• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    EKONYVIPASSANA - meditační technika & umění žít
    EKONY
    EKONY --- ---
    jeste jednou, oficialne, cerne na bilem :)
    EKONY
    EKONY --- ---
    huh, tak opět jedna čerstvost, a to již dle všeho definitivní:

    "... kurz v Hronove bude :)
    termin: 15.-26.7.2008
    adresa: Domov mládeže, Na Chocholouši č.409, Hronov 549 31
    EKONY
    EKONY --- ---
    hah, tak opět jedna čerstvá zprávička:

    ".. tuto chvili neni jiste, zda kurz v Hronove bude. Skola zazadala o dotace na opravu Domova mladeze a pokud je dostane, budou opravy probihat v lete v dobe tohoto kurzu. Do pulky unora bychom se meli dovedet konecny verdikt..."

    tak tak ..
    MARSHUS
    MARSHUS --- ---
    juchů :)
    EKONY
    EKONY --- ---
    Takže čerstvá zpráva :)

    Letní kurz v Hronově se uskuteční, potřebné informace naleznete na webu (www.cz.dhamma.org), kde se můžete tímto okamžikem již začít přihlašovat.
    JOGINKA
    JOGINKA --- ---
    EBENY: Zažila jsem vipassanový kurs s Ottamou (neseděl mi jako učitel), se Sujivou a Jitkou Vodňanskou. V létě se chystám na 14ti denní vipassanový kurs se Sujivou na Slovensku.
    EKONY
    EKONY --- ---
    a nyni jsem si dovoli, pro trocha zpestření, kratší příběh ze života:


    Deštník, Bylyna, Koziluh a Štěbetka se vrátili ze světa.
    Neboť to byli od útlého mládí velcí kamarádi, sešli se hned jak to bylo možné a dohodli se na uspořádání přednášky, kde by předali zkušenosti a poznatky ze svých cest ostaním ze své rodné vísky.
    Sešla se spousta dychtivých návštěvníků, kteří byli mnohdy za celý svůj život pouze v nedalekém okresním městě. Mnozí očekávali potvrzení svých domněnek o zemích, kde vládne lucifer svým smrtonosným bičem, o existenci konce světa, o létajících kobercích či podmořských pannách. Jiní přišli pro zážitky, jež by velmi rychle přijali za své a jejichž převypravováním by vyplňovali své monotónní dny a v očích věrných posluchačů by si tak získávali ještě lepší pověst. Přišli i ti, kteří byli snad jednou či vícekrát v sousedních zemích, považovali se za stejné cestovatele, v předsálí před započetím přednášky vedli dlouhé monotónie jejich cestovatelských výdobytků, a povětšinou si přišli porovnat své zážitky se zážitky protagonistů, zatříbit je tam kam patří, a ujistit se tak o jediněčnosti svých, nyní již jen vzpomínek. Našlo se pár jedinců, kterých by se dalo rychle spočítat, jež nebyli nikdy nikde, však s práznou hlavou chtěli co možná nejvíce pochytit, neb něvědeli co by a viděli v této přednášce možnost nalezení "ukazatele" v jejich hledání smyslu života. Svou účastí pekvapil byť svou pozorností nikoho neuchvátil nejznámější cestovatel z celého okolí. Ten nevedl debaty v předsálí, nýbrž zvědavostí celý bez sebe nepozorovaně navštívil cestovatele přímo v jejich šatně a neunavuje je svými dotazy jen pozoroval a sbíral první dojmy.
    Po té co se všichni upokojili a usadili se na své místo, přednáška započala. První se svým příspěvkem vystoupil Koziluh. Neb chtěl hovořit jako první a svým vyprávěním co neujvíce zaujmout, započal popisovat kde všude a jak daleko byl, čím se kde můžou pyšnit, a jak on sám svými znalostmi všude kde se dalo přispíval, za což byl na svých cestách všude považován, ba dokonce i odměňován a pasován. Svou řeč zakončil tím, že by všichni z vesnice měli všeho zanechat a vyrazit co nejdříve do světa, aby si dobyli slávy jako on sám.
    Bylyna, uznávaný didaktik a archivář, schladil nadšení všech posluchačů svými jednodstranně laděnými příspěvky o tom, kterak je ve světě spousta špíny, nedokonalosti, hlouposti a lakoty, zbytečností a rozmarů, a proto nechť radši nikdo nikam nevyráží a je rád za to co má, neb to je dle jeho poznání to nejlepší. Svou závěrečnou řečí si oproti očekávání získal respekt u nemála hrdých občanů, přičemž se neopomněl zmínit o své čerstvé kandidatuře na starostu obce.
    Další vystoupila se svým příspěvkem Štěbetka, která zahltila posluchačstvo informacemi, které na svých cestách získala, o nádherných obřadech při svatebních slavnostech, o způsobech vyspělých dvořanů v bohatých královstvích, o všemožných látkách a ozdůbkách, jimiž se lidé zdobí tu a tam a svou řeč zakončila doporučením, že pro obohacení vlastního života by měli místní občané většinu z těchto zvyků přejmout a udžovat i zde.
    Nakonec se zvedl Deštník, vytáhl zaprášenou promítačku a jal se promítat obrázky, jež zachytil na svých cestách. Zaznamenávali povětšinou trošku těch či oněch skutečností z předešlých příspěvků, avšak Deštník mlčel a se zasněnými očima se koukal a vzpomínal, neb obrázky mu zjevovali pocity uvnitř a ty ho hřáli. Po chvíli se ozvali námitky, že chtějí doprovodné povídání, že takto to je až moc suché, a tak Deštník vyprávěl něco jako : "Zde stojí muž s ženou, a mávají". "Na tomto snímku pak vidíte velbloudici se svými mláďaty" ... "To my vidíme, ale stejně to není ono !" Ozývali se nové výtky .. A tak jej za chvíli většina vypískala.. Deštník schoval promítačku, a tak jako ostatní i on pronesl na závěr pár slov. "Cestování vám všem ze srdce doporučuji, neboť jsem se díky němu mnohému naučil, mnohé poznal, uviděl na vlastní oči, co ani fotoaparát nezachytí, pocítil na vlastní kůži, co ani žádné vyprávění nemůže na míle přiblížit. Vážím si všeho kolem sebe mnohem více než dřív a nakonec jsem si stejně uvědomil, že ta pravá cesta začíná u mně "doma". Po chvíli hlubokého ticha se tu a tam ozval smích, zakašlání, posmrknutí, a takto rychle se zdejší atmosféra opět změnila v hlučný lomoz, kterým už jen prosvištěl hlas správce budovy, že přednáška skončila a všichni ať se v klidu odebéřou domů, a vše se pomalu rozprchlo.

    Život ve vesnici šel dále a jak je zvykem i zde byly nějakou dobu na pořadu dne diškutace o této pednášce, o dalekých zemích a jejích divech, o úspěších nových ale hlavně starších "cestovatelů" a vše se časem dostalo do starých kolejí. Toto téma probírali už jen starší cestovatelé, kteří si již dávno neustálým opakováním svých úspěchů vydobyli zpět své hrdé pozice v očích svých věrných posluchačů. Nejznámější cestovatel z okolí se počal vícero věnovat svým příbuzným, a tak ho lidé potkávali stále častěji. Koziluh i Štěbetka hned jak to bylo možné zase odcestovali, Bylyna se stal starostou, a Deštník počal šířit lásku ponejprv ve své rodině, postupně však i mezi obyvatele vesnice, a t i si z něj někteří tropili blázny, někteří o něm ani něvěděli, našlo se však pár takých, které inspiroval. Ostatní už časem ani nevzpomněli. Jen těch pár jedinců, kteří šli na přednášku s otevřenou hlavou, zmizlo z vesnice a nějakou dobu o nich nebylo slyšet.

    A tak se stalo že stejně jako i první skupina cestovatelů i oni se časem vrátili,a neboť se jednalo o z mládí spřízněné duše a přeci jen by bylo záhodno udžovat takovýto zvyk, i oni uspořádali pro domorodou vesnici přednášku. A tak se vše opakovalo.

    První vystoupivší uvedl, že Koziluh jisté pověsti vskutku dosáhl, leč jeho vlastní prý nyní nezná mezí. Druhý pak zmínil, že očekávaje Bylynovy nepříjemné zkušenosti na svých cestách narazil jen na samá pozitiva, a proto se těší moc a moc, až zase vyrazí, neboť ta pozitiva ho moc naplňovala. Třetí pak pln zármutku a pochyb o nadšení z předešlého příspěvku uváděl všechny krásy zmíněné Štěbetkou, která očekával, však nenacházel, ba naopak odrazoval pocluchačstvo sdílením svých negativních zážitků. Nakonec vystoupil usměvavý řečník, jenž stejně jako minule Deštník, zmínil, že bez ohledu na již zmíněné, doporučuje všem jejich vlastní zkušenost, která je naplní osobitými jedinečnými skutečnými pocity, a bude je hřát do konce života bez ohedu na to, co kdo kdy bude říkat.

    A opět se vše opakovalo,
    a tak se dělo zas a znova,
    po mnoho nekonečných let...
    EKONY
    EKONY --- ---
    BRANA: muzes byt prosim konkretnejsi ? s cim souhlasis, kdyz uz tedy souhlasis ? nebo to bylo jen at to tu neni tak "jednostranne" a nic vic ?
    s tim prispevkem se totiz da jednoduse souhlasit - trebas i ja s nim za urcitych podminek souhlasim

    ale nick hovori o nejakem nateseni se na opetovne vraceni se na kurz, a takto vyzdviha urcite procento nekonkretnich lidi, kteri to tak budou mit vzdycky, at se daji jakoukoli cestou, pokud nejsou jedni z mala a svou cestu nevidi primo pred sebou .. (ackoli to zni, jako by to padalo na vsechny, kteri si ten kurz kdy dali.. )

    navic jeho nyxovsky ton "..u vas.." a "..vam tam.." je lehce zavadejici, protoze to neni ani zadne my nebo u nas, ani zadne tam či tu - je to typ kurzu, ktery beha v tomu urcenych centrech nepretrzite (nekde jednorazove), muze si ho dat kdokoli, nikdo si ho davat nemusi, kdo se vraci jeho vec, kdo se nevraci taky jeho vec, nikdo nikomu nic nediktuje, jen se pro potreby postupu na ceste doporucuje ...
    (spis to imho hovori o tom, ze ma nick nejake svoje, kdesi tam ..)

    ja s nim trebas mam spolecne jen to, ze jsem ho prodelal, a jeho nepopsatelny ucinek, ktery citim dnes a denne a jsem za nej nekonecne vdecen, chci predat doporucenim co mozna nejvice lidem, tot vse, nic vic v tom ja nemam, coz snad neni nic proti nicemu..

    takze pokud to nekdo nechce, at si to nedava, neni to na prikaz :)
    BRANA
    BRANA --- ---
    souhlas s - A_NICK_MARDERem
    EBENY
    EBENY --- ---
    EKONY: a o praxi si teda popovidam s lidmi v realu, no:)
    EBENY
    EBENY --- ---
    YMLADRIS: prave, ten klub sleduji a s meditaci ma opravdu malo spolecneho... myslim, ze to nebudu pokouset:)

    EKONY: jojo, chapu. ostatne - ja toho o vipassane pred prvnim retreatem taky moc nevedela a ted jsem vlastne za to celkem rada, protoze o to min "konceptu" jsem se musela zbavovat :)
    EKONY
    EKONY --- ---
    EBENY: njn, jak prave uvedla YMLADRIS a nejen tam ( tech kecacich klubu ja na nyxu faaaakt hafo) si muzes s prehledem vybrat, kde rozvirit diskutacni nekonecne toky povidani a rozboru co a jak je lepsi a horsi a podobne

    zde to nepustim paac se zde predavaji co nejobecnejsi informace s jasnym a jednoduchym cilem - necht si na to udela nazor kazdy sam a nevnucuje ho ostatnim !

    Tato technika, tento kurz, je jako dopravní prostředek. Je pak už na každém z nás, jestli a jak ho vužije a kam a jak rychle pojede, zvláště když každý je jinde, na jiném místě v jiné krajině.

    Pokud bych tu povolil obdobne diskuze, osobni zazitky, srovnavani a podobne, mnoho lidi by se uz jen z techto subjektivnich informaci mohlo uzavrit teto zkusenosti coz v zadnem pripade nechci
    Mnozi by pak take mylne ocekavali, ze zaziji neco obdobneho, jako by se zde docetli, a opet zcela zbytecne by jim to ztizilo ziskani sveho vlastniho pohledu, a to opet v zadnem pripade nechci

    proto ta pravidla, ne proto ze bych to chtel kvuli sobe, kvuli sve ikonce, nebo kdoviceho..

    a diky za pochopeni :)
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    EBENY: toz, je tu klub [ MEDITACE ] treba se ti tam nejakym zazrakem podari rozproudit rozumnou diskusi o meditacni praxi,,, zatim se to dycky zvrhlo do premerovani penisu ale clovek nikdy nevi ;) good luck mas mou podporu
    EBENY
    EBENY --- ---
    a kdyz tak koukam na to zahlavi:
    "...a kličky od ústředního tématu klubu, kterým je získání základních informací o technice a její následné přímé poznání a praktikování v každodenním životě."

    prave proto, ze mam zatim jen zkusenost s vipassanou ze Sedliste a Goenku chci dat na jare, proto se snazim ziskat informace od ostatnich. kazdodenni poznani a praxe je myslim to, o cem jsme dikskutovali. ale coz, mejte se krasne...
    EBENY
    EBENY --- ---
    EKONY: ach, skoda. mne osobne prijde diskuze prinosna. jasne, studovat primo zdroje a uceni dost dulezita vec, samotna vipassana je jeste dulezitejsi, ale sdileni s ostatnimi mi do toho tak nejak prirozene zapada.

    no coz, respektuju te, asi budeme muset zalozit jiny klub :)
    EKONY
    EKONY --- ---
    zpomalte prosim, uz se to tu dostava nekam, kde to musim zarazit, nebod moc zbytecnych slov a subjektivnich pohledu - mějte na mysli těch pár pravidýlek které jsem uvedl nahoře, jinak budu mazat

    ty debaty můžou být zajímavé pro vás, ale nemusí být vůbec zajímavé pro ostatní .. cílem klubu je předat obecné informace, osobní zkušenosti nikoli ! (jen pokud je uzivate k vyvozovani obecnych principu..)

    takove krasne ticho tu bylo :)
    MARSHUS
    MARSHUS --- ---
    YMLADRIS: jo.

    ono se ti může stát, že si všimneš že si naštvaná až za pár hodin. pořád lepší než si nevšimnou vůbec :)
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    MARSHUS: hm. pokud jsem bdele pritomna faktu, ze probiha vztek, tak pak uz je fuk, zda si ho oznacim, nebo zda budu sledovat dech nebo jakou jinou rozumnou reakci zaujmu - IMO prave to, ze jsem si _vedoma_ toho vzteku uz je proste ta vyhra, pak uz nejedna vztek za mne [ted pojimim tak silne situace ze jsem vedoma a stejne to nepremuzu, myslim normalni nevedome nepritomne chovani].

    Problem (pro mne) je prave ta pritomnost - jak poresit, abych si _vsimla_ ze je tu vztek. To oznacovani mi nekdy naskakuje samo, neni to moje 'rozhodnuti'.
    No ale jako jo, mozna kdyz bych praktikovala sledovani pocitu tela, stejne tak by zacalo naskakovat uvedomovani pocitu tela a fungovalo by to jako obdobny zpritomnovac, tak ja vlastne nic nerikam ;) Hlavne kdyz ti to funguje.
    MARSHUS
    MARSHUS --- ---
    YMLADRIS: jo i ne. určitě je to dobrá praktická pomůcka, i když ve chvíli kdy je člověk plně pohlcen třeba vztekem tak asi těžko bude mít čas říct si 'vztek', goenka má na toto téma výbornej vtip s tím, že si nemůžeme každý dovolit mít vlastního pomocníka, který by nás upozornil na 'vztek' a schytal za to oprávněnou ránu, místo toho doporučuje sledovat dech případně pocity na těle.
    MARSHUS
    MARSHUS --- ---
    YMLADRIS: no, neměl bych to psát, protože o tom jsou kurzy a takhle plácnutá informace pouze od studenta může být zavádějící :) ale: ve vipassaně sledujeme pocity na povrchu těla, kousek po kousku, bez toho abychom pocity nějak označovali, pojmenovávali nebo se k nim vymezovali.

    By the fourth day the mind is calmer and more focused, better able to undertake the practice of Vipassana itself: observing sensations throughout the body, understanding their nature, and developing equanimity by learning not to react to them.
    http://www.dhamma.org/en/vipassana.shtml

    to odpovídá i na druhou část debaty, jestli člověk reagovat musí nebo nemusí není tématem diskuze, faktem je že až do úplného osvobození student i učitel prostě na podněty reagují.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam