Pár postřehů k iOS/iPadOS 26 z pohledu návrháře / UXáře (cítím potřebu vylít si srdíčko a taky mi přijde fajn argumenty podepřený pohled namísto frustrovaných výkřiků, které se tu a tam objevují). iPhone 13 Pro Max, iPad Pro 12,9 M1.
1) V řadě případů způsobuje liquid glass "glitche", které znepříjemňují uživatelskou zkušenost.a) Nejhorší je dle mého soudu vizuální šum v řadě aplikací, kde se scrolluje obsah. Screenshoty jsou z Podcasts, Safari, podobně ošklivá situace je v Messages (kde screenshot z privacy důvodů nedávám). Obecně je problém v tom, že ovládací prvky kolidují s obsahem takovým způsobem, který zároveň způsobuje vyšší vizuální clutter (deformovaný pohybující se odraz contentu v ovládacím prvku, ovládací prvek samotný a překryvný gradient v záhlaví) a zároveň nezvyšují prostor pro čtení contentu samotného (v prostoru ovládacích prvků je content stejně nečitelný). V Messages jsou kolize stejné, navíc kvůli změně designu došlo k přesunutí progress baru (modrý nebo zelený teploměr při odesílání zprávy) do jména uživatele v horní části, což je jednak zaoblený a jednak malý prostor, ve kterém je progress bar méně přehledný (kvůli zaoblení není dobře vidět jeho začátek a konec a je tam nahečmaný i vertikálně).

b) Menší problém, ale dle mého soudu také UX fail, jsou ovládací lišty v aplikacích typu Podcasts, Music nebo App Store, kde se na liště přepíná mezi sekcemi. Přepínání je doprovázeno "glass" efektem, kdy se ikonka pod prstem uživatele "rozpije" do okrajů přejíždějící skleněné plošky. Působí to dojmem, že se pod prstem něco animuje, že se tam něco děje a člověk kvůli prstu neví co. IMO to lehce zneklidňuje a znejišťuje při ovládání.
c) Minoritní jsou glitche v odleskách ikon a skupin, resp. nekonzistence s tím spojená: ikony se při pohybu telefonu při okrajích dynamicky lesknou, zatímco otevřená skupina aplikací už po svých okrajích žádný takový efekt nemá. Působí to nedotaženě. Stejně nedotaženě působí příležitostné fallbacky na původní flat design (např. většina statusových a ovládacích prvků v Camera není ve stylu liquid glass).
d) Na lock screen jsem musel upravit zobrazení hodin a selektivně přepnout variantu tohoto widgetu z "glass" na "solid", jinak byly v noci / po ránu téměř nečitelné kvůli prolnutí z fotkou na pozadí (vyzkoušejte, screenshot z privacy důvodů nedávám).
e) Osobně nemám rád, že většina ovládacích prvků (markantní je to u vyskakovacích menu) mění svoje barevné schéma podle contentu na pozadí. Nemám rád dark mode (bílé písmo na tmavém pozadí mi nedělá dobře na oči) a vadí mi, že menu je občas tmavé s bílými položkami, jindy světlé s tmavým písmem položek.
f) Reduce Transparency by se nabízela jako řešení řady uvedených problémů, ale bohužel je sama graficky nedotažená. V tomto módu je většina ovládacích prvků sice podbarvená netransparentní barvou, ale nedodržuje se padding. V aplikacích dole i nahoře se tak ovládací prvky přímo dotýkají contentu a vypadá to z designerského hlediska příšerně, viz screenshot. Navíc zůstává efekt rozpitých ikonek zmíněný v bodu b).
2) Safari jako kapitola sama pro sebe.a) Vizuální clutter kvůli ovládacím prvkům byl už zmíněný. Na iPadOS 26 se setkávám i se situacemi, kdy se kvůli barvě webové stránky podbarví celý tab bar takovou barvou, která znesnadňuje čitelnost tabů, viz screenshot.

b) Glass efekty na ovládacích prvkách jsou technicky nedotažené: např. zobrazení při zobrazení / skrytí menu v rámci adresní řádky (ikonka vlevo od adresy) trvá odhadem 200 - 300 ms, než naběhne glass efekt. Opět to působí přinejmenším zvláštně, křehce, jakoby se mobil sekal (připouštím, že to může být problém konkrétního modelu iPhone).
c) UX se zhoršila v ovládaní otevřených tabů. Zatímco v předchozí verzi iOS byl přehled tabů k dispozici na jedno tlačítko z lišty (poslední tlačítko vpravo), nyní je potřeba tapnout dvakrát (ovládací tlačítko ... vpravo a poté All Tabs). Zavírání ad hoc tabů je tak náročnější. (Variantu "pinch", která vyžaduje druhý prst, neuvažuji právě kvůli ztížené UX.)
3) Ostatní / obecná UX.a) UX v Photos je zhoršená: nelze scrollovat mezi Library a Collections. Uživatel musí zaměřit pozornost, najít tlačítko a trefit se prstem. Po 2 nebo více letech s předchozím (dle mého názoru kompaktnějším a vhodnějším designem) mi to přijde jako krok zpět.
b) Klávesnice má méně kontrastu, v některých situacích se zabuguje (čistě bílé klávesy bez znaků, zejm. na iPadu, bohužel jsem nezvládl pořídit screenshot). Za největší issue považuji, že klávesa s čárkou (') se nezmění na kroužek (°), pokud píšu dlouhé ů uprostřed slova. V předchozí verzi to fungovalo bez problémú, nyní je dúležité dúsledně přepínat, jinak múže člověk nadělat fúru překlepú. Snad bude opraveno...
c) Search field umístěný ve spodní části obrazovky je zlo ze dvou důvodů. Jednak překrývá content, i když není potřeba (např. v Settings), jednak je umístěný proti obvyklým UX patternům. Už několik dlouhých let jsou známé heat mapy, kde lidé běžně hledají jaké ovládací prvky (viz "optimal website" níže, search field je hned ten druhý). Drtivá většina webů a široce používaných appek (Facebook, Whatsapp, Mapy.cz, Outlook... you name it) má search civilizovaně umístěný v horní, případně horní pravé části. Jít proti tomuto 15+ let zažitému patternu mi přijde jako totální fuckup, nemůžu si pomoct.

Resumé: liquid glass mi přijde jako skeuomorfní design pro design. Přináší de facto jen fancy efekty bez praktické přidané hodnoty. Nepřináší větší přehlednost nebo prostor pro obsah, spíš naopak: větší vizuální clutter, zhoršenou UX a celkově sníženou rozpoznatelnost obsahu i ovládacích prvků v některých situacích. Ačkoliv některé nové funkce nebo UX změny v iOS/iPadOS jsou, zdá se, lehce k lepšímu (např. rozložení ovládacích prvků v Camera), některé se zase zhoršily (ovládací prvky Safari), popř. trpí designerskými kompromisy kvůli glass efektům a z nich vyplývajících constraintů. Těším se na verzi 26.x, třeba přinese některé opravy, resp. na verzi 27 - třeba se v ní nenechají designeři tolik svést k cestě zavánějící uměleckou masturbací či machrováním. Howgh.