozice na trhu pak výrazně stoupne. Bude totiž moci říkat: „My jsme ti lepší. Dokážeme svou kampaní oslovit i lidi, kteří se považují za nezávislé a reklamu jinak odmítají.“
Jak taková reklamní kampaň vypadá v praxi?
Zrovna předevčírem mě zaujala reklama Budvaru. Vypráví příběh legendárního žižkovského boxera Stanislava Tišera. Po třiceti vteřinách na mě vybafl slogan: „Ne z nás dělá to, čím jsme. Budvajsr Budvar!“ Chtělo se mi z toho zvracet. Pak jsem našel odlehčenou verzi, která se jako reklama tvářila ještě míň. Tišerův příběh v ní byl součástí na zakázku ušité Galerie osobností, které se nebály jít proti proudu. Tuto bohulibou galerii pochopitelně opět platí Budvar. Otázkou je, zda nám reklamní parta připravila ještě fázi číslo tři, čtyři nebo pět… Vůbec bych se nedivil.