• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    FALLENANGELKnowledge management - řízení znalostí
    FRAKTALEK
    FRAKTALEK --- ---
    mozna jste slyseli o par kalifornskych startupech, jako je napriklad Radar Networks Novy Spivacka. Nedavno spustili skrytou betu sveho "knowledge management" produktu Twine (http://www.twine.com/) - jak Spivack rika, tak Google se snazi organizovat informace sveta, kdezto Twine se snazi organizovat osobni data. Pracujou na tom uz 6 let, ted teprve z toho neco zacina vylezat...jsem na to vazne zvedavej. Je to zalozeny na technologiich semantickeho webu.
    FRAKTALEK
    FRAKTALEK --- ---
    KOAN: opravdovy knowledge management se podle me neda delat jen jako soubor obycejnych blogu a jakehosi centralniho seznamu dokumentu. Nekdo tu psal, ze knowledge management se tyka hlavne tech opravdu velkych firem. Velka firma ma mnoho tymu, kazdy tym muze chtit svou wiki, kazdy z lidi vlastni blog, spooousta dulezitych informaci je zase jen v mailech nebo v dokumentaci... problem je, jak ty informace propojit. A i na to se uz (dlooooouho) zacinaji objevovat odpovedi.
    FRAKTALEK
    FRAKTALEK --- ---
    zajimavej klub...super :)
    FALLENANGEL
    FALLENANGEL --- ---
    KOAN: Lidé ve firmě musí být ke sdílení znalostí motivováni. To je možné zařídit tak, že přispívání do znalostní báze, nebo podílení se na sdílení znalostí je pohyblivá složka ve výplatě, případně nějakých benefitech. Další věc může být "pochvala před nastoupenou jendotkou" - jednou do měsíce (případně v jiném vhodném intervalu) se nějak vyzvedne člověk/skupina, která se na sdílení znalostí ve firmě podílela největší měrou, nebo měla největší přínost. V praxi to zřejmě znamená nutnost existující pozice Knowledge Managera, který se o vyhodnocování stará (Knowledge Manager je IMHO v řízení znalostí důležitá osoba, protože může organizovat setkávání lidí/skupin, případně jejich další směrování).

    Dalším aspektem je budování firemní kultury, která bude sdílení znalostí podporovat. To je ale otázka na rozsáhlejší analýzu. Pokud byste někdo o něčem takovém věděli, tak budu rád, když se tady objeví link, nebo alespoň hint.
    KOAN
    KOAN --- ---
    mno a co ted s tim? mam pocit, ze teoreticky tyhle veci vyresit vcelku jdou, jen nevim jakna to prakticky. jsi pak hrozne zavisly na tom, jak k tomu pristoupi sami pracovnici. je to taky hodne specificky-podnik od podniku. nejaky napady na implementaci? nebo dokonce realne fungujici projekty?
    KOAN
    KOAN --- ---
    Rekla bych, ze docela dobrou praxi by byla databaze vsech dokumentu a projektu spolecnosti propojena s jakymisi blogy zamestnancu, kde by popisovali sve projekty, na kterych prave pracuji. Naprosta vetsina projektu se dnes stejne dela tymove, a tak by mohli spolupracovat bez vetsich omezeni - castejsi komunikace s tymovymi spolupracovniky by pak mozna podnecovala jejich cinnost - stejne tak je to vcelku dobry kontrolni nastroj pro nadrizene. Pokud by tyhle "diskuse/ virtualni workshopy" byly at uz cele nebo zcasti otevrene ostatnim zamestnancum, mohli by z nich cerpat napady, nebo poskytovat pripominky. Kdysi jsem nekde cetla, ze v Microsoftu maji jeden den v roce, kdy muze kazdy, vcetne uklizecky poslat Billovi svuj navrh, jak vylepsit fungovani spolecnosti. On ma pak tyden na to, aby vse procetl, odpovedel a uvedl neco z toho v praxi.
    FALLENANGEL
    FALLENANGEL --- ---
    KOAN: To je zajímavá myšlenka. Přemýšlím teď nad nějakými vhodnými nástroji, jak tu živelnost směřovat tam, kam společnost potřebuje.

    Jen tak na okraj mě napadlo, že Googlí pravidlo 20% (každý zaměstnanec může strávit 20% času na projektu, který si vybere, nebo na rozjetí projektu nového), je ideální nástroj, jak nechat znalosti obíhat.
    KOAN
    KOAN --- ---
    To každopádně, znalosti a informace jinak existovat nemůžou. Je to fluktuující sí't, která se mění každým okamžikem, pokoušet se jí svázat je marnost
    FALLENANGEL
    FALLENANGEL --- ---
    KOAN: Takže ponechat tomu trochu živelnosti? :)
    KOAN
    KOAN --- ---
    FALLENANGEL: nevím, zda setkávání je dostatečně efektivní forma. pokud by se jednalo o firmu, mohlo by jít o intranet, po kterém by bylo možné se domlouvat a posílat info (popř. domlouvat setkání). Důležité je, aby byl každý zařazen nějakým způsobem - aby byl dohledatelný. Znalostní bunky - obávám se, že by to dost omezovalo nějaký posun - podle mně by měl mít každý přístup ke každému - otevřený způsob komunikace, který umožní míchání názorů, které mohou založit platformu pro něco nového.
    FALLENANGEL
    FALLENANGEL --- ---
    KOAN: Takže spíš než pro nějaké standardizované zaznamenávání formou (např.) textu bys upřednostnil formování nějakých "znalostních buněk" - skupin lidí, kteří by se setkávali a vyměňovali si znalosti mezi sebou?
    KOAN
    KOAN --- ---
    FALLENANGEL: tezko rict, nejlepsi-jeste tize rict, zda znalosti lze vubec uchovavat. rekla bych, ze muzes uchovavat data s nejakym komentem. je dulezity dodrzet system, aby bylo mozny vyhledavani, ktery by moc neomezovalo (neco ve forme tagu apod. - system informaci na internetu je vubec dobrym prikladem) v kreativnim hledani. je podle mne dobry taky pro pojit lidi-znalosti se nejlepe ziskavaji od lidi - informace od nich mohou byt nezastarale a velice prakticke. kategorizace lidi a jejich socialni sit, virtualni CV by melo byt viditellne (take forma pro snazasi vyhledavani).
    FALLENANGEL
    FALLENANGEL --- ---
    Tak mě napadá, jaký způsob zaznamenávání znalosti považujete za nejlepší?
    BRAINLOAD
    BRAINLOAD --- ---
    Reklama: [ Workflow and Process Management ]
    Omlouvam se za OT. Koho nezajima necht nekomentuje, koho zajima necht vstoupi...
    FREAKOX
    FREAKOX --- ---
    Nak to tady tuhne, tak pripeju jednim screenshotem, co se tyce kontextovych nabidek jinych "souvisejicich" zprav.

    FALLENANGEL
    FALLENANGEL --- ---
    JAVE: Díky.
    FALLENANGEL
    FALLENANGEL --- ---
    Zabývám se teď otázkou analýzy společnosti, která by měla případně zájem o nasazení KM a tak trochu tápu. Napadá vás někoho, na jaké oblasti se ve firmě zaměřit?

    Zatím jsem dospěl k názoru, že by to měly být určitě tyto:

    - organizační struktura
    - současné získávání a nakládání se znalostmi
    - používané komunikační kanály
    - velikost firmy a struktura oddělených pracovišť
    FALLENANGEL
    FALLENANGEL --- ---
    NAVARA: Ale budeš mít jen omezené množství tagů (samozřejmě pokud je to pro Tebe dostačující, tak nic proti). Pokud skloubíš nějaký vhodný "stemming" algoritmus a "lemmatization" funkci (omlouvám se, neznám české výrazy těch slov. Vycházím z anglických článků), můžeš se při vyhledávání odkazovat přímo na informace uvnitř dokumentu a nejsi odkázán jenom na tagy. Osobně mi to přijde jako elegantnější a když se to správně použije, tak i silnější (můžeš zjistit umístění potřebné informace v dokumentu) řešení. Zkus si vyhledat třeba článek "Documents Content Indexing for Supporting Knowledge Acquisition Tools" od Marka Ciglana.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam