KIKIMURA: Pricin je spousta. Muzu zkusit napsat Daliborovi, aby poslal detailni statistiky, zapisuji si to kazdy rok do tabulky.
V zasade se to da rozdelit na dve skupiny:
1] zalozku se podarilo odhodit, ale nerozbalila se
2] zalozku se nepodarilo ani odhodit
Prvni kategorie nastane, kdyz vytahnuti z kontajneru udela pilot spravne, ale pak zalozku bud spatne hodi (pod sebe, malo se rozprahne atd.) nebo ma spatne sbalene snury, takze se nerozmotaji. Slysel jsem i o pripadech, kdy tam nekomu zustali nejake pomocne jehly od baleni, takze se to rozbalit ani nemohlo.
Druha kategorie znamena vetsinou to, ze pilot nezna svoji sedacku a system zalozky a poradne nevi, jak zalozku vytahnout (to je problem u sedacek, co maji zalozku pod zadkem), nebo muze jit opet o problem zpusobeny pri baleni, kde tam nekdo misto gumicky, kterou nemel po ruce, pouzije snurku, pripadne zabali chlopne ve spatnem poradi. nebo ma sedacka takovy defekt, ze vaha pilota v sedacce pusobi na kontajner zalozky takovou silou, ze zalozku nelze vytahnout.
U tech sedacek se zalozkou pod zadkem je i problem v tom, ze na ni piloti casto sedi a muze se tak ruzne deformovat ten kontajner a nejak sprajcnout. Druha vec tehle konstrukce je to, ze u nektereho vyrobce se ma tahat kontajner smerem "nahoru", u jineho vyrobce jakoby do strany (kde ma clovek v ruce mensi silu!)
Z toho pohledu nejmensi problemovosti je nejlepsi zalozka "na brise" v chlebniku (nekdo tam mel pekne pultik s prostorem pro zalozku, original od vyrobce, to mi prislo fajn). Sam mam prave ten chlebnik na brise a chlebnik mi nijak nevadi, ale je jasny, ze kdybych tam chtel mit jeste pristroje, tak by mi to asi prekazelo, jenze ja mam akorat tak vario a to mam na noze. Na druhou stranu jsem se dokazal vyporadat i s brasnou na zrcadlovku a taky jsem se tam s tim vecel a pri litani to neprekazelo. Spis jen pri startu trosku.
TLUSTEC: Zalezi asi nejvic na tom, v jake jsi situaci. Kdyz jsi dost vysoko, tak mas casu na hozeni spoustu a dulezitejsi pak je, hodit to dobre, nez hodit to rychle. Kdyz to hodis rychle a hodis si to do snur hlavniho padaku, tak jsi skoncil, stejne tak, kdyz ti jen vypadne pod tebe a jsi nizko / padas pomalu (pri nejakem asymetrickem zaklopeni je to opadani dost maly na to, aby se ti nafoukla, tam je potreba ji prave silou hodit do volneho prostoru nad sebou a z toho posezu v sedacce se haze hodne blbe)
V lete na SIV kurzu (byl jsem jen jako divak :]) hazela holka zalozku, kdyz mela nad hlavou sotva pulku padaku a nohama zamotana do snur, v podstate visela hlavou dolu. Zalozku hodila tak nestastne, ze vlastne jen vypadla pod ni a visela dolu. Bylo to uz nizko nad vodou, takze zalozka se nenafoukla vubec, jen tam visela jak nudle a holka to vzala po hlave do vody. Ten hlavni padak ji brzdil docela dost, ale i tak to podle jejich slov byla poradna rana do vody.
Takze z meho pohledu a z informaci, co se nam snazili na Parasemu predat, bych se vzdycky snazil tu zalozku nejdriv vytahnout, pak se ujistit, kam ji budu hazet a pak ji teprve silou hodit.
Ono treba zrovna to vytahovani z podzadku je dost blbe na to, abys ji jednim tahem vytahnul a zahodil tam, kam potrebujes. To ti spis tak odpadne od ruky sotva dva metry od tebe. Navic kdyz mas pocit, ze mas malo casu a musis ji rychle hodit, tak v pripade, ze jsi nizko a zalozka vlastne pada pod tebe, tak potrebujes daleko vetsi visku a vic casu na to, aby se sama zacala nafukovat a dostala se nad tebe, nez kdyz ji chytnes a poradne hodis nad sebe. Hodis ji o par setin sekundy pozdeji, ale nafoukne se hned.
Kvuli tomuhle je prave dobry si to zkusit na nejake lanovce, nebo houpacce a koukat i na to, jak to haze treba dalsich 30 lidi a z toho vypozorujes, kde kdo dela chyby a jak by to melo byt spravne. Cloveka pak vazne prekvapi, ze i na houpacce s vetrem do zad se ta zalozka nafoukne rekl bych tak za jednu sekundu.
Zatim co kdyz ji ve stejne situaci na houpacce pustis z ruky, jenom vypadne na zem a zustane lezet nerozbalena ;)
Pro zajimavost fotky a videa z minulych akci:
http://www.elspeedo.cz/?page=5267&lang=cze PARASEM 02/10 v Beskydech
http://www.elspeedo.cz/?page=4655&lang=cze PARASEM 02/09 - filmek z akce
http://www.elspeedo.cz/?page=3810&lang=cze PARASEM 02/2008 - videozáznam z trenažéru
http://www.elspeedo.cz/?page=4589&lang=cze Výsledky PARASEMu 02/09 v Mostech u Jablunkova
Ten posledni odkaz uvadi statistiku a popis tech problemu, takze to doporucuju precist. V souhrnu je to takhle:
Když to tedy shrnu:
- 83 pilotů nemělo s funkčností svého záchranného systému žádné problémy,
- u 5ti pilotů díky nízké rychlosti jejich jízdy nebo přehozením přes lano výsledek neznáme,
- 27 pilotů by měli nejspíš fofry, ale snad by to stihli dřív, než by ťukli o zem,
- 3 piloti by to díky zamotaným šňůrám a provlečeným speed systémem měli už podstatně horší,
- a 4 piloti by to měli až na zem.
A ty videa na predchozich odkazech jsou taky dobry - zrychleny :o)