• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    EKONYVIPASSANA - meditační technika & umění žít
    SVA
    SVA --- ---
    Vojkovice nad Svratkou – skupinová sezení a 1-denní kurzy, kterého se může zúčastnit každý starý student

    skupinová sezení – v pátky v 18:30 hod., s vyjímkou posledního pátku v měsíci

    1-denní kurzy – každá poslední sobota v měsíci, sraz mezi 8 - 8:30 hod.

    kde: v domě Petra Vančaty, Nádražní 168, 667 01 Vojkovice, 20 min z Brna vlakem i autem (domek se žlutou fasádou a předzahrádkou vedle základní školy)
    sezení koordinuje: Petr Vančata, pet9@centrum.cz, tel. 732720905
    SVA
    SVA --- ---
    Milí přátelé Dhammy,

    tímto vás srdečně zveme na 2. letošní setkání pomocníků Dhammy podílejících se na organizování kurzů meditace vipassana v ČR a na činnosti společnosti Czech Vipassana, o.p.s. Setkání se uskuteční v neděli 29.5. 2011 od 10:00 hodin na adrese: Petr Vančata, Nádražní 168, Vojkovice (domek se žlutou fasádou a předzahrádkou vedle základní školy; 20 minut z Brna vlakem i autem).

    Setkání bude mít následující program:
    • Společná hodinová meditace
    • Shrnutí aktivit pomocníků Dhammy a činnosti spol. Czech Vipassana, o.p.s. od posledního setkání v únoru
    • Příprava letního kurzu – registrace, nákupy potravin, příprava před kurzem, seznam věcí na kurz, inzerce, pomocníci a manažeři
    • Diskuze k aktuálním tématům, např.:
    - další pokračování hledání vhodného místa pro kurzy,
    - vytvoření pracovních skupin (organizace kurzů, kuchyně, outreach, překlady?),
    - prodej a distribuce knihy Umění žít
    • Různé - další návrhy a náměty přítomných (promyslete si prosím)

    Předpokládaný konec setkání je okolo 15 - 16 hodin. V průběhu si určitě uděláme pauzu na svačinu a čaj. Bylo by velmi milé, kdyby každý účastník donesl něco malého k jídlu a nemuseli jsme se tak zdržovat žádným vařením.
    Prosím všechny, kteří se setkání plánují zúčastnit, aby to oznámili na jankoubek@hotmail.com nebo SMS na tel. 608/ 160312.

    Jednodenní kurz 28.5.
    V sobotu 28.5. se na stejném místě koná jednodenní kurz vipassany, kterého se může zúčastnit každý starý student. Pokud byste rádi využili možnosti spojit účast na setkání s účastí na jednodenním kurzu, je možné na místě i přespat (spací pytel s sebou). Z důvodu omezené kapacity místa je však nutné se na kurz předem přihlásit. Kontakt: Petr Vančata, pet9@centrum.cz, tel. 732720905.

    S přáním všeho dobrého.
    Metta.

    Za organizační výbor české vipassany
    Jan Koubek
    SVA
    SVA --- ---
    Ahoj ráda bych začala dělat skupinové meditace vipassana tak jak ji vyučuje Goenka v Olomouci od příštího týdne. Sezení by mohlo být jednou týdně. Zájemci do pošty.
    SVA
    SVA --- ---
    Vipassana Meditation Center » Sikyweb
    Vipassana Meditation Center » Sikyweb
    http://www.sikyweb.cz/2010/11/vipassana-meditation-center/

    Pání tak už vím kam po škole!!!! doporučuji shlédnout ty fotečky z centra sektářského Goenky .-)


    10 dní uprostřed džungle s výhledem na Himalájské osmitisícovky, 10 dní striktní režim, 10 dní “noble silece” (žádné mluvení ani komunikace), 10 dní rýže 2x denně a 10 dní meditace = extrémně těžká, ale extrémně zajímavá zkušenost > doporučuji všem. Be Happy!

    Toto centrum v Pokhaře je jedno z center, které funguje pod záštitou Mr. S.N. Goenka – původem barmský učitel této meditace, který šíří tento původní styl hlavně v Indii, ale je velice oblíbený také na západě. http://www.dhamma.org/
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    tak diskutovat se da normalne v MEDITACE, co?
    FRAKTALEK
    FRAKTALEK --- ---
    NICO_PSYCHE: vidim to podobne. Tristeni na vic klubu mi neprijde uplne stastne, ale otevrenou diskuzi bych taky uvital. Vipassana neni muj hlavni zajem, takze bych to udelal asi jen najde-li se aspon par dalsich lidi (kdyztak posta). Otazka je, jestli by to nebyl jen klub plny lidi bez vlastni zkusenosti.
    NICO_PSYCHE
    NICO_PSYCHE --- ---
    FRAKTALEK: Já bych byla ráda za založení klubu, kde je prostor pro diskuze. Chápu, že tento je určen k něčemu jinému, k mé lítosti. Kdy se pořádá jaká lekce si mohu najít i na netu. Začala jsem klub sledovat ze stejného důvodu, jako drtivou většinu ostatních... pro tu možnost sdílení zkušeností. Takže já jsem pro.
    EKONY
    EKONY --- ---
    FRAKTALEK: mno jestli mas dojem, ze v tomto klubu, kde se povetsinou mlci, dochazi k nejakemu sektareni, tak prosim, jsi svobodny jedinec, delej co uznas sam za vhodne..

    pokud mas dojem, ze vipassana okolo pana goenky je sekta, pak jediny zpusob jak se z tohoto dostat, je mit vlastni zkusenost a to tak, ze se sam zucastnis kurzu, nejdrive jako student a pak trebas i jako pomocnik (abys videl i do zakulisi)

    pokud bys rad okusil vipassanu a zasekl ses na tom cos tu preposlal, taky nevadi - vyzkousej jine kurzy vipassany - YMLARDIS a jini tu davaji informace i o jinych kurzech pod vedenim jinych ucitelu..

    jeste jednou zopakuju - dulezita je tva vlastni ZKUSENOST, ne nazory, rozbory a jine mozkove vyrony

    a konecne take - nejdulezitejsi je at uz s tim ci onim pri te ci one prilezitosti - skrzeva vipassanu ci jinou "blabla"sanu, zaktivovat pozorovani sve mysli a tela a jejich vzajemnych interakci, objektivne, nezaujate, a v kazde situaci - to je oc tu bezi
    FRAKTALEK
    FRAKTALEK --- ---
    EKONY: slo mi o informace objektivniho razu. Pokud si tu chces sektarit o cistem Goenkovi, tak by asi bylo na miste zalozit dalsi klub o Vipassane.
    EKONY
    EKONY --- ---
    FRAKTALEK: na netu mas nazoru dost tak patrej, pokud citis takovou potrebu
    tendle klubik je co nejvice o praktickych informacich, objektivniho razu ..
    famy, pocity a nazory lidi na cokoli ohledne teto techniky zde nee
    preji hodne zdaru
    FRAKTALEK
    FRAKTALEK --- ---
    EKONY: clovek nejdriv objevuje informace a az pak si dela usudek. Proto jsem se tady ptal. Na vlastni usudek se spoleham, ale rad ho porovnam s nazory jinych.
    EKONY
    EKONY --- ---
    Pokud byste se to tu chtelo rozjet vice smerem k nejakemu srovnavani, prosim zkouknete zahlavi), ktere ted jak koukam nejde moc videt) - nechci tady zadne subjektivni nazory (ma to jiste objektivni duvody).

    FRAKTALEK: pokud nachazis pochybnosti, ktere navic nejsou tve vlastni, proc radeji nespolehnes na svuj vlastni usudek ? kazdy je vskutku individualita a kazdy ma svuj jedinecny nazor na vse - proc se tedy nechat ovlivnovat nazory jinych, ktere byt sebevic objektivne znejici budou vzdy nazorem individua? ..

    Paac ted mydlim ty pismenka na mobilu, tak se mi nechce moc poustet do delsich reakci k tomu textu.
    Jen zminim, ze nektere z tech bodu jsou opravdu takove jak se pise, nektere postradaji souvislosti, ktere by je uvedly do vice rovnovazne polohy, nektere jsou dle meho ano subjektivniho nazoru mylne (zejmena posledni bod - po nekolika letech vlastni praxe musim rict ze technika metta bhavana, ktera se vyucuje 10.den, funguje bez jakekoli souvislosti s tim co vsechno tvurce textu zminuje jako duvody pro jeji zaziti toho co se 10.den praktikuje a zaziva..

    nejdulezitejsi ze vseho je praxe, dost veci (a ultimatne bych rekl ze vsechny) se diky ni ozrejmi a vyjasni
    MIC
    MIC --- ---
    byl tu někdo na retreatu s Jeffem Oliverem?
    TLUSTEI
    TLUSTEI --- ---
    FRAKTALEK: :) Ta pani se svym pristupem dost podoba Adyashantimu, coz je zase muj oblibenec. Tesi me, ze jsme se nakonec krasne sesli. Dekuju za vymenu.
    Tak ze bychom po tom vsem rozumovani sli pro zmenu zase chvili sedet? Souhlasim.
    Preju klidnou mysl a dobre odpoledne.

    Namaste
    FRAKTALEK
    FRAKTALEK --- ---
    TLUSTEI: s vetsinou toho co rikas souhlasim. Nektera pravidla maji dobre opodstatneni, i kdyz jim nerozumim, a casto to i respektuju, ale v Goenkove pripade bych s tim asi mel problem. Goenka stejne nema na Vipassanu patent, je to stara technika a kombinuje se s jinymi technikami. Me osobne hodne oslovila kombinace Zenu a Vipassany jak ji popisuje Charlotte Joko Beck (zenova mistryne). Plne souhlasim, ze zkusenost je neprenosna (proto asi nemame kecat, ale sedet, ze ...) a ze kazdy ma svou vlastni cestu.
    TLUSTEI
    TLUSTEI --- ---
    FRAKTALEK: Inu tak, co nadelas. Ve spouste veci s clankem souhlasim. Ovsem na druhou stranu nektery pravidla maj svy opodstatneni. A Goenka? Zase jenom clovek. Uz me to prestava bavit, vsude jenom samy lidi... ;) Nebudu ho obhajovat, je mi tak nejak volnej. Kultu osobnosti se neucastnim a ani Vipassanu za nej nepovazuju. Pokud to nekdo tak vnima nebo pokud se o to Goenka snazi, tak fajn, ale neni to muj problem.
    Za techniku samotnou musim rict, ze mi pomohla spoustu veci otevrit, osvetlit a vyjasnit. A po vsech ruznych jinych pokusech jsem zase prisel na to, ze v jednoduchosti je sila. A to ticho tam...devet dni nemuset ani kvaknout - nadhera. Zkusenost je ale neprenosna, takze dokazovat to komukoliv, kdo neco podobnyho nezazil nema vyznam. A do boje "za Vipassanu!" urcite nepujdu. :)
    Osobne jsem dost zvukove zamerena bytost, takze pouzivam nekdy i jiny techniky nez Vipassanu...co nadelam, Vesmir je prilis barevny misto na to bejt zaseklej na jednom odstinu.

    Now, can I get an Amen brother? ;)
    FRAKTALEK
    FRAKTALEK --- ---
    FRAKTALEK: par citaci

    Mr Goenka lays formidable emphasis on the pristine maintenance of the technique and practice. Teachers and old students are strongly cautioned not to practice any other technique for fear of harm or of pollution to the technique, nor to change even the smallest aspect of the Vipassana practice. The teachers are trained to play the audio/video tapes of Mr Goenka as-is and are asked in no uncertain terms not to indulge in any discourse or to disseminate the technique on their own. In the Vipassana folklore, it has happened many times that a teacher has been "blacklisted", or a student has been barred from attending a retreat because of his/her practicing of Reiki or other vibe-oriented new-age practices.

    Vipassana is subtly described as the one true path to liberation. All other practices and philosophies are described as either incomplete, as superficial intellectual games or as distant echoes of Vipassana. Due to the special significance and rationale given to dispassionate observation of the bodily sensations, other techniques are considered as only being able to reform the surface mind, whereas Vipassana is claimed to change the unconscious layers of the mind as well.


    Mr Goenka is very emphatic in saying that most people, though they believe themselves to be neither the body, nor the carriers of the body, nevertheless are identified as being the body or as being the carriers of the body. His aim is to make this act of belief an insight, rather than just a belief, by actually helping people see the truth of the mind-body phenomenon. He does not, however, question or raise the issue of who or what exactly it is that is to be liberated?
    The Soul that is identified with the body or which considers itself the body is sought to be liberated. But whether the Soul is real or illusory or not is not questioned. Only its identification is questioned. Mr Goenka repeatedly claims that it makes no difference if one believes or does not believe in a Soul, but dissociative practices all implicitly believe in an entity (or awareness) which can be dissociated. Mr Goenka explictly discourages discussion about this topic.


    Mr Goenka, the appointed teachers, and the old students are visibly attached to the technique and to its associated terms (Dhamma, Sankh¯ar¯a, Mangal) and phraseology. In the very words of Mr Goenka, after a year or so of practicing, daily meditation becomes a necessity and one feels uncomfortable at missing a daily sitting (a hallmark of addictive memes).

    (behem kurzu:) Secondly, students are not allowed any time for reflection or thinking over what they are being taught, nor are they allowed to discuss the technique with others or to read/write about it.


    There are mainly four categories of members of the Vipassana organization. Teachers, Assistant Teachers, Dhamma workers and students. Students also have a hierarchy based on the number and duration of courses that they have undergone.
    Each level is increasingly loyal, unquestioning and dedicated to the technique. In fact, students are not admitted to long courses unless they give in writing that they are fully convinced that Vipassana is the proper vehicle for their liberation and they have not tried any other technique in the recent past.



    The happiness on Day Ten of the retreat is vouched as a tell-tale sign of the goodness of Vipassana. But the happiness on that day is not just due to the meditation technique, if at all. The following reasons all contribute to a sense of relief and joy on the faces of the meditators:
    The lifestyle in the retreat is usually healthier than one's own. Clean pollution free surroundings, nourishing and bland food, no snacks or late dinners, waking up early and going to bed at nine, silence and the absence of distractions, having a calm and quiet mind, all lead a general increase in well-being and health.
    The tenth day is like the light at the end of the tunnel. The students are not free yet, but at least the confinement is over. The silence has ended and they are finally free to talk to each other. It is a great relief to finally pour out all the thoughts and questions that one has been accumulating over the past many days and it is also an end to the mental starvation. One is free to read or write. There might be a film screening at 1pm which provides an added distraction and food to the mind.
    The tough meditation regime is over. The last day has only two sittings after the silence ends. Most new students feel relieved and happy at this relaxation in the regimen.


    TLUSTEI
    TLUSTEI --- ---
    FRAKTALEK: Jo tak. Tak to jo. :) Ono nikde neni psano, ze nejaka technika bude vyhovovat vsem. To snad ani neni mozny. Nekomu Vipassana funguje, vyhovuje a pouziva ji a jinym zase nikoli a tudiz o jeji funkcnosti pochybuji. Beru to jako beznej jev. Stejne jako to, ze penicilin dvoum tretinam lidi zabira a zbyla tretina je na nej alergicka. Tisic mnichu, tisic nabozenstvi. :)
    FRAKTALEK
    FRAKTALEK --- ---
    TLUSTEI: jo, muzes to brat takhle anebo to muzes brat tak, ze nekteri lide o nem a jeho technikach maji sve pochybnosti :) doufal jsem, ze tady treba bude nekdo, kdo to dokaze konkretizovat, sam bohuzel slouzit nemohu

    tohle jsem ted nasel, jeste jsem to nedocetl:

    A Critique of Vipassana Meditation as taught by Mr S N Goenka
    Harmanjit Singh, July 20, 2007
    TLUSTEI
    TLUSTEI --- ---
    FRAKTALEK: Aha. No vidis, me to treba jasny neni ani trochu, tak proto se ptam, protoze me to taky zajima. Nic ve zlym, jen se snazim zjistit na co se ptas. Chlasta? Fetuje? Lze? Znasilnuje deti? Obchoduje s drogama? Co tim "pochybny" myslis? Vystrel do tmy typu "ten a ten je pochybna osobnost. co mi k tomu reknete?" je nic nerikajici. To se da bez podlozeni rict o komkoli a vubec nic to neznamena.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam