• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    BALVAN42Sociologie
    Klub je zaměřen na odbornou diskuzi a výměnu info z oblasti všech paradigmat sociologie, obecné sociologie, dějin sociologie, metodologie, metod a technik výzkumu (popř. i sw, který se při výzkumu používá), organizací a institucí, které mají se sociologií něco společného.

    Vzhledem k tomu, že všechny společenskovědní obory nemají striktně vymezené hranice a ani je z podstaty komplexity "společenského" mít takové nemohou, nemusí se diskuze omezovat pouze a jenom na problémy sociologie. Ale to všichni dávno víme :)
    rozbalit záhlaví
    ACHERON
    ACHERON --- ---
    ROZTE: problém je v tom, že slátanina je parametr celku, tudíž nemá smysl hádat se tu o dílčí formulace.... slátanina je to z hlediska odborného čtenáře, laik tam asi může najít mnoho zajímavých tvrzení, které sice Toffler někde vykradl, ale které se budou obtížně rozporovat (byť i jen proto, že jsou nerozporovatelné z podstaty vágně užitých pojmů). Problém je v tom, že je laik obtížně rozezná a pak bude chodit po ulici a vykřikovat "nastává doba informací"! "Historický úděl jeskynního člověka došel svého naplnění!", apod. Spíš tedy, co ti na tom připadne tak objevného a zajímavého, že bys to někomu doporučila ke čtení, odhlédneme-li ode všeho hnoje, co jsem zatím na to stihl nakydat.
    ROZTE
    ROZTE --- ---
    ACHERON: Díky... Proč myslíš, že jsou to slátaniny?
    ACHERON
    ACHERON --- ---
    PALO_FABUS: da da, ale dvojitou hermeneutiku jsem do toho schválně nechtěl toho motat. Aneb: moderna je pole významů, které se konstituuje v souvislosti s kolektivní reflexí současné situace (kam patří i sociologie) jako společenské situace n+1, kde n je chápáno jako zastaralé, kvalitativně horší, někdy i více iracionální. Modernizovati dnes ODS, nebo utvářet dnes moderní sociální politiku totiž spadá do jednoho řádu věcí, kde se v delším intervalu všechna n mění v jedno velké N, které značí vlastně neustálé opakování modernity jako MÝTU (opakování prostřednictvím sypání různých obsahů do stejné formy/struktury)
    PALO_FABUS
    PALO_FABUS --- ---
    ACHERON: v duchu kybernetiky druhého řádu bych dodal, že sama sociologie historicky vzniká a rozumí si z přístupu ke společenské realitě, jenž moderní společnost vymezuje vůči té tradiční... jinými slovy: být sociologem znamená být moderní :)
    ACHERON
    ACHERON --- ---
    ROZTE: no jo, je blbá ta otázka, ale co už :)

    nikdo to nevymyslel, respektive, jestli někdo použil poprvé pojem moderní v dnešním významu, je to už dneska úplně irelevantní.

    tradiční x moderní - doporučuji se podívat do nějaké encyklopedie nebo Velkého sociologického slovníku na heslo "Společnost moderní" nebo "modernita". Obecné znaky moderní společnosti oproti tradiční, tak jak to vylovím za minutu z kapsy, takže bez garance: 1) nadvládu získává ekonomický subsystém, 2) principem ekonomického subsystému v moderních společnostech je kapitalismus, 3) na pozici náboženství nastupuje instituce vědy, 4) politika objevuje pojem člověka a pojem populace, které se stanou základními stavebními kameny politických taktik a strategií (-> Foucault), 5) standardizace populace prostřednictvím monopolizace socializace systémem formálního vzdělávání, 6) z toho plynoucí unifikovaná gramatika dává vzniknout národům, nejdříve na papíře, později jako reálné hybné síle (-> Hroch x Anderson, Gellner), 7) Tolkien napíše Pána prstenů

    jinak přehled snad v Kellerovi - dějiny sociologie, nebo v těch jeho Teoriích modernizace

    moderní x postmoderní - kořeny pojmu na konci 19. století, dnes hlavní těžiště výklady francouzi před konec Velkých vyprávění (Lyotard a spol.) a američané přes rozpad jednotného životního stylu a nadvládu symbolů (Harvey). Ohledně postmoderny tu vyšla super kniha od Welsche, který na pár stranách vysvětluje výborně co to tedy ta postmoderna asi tak je.

    Doporučuji číst něco smysluplnějšího než slátaniny od Tofflerových, a to úplně smrtelně vážně!
    PALO_FABUS
    PALO_FABUS --- ---
    Petrusek těch variant našel tuším přes 300... :) viz Společnosti pozdní doby
    DUNAR_
    DUNAR_ --- ---
    ROZTE: kde kdo. asi počkej, až prijde ACHERON, a on ti už hlavu zamotá nějakými těmi názory.

    jinak v téhle knížce je těch variant celá řada: V jaké společnosti vlastně žijeme?
    Společenská koncepce, Armin Pongs
    ROZTE
    ROZTE --- ---
    Mám otázku- možná trochu blbou o:)
    Kdo/kde se zabývá-vymezuje rozdělení společnosti na tradiční, moderní a postmoderní? Od koho to přišlo?
    Nebo je to obecný koncept, červená nit, který vlastně nikdo nevymyslel?:)
    Myslím, že jsem se o tom někdy od někoho známého učila- bez té postmoderny, o které jsem se učila později- jde mi ale hlavně o to, jestli to někdo uceleně konceptualizuje i s tou postmodernou...

    Čtu něco jiného- Tofflerovi a ráda bych si porovnala jejich koncept tří vln s tím, co se o vývojových stádiích civilizací/společnosti říká/píše v sciologických textech.

    Děkuju...

    A ještě otázka pod čarou- co podle vás vymezuje nástup postmoderny? Dalo by se tomu říkat něco jako informační revoluce?
    EPHEMERUM
    EPHEMERUM --- ---
    Ahoj, kdybyste měl někdo zájem, prodám tyto knížky:

    Jan Hendl – Kvalitativní výzkum, 2. aktualizované vydání, Praha: Portál, 2008.
    Jan Hendl – Přehled statistických metod, 3. přepracované vydání, Praha: Portál, 2009.
    Jan Jandourek – Úvod do sociologie, 2. vydání, Praha: Portál, 2009.
    Keith Punch – Základy kvantitativního šetření, 1. vydání, Praha: Portál, 2008.

    Knížky jsou v perfektním stavu, úplně nové, některé dokonce ani neotevřené, nabízím slevu 30-40 % z původní ceny.
    Díky, a odpusťte mi neodborný příspěvek. ;)
    ALUCARD153
    ALUCARD153 --- ---
    JELYFISH
    JELYFISH --- ---
    PALO_FABUS: zajimave, ze primo na kosmasu mi to davalo vyprodane..diky moc ya tip na tenhle web! objednano :)
    PALO_FABUS
    PALO_FABUS --- ---
    JELYFISH: nechápu sice, kde zmizela možnost vyhledání antikvární nabídky, ale ani v nových to nevypadá vyprodaně http://www.zbozi.cz/vyrobek/proc-tak-snadno-ivo-mozny/?q=Pro%C4%8D%20tak%20snadno%20mo%C5%BEn%C3%BD
    JELYFISH
    JELYFISH --- ---
    Dalsi tipy? Musi to byt koupitelne/stahnutelne na internetu, protoze nemam pristup do knihoven a ziju v zahranici. Jinak Mozny vyprodan. Achjo...
    Jinak kdyby vas napadlo taky neco o spojeni sport-politika, to by se mi taky hodilo do kramu...;)
    JELYFISH
    JELYFISH --- ---
    SHYLOCK: ehm, na amazonu to nabizeji za krasnych 438,71USD :D Tak to nevim...
    SHYLOCK
    SHYLOCK --- ---
    SHYLOCK: ja osobne to necetl,ale byl to jeden z hlavnich zdroju kamosky,ktera na tema klientelismus delala nejakou prezentaci.
    SHYLOCK
    SHYLOCK --- ---
    JELYFISH:
    Democracy, clientelism, and civil society
    Roniger, Luis, 1949-, Ayata, Ayse Günes, 1954-
    Boulder, Colo. ; London : L. Rienner Publishers, 1994
    JELYFISH
    JELYFISH --- ---
    Zdravim, meli byste nekdo zajimave tipy na cetbu na tema klientelismus? Tema me zajima v tom nejsirsim moznem pojeti, tj. nejen klientelismus politcky ale i ten ,,drobny" kazdodenni mezilidsky. Budu vdecna za kazdy namet.
    MIKATCHOU
    MIKATCHOU --- ---
    to je fakt předpotopní časák... .)
    PALO_FABUS
    PALO_FABUS --- ---
    MIKATCHOU: mám jenom fotokopii jednoho článku, kterou mi udělala paní v univerzitním archivu ze svazku, kterou přinesla nějaká jiná paní odněkud z vyššího poschodí, a já pak čekal v kanceláři té první a díval se na ni, než mi to dokopíruje ; můj nejbizarnější zážitek z "přístupu" k databázi :))
    MIKATCHOU
    MIKATCHOU --- ---
    FESTER:
    VSOUKOLOHLOR: to jsou nějaká prehistorická vydání, ne?
    ACHERON
    ACHERON --- ---
    SHYLOCK: ano :) jde hlavně o menší companies zaměřené na aplikaci inovátorských přístupů a kreativitu, třeba Cír atp, ale moc toho není - to tedy zužuji spojení "aplikovaná sociologie" na něco, co bylo asi tou otázkou myšleno, jinak je samozřejmě využití ve státní správě (když jsem byl na MPSV naposled, zadavatelé grantů byly polovina vystudovaní z FSV) id BALVAN by mohl vědět konkrétněji
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam