• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    MIXXXParamaniac ::dont walk, go fly (also for hang-gliders)
    KUA
    KUA --- ---
    K_JA: pocem a mas v ruce naky cisla? me by ta statistika vazne zajimala... kolik urazu/smrtaku na naviaku vs. kopec ..
    a vubec kolik z vas bylo u nejaky takovyhle "osklivy" nehody...
    nerikejte mi ze vsichni, nebo cert vem zalohu a radsi se dam na vareni ;)
    KIKIMURA
    KIKIMURA --- ---
    "Chvala vsem skolam Paraletani ktere Vas vezmou na co nejvice startovist behem vycviku" tak tak. :)
    KIKIMURA
    KIKIMURA --- ---
    Jinak se shodnem...
    KIKIMURA
    KIKIMURA --- ---
    JOORAY: To taky nejsou, s tím souhlasím. Jen bych váhal jestli za kopcem na moravu, nebo ke stejně kvalitní škole na ranou, byť s navijakem pro figury. Navíc i mistral jezdí po kopcích.. Loučkování dva dny není moc. Už nějakej pátek lítám a pokud můžu tak křídlo nad hlavou honím pořád.. :)
    JOORAY
    JOORAY --- ---
    KIKIMURA: nie celkom. To máš ako s autoškolou. Môžeš sa učiť niekde na dedine, kde je 5 áut za deň a jedna križovatka. A potom keď potrebuješ šoférovať v Bratislave alebo Prahe, tak sa z toho zblázniš. Tá lokalita je podľa mňa veľmi dôležitá. Ale ja som netvrdil, že tento kopec je najlepší a jediný vhodný, akurát mi navijákové štarty neprídu až také zaujímavé z hľadiska skúseností, ktoré boli pre mňa minimálne čo sa týka tohto dosť cenné.

    Zo žiadneho iného pohľadu tie školy nehodnotím...
    JOORAY
    JOORAY --- ---
    KIKIMURA: "loučkování" sme samozrejme robili predtým dva dni vkuse :)
    K_JA
    K_JA --- ---
    JOORAY: osobne si myslim, ze Chopok jako startovacka pro zacatecniky neni prilis vhodny zvlaste za aktivni termicke situace. Prave na hrebenu Jasna - Konsky Grun je velmi casto termicky zlom, a tam kdyz ti kurzista odleti, hned tak ho nenajdes (a on velmi casto take hleda cestu velmi dlouho). Samotnemu se mi neco podobneho stalo dva roky nazpet pri zimnim letani na Jasne a pres severni cast hrebene se proste za normalni (dobre) termiky vystoupat neda pravdepodobne kvuli sklonu vrcholu a castym prurvam.

    Jinak v lednu-unoru se opet chystame z Ostravy na Jasnou, kdybyste se chteli nekdo pridat, napiste mi do posty termin, ktery by Vam lepe vyhovoval. Ubytovani mame vzdy v drevenici kousek pod horama, jidlo vlastni ssebou, nebo restaurace. Pujcenou mame permici od mistniho kiteboardingoveho klubu, takze chozeni lezeni neni prilis, jen z Gruna nahoru. Tak piszte :D
    K_JA
    K_JA --- ---
    WICKPICK: Paklize je letove pocasi, schopny student muze ziskat papiry klidne za dva dny. K tomu aby ti instruktor podepsal papiry totiz musis predvest vsechny predepsane figury na vybornou. Kdyz nepredvedes nebo neznas teorii (letove prostory, meteo) tak nedostanes nic, leda dobrou radu. Osobne si myslim ze vycvik zacinajicich pilotu na navijaku neni vhodny a az do letosni upravy pravidel pro letani na navijaku byl dokonce zakazan!!! Duvodem je hlavne nizka vyska pri startu PK pilota a jeho nezkusenosti s predbihanim vrchliku. Nevim jestli nekdo vite jak vypada negativka na navijaku tricet metru nad zemi, ale i po tech letech s PK bych se na neco podobneho nechtel divat ani ze zeme. Chvala vsem skolam Paraletani ktere Vas vezmou na co nejvice startovist behem vycviku a zvou na dalsi akce po ukonceni kurzu.

    Aneb, pokud jsem delal svou PL minule leto a letos jsem naletal (nasvahoval) do peti hodin, mel bych si ve svem vlastnim zajmu zopakovat povinne figury pod vedenim instruktora pred zahajenim pristi sezony. To vestinou neni problem zavolat za letoveho pocasi, pac intruktor nebo inspektor PL je nekde na kopci tak jak tak. Aktualni TP k vrchlíku, PL a pojištění jsou u všech doufám samozřejmostí.
    KIKIMURA
    KIKIMURA --- ---
    A jestě, nemůžu si pomoct, ale mě celkem jedno kde strávim tejden na kurzu (samozřejmě kvalitním), pro mě je důležitý kde budu příštích pár let lítat..:) Takže hádat se o tom kterej kopec, terén nebo kraj je lepší na kurz mi přijde naprosto bezpředmětný..
    KIKIMURA
    KIKIMURA --- ---
    JOORAY: V poho já nic takovýho nezpochybňuju ani neříkám, se všema školama který jsem jmenoval mám zkušenost a proto sem taky napsal, že jsou kvalitativně na podobný úrovni a dál kvalitu neřešil. Asi si špatně pochopil, ale já nikde nenapsal, že kvalita není důležitá. Já se bavil o třech školách, který bych řadil mezi nejlepší u nás a o výběru mezi nima.
    A ze si rejpnu chopok, černá, nebo jakejkoli jinek kopec tě nenaučí startovat tak jako loučkování :))
    JOORAY
    JOORAY --- ---
    KIKIMURA: ja som prave ukoncil PK-A na m-fly.sk. Je to sice hodne od ruky (na slovensku), ale maju ceskych instruktorov, boli tam dvaja cesi a dostali cesky pilotak. A lietat z Chopku je o niecom inom ako navijak, hlavne co sa tyka realnych startov...

    Neviem ako u vas, ale IPPI kartu vybavuje u nas LAA a nie instruktor, samozrejme je vyhoda, ked dolietanie alebo B-cko je blizko, ale myslim si, ze kvalita je dolezitejsia ako blizkost.

    Ano, naucia ta nezabit sa, ale kvalita moze byt naozaj velmi rozna. O ceskych skolach neviem nic, akurat to, ze ceski instruktori prave hovorili, ze v cechach samotnych robit kurz je trochu nuda oproti Chopku.

    Moj nazor, samozrejme, kazdemu vyhovuje nieco ine.
    KIKIMURA
    KIKIMURA --- ---
    Imho teda kurz paraglidingu je to samý jako řidičák. Prostě vás instruktor naučí nezabít se. Létat už se musíte naučit sami. Stejně jako s autem.. Co se škol týče. El speedo bych hodnotil stejně jako mistral. Možná u el speeda je trochu vetší pravděpodobnost, že kurz bude "odflaknutej" (neberte mě za slovo), protože přeci jen má jako škola nejvíc kurzů ročně. Tak se může stát, že to bude nabitý a na někoho kdo potřebuje trochu víc pozornosti a osobního přístupu to bude takhle působit.
    Obecně bych si mezi školama nevybíral takhle. Mezi tyhle bych zařadil ještě krkonošskou wingover. Je to taky na vejlet jako na moravu.
    Tyhle školy bych řek jsou na kvalitativně stejný úrovni, teda pokud pominu ještě specifika osobnosti instruktorů :))
    Jako parametry ke zvážení bych bral teda i třeba takový věci jako je dostupnost. Pokud budu potřebovat dolítání, b-čko, IPPI kartu, tak je pro mě normální jít za instruktorem kterej mě školil. A kvůli tomu jet do krkonoš nebo na moravu není moc ideální.. Ale dá se..
    Dolítání na navijaku myslím, žádný problém.. Nopak má to svý, zvláš pokud se povede. Kamarád kterej dělal u mistralu se mu poštěstilo a na navijáku ho vytáhli do kilometru.. :) na kurzu :). Ostatně jako zkušenost taky dobrý. Mimo jiné většina dlouhých přeletů u nás je právě z navijáku.. Ale osobně mám radši taky hory/kopce.
    Ale vzhledem k tomu, že jde jen o "autoškolu" si myslím, že je to celkem jedno. Záleží na tom, jak se tomu kdo věnuje po tom...
    QUIP
    QUIP --- ---
    WICKPICK: "pokud je absolvent autoskoly normalni clovek a ne debil" a to je ten problem, protoze ty papiry na auto dostava i spousta "debilu"... denne je potkavam na silnicich.

    Ja myslim, ze zadny kurz / autoskola atd. cloveka nepripravuje na vsechny situace. Takove kurzy by byly neskutecne narocne, dlouhe a drahe. Ani potapecske kurzy nejsou takove. Narocnost je vetsinou umerna tomu, jake z chyby plyne ohrozeni pro ostatni, ne pro toho, kdo tu cinnost provozuje (a tak to ma byt, protoze pokud se nekdo chce zabit, at se klidne zabije bez kurzu na cokoliv, je to jeho vec - kruz mu v takovem pripade dava spis "moznost" se neco naucit).
    To jsou taky duvody, proc na rizeni autobusu s lidma potrebujes jako ridic dolozit nekolikaletou praxi, stejne jako piloti dopravniho letadla nedostanou papiry za tyden.

    Na seskoky padakem je kurz AFAIK kratsi, nez na rizeni PK a pritom pristat musi umet oba stejne dobre. Na horolezectvi nepotrebujes papiry zadne a taky je rocne dost smrtaku.

    A kdyz jsme u toho, ja mam papiry rok, neco uz nalitano mam a stejne jsem byl v lete na Lijaku jednou dlouhej na pristani (nastesti za prikopem pokracovala dalsi louka ;]) a jednou jsem tam pristal nouzove za hrbitovem nad startovackou... nicmene si nemyslim, ze by tomuhle zamezil dvojnasobne dlouhy kurz, nebo ze bych kvuli tomuhle mel prijit o papiry. Proste takove veci se stavaji a podstatne je, kdyz clovek neohrozuje okoli. Alespon z meho pohledu.
    WICKPICK
    WICKPICK --- ---
    QUIP: jasne, mas svym zpusobem pravdu, ale ja zas mel na mysli, ze clovek je na papiry pripravenej tehdy, kdyz dokaze objektivne zhodnotit podminky, kdy na to mam a kdy na to nemam. pokud je absolvent autoskoly normalni clovek a ne debil, tak vi ze kdyz bude jezdit pomalu a dbat na predpisy ze je relativne v bezpeci (pokud ho nesejme nekdo jinej, ale to je jina vec). oproti tomu na padaku se ti prehlidnuti kazde malickosti muze setsakramentsky vymstit. kontrola smeru vetru pri pristani, nahle zmeny pocasi. a clovek kterymu instruktor musi neustale neco pripominat na papiry asi neni pripravenej i kdyz se mu treba nahodou povede jeden let
    QUIP
    QUIP --- ---
    KUA: Podle me prave nejde o to, kolik lidi se vlastni chybou zabije pri nejake cinnosti, ale kolik lidi zavini smrt nekoho jineho a tam si myslim, ze automobilova/motocyklova doprava jasne vede.
    FRONEMA
    FRONEMA --- ---
    MIXXX: 100.000 seskoku z letadla pripada asi 6 umrti

    to mi prijde hodne prehnane.. .ale nevim presny cisla nemam...
    MIXXX
    MIXXX --- ---
    KUA: no, nekde jsem cetl, ze na 100.000 seskoku z letadla pripada asi 6 umrti - to neni moc... Je fakt, ze v aute se naboura denne hodne lidi ale ty nasledky asi nejsou tak spatny, na padaku jde vetsinou o vazne zraneni nebo totalku, coz v aute neni. Kazdopadne na padaku se chyba tresta vic nez v aute - tim bych rekl ze bude dany i pomer uzivajicich / umirajicich pri tech aktivitach...

    Na druhou stranu se ti ve vzduchu stane asi o dost mene, ze za chybu muze nekdo jiny a ty to odneses (i kdyz urcite jsou vyjimky)...
    KUA
    KUA --- ---
    QUIP: vim presne, co mas na mysli, ale jen k ty rizikovosi...
    kolik jezdi lidi autem vs. pocet smrtaku
    nebude stejny %
    jako kolik lidi lita vs. pocet smrtaku
    ;) byl by nekdo schopnej tyhle cisla sehnat?
    MIXXX
    MIXXX --- ---
    QUIP: 100% souhlas...
    QUIP
    QUIP --- ---
    KUA: nic takoveho netvrdim a uz vubec jsem nezminoval ElSpeedo. Ja to myslel hlavne kvuli tomu prostredi - tam je opravdu kde litat. Kdyz nekde fouka, popojede se na jiny kopec, kde tolik nefouka atd. Proste udelat si na tyden vylet se vsim vsudy do "dalekeho" prostredi, kam clovek (z Prahy) jen tak nezavita. Nic vic v tom nebylo.

    WICKPICK: a co se tyce vydavani papiru po tydnu letani, tak pokud vim, bylo nas v kurzu tehdy asi 14 a z toho asi 4 papiry nedostali s tim, ze jestli o ne maji zajem, tak si to muzou prijit dolitat jindy a Dalibor jim to podepise az tehdy, az bude mit pocit, ze na to maji.

    Ostatne kdyz jsem delal pred 10 autoskolu, tak bylo v osnovach snad 20 hodin za volantem - no nechcete mi snad nikdo tvrdi, ze po 20 hodinach v autoskole je clovek pripraveny na vsechny situace, ktere ho v provozu potkaji, ze? (a to povazuju rizeni auta za mnohem nebezpecnejsi cinnost vuci okoli, nez je pilotovani PK) Kolikrat clovek v autoskole zkousi jizdu smykem, za deste, v mlze, za silneho vetru, na snehu, na ledu... je odpoved nula krat? To na parakurzu clovek aspon zkousi nejake to asymetricke zaklopeni a par dalsich kousku (ma-li to stesti).
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam